Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:45

Die ene dag alles eruit, is dat dan nodig? En zeker als je dat €50 per maand zou besparen, zou ik dat echt niet doen.
Ik haal misschien 1x per jaar alles eruit en dan alleen omdat we dan de stallen schoon spuiten. Maar dan bewaar ik ook nog heel veel, want zonde om dat schone spul weg te gooien. En zeker met vlas vind ik een helemaal nieuwe/schone stal eigenlijk niet te doen, spekglad dan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:48

Mwm
Dat je voor dat geld zelf elke dag drollen en plas uit moet halen is natuurlijk van de zotte.
En als men elke dag schoonmaakt is het ook niet nodig 1 keer in de week, al dan niet machinaal, alles eruit te halen.

Ik heb vroeger altijd vol pensioen gestaan en dan werd er enkel op zondag niet gemest. Maar mocht je dat wel zelf.
En dan stonden die paarden altijd 8 uur buiten.

Daar was niet eens noodzaak elke dag naar je paard te gaan
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 25-01-25 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:48

Buxy schreef:
Ik blijf me toch echt verbazen over de manier waarop sommige paarden gehouden worden... 1x per week mesten... Ik mest 2 keer per dag :Y)

Ik ook. Mijn paard staat snachts op stal en overdag kan ie in en uit. Als ik ze hoe die stal er uit ziet de volgende morgen......Dat kan echt niet maar 1 keer per week hoor.

DuoPenotti

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:52

Hier heb ik 2 nette paarden.
En die poepen en plassen op een vaste plek.
Lopen niets door elkaar.
Staan op vlas en dan heb ik 1 volle kruiwagen samen.
Wil ik toch geen 7 dagen laten liggen?

En bij elke dag mesten is het zo gebeurt.
Natuurlijk op veel paarden een flink werk.
Maar daar is de prijs dan ook voor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:08

Fly_high schreef:
Ik bedoel ales erop en eraan qua faciliteiten ;) voor de ruiter dan tenminste. Nooit gezegd dat ik fan was van bewuste stal :=

Met genoeg mogelijkheden om binnen te rijden heb je het meteen over hele andere prijzen dan voor alleen een weiland met evt modderige buitenbak erbij.

Ja, dan moeten er minstens 2 binnenbakken zijn, want je zegt dat het ook manege is. Als je dan maar 1 bak hebt, moet je ook nog goed om de lessen heen plannen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:12

Wij laten niet mesten door stal, nee. Wel gedaan, maar de balans was niet meer in ons voordeel met verhoging en hoe vies ze is. Plus boxrust en dus nog meer op stal staan (wel paddock maar korter en daarnaast dus wel de hele tijd in de box). Met zelf mesten gebeurt dat dus ook als paard buiten staat, ook nog voordeel voor die van ons.
Mijn merrie is zo'n viespeuk die dus wel 2 keer per week volledig leeggehaald moet worden. Er is misschien een halve plak nog schoon dan als het goede dagen waren. Zelfs met elke dag mest eruit halen, er gaat geen schoon stro op de mesthoop. Elke dag natte plek eruit gaan halen kan ik niet eens aan beginnen, want dat is hier dus 3 kwart van de stal door hoe vies zij is en dan ben ik wel dagelijks de box zowat leeg aan het halen en maak je het erger. Helaas is het 1e wat ze doet als ze binnenkomt ook mesten en plassen :') Zit altijd tegen haar te klagen dat ze dat buiten moet doen.

Terwijl die van vriendin wel door stal gemest wordt en dus 1 keer per week helemaal leeg machinaal en zij haalt niet eens elke dag mest eruit. Maar haar paard staat er schoner bij als de mijne :') Die mest op 2 plekken en plast op 1 plek, de rest is helemaal schoon en krijgt alsnog bijna elke dag schoon stro erbij. Zo zijn er ook mensen die helemaal niks tussendoor eruit halen en sommige van die paarden staan er alsnog schoner bij als de mijne. Niet allemaal en dat vind ik ook niet oké, nee. Maar de meeste staan gewoon in schone stallen en kunnen bijvoorbeeld elke keer op de dagen dat ze leeggehaald mogen worden alsnog de helft of meer van het stro laten liggen.
Op vlas was die van mij helemaal verschrikkelijk. Ze loopt het volledig door elkaar, gooit het overhoop met hoofd en eet het := Daar zijn we dus ook snel weer mee gestopt.

