Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:56

605 euro per maand en dan wordt je stal nog niet eens uitgemest. De stalhouder kiest dus resoluut voor accommodatie en biedt zeer weinig service. Daar zit een rek op in hoeverre klanten daarin meegaan. En als ik Babootje hoor, komt die grens aardig in zicht.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 12:19

Oh, dat mag ook natuurlijk, het is aan iedereen om daar keuzes in te maken toch? Maar om aan te geven dat bedrijven heel lastig te vergelijken zijn. De een stopt alles in service, de volgende in zijn accomodatie. Wij hebben alles geïnvesteerd in paddocks en aankoop van land.

Elk bedrijf heeft andere kosten en andere plus punten. Dus 2 stallen die 400 rekenen kunnen compleet iets anders aanbieden en het is aan de klant waar je prioriteit ligt?

Dat was mijn punt :)

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:21

Gini schreef:
605 euro per maand en dan wordt je stal nog niet eens uitgemest. De stalhouder kiest dus resoluut voor accommodatie en biedt zeer weinig service. Daar zit een rek op in hoeverre klanten daarin meegaan. En als ik Babootje hoor, komt die grens aardig in zicht.

Er is gewoon vraag naar zulke accomodaties. En je kunt volgens mij alle service gewoon inkopen dus dan bieden ze dat zeker wel.

Ik gok dat de pensionhouder enerzijds betaalbaar wil blijven door dingen los aan te bieden en de klanten de keuze te geven om het zelf te doen en voor degene met een dikke portemonnee veranderd er waarschijnlijk weinig behalve de kosten.

Het is gewoon een keuze die ze hebben gemaakt, hadden ze de prijs gewoon flink omhoog gehaald was het vast ook niet goed geweest... Nu denken ze aan mensen die geen onbeperkt budget hebben. Of zie ik dit verkeerd Babootje?

Ik heb er dan wel weer moeite mee als ze bepaalde service gedeelten helemaal weghalen, maar wel 100% willen bepalen hoe en wat je dan vervolgens doet :j . Iets in de trant van wij zetten je paard niet buiten, moet je zelf doen, mag je stalgenoot niet voor je doen, maar wacht, we hebben wel een ZZPer die je mag inhuren op belachelijke voorwaarden op eigen risico en wij hebben er verder niets mee te maken, behalve dat je diegene moet inschakelen als je zelf niet kunt op de tijden die wij hebben bepaald dat je paard naar buiten en naar binnen gaat :')
Totaal fictief voorbeeld uiteraard :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 12:44

Hebben wij toevallig wel gedaan( niet dit voorbeeld haha :D ) . Soms moeten je dat wel doen, omdat als je geen regels opstelt: je alsnog meer kosten of gedoe heb.

Even in jouw voorbeeld: Als je dan 5 x per week draad aan het repareren bent omdat ze paarden bij elkaar gooien wat niet gaat, of de paarden rondjes in hun box staan te draaien omdat ze dan om 08 uur en dan om 13 uur naar buiten gaan. Dan ben je alsnog meer kosