[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:51

Patrolieboot _O-

urosa

Berichten: 2476
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:14

Ariebren: maar ik dacht dat een auto wel zuiniger is als hij lager in toeren rijd? Dus als je 120 rijd op de snelweg maakt het qua verbruik niet uit of je in de 4 of 5 zit?

De Freelander heeft 260 Nm bij 1750 tpm, dit lijkt mij wel fijn rijden?

In de 4 maakt hij dan best veel toeren (op de snelweg met 90 km), vind dit zelf zo naar klinken als ik achter het stuur zit :+
Als ik richting de 100 ga doet de Omega het ook makkelijker maargoed dat mag niet en is ook niet veilig...

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:28

Dat vijfde versnelling verhaal is een broodje aap verhaal.
Vooral als je er een paarden trailer met 2 paarden erin, er achter hebt hangen

Vermogen en brandstof gebruik is een lange formule.

Maar de belangrijkste zijn toerental en verbrandings druk.

Toerental hoog, meer vermogen.
Meer spoellucht.
En een goede koeling in de cilinder en dus het motor blok.

Meer brandstof, bij lagere toerentallen, dus hogere verbrandings druk, meer vermogen.
Met als gevolg dat de uitlaat temperatuur en de motor blok temperatuur gigantisch hoog wordt.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 28-10-12 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:29

urosa schreef:
Ariebren: maar ik dacht dat een auto wel zuiniger is als hij lager in toeren rijd? Dus als je 120 rijd op de snelweg maakt het qua verbruik niet uit of je in de 4 of 5 zit?

Een motor is het meest efficiënt binnen een bepaald toerengebied. Zowel daaronder als daarboven gaat ie zuipen, zeker als je nog 1½ tot 2 ton aan de haak hebt hangen. Het kan dus zomaar zijn dat bij bijv. 85 km/u in de 4e versnelling bij 2300 tpm de motor aanzienlijk minder brandstof verbruikt dan bij diezelfde 85 km/u, maar dan met bijv. 1800 tpm in de 5e versnelling.

Kabayo

Berichten: 15469
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:32

een zilverkleurige Volvo V70 XC
4 wiel aandrijving

auto:
Afbeelding

trailer nu wit geverfd
(nee niet de honden xD)
Afbeelding

ikke

Berichten: 38862
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:35

urosa schreef:
Ariebren: maar ik dacht dat een auto wel zuiniger is als hij lager in toeren rijd? Dus als je 120 rijd op de snelweg maakt het qua verbruik niet uit of je in de 4 of 5 zit?

De Freelander heeft 260 Nm bij 1750 tpm, dit lijkt mij wel fijn rijden?

In de 4 maakt hij dan best veel toeren (op de snelweg met 90 km), vind dit zelf zo naar klinken als ik achter het stuur zit :+
Als ik richting de 100 ga doet de Omega het ook makkelijker maargoed dat mag niet en is ook niet veilig...

Freebee td4 heeft weinig moeite met de 2 ton trailer die eraan mag hangen, dat is ondertussen genoegzaam bekend (in ieder geval bij Land Rover rijders).

Ford Fiesta doet 3500 toeren bij 120km/h; niet mijn ding, maar zo zit dat ding blijkbaar in elkaar (bedrijfsauto).

De Disco deed tegen 3000 toeren bij 80 in 4. Trok dat verder feilloos en zoop ook niet al te belachelijk veel, terwijl ie genoeg reserve had om even door te drukken, als daar noodzaak voor was.

Wat noem jij "veel toeren"?
Veiligheid van snelheid heeft niks met die snelheid te maken, maar alles met de omgevingsfactoren.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:44

Het vermogen van elke motor, auto, brommer, race auto is gebaserd op toeren.
Meer toeren meer vermogen.

Dus de opmerking van in zijn 4 rijden met hoog toerental is een waarheid als een koe.

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:03

Mijn garagemannetje vertelde me wel dat bij de freelander je om de 100 000 km de koppeling mag vervangen, en dat dat grapje tussen de 3000 en 5000 euro kan kosten ...

ikke

Berichten: 38862
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:15

Duhelo schreef:
Mijn garagemannetje vertelde me wel dat bij de freelander je om de 100 000 km de koppeling mag vervangen, en dat dat grapje tussen de 3000 en 5000 euro kan kosten ...

Kon ie ook uitleggen waarom dat zo vaak moet? Of heeft ie wat zaken door elkaar gehaald........

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:15

omdat ze dan meestal kapot gaan :D

ikke

Berichten: 38862
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:19

Duhelo schreef:
omdat ze dan meestal kapot gaan :D

Nou heb ik al best het nodige gehoord en gelezen van de Freebee, maar dat ze een zwakke koppeling hebben is nieuw voor me........
Weet je zeker dat ie niet iets anders bedoelde, de visco-koppeling bijvoorbeeld.........

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:23

ikke schreef:
Duhelo schreef:
omdat ze dan meestal kapot gaan :D

Nou heb ik al best het nodige gehoord en gelezen van de Freebee, maar dat ze een zwakke koppeling hebben is nieuw voor me........
Weet je zeker dat ie niet iets anders bedoelde, de visco-koppeling bijvoorbeeld.........

ik heb geen idee wat een visco koppeling is :D
garagemannetje zei: koop geen freelander, tss de 100 000 en 150 000 km gaat de ambriage kapot (en dat is nou net het aantal km's die voor mij betaalbaar worden :D ), en ge gaat om de 100 000 een nieuwe moeten steken. kostprijs is 3000-5000 euro.
welk onderdeel van de ambriage (of koppeling dus :+) hij juist bedoeld, geen idee, maar blijkbaar kost het veel geld. :P (en garagemannetje is goede vriend van mijn vriend, dus freebee is (helaas :\) van het lijstje) )

ikke

Berichten: 38862
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:48

Duhelo schreef:
ikke schreef:
Nou heb ik al best het nodige gehoord en gelezen van de Freebee, maar dat ze een zwakke koppeling hebben is nieuw voor me........
Weet je zeker dat ie niet iets anders bedoelde, de visco-koppeling bijvoorbeeld.........

ik heb geen idee wat een visco koppeling is :D
garagemannetje zei: koop geen freelander, tss de 100 000 en 150 000 km gaat de ambriage kapot (en dat is nou net het aantal km's die voor mij betaalbaar worden :D ), en ge gaat om de 100 000 een nieuwe moeten steken. kostprijs is 3000-5000 euro.
welk onderdeel van de ambriage (of koppeling dus :+) hij juist bedoeld, geen idee, maar blijkbaar kost het veel geld. :P (en garagemannetje is goede vriend van mijn vriend, dus freebee is (helaas :\) van het lijstje) )

Oh wacht, ik weet het al, denk ik. Oudere Freebees hadden een minder goede versnellingsbak, die in combinatie met een kapotte visco de geest gaf, a 5000 euro kosten. Freebees vanaf 2001 hebben een betere versnellingsbak, maar je moet nog steeds bedacht zijn op een kapotte visco. Ik heb daar in het verleden regelmatig over geschreven in diverse topics, inkl de mogelijkheden om de status te controleren.

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:57

ikke schreef:
Duhelo schreef:

ik heb geen idee wat een visco koppeling is :D
garagemannetje zei: koop geen freelander, tss de 100 000 en 150 000 km gaat de ambriage kapot (en dat is nou net het aantal km's die voor mij betaalbaar worden :D ), en ge gaat om de 100 000 een nieuwe moeten steken. kostprijs is 3000-5000 euro.
welk onderdeel van de ambriage (of koppeling dus :+) hij juist bedoeld, geen idee, maar blijkbaar kost het veel geld. :P (en garagemannetje is goede vriend van mijn vriend, dus freebee is (helaas :\) van het lijstje) )

Oh wacht, ik weet het al, denk ik. Oudere Freebees hadden een minder goede versnellingsbak, die in combinatie met een kapotte visco de geest gaf, a 5000 euro kosten. Freebees vanaf 2001 hebben een betere versnellingsbak, maar je moet nog steeds bedacht zijn op een kapotte visco. Ik heb daar in het verleden regelmatig over geschreven in diverse topics, inkl de mogelijkheden om de status te controleren.

ohja, je hebt me daar idd eens een pb'tje over gestuurd over het hoe het kunnen controleren. Dat zal wss hetzelfde zijn :D
hij had idd ergens een vriend met een freelander met 450 000 km ... had wel al 4 keer die dingen vervangen. Dure auto :D

spiranca
Berichten: 71
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Bilzen

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:56

hebben een mitsubishi l200(4x4) en een 2 paards trailer, gaat prima

trikepower

Berichten: 1
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: Westbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:15

Landrover Defender met een 200TDI. (4x4 dus ook altijd grip)
Mag 3 ton trekken dus trailer met 2 paarden gaat prima. :D

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:25

Heel ander soort vraag. Wat voor banden doen jullie deze tijd onder een trailer auto?
Het wilt hier nog wel eens glad zijn op de weg door hoeveelheid modder/bladderen op de weg, en we hebben hier ook veel gladde klinkers. Op mijn voorbanden heb ik niet zo veel profiel meer, maar wel ruim meer dan 1,6mm.
Zodra het vriest wordt de auto en trailer stil gezet.

Zit zelf te denken aan winterbanden of om enkel voorbanden te vervangen voor 4 seizoens banden (achter banden hebben nog wel veel profiel).

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:28

ik heb een setje winterbanden aangeschaft

ikke

Berichten: 38862
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:51

Joram schreef:
Heel ander soort vraag. Wat voor banden doen jullie deze tijd onder een trailer auto?
Het wilt hier nog wel eens glad zijn op de weg door hoeveelheid modder/bladderen op de weg, en we hebben hier ook veel gladde klinkers. Op mijn voorbanden heb ik niet zo veel profiel meer, maar wel ruim meer dan 1,6mm.
Zodra het vriest wordt de auto en trailer stil gezet.

Zit zelf te denken aan winterbanden of om enkel voorbanden te vervangen voor 4 seizoens banden (achter banden hebben nog wel veel profiel).

Ik heb standaard Michelin Alpin erop liggen. Tegenwoordig is dat formeel een winterband, 40 jaar geleden werd de Range Rover standaard op deze band geleverd. Ik blijf er gewoon mee rijden, jaarrond......
Voor het terrein heb ik nog een setje BF Goodridge AT liggen. Formeel tegenwoordig ook een winterband, maar dat had ik standaard op de Disco liggen. Gaat zonder veel problemen 150.000km mee......

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:53

Rij al jaren met all weather banden en dat bevalt mij prima.
Maar ook met zomerbanden heb ik geen moeite met veel sneeuw / ijs / gladde klinkers e.d..
Het e.e.a. valt en staat uiteraard met je rijkunsten en je inzicht e.d. :)
Laatst bijgewerkt door josie op 30-10-12 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:56

spiranca schreef:
hebben een mitsubishi l200(4x4) en een 2 paards trailer, gaat prima



Goede combinatie.

Maar zorg ervoor dat je in een wat hoger toerental rijd.
Niet te snel opschakelen.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:29

ikke schreef:
(..) Voor het terrein heb ik nog een setje BF Goodridge AT liggen. Formeel tegenwoordig ook een winterband, maar dat had ik standaard op de Disco liggen. Gaat zonder veel problemen 150.000km mee......
:j Hebben wij er vorig najaar onder gelegd. 235/75R15 ipv 245/70R16, via de sloop een setje stalen velgen gescoord en die mooi laten opknappen. En daar ging ie een potje strakker van rijden! Met de 245/70R16's (Goodyear Wrangler HP's) was ie behoorlijk dweilerig, maar met de BFG's was dat meteen over. Dus hebben we die er van de zomer ook maar gewoon onder laten liggen.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:34

Lees hier veel mensen die graag in een zo hoog mogelijke versnelling rijden. Met een paar ton aan de haak is dat niet de juiste manier. Kunnen accelereren door even je voet neer te zetten is beter voor de veiligheid, daarnaast is het niet goed voor een motor/automaatbak om continu onder (vrijwel) vollast met een te laag toerental te blijven draaien.

Ga op je gevoel af. Loeit de motor een onnodig hoog toerental en wordt ie "zenuwachtig"? Dan is het tijd om te schakelen. Staat je de voet op de vloer, hoor je een dreunend geluid? Dan is het tijd om terug te schakelen.

Moet je bergop met een zware last, schakel dan tijdig terug. Er is niks mis met een motor die hard moet werken, maar hoe sneller de krukas draait (binnen de gestelde grenzen), hoe minder belasting het op dat moment voor bijv. de krukaslagers en de versnellingsbak is. Hoe sneller die assen nl. draaien, hoe meer ze gekoeld worden, daarmee wordt de thermische belasting dus lager.
M'n vroegere Ssangyong had bijvoorbeeld geen probleem met "bergbeklimmen" in de 3 met bijna 4000 tpm op de teller, olie- en koelvloeistoftemperatuur bleef prima binnen de perken, ondanks dat ik wel moest planken om die snelheid vast te houden tot boven aan de berg.

Wordt 't te heet c.q. te langzaam/weinig gesmeerd, dan gaat 't stuk. Zo simpel is 't met auto's :)

ikke

Berichten: 38862
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:19

HLPhoto schreef:
Wordt 't te heet c.q. te langzaam/weinig gesmeerd, dan gaat 't stuk. Zo simpel is 't met auto's :)

Olie is alles. Je kunt nooit te vaak je olie controleren en verversen.
Hoe beter de kwaliteit van de olie, hoe langer alles meegaat. Koeling hoort daar ook bij :j

loulou

Berichten: 15103
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:27

Joram schreef:
Heel ander soort vraag. Wat voor banden doen jullie deze tijd onder een trailer auto?
Het wilt hier nog wel eens glad zijn op de weg door hoeveelheid modder/bladderen op de weg, en we hebben hier ook veel gladde klinkers. Op mijn voorbanden heb ik niet zo veel profiel meer, maar wel ruim meer dan 1,6mm.
Zodra het vriest wordt de auto en trailer stil gezet.

Zit zelf te denken aan winterbanden of om enkel voorbanden te vervangen voor 4 seizoens banden (achter banden hebben nog wel veel profiel).



Ik heb een setje winter en zomerbanden die ik dus wissel. Ik vind zelf dat je het verschil wel merkt in de winter. met 4 seizoensbanden geen ervaring.