Je kan hier dus kiezen wat je wilt. Laten mesten, maar betalen, zelf mesten en andere dagen alleen de mest eruit halen of echt alleen op de mestdagen wat doen. En met andere bodembedekking ook, de ene haalt maar 1 keer per jaar echt leeg, de ander vaker. De ene haalt de natte plakken ook amper weg, terwijl de ander dat alsnog wel doet op de uitmestdagen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:21

Ik heb zelf 3 paarden in training in een soortgelijke eerder genoemde stal in de randstad (Zuid Holland) en betaal nog geen 500 aan stalling voor een 3x3 box incl dagelijks opstrooien, 2x per week stal leeg, onbeperkt hooi, krachtvoer, paddock service.
Komt enkel de training kosten bij die fluctueren aan hoeveel dagen je paard getraind word maar dat is incl dus nog geen 1000 per maand. En dan word de hele verzorging gedaan.
En zij hebben ook wachtlijsten.
Prijzen moeten wel reeel blijven. Helemaal als je zelf moet gaan mesten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:50

Eens hoor popstra. Tot 1 januari waren wij op onze stal nog wel +/- 100 euro minder kwijt als die 500 euro die jij noemt. Met laten mesten zelfs. Zelf mesten was nog stukje onder de 400 euro zelfs.

Maar helaas is het hier in de omgeving, ook ZH, al niet normaal dat je overal mest eruit mag halen, vaak dan alsnog maar 1 keer per week uitmesten en niet eens dagelijks opstrooien. Als het al 1 keer per week gebeurd en niet minder. De stallen zelf ken ik er eigenlijk bijna geen 1 die elke dag de mest eruit haalt voor de klanten. Daar zijn de stallen te groot voor, denk ik. Want de vergelijkbare stallen hebben allemaal wel 40 plus paarden staan. En ze werden 25 jaar geleden al machinaal 1 keer per week leeggetrokken.
Ik heb helaas voor het laatst een schoon paard in een box gehad in mijn ponytijd :') dus dan is het mogen mesten of iig fatsoenlijk opstrooien echt extreem belangrijk. En daardoor dus ook zelf gaan mesten, prijs en nog wat schoner kunnen houden, want ondanks dat men hier zegt dat leeghalen niet nodig is met dagelijks mest eruit halen moet dat toch echt hier.

De enige stal waar er dagelijks mest uitgehaald werd door de stal was een hele luxe sportstal waar ze dan weer te weinig buiten kwamen. Verder geen stal te vinden waar dat gebeurd. Wij waren juist altijd 1 van de goedkopere stallen vergeleken met stallen met vergelijkbare faciliteiten, waar paarden meer buiten kwamen en je dus meer vrijheid had qua box netjes houden. Nu door prijsstijgingen zijn ze gelijk qua prijs/met zelf mesten nog iets goedkoper soms.
Maar op elke stal hebben we wel zelf dagelijks de box recht getrokken. Zelfs toen we niks eruit mochten halen, dan was het mest naar 1 hoek gooien, recht trekken en opstrooien. Bij de ene stal is opstrooien ook echt opstrooien, bij de ander krijgen ze plak stro erbij en moeten ze het zelf maar uitzoeken.

Zo krijg je toch allemaal weer een ander eisenlijstje. Met mijn vieze merrie is het mesten een belangrijk punt, na genoeg vrije beweging en samen staan met andere paarden en voldoende en goed ruwvoer. Dan ook nog bakken met goede bodem en het liefst een binnenbak. En dan niet eens omdat ik mooi weer ruiter ben, maar omdat ik het najaar en de winter met kouder weer ik anders niet kan rijden met mijn lijf. Zou liever geen binnenbak nodig hebben, want dat maakt de opties groter en dat heb je wel nodig hier als je iets zoekt. := vooral omdat genoeg uren vrije beweging buiten moeilijk te combineren is met die binnenbak hier. Ik kan serieus maar 2 stallen opnoemen die dat bieden op maximaal 30 minuten rijden en dat is waar ik sta en ruitje. Kan er misschien 1 missen, maar de andere die het aanbood is aantal jaren geleden gesloten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:57

Toch raar die verschillen in verzorging per regio.

Waar ik stond 20 jaar terug stonden in de winter ook 40 paarden of zo. In de zomer minder want dan stond er een gedeelte in de opfok weide.

Toch werd er 6 dagen met de hand gemest en opgestrooid.

Want men vond een schone stal gewoon normaal en belangrijk.
Naast fatsoenlijk buiten.
En ja ook genoeg ruwvoer met de laatste ronde rond 11 uur.

Lijkt wel of op sommige plaatsen een paard echt een ding is...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:01

Gini schreef:
Fly_high schreef:
Ik bedoel ales erop en eraan qua faciliteiten ;) voor de ruiter dan tenminste. Nooit gezegd dat ik fan was van bewuste stal :=

Met genoeg mogelijkheden om binnen te rijden heb je het meteen over hele andere prijzen dan voor alleen een weiland met evt modderige buitenbak erbij.

Ja, dan moeten er minstens 2 binnenbakken zijn, want je zegt dat het ook manege is. Als je dan maar 1 bak hebt, moet je ook nog goed om de lessen heen plannen.

Mee eens hoor, voor €500 moet het imo kunnen om altijd in de binnenbak te rijden.

Mijn ervaring is gewoon dat die grootste maneges altijd vol raken ongeacht wat ze aanbieden en voor welk geld. Veel mensen willen bewust op zo'n plek staan vanwege gezelligheid / kantine / wedstrijden enz. Zou voor mij niet uitmaken, maar zo hebben we nu ook 1 stalgenoot die volgens mij naar Lieser haar stal (of iets vergelijkbaars in de buurt) weggaat voor de kantine, drukte en de hele sociale kant van het verhaal zeg maar :?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:40

DP; Maar hier zijn er zat paarden die gewoon met schone stal staan hoor, de meeste juist. Bij die anderen is de stal gewoon droog en schoon op de ene hoek na waar het paard mest en zelfs de dag voor de uitmestdag is dat nog niet eens zichtbaar. De boxen gewoon groot genoeg dat ze nergens in staan en ruim genoeg bodembedekking die ze er bijna elke dag bij krijgen. Die paarden hebben nooit mest in de hoeven zitten, de mijne wel terwijl die dus dagelijks gemest wordt.
Een paard is niet meteen een ding voor mensen omdat er iets anders gedaan wordt als je gewend bent. Voor mij is zijn ze absoluut geen ding en voor in ieder geval de meeste van mijn stalgenoten niet. Met luxe voor mens kiezen boven vrije beweging bijvoorbeeld kan ik nog in jouw stelling komen, maar met het mesten niet als de stallen gewoon schoon en droog zijn. Want als je daarnaar gaat kijken staat de mijne er dus minder bij, ondanks dagelijks mesten, recht trekken en opstrooien. Als ze er niet netjes bij staan is het anders idd. Ik kan dat ook niet aanzien en vind het bij de mijne al vreselijk als ze net wat minder staat als ik zou willen.
Hier is het gewoon niet normaal dat het dagelijks met de hand door stallen gedaan wordt. Te weinig tijd voor ook en anders zou het helemaal te duur worden. Het zijn gemiddeld 40 tot 100 boxen en dat zou dan ook met de hand moeten, want machinaal is dan geen voordeel. Ze zijn bijvoorbeeld bij mij op stal op de uitmestdag al een ochtend bezig met de boxen machinaal doen en dat is de helft van aantal boxen die er zijn. Dan zouden ze meer mensen in dienst moeten nemen, want ze hebben nog meer werk en dan kom je weer op de prijs die fiks omhoog moet en mensen echt niet meer willen of kunnen betalen.
Nu is huidige stal ook geen echt volpension, dus logisch dat je zelf meer doet. Ik vind dat je er dus meer voor paard voor terug krijgt. De andere volpensions hier, waar je dus niet zelf kan of mag mesten, heb je dus al bij een aantal dat buiten staan er niet bij hoort. Dat komt er extra bij, moet je altijd zelf doen en bij blijven of is er niet eens. Maar er zit enorm veel verschil per stal, er zijn stallen die 1 keer per week mesten en waar de paarden er echt vies bij staan en stallen die het net zo vaak doen, maar waar ze echt schoon staan en niemand zou weten dat het maar 1 keer gebeurd.

En eerlijk, dat mesten en opstrooien? Laat ons het maar zelf doen, dat vinden wij fijner :')

Fly_high, ja dat is mijn ervaring ook, ja. Er zullen altijd mensen naar zulke stallen gaan, juist vanwege de gezelligheid en/of luxe voor zichzelf.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:15

Op zich is er niks mis mee om een binnenbak te willen, of vanwege evenementen en gezelligheid een stal uit te kiezen, toch? Zolang maar aan de basiseisen qua verzorging voldaan wordt. En of dat dan door stal gedaan wordt of door de eigenaar, maakt niet uit. Dit draadje ging volgens mij over prijzen en prijsverhogingen, niet om wie het meest spartaans staat ...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:07

Maar met die basiseisen gaat het regelmatig al mis. De schone droge stal hoort daarbij, alleen wisselt het dus wel per stal en per paard hoeveel daarvoor nodig is. Wie dat doet zou niet uit moeten maken, nee. Maar vrije beweging is ook een basiseis en die mis je echt heel erg vaak bij de stallen waar Fly_high en ik het over hebben of het is erg beperkt. En helaas bij degene met alleen een binnenbak zonder kantine oid ook.
En bij de prijzen hoort ook de discussie over wat je daarvoor krijgt. Vooral omdat er redelijk wat stallen zijn die vergelijkbaar lijken en die tegenwoordig qua prijs ook redelijk zijn, maar juist op die basiseisen enorm verschillen.
Het is hier lastig om wat te vinden, dat is zo jammer.

Alleen veel mensen buiten de randstad vinden het hier sowieso te duur, terwijl wij blij zijn dat we iets vinden voor deze prijs waar de paarden goed/oké staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:16

Mwm
Ja als je een stal van 3x5 hebt en een paard poept netjes op 1 plek ja dan staat hij niet in zijn eigen zooi. Maar die zullen niet of nauwelijks bestaan.
Maar lieser had het over 3x3.
En dan die prijs met amper arbeidsloon.
Ja dan vind ik de stalhouder, niet perse de mensen die er staan, een paard als een ding zien.

Dat is dan toch geld harken zonder welzijn?

Dat mensen luxe willen niets mee mis overigens.
Maar niet ten koste van de paarden.

Lekker na kletsen in de kantine. Waarom niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:37

Ja, wat dat betreft zou die wet er toch echt moeten komen mbt de basiseisen voor welzijn.

Gezelligheid is niks mis mee, maar vaak gaat het hier in de omgeving wel ten koste van de paarden. Op veel stallen met die kantine heb je dus weinig buiten staan of andere basis eisen die niet of heel minimaal voldaan worden. Zoals die stal die ik eerder benoemde die minder als handvol paddocks heeft met richting de 80/100 paarden. Wel kantine, wedstrijden en noem maar op.
Kantine met wel basiseisen voor welzijn op orde is helemaal top als je dat leuk vindt. Net als wedstrijden op het terrein, heel makkelijk zolang de basis in orde is idd

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:43

https://link.marktplaats.nl/m2208375767 ... ialbuttons

Nu ben ik hier lang niet meer geweest.
In die tijd was er 1 binnenbak en buitenbak en de kantine nog in aanbouw.
Maar stonden de paarden echt elke dag fatsoenlijk buiten.
Werd er goed gemest enz.
Waarvan nu nog steeds mee geadverteerd word.
Maar nogmaals ik ben er lang niet meer geweest.

Zo gaat sport en luxe voor de ruiter samen met welzijn voor de paarden.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:02

Eclare schreef:
Vind ik wel, maar staat er niets in je contact of iets?

Geen contract bij deze stal.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:34

Sanet schreef:
Holy moly, wat voor accommodatie is dat dan?

Nou dat vraag ik me ook af en waar...
3x3 boxen zijn toch ook niet meer van deze tijd..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:36

Popstra schreef:
Allwmachtig wat een geld voor die stalling!
Lijkt nu wel beetje op ach, we hebben toch wachtlijsten dus we kunnen aan de prijs wel mooi een draai geven!

Ja dat idee heb ik ook..nu er zeker in de randstad stallen gestopt zijn en mensen toch onderdak zoeken kunnen ze vragen wat ze willen lijkt wel.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:47

DuoPenotti schreef:
https://link.marktplaats.nl/m2208375767 ... ialbuttons

Nu ben ik hier lang niet meer geweest.
In die tijd was er 1 binnenbak en buitenbak en de kantine nog in aanbouw.
Maar stonden de paarden echt elke dag fatsoenlijk buiten.
Werd er goed gemest enz.
Waarvan nu nog steeds mee geadverteerd word.
Maar nogmaals ik ben er lang niet meer geweest.

Zo gaat sport en luxe voor de ruiter samen met welzijn voor de paarden.

Ik ga hier regelmatig op wedstrijd en het zou mij verbazen als ze langer dan 4 u per dag buiten zouden komen eerlijk gezegd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:52

ja echt?
Dat is dan veranderd. Zonde want eerst wat dat dus hele dagen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:57

De huidige prijzen en kosten van voer wedstrijden en benodigdheden zijn de reden dat ik geen nieuw paard heb gekocht na het inslapen van mijn paard.

Hij stond altijd aan huis maar mijn ouders worden wat ouder en de kans om dan naar een pensionstal te moeten werd groot.

Ik ken 3 grote stallen in deze regio. Hoorn/heerhugowaard en omstreken.

Vooral dat 1x per week mesten vind ik erg vies en vaak gezeur met ruwvoer of voertijden. Dus laatste ronde bijv 1800 uur.

Als je 500 en meer betaald zou je paard toch in een schone stal moeten staan met voldoende ruwvoer en krachtvoer. En nee onbeperkt hoeft van mij ook niet.

Maar dit soort stallen is lastig te vinden en erg prijzig dus voor mij niet meer op te brengen helaas al scheelt het ook veel zorgen :j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:20

simongek schreef:
De huidige prijzen en kosten van voer wedstrijden en benodigdheden zijn de reden dat ik geen nieuw paard heb gekocht na het inslapen van mijn paard.

Hij stond altijd aan huis maar mijn ouders worden wat ouder en de kans om dan naar een pensionstal te moeten werd groot.

Vooral dat 1x per week mesten vind ik erg vies en vaak gezeur met ruwvoer of voertijden. Dus laatste ronde bijv 1800 uur.

Als je 500 en meer betaald zou je paard toch in een schone stal moeten staan met voldoende ruwvoer en krachtvoer. En nee onbeperkt hoeft van mij ook niet.

Maar dit soort stallen is lastig te vinden en erg prijzig dus voor mij niet meer op te brengen helaas al scheelt het ook veel zorgen :j

Ook de reden dat ik na deze er ook mee stop. Ik twijfel zelfs om mn huidige paard met pensioen te sturen. Behalve de hoge kosten vind ik t allemaal teveel "moeten" en lijkt t allemaal steeds voller en drukker te worden waar ik nu sta. Al met al gaat t me steeds meer tegenstaan en dan zo'n fikse prijsverhoging maakt dat ik me afvraag of ik t dat allemaal nog wel waard vind..

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:30

In 2011 betaalde ik voor pension stal all in 170 euro. Diezelfde stal, niks veranderd, kost nu 425 euro per maand. Als ze effe buiten staan dan nog steeds in zwarte drek. Ze staan op vlas en dat potten gruwelijk. Omdat mijn inkomen niet gestegen is, eigen paard een droom geworden. Jaar geleden een maand gewerkt op een handelsstal met 15 paarden. Mijn taak elke dag ook de stallen mesten paarden op stro. Dus dagelijks gemiddeld per paard een grote tweewieler kruiwagen aan mest/ stro eruit. Ze stonden er altijd top bij en aan hooi nooit een gebrek. Meer buiten in de winter wel wenselijk. Financieel voor mij zeer hoge vergoeding. Pension stallen waar de paarden ook zo verzorgd worden moet je met een lampje zoeken. Pension stallen bedenken altijd wel wat, te slecht weer om buiten te zetten en potten want dan is de stal langer schoon. Walgelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:37

Esther28 schreef:
simongek schreef:

Ook de reden dat ik na deze er ook mee stop. Ik twijfel zelfs om mn huidige paard met pensioen te sturen. Behalve de hoge kosten vind ik t allemaal teveel "moeten" en lijkt t allemaal steeds voller en drukker te worden waar ik nu sta. Al met al gaat t me steeds meer tegenstaan en dan zo'n fikse prijsverhoging maakt dat ik me afvraag of ik t dat allemaal nog wel waard vind..

Je kan nog beter je paard in het buitenland op pensioen zetten. Dat is goedkoper dan hier. Frankrijk bijv