Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:25

Oh ja was voorlopig uitgesteld geloof ik, maar ik heb zo een vermoeden dat het uiteindelijk toch gewoon doorgedramd wordt.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:09

Volgens mij wel voor sporten ja maar dat heeft helaas geen invloed op de prijzen voor stallen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:20

nevica schreef:
Volgens mij wel voor sporten ja maar dat heeft helaas geen invloed op de prijzen voor stallen.

Ja hoor.

Het gaat om sportbeoefening. Waar een stukje van je stalgeld gewoon onder valt.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:27

Ik kan het vanmiddag even opzoeken als je wilt maar het gaat inderdaad om sportbeoefening. Dus dat gaat om de btw op de prijs voor manegelessen of tennislessen bijvoorbeeld. Voor de rest gaat de btw verhoging gewoon door.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:32

nevica schreef:

Ik reageerde ook specifiek op de opmerking dat de btw voor gebruik van de binnenbak ook omhoog gaat van 0 naar 21%.

Dat zal op het totaalbedrag weinig invloed hebben denk ik, maar die informatie klopte niet.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:33

Ja maar dat is het enige dat nu invloed heeft op de stalprijs.

Jij doelt op de verhoging van btw op voer? Dat is hier al eerder uitgelegd waarom dat geen invloed heeft tenzij je het voer afneemt van de stalhouderij en van hem koopt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:41

Ik reageerde uitsluitend op die foutieve opmerking, verder gaan de prijzen stijgen en dat is al uitgebreid besproken in dit topic. Ik ontken de btw-verhoging op voer, stro en hooi en de gevolgen die dit wel of niet heeft in voorkomende gevallen en verschillende situaties dus niet!

Heb nu al spijt van mijn opmerking gezien de discussie die dit alweer oplevert.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:42

Ik heb het niet tegen jou maar tegen degene boven je :) jou bericht stond er nog niet toen ik hem plaatste :D

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:46

Hoezo spijt? Hoezo discussie? Iets is gewoon zo, kun je weinig over discussiëren toch. :')

Ja ik zie nu dat ik in eerste instantie de hele opmerking verkeerd las ook. Haha sorry. :')

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:58

Mijn foutieve opmerking was in zoverre niet foutief in dat ik mij enkel af vroeg wat daar mee ging gebeuren. Wat wel foutief was dat ik het als huidig 0% had staan terwijl dat 9% is, en verder foutief in, zoals gomir al aangaf, dit voorlopig op de lange termijn geschoven is.

Maar langere termijn of niet, vraag ik het me nog steeds af, omdat dit soort dingen wel degelijk aangegrepen wordt om prijzen weer te verhogen.

Tot zover ik verder begreep ging dit ook alleen over locaties met binnenbak.

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 15:55

Ik ga me ook eens mengen. Ik sta op een weide bij mensen aan huis. Paarden staan 24/7 buiten, dus geen stal (alsook geen stro, schavelingen…). De paarden krijgen enkel (onbeperkt) hooi, het krachtvoer haal en betaal ik zelf. De klusjes worden dagelijks gedaan: 2 x uitmesten (waarvan ik 1 x uitmest), hooi afhankelijk van het weer bijvullen, water bijvullen en paarden 2 x eten geven (waarvan ik ook 1 x). Dus in de voormiddag doe ik het en in de namiddag de eigenaars (of omgekeerd).

Nu gaat de prijs ook omhoog met €25 per maand. Ik betaalde €175/paard, gaat nu omhoog naar €200. Dit heb ik er nog voor nodig, meer niet omdat ik zelf ook dagelijks door weer en wind help en het enkel het hooi is. Het hooi is omhoog gegaan met €5 per baal van 80-90 kg, dus niet zo veel vind ik

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:04

Hoeveel balen verbruik je per maand, mystery3434? Als je 15 kg voordroog per paard per dag rekent (bij onbeperkt ruwvoer verwacht ik dat ze wat versmeren + een keer een mindere baal als je folie ergens lek was), dan kom je al wel snel aan die extra kosten per paard per maand. Snap wel dat het een tegenvaller kan zijn, hoor. :(:)

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:11

@lorette

3 grote paarden, bij echt koud weer doen we 1 baal per 5-7 dagen. Nu het nog wat ‘zachter’ is voor de tijd van het jaar valt het wel kei goed mee. Bij echt koud weer is het 1 baal per minimum 5 dagen, dus ong 6 balen per maand. Komt neer op 240€ incl de prijsstijging erbij voor 3 paarden

Maar goed dat de paarden goed staan, anders weet ik niet of ik het er voor over zou hebben

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:13

_Lorette_ schreef:
Hoeveel balen verbruik je per maand, mystery3434? Als je 15 kg voordroog per paard per dag rekent (bij onbeperkt ruwvoer verwacht ik dat ze wat versmeren + een keer een mindere baal als je folie ergens lek was), dan kom je al wel snel aan die extra kosten per paard per maand. Snap wel dat het een tegenvaller kan zijn, hoor. :(:)

Wou net zeggen ong 15 kg hooi is 5 balen per maand dus dan zit je al op die 5x5 is 25 euro.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:15

Dan wegen je balen veel meer. Anders eten ze per dag 12 kg totaal met zijn 3en.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:24

Maar als die baal 5 euro duurder is geworden en je gebruikt er 6 in de maand zeg je zit je toch op €30?
Dus nette stijging. Heel net

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:32

Dippenotti,

Ik geef je volledig gelijk hierin. Maar langs de andere kant moet die €30 verdeeld worden over 3 paarden imo.
Nou ja, nachtje over slapen. gelukkig staan de paarden wel goed en daar heb ik dat bedrag echt wel voor over dan

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:00

Dat je daar over klaagt zeg :o
Je paard staat super mooi altijd dag en nacht buiten wat heel veel mensen wel zouden willen en ook nog eens vrij goedkoop. Ook nog na de prijsstijging.

Ik vind dat best wel erg eigenlijk :o

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:05

Het is niet alleen dat baaltje hooi verwacht ik. Water en afvoer van mest is ook niet gratis.

Best erg dat men daar over klaagt.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:48

Ik betaal nu circa €135 voor mijn hooi per maand ongerekend. Zijn 14 baaltjes van 30 kg, rond de 15 kg per dag eet hij. Staat niet op het gras.
En dat zal volgend jaar dus wel iets meer worden. Geen idee hoeveel. Ik haal volgende week nog 14 balen (meer kan ik er thuis niet kwijt) en dan zal ik het eens vragen.

Ik koop zelf hooi en krijg daarom €50 ‘korting’ maandelijks op het stalgeld maar zo zie je dat er anders ook gewoon een hele andere rekensom op veel stallen gedaan moet worden om uit te komen. Nu sta ik bij iemand aan huis en gaat hij uiteindelijk hele dagen de wei op tot het weer het toe laat (zandgrond dus kan redelijk lang) en is hij in het voorjaar zomer + najaar dus stukken goedkoper, maar het kost ook gewoon echt geld als je het bij elkaar optelt.

Mocht dit plekje van mij zijn zou ik zelf niet eens zin hebben gehad in pension klanten; laat staan dat je nog moet bijleggen en een hoop extra werk en tijd eraan kwijt bent… nu veeg ik alles heel netjes aan, hoog in de mesthoop heel goed op, mest de stallen op mijn dag uitgebreid, zorg dat de paddock er top bij ligt elke dag maar als je soms verhalen hoort.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:57

monsera schreef:
Dat je daar over klaagt zeg :o
Je paard staat super mooi altijd dag en nacht buiten wat heel veel mensen wel zouden willen en ook nog eens vrij goedkoop. Ook nog na de prijsstijging.

Ik vind dat best wel erg eigenlijk :o

Ze klaagt toch niet? Ze meldt het en zegt dat ze dit er wel voor over heeft omdat de paarden goed staan.
En he he, zelfs al zou ze wel klagen, af en toe mag dat toch ook gewoon.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:04

Klagen dat het houden van paarden zo duur is geworden en nog duurder wordt =/= je stalhouder afzeiken en niet begrijpen dat die verhogingen heel logisch zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:26

Maar klagen over dat het duur wordt staat (soms/vaak) los van of je wel of niet tevreden bent over je stal.

Ik ben voor 85% tevreden over mijn stal. Stukje wat ik misschien anders zou willen zien heeft absoluut geen betrekking op het management en is iets waar de stal eigenaren ook niks aan kunnen doen.

Maar nu weer een verhoging aan komt, ging er toch wel even in me om... Vind ik mijn hobby dit nog waard?

En het is ook zo, dat de kleine puntjes die je wellicht liever anders zou willen zien op een bepaald moment zwaarder gaan wegen als het stalgeld steeds duurder wordt...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:34

Er zijn grote stallen en mensen die een paar paardjes aan huis hebben in pension en alles daar tussen in.
Al die mensen delen wel hun plek met anderen.
Ik lees al 82 pagina's mee en ik snap echt steeds beter dat stallen en mensen stoppen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 05:11

_/-\o_ _/-\o_
monsera schreef:
Er zijn grote stallen en mensen die een paar paardjes aan huis hebben in pension en alles daar tussen in.
Al die mensen delen wel hun plek met anderen.
Ik lees al 82 pagina's mee en ik snap echt steeds beter dat stallen en mensen stoppen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_