[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:01

SparklingApp schreef:
Ik wil hier ook graag even een vraag stellen.
Ik heb een Mitsubishi Pajero die 2800 kilo mag trekken, nou ben ik aan het kijken om eventueel een 3 paards trailer te kopen (met ruime zadelkamer, paarden kunnen schuin staan en kan ik 2 paarden meenemen met een vak ertussen leeg laten) weet iemand hoe het dan zit wat je mag trekken?
Natuurlijk heb ik mn E, de trailer weegt zo'n 1800 kilo en mag beladen tot 3500 kilo wegen.
Mag je dan het echte gewicht rekenen of telt het maximale laadvermogen?
Hiervoor had ik een Daihatsu Rocky, super fijne simpele wagen, die mocht 3500 kilo trekken, maar kwam met wind tegen op de dijk soms amper aan de 60 kmpu met 2 paarden, wil ook wel terug naar een Rocky omdat die wel 3500 mag trekken, maar ben bang dat trekkers me dan straks in komen halen.. en dat gebeurt bij de Pajero dus absoluut niet.
Iemand een goede tip voor mij?

De laagste waarde, de TTM-ahw van de auto, is in dit verhaal bepalend. Met een trailer van 1800 kg (op kenteken neem ik aan, dus tel daar maar 150 kg voor de accessoires bij op) en twee fullsize paarden kom je dik boven de 3 ton. No go dus.

En goeie Rocky's worden langzaamaan wat lastig te vinden, denk ik. Andere optie is een handgeschakelde Nissan Patrol GR 3.0Di, die mogen 3,5 ton aan de haak. Let op: automaat een ton minder!

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:18

Geef mij maar de trage Patrol.
Die sleept elke trailer, leeg of vol met je lievelingetjes.
Kost wat geld aan wegenbelasting en brandstof.

Maar je zit hoog en zelfverzekerd achter het stuur.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:31

Mag ik even jullie mening?

Ik ben opzoek naar een andere auto.
Nu heb ik een Mitsubishi space star 1.8 op het oog.
Mag 1400 trekken
Weegt zelf 1215
Nm 174
Tpm: 3750

Wat wil ik er mee
- 2 à 3 keer per maand met mijn paard op pad voor wedstrijd en/of strand en bosritjes.
- woon werk verkeer.

Ik heb een klein paard (1.60) en denk dat hij rond de 500 weegt.
1,5 paards trailer van rond de 600 kilo.
Totaal gewicht zal rond de 1200 liggen.

Ik heb mij E rijbewijs.

In mijn ogen is dit wel een goede auto voor mij.
Maar hier zitten ongetwijfeld meer kenners wbt technische kant vh trekkende voertuig.

SparklingApp

Berichten: 1971
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:25

Bedankt voor jullie reacties!
De trailer zal idd nog wel wat aangepast moeten worden met extra zware matten enzo, dan ga ik wel heel erg over het gewicht heen ben ik bang.
Patrol is ook nog wel een idee, denk dat het weinig verschil maakt in brandstof verbruik en wegenbelasting met de Pajero.
Wil alleen eigenlijk niet zo'n luxe auto met van alles er op en aan enzo.. gaat bij mij toch alleen maar kapot en geef er niks om, zou liever een robuuste sobere zware wagen willen, vandaar mijn liefde voor de Rocky.. :') jammer alleen dat ze vaak zo ongeveer onder je kont weg roesten.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:26

Wat is de status van de trailer ??

Deze combinatie van Mitsubishi met geladen trailer is op het matje.

Heb je nu een trailer die niet goed remt op de vier wielen dan ga je bij een noodstop scharen.
De trailer schuift de achterkant van je auto opzij.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:50

Vanwege gewicht auto en gewicht trailer?

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:02

Ik heb in de Spacestar gereden en ik vond hem niet geschikt voor de trailer, ook ivm het eigen gewicht van de auto. Ik heb het maatje groter genomen, de outlander en die doet het wel goed, maar ja die is ook gelijk 200kg zwaarder in eigen gewicht.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:07

Die ken ik niet betalen ;)
Als ik reactie lees op carvantrekker.nl
Lees ik super goede reacties (met caravan van 1200 kg)

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:19

Don_Zhivago schreef:
Vanwege gewicht auto en gewicht trailer?



Alle berekeningen van trekkende auto en aanhanger zijn gebaseerd op een 100% goede onderhouds toestand van auto en aanhanger.
De auto heeft zijn APK.

Maar wie laat zijn trailer elk jaar even nazien door een erkend Bovag bedrijf ??
Of neem je trailer mee tijdens de APK van de auto.
Laat de trailer ook even stoppen op de remmen bank.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:28

De trailer huur ik bij een bedrijf, die wel elk jaar de trailers na laten kijken.

Mijn trailer komt nog, maar ook die gaat elk jaar voor controle.

Dus als de trailer in goede staat is, en de auto ook dan kan deze combi? ;)

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:30

Don_Zhivago schreef:
Die ken ik niet betalen ;)
Als ik reactie lees op carvantrekker.nl
Lees ik super goede reacties (met caravan van 1200 kg)



enige verschil is, een caravan beweegt niet, paard in de trailer vaak wel.

Ik denk dat je echt tekort komt met deze auto,maar dat is mijn mening.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:33

Mijn paard voel ik niet. (staat super braaf/stil op de trailer)
Hiervoor een Daihatsu terios gehad en ook daarmee ging het super.
Die heb ik weg gedaan omdat ik de auto te licht vond.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:38

Nou ja jij vroeg om meningen en ik geef de mijne, maar jij hebt je keuze al gemaakt, dus onze mening heb je niet nodig ;-)

Alqueve
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-07-12

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:51

Of de combinatie kan, weet ik niet, het is maar net wat je wil.
Ik heb zelf een volvo s40 diesel. Mag 1400 trekken en weegt zelf bijna 1300. Paard en trailer samen wegen max 1200 samen. Voor mij gaat dit prima. Tuurlijk is een grotere zwaardere auto beter, maar ik heb zelf een veilig gevoel.

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:00

Ariebren schreef:
Wat is de status van de trailer ??

Deze combinatie van Mitsubishi met geladen trailer is op het matje.

Heb je nu een trailer die niet goed remt op de vier wielen dan ga je bij een noodstop scharen.
De trailer schuift de achterkant van je auto opzij.

Leg ens uit dan:
Een vriend van me had een Land Rover met 40% remkrachtverschil tussen links en rechts op de testbank. Toch kon je met die auto vol in de ankers gaan terwijl je het stuur los liet en die auto remde strak rechtuit ongeacht hoe hard je trapte.......

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:00

Don_Zhivago schreef:
Mijn paard voel ik niet. (staat super braaf/stil op de trailer)
Hiervoor een Daihatsu terios gehad en ook daarmee ging het super.
Die heb ik weg gedaan omdat ik de auto te licht vond.

volgens mij zal het wel gaan hoor.ik rij momenteel met een mazda, 1250 leeggewicht, mag 1400 aan de haak, en mijn trailer plus paard komt zéker aan die 1400.
auto is een 2.0 met 101 pk, dacht ik.
Feit is wel, mijn trailer is perfect onderhouden (wordt hier ieder jaar verplicht gekeurd, ook mét remmentest, dus die remt altijd perfect.).
Met mijn combi zou ik wel geen autosnelweg durven rijden, en op grotere wegen ga ik tot max 60-70 (vind ik hard zat, vooral omdat er veel dommekl*ten van andere mensen op de weg zitten, afcouperen etc).
echter zal jouw trailer ruim 200 kg lichter beladen zijn, dus ik zie geen probleem voor het gebruik dat jij wil :)

Tara_13

Berichten: 773
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:03

Ik heb een SsangYong Korando, mag 2800 kg trekken.
Ik rij meestal met een 1,5 paards trailer, maar 2 paards trailer beladen trekt deze auto ook fantastisch!!
Hiervoor had ik een Feroza. Mocht 1500 kg trekken, maar was altijd krap aan, bultjes op, tegenwind. Soms trok deze auto het maar tot de 70 km/h. Ik vond dit niet fijn, vooral omdat ik aardige afstanden afleg met de trailer.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:58

ikke schreef:
Ariebren schreef:
Wat is de status van de trailer ??

Deze combinatie van Mitsubishi met geladen trailer is op het matje.

Heb je nu een trailer die niet goed remt op de vier wielen dan ga je bij een noodstop scharen.
De trailer schuift de achterkant van je auto opzij.

Leg ens uit dan:
Een vriend van me had een Land Rover met 40% remkrachtverschil tussen links en rechts op de testbank. Toch kon je met die auto vol in de ankers gaan terwijl je het stuur los liet en die auto remde strak rechtuit ongeacht hoe hard je trapte.......



Zou dat niet te maken hebben met het gewicht van de auto en de overbemeten remmen ??

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:22

Ariebren schreef:
ikke schreef:
Leg ens uit dan:
Een vriend van me had een Land Rover met 40% remkrachtverschil tussen links en rechts op de testbank. Toch kon je met die auto vol in de ankers gaan terwijl je het stuur los liet en die auto remde strak rechtuit ongeacht hoe hard je trapte.......



Zou dat niet te maken hebben met het gewicht van de auto en de overbemeten remmen ??

1400kg is toch geen absurt gewicht, naar mijn idee en ook de trommels van zo'n series staan nu niet bekend om hun gigantische remvermogen.......

urosa

Berichten: 2476
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:01

Don_Zhivago schreef:
Mag ik even jullie mening?

Ik ben opzoek naar een andere auto.
Nu heb ik een Mitsubishi space star 1.8 op het oog.
Mag 1400 trekken
Weegt zelf 1215
Nm 174
Tpm: 3750
Wat wil ik er mee
- 2 à 3 keer per maand met mijn paard op pad voor wedstrijd en/of strand en bosritjes.
- woon werk verkeer.

Ik heb een klein paard (1.60) en denk dat hij rond de 500 weegt.
1,5 paards trailer van rond de 600 kilo.
Totaal gewicht zal rond de 1200 liggen.

Ik heb mij E rijbewijs.

In mijn ogen is dit wel een goede auto voor mij.
Maar hier zitten ongetwijfeld meer kenners wbt technische kant vh trekkende voertuig.


Ik zou gaan voor een auto met meer koppel bij een laag aantal toeren, zelf heb ik nu een Opel Omega voor de trailer die mag zelfs 1700 kilo trekken maar ik rijd niet heel relaxt met de trailer rond (zo op binnenwegen is het top hoor, dan schakel ik later) maar op autowegen of snelwegen ga je wel een keer naar de 5, bij een snelheid van 90 km per uur zit de auto zo rond de 2500 toeren en is hij niet zo sterk, als er dan tegenwind is, een heuvel o.i.d. zou ik bijna terug moeten schakelen voor meer power, zelf vind ik dit echt vervelend.. wij zijn dan ook aan het kijken voor een andere auto vandaar mijn aanwezigheid in dit topic :)

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:06

urosa schreef:
Ik zou gaan voor een auto met meer koppel bij een laag aantal toeren

Meer koppel bij een laag toerental = diesel, of een hele dikke (ongeblazen) benzinemotor (> 2 l.) :)*

urosa

Berichten: 2476
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:25

Eirikur schreef:
urosa schreef:
Ik zou gaan voor een auto met meer koppel bij een laag aantal toeren

Meer koppel bij een laag toerental = diesel, of een hele dikke (ongeblazen) benzinemotor (> 2 l.) :)*

Wij hebben nu een 2.2 liter benzine motor dus dan moet je idd wel goed opletten nog bij dat koppel en toerental want is dus niet altijd een garantie :)
Ik was trouwens diegene van een paar pagina's terug die o.a. tussen de Frontera zat te twijfelen.
Bij ons word het waarschijnlijk de Land Rover Freelander 2.0 TD4

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:33

Ik rijd met mijn Patrol op 80 km wegen altijd in zijn vier.
De vijfde versnelling is uitgevonden om met minder toeren harder te kunnen rijden.
Maar voor het brandstof verbruik maakt het niets uit.

En de rest van de motor techniek ga ik hier niet uitleggen.
Heeft mij 4 jaar hogere zeevaart school voor werktuigkundige gekost.

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:34

Eirikur schreef:
urosa schreef:
Ik zou gaan voor een auto met meer koppel bij een laag aantal toeren

Meer koppel bij een laag toerental = diesel, of een hele dikke (ongeblazen) benzinemotor (> 2 l.) :)*

Je weet wel, met 8 van die kleine groenteblikjes :D

urosa schreef:
Ik zou gaan voor een auto met meer koppel bij een laag aantal toeren, zelf heb ik nu een Opel Omega voor de trailer die mag zelfs 1700 kilo trekken maar ik rijd niet heel relaxt met de trailer rond (zo op binnenwegen is het top hoor, dan schakel ik later) maar op autowegen of snelwegen ga je wel een keer naar de 5, bij een snelheid van 90 km per uur zit de auto zo rond de 2500 toeren en is hij niet zo sterk, als er dan tegenwind is, een heuvel o.i.d. zou ik bijna terug moeten schakelen voor meer power, zelf vind ik dit echt vervelend.. wij zijn dan ook aan het kijken voor een andere auto vandaar mijn aanwezigheid in dit topic :)


Ik reed mijn Discovery altijd in 4 met de trailer eraan. In vijf kwam de V8 echt tekort. Ook de Range Rover wil ik nog weleens blokkeren om door te schakelen (automaat) omdat ie in drie wel goed trekt, maar in 4-lock gewoon te kort komt om een heuveltje te pakken. 90km/h is maar net 1900 toeren in 4-lock; eigenlijk wil ik dan 2500 - 2800 toeren op de teller zien. Als het verkeer de ruimte biedt, wil ik de Range nog weleens doortrappen naar 100km/h (echte km!) omdat ie dan ongeveer 2100 toeren loopt, wat de automaat ten goede komt (iets betere koeling). Er zijn alleen niet zoveel situaties waarin dat veilig kan.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:44

Mijn Patrolieboot gaat pas lekker lopen boven de 2300 rpm.
Dan gaat de turbo blower meedoen.
Bij 21, 2200 voel je de blower erin komen.