Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:26

En dat zonder kosten van dagelijks uitmesten...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:48

Nou, vooral zonder dagelijks uitmesten inderdaad. Dat zou ik wel verwachten voor zo'n bedrag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:00

Een aanname, maar verwacht bij paddock service geen paarden die 8 uur buiten staan. Dus vele uren ontlasting zonder schoonmaken...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:24

Allwmachtig wat een geld voor die stalling!
Lijkt nu wel beetje op ach, we hebben toch wachtlijsten dus we kunnen aan de prijs wel mooi een draai geven!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:50

DuoPenotti schreef:
Een aanname, maar verwacht bij paddock service geen paarden die 8 uur buiten staan. Dus vele uren ontlasting zonder schoonmaken...

Was het maar zo, een uurtje meestal |(
Wij mesten zelf haar stal wel uit elke dag hoor, al is het maar om rotstraal te voorkomen. Alleen staat ze dan op weinig stro, dus Ik loop regelmatig bij de staleigenaar te zeuren om extra stro :(

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:57

Misschien beetje bot, maar wat maakt dat je daar niet weggaat?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:00

Goed van je dat je dat zelf doet :j
Maar voor die prijs zou je verwachten dat het erbij zou zitten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:04

Popstra schreef:
Lijkt nu wel beetje op ach, we hebben toch wachtlijsten dus we kunnen aan de prijs wel mooi een draai geven!

Tja waarom niet dan?

Het is een grote manege in de Randstad, die stallen raken voor €800 waarschijnlijk ook nog gevuld ook zonder service

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:07

SansaS schreef:
Misschien beetje bot, maar wat maakt dat je daar niet weggaat?

We zijn vorige winter inderdaad weggegaan. Maar op die andere stal kon ze niet wennen :( . Ze bouwde daar steeds meer spanning op, zonder dat we er achter konden komen waarom.
Na een half jaar zijn we teruggegaan. Dan doen we zelf maar meer, dat vinden we niet erg.

Ze staat hier in de zomer wel in een kudde in de wei, wat ze heel fijn vindt.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:15

Ik ga van €470 naar €485 dus valt me nog mee. Maar sta wel privé in de Randstad. Een paar jaar geleden had ik 2 paarden en betaalde €500 aan stalling voor 2 paarden excl brok.

Voor die €485 heb ik het volgende
- hele dagen buiten, ‘‘s winters tot 17:00 ongeveer en ‘‘s zomers tot 22:00/22:30. In een mega grote paddock met 200 meter lang recht pad waar hij heerlijk kan rennen en spelen met zijn vriendjes. ‘‘s morgens en tussen de middag hooi, is zo goed als onbeperkt.
- stal zelf mesten (vlas) en groot hooi net vullen voor de nacht + hooi netten voor in de paddock vullen en klaarzetten
- paddock mesten als je er bent, waterbak verschonen enz
- binnen/buiten zetten (box deur open/dicht) en voeren word gedaan maar ik pak vaak een voerbeurt als ik er toch ben of met vakantie/ziekte etc vangen we elkaar op
- incl krachtvoer, onbeperkt ruwvoer pakken en vlas
- laatste ronde om 22:30 met hooi, lichten uit enz
- 20 x 40 buiten baan met verlichting en sprint materiaal die 300 dagen per jaar rijdbaar is
- fijne stalgenoten die wat voor elkaar over hebben en helpen waar nodig
- vooral een heel blij paard :D

Al met al toch prijzig en best veel zelf doen wat vrij veel tijd kost maar ik zou hier ook niet weg willen. Ik kijk weleens rond maar overal is het nóg duurder of korter buiten op een postzegel. Als ik nu eens weinig tijd heb heeft hij iig alle kans gehad om lekker te bewegen en te spelen de hele dag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:18

Veel geld. Maar dat klinkt wel als elke euro waard in de randstad .

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:35

Wij hebben dit jaar een verhoging van 33€ van 232,- naar 265,-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:58

Popstra schreef:

Dat is natuurlijk wel hoe economie werkt natuurlijk. Is de vraag hoger dan het aanbod stijgt de waarde. Dan kan je een gokje wagen als aanbieder.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:08

Ik verbaas me elke keer over de prijzen in de randstad. Wat een geld.
Momenteel ben ik 200 euro kwijt ex ruwvoer, ex brok, incl stro. Wel doe het zelf/samen.
Straks ben ik 450 euro kwijt aan een land in eigen beheer, maar daar kan ik 3 paarden op kwijt, dus dat scheelt nogal.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:39

Het gaat dan wel over een grote manege met alles erop en eraan he, niet zomaar een stal.

Ook in de Randstad kun je je paard ergens bij een boer oid stallen met bijbehorende prijs. Ik betaalde eind 2020 €200 in omgeving Rotterdam (grens Capelle/ Nieuwerkerk ad IJssel) incl onbeperkt hooi en stro excl brok. Zulke plekken met 0 faciliteiten op hooguit een "merkloze" natte buitenbak na zijn tegenwoordig nog steeds vrij betaalbaar.

Appels en peren imo :o

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:52

Nah de huurders hier ik Brabant hebben het goed bekeken dan. :+ €250 voor 2 paarden. alles zelf doen en hooi etc alles zelf regelen. Paarden hebben een ruime paddock en goede (inloop)stal. + Ruim genoeg stalgebouw voor al hun spullen en wat opslag.
Rijden in de wei maar gebruiken ze maar weinig.
Geen luxe maar voor de paarden wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 01:06

Fly_high schreef:
Het gaat dan wel over een grote manege met alles erop en eraan he, niet zomaar een stal.

Dat vind ik juist het meest verbazend. Het is niet alles erop en eraan. Betaal je serieus geld, sta je nog gewoon zelf de keutels uit de stal te wippen. :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 01:15

Ik bedoel ales erop en eraan qua faciliteiten ;) voor de ruiter dan tenminste. Nooit gezegd dat ik fan was van bewuste stal :=

Met genoeg mogelijkheden om binnen te rijden heb je het meteen over hele andere prijzen dan voor alleen een weiland met evt modderige buitenbak erbij.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 08:54

Fly_high schreef:
Met genoeg mogelijkheden om binnen te rijden heb je het meteen over hele andere prijzen dan voor alleen een weiland met evt modderige buitenbak erbij.

De binnenbak delen we wel met de manegelessen }> . Maar inderdaad, als je het een beetje goed uitkient, hoef je niet in de modder, regen of storm te rijden.

Vervolgens regen je met het wandelen of grazen alsnog nat, maar dat hoort er nou eenmaal bij in Nederland :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:45

En toch zou je voor zulke stallen hopen dat er snel een wet komt met minimale uren vrije beweging := Helemaal als ze je er nog zo voor laten betalen ook, bizar. Ook in deze omgeving. Hoewel ze daar dan nog naar buiten kunnen. Je hebt ook stallen waar er nog geen handvol paddocks zijn voor 50 tot 100 paarden en ze alleen erin komen als je er zelf bij bent voor half uur... Voor ongeveer hetzelfde geld allemaal, zowel degene waar ze langer buiten komen, kort buiten komen of niet buiten komen.

Hier is het laten mesten ook duurder geworden. Dat was 30 euro per maand extra en nu 50. Je betaalt ook extra als je niet meedraait met de paddock diensten, maar eigenlijk zijn die verplicht, uitzondering om die tegen betaling niet te doen. Maar doordat we het allemaal doen heb je 1 of 2 diensten per week en geef je gewoon door welke dagen en tijden je kan. Dus ergens tussen +/- 450 en 500 euro voor elke dag 4 uur in de paddock, waarbij stal 5 dagen per week de ochtenddienst doet, maar de klanten tussen de middag wisselen en mest ruimen en eind van de dag binnen halen en weer uitmesten. In het weekend zetten de klanten ook buiten. Kan in groepspaddock of individueel of tweetallen.
Stal mest 1 keer per week en 6 dagen per week stro erbij, alleen de dag ba het uitmesten niet. Zelf mesten is 2 keer per week volledig leeghalen (als dat nodig is) en 3 dagen stro erbij, ook weer de dagen na het volledig uitmesten niet, want niet nodig. Je mag wel elke dag mest uit de box halen, zolang je normaal doet en niet allemaal goed stro weggooit. En als ze eens toch te weinig stro hebben krijg je er gewoon bij.

Alleen gaat het ergens dit jaar nog een keer 50 euro omhoog en was het dus ook al 50 euro omhoog gegaan begin dit jaar. Maar wel binnenbak, buitenbak, overdekte longeerbak, stapmolen, 3 keer per dag ruwvoer, 2 keer krachtvoer en ook eerst ruwvoer voeren, genoeg weiland voor verschillende kuddes en eventueel tweetallen of alleen en dus genoeg paddocks. Wel ook manegelessen helaas. Ja, in de ideale wereld zouden ze in de winter langer buiten staan met eten. Maar ik wil echt niet korter of alleen buiten, dat is echt vragen om een ongelukkig paard. En er wordt enorm fijn meegedacht als je door blessures ineens lastig bent :') Tijdelijke paddock op het 'harde', paard met boxrust in de loopstal van jonge dieren, zodat die wat te zien had en meer ruimte, draadje in paddock zodat een geblesseerd paard nog 'in' de kudde staat, of stuk weiland afgezet zodat ze ook in weiland bij de kudde kunnen staan. Of gewoon paard als 1e binnenhalen of buiten zetten, omdat ze anders flippen. Dat is ook niet zo vanzelfsprekend als je rondkijkt.

Maar hier in de omgeving is dat 1 keer in de week mesten door stal heel normaal. Sommige strooien tussendoor niet eens op ook en mag je absoluut geen mest eruit halen tussendoor. Dat is 'leuk' als je een schoon paard hebt, maar met een minder schone of hele vieze echt niet.

Die van capriootje klinkt wel erg goed.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:11

Ik blijf me toch echt verbazen over de manier waarop sommige paarden gehouden worden... 1x per week mesten... Ik mest 2 keer per dag :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:14

Mesten betekent in deze gevallen meestal de boxen volledig leeghalen met die 1 keer per week. Dat doe jij ook niet 2 keer per dag.

Wij halen elke dag de mest eruit en 2 keer per week gaat de box volledig leeg (oké schoon stro blijft erin. De ene keer is dat nog best wat en andere keer is die volledig leeg). Als de stal uitmest is het hier 1 keer per week volledig leeg. Mest eruit halen mag elke dag, maar doe je zelf. De een doet het dus niet, want schoon paard en niet nodig, de ander zoals wij doen het elke dag en trekken alles weer recht.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:27

Buxy schreef:
Ik blijf me toch echt verbazen over de manier waarop sommige paarden gehouden worden... 1x per week mesten... Ik mest 2 keer per dag :Y)

Daarmee bedoel ik inderdaad de stal helemaal leeghalen. Wij mesten zelf elke dag uit en halen dan ook de (ergste) natte plekken weg. Maar onze merrie is nogal een viespeuk, daar zou je elke dag de stal leeg kunnen trekken zonder dat je schoon stro weggooit _/-\o_

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:27

Boxen volledig leeg doen ze niet overal wekelijks. Hier ook niet maar elke dag wordt door de stal de mest en natte plekken weggehaald. Daardoor is echt leegtrekken maar eens in de paar maand.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:28

Nee ik schep niet 2 keer per dag de stal leeg.

Maar jij betaalt dus 50 euro per maand extra om 1 keer per week je stal leeg te laten scheppen en doet het uitmesten 6 dagen in de week zelf? :o
Begrijp ik het dan goed?