Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 01:29

Juist ja. Buiten dat een opgegeven kogeldruk vaak meer zegt over deformatie van de carrosserie dan over hoe stabiel die auto precies is met last x erachter en druk y op de kogel.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 01:53

Ok, ik denk dat ik het snap, maar dat neemt niet weg dat ik toch liever een hogere kogeldruk heb dan 50 kg.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 01:56

Ieder z'n ding, en ik heb ook liever een hogere kogeldruk dan 50 kg. Sterker nog: Ik vind eigenlijk dat er gewoon een bus of een 4x4 voor een trailer hoort.. maarja, da's mijn mening :)

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 07:24

Tja, HLP, dat is ook het mooiste, maar niet iedereeen kan dat betalen....

En de Leon heeft dus 75 kg kogeldruk dus daar ook wat speling.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:40

HLPhoto schreef:
Ik vind eigenlijk dat er gewoon een bus of een 4x4 voor een trailer hoort..

Ik heb gehoord dat de belastingdienst, de verzekeringsmaatschappijen en de benzinepomphouders dit gezamelijk willen gaan promoten. :+

Even zonder gekheid; iedereeen wil natuurlijk een leuke 4x4 voor z'n trailer, maar ja... De meeste willen gewoon een personenauto waar ze 5-6x per jaar een trailer achter kunnen hangen ivm de kosten. Ik wil een auto die niet zwaarder is dan 1150 kg, maar ik ben er nog niet uit... hebben ze voldoende trekkracht hebben ze onvoldoende kogeldruk en vise versa.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:55

Voor die 5 a 6 keer per jaar kun je beter een bus huren dan er het hele jaar een auto voor hebben. Iemand die om het weekend op wedstrijd gaat heeft gewoon eigen vervoer nodig, maar als het maar voor een paar keer per jaar is moet je je afvragen of je die auto echt wel nodig hebt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:21

Tessebes schreef:
HLPhoto schreef:
Ik vind eigenlijk dat er gewoon een bus of een 4x4 voor een trailer hoort..

Ik heb gehoord dat de belastingdienst, de verzekeringsmaatschappijen en de benzinepomphouders dit gezamelijk willen gaan promoten. :+

Even zonder gekheid; iedereeen wil natuurlijk een leuke 4x4 voor z'n trailer, maar ja... De meeste willen gewoon een personenauto waar ze 5-6x per jaar een trailer achter kunnen hangen ivm de kosten. Ik wil een auto die niet zwaarder is dan 1150 kg, maar ik ben er nog niet uit... hebben ze voldoende trekkracht hebben ze onvoldoende kogeldruk en vise versa.

Als jij een auto wil die niet zwaarder is dan 1150kg, moet je er geen trailer achter hangen.
Nooit.
Da's gewoon veel te weinig massa voor een trailer + paard. Dat wil je je paard niet aandoen toch?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:50

ik zie het verschil tussen een auto van 1150 en 1450 kg niet zo. Die 300 kg maakt de wereld van verschil niet. De vering, remmen enz. veel eerder.
Met een Citroen BX Turbodiesel trek ik liever een paardentrailer dan met een Passat uit die tijd of iets later. De HP vering doet meer dan die extra kilo's.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:52

Wij hebben een Volkswagen Touareg voor een tweepaardstrailer, moet lukken denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:33

HLPhoto schreef:
ik zie het verschil tussen een auto van 1150 en 1450 kg niet zo. Die 300 kg maakt de wereld van verschil niet. De vering, remmen enz. veel eerder.
Met een Citroen BX Turbodiesel trek ik liever een paardentrailer dan met een Passat uit die tijd of iets later. De HP vering doet meer dan die extra kilo's.

300 kilo is wel een half paard :). Op autotrack kan ik zo gauw geen BX TD vinden, maar een 1.9 TZI mag maar 1100 trekken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:42

sflj schreef:
Als jij een auto wil die niet zwaarder is dan 1150kg, moet je er geen trailer achter hangen.
Nooit.
Da's gewoon veel te weinig massa voor een trailer + paard. Dat wil je je paard niet aandoen toch?

Ik begrijp hieruit dat jij weet hoe zwaar mijn trailer + paard is?

En huren ben ik niet geschikt voor, dan gebruik ik mijn trailer dus nooit.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 15:01

Lovely schreef:
300 kilo is wel een half paard :). Op autotrack kan ik zo gauw geen BX TD vinden, maar een 1.9 TZI mag maar 1100 trekken.

Klopt. Er zijn genoeg andere auto's die maar 1100 mogen trekken, maar als ik in nood een auto uit zou moeten zoeken die stabiel een trailertje kan zeulen zou die het wel zijn.

Mijn punt is: regeltjes zijn regeltjes en daar moet je je aan houden. Het heeft weinig nut om te gaan kijken naar "hoeveel gaat deze auto over m'n minimum kogeldruk heen", je kan er nog beter heen gaan en je trailer erachter hangen om te kijken hoe het rijdt. Als je op safe wil spelen koop je een bus of een 4x4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:07

Mwah, nadat ik met een C5 een trailer had getrokken, heb ik er zelf ook maar een gekocht :). Maar in principe heb je wel gelijk, het is niet verstandig om te rekenen met de minimum eisen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 15:19

Nou ja, als je dan toch al moet gaan rekenen, dan maakt 't niet zoveel uit of je precies óp de minimumeisen zit of nét erboven.
Je hebt ws. een HP geveerde C5? Rijdt fijn met trailer vind ik :) Tweepaards achter de XM reed ook lekker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:18

Vanaf C5 hebben ze allemaal HP en dat rijdt inderdaad heel fijn. Een tweepaards is wat zwaar voor een C5,maar een anderhalf doet hij met zijn pookje in zijn neusje hoor. En als er geen trailer achter hangt, rijd ik er zeer comfortabel en betaalbaar in rond ;).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 18:24

Lovely schreef:
Vanaf C5 hebben ze allemaal HP en dat rijdt inderdaad heel fijn. Een tweepaards is wat zwaar voor een C5,maar een anderhalf doet hij met zijn pookje in zijn neusje hoor. En als er geen trailer achter hangt, rijd ik er zeer comfortabel en betaalbaar in rond ;).
Comfortabel zijn ze zeker!
Btw de nieuwe C5 is ook met schroefveren leverbaar. Goedkopere uitvoeringen hebben dat, dan rijdt ie identiek aan een Peugeot 407.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:28

Oh echt? Die van mij heeft gewoon veerbollen hoor, maar het is ook niet het goedkoopste type. Mijn xsara had wel gewone vering, maar die reed ook heel comfortabel, maar ik prefereer toch echt HP.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 18:29

HP is idd heerlijk! Dubbel glas ook trouwens, de XM die ik had had van die dikke ruiten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:34

Dat heb ik dan weer niet, dat is jammer :). Maar verder heeft hij alles wat mijn hartje begeert :D.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:37

Wat een francofielen in dit topic _O-
Vrijdag een discussie bij de dealer gehad over mijn Leon t.o.v. de nieuwe. De nieuwe vind ik een trage trapzak... volgens de jongen van de garage is mijn 'oude' leon getuned. Dit is toch niet te achterhalen behalve met een test op de testbank? Of kan het zo zijn dat ik mijn auto (2001) zo op zijn staart heb getrapt dat hij anders aanvoelt dan de 2006 TDI (met 1.9 TDI erin)?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 18:44

Dat is prima te achterhalen, gooi 'm maar eens aan de VAGcom. Als ie oorspronkelijke "frisse" waarden overschrijdt is het meteen duidelijk.

Overigens komt die 90pk TDI nooit verder dan een pk of 115 en ~270 Nm, tenzij ze de turbo vervangen hebben. Grote voordeel van de 90 pk met kleine turbo is wel dat ie lekker vlot oppakt.
Een 110pk TDI kan je met voorzichtig tunen wel aan de ~150 pk krijgen zonder veel geld uit te geven.
De standaard Leon 1.9 TDI tunen is ook goed te doen, een bekende had er één en die gaf 142 pk en 360 Nm. Ding zit inmiddels bijna aan het einde v/d leasecyclus en heeft al een versnellingsbakje en een vliegwiel gelust :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:41

Mootje, Citrofielen bedoel je :). En ja dat ben ik.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:44

Ik ben ook wel Citrofiel, maar nog altijd meer realist :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:47

Ja maar kom op, een SM is toch qua design een ongevenaarde schitterende auto? En de CX en de C6 ook weer, de XM vond ik minder, maar daar kan die auto niks aan doen, het rijdt natuurlijk als een grote. Daarom bestaat er wel een woord als Citrofiel en niet als Nissanofiel of Fordist.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:50

Smaken verschillen. Mijn nekharen staan recht overeind bij de aanblik van een Citroën! Het is ook altijd een bepaald type persoon die in de citroën klassiekers rijdt (DS, SM, BX) :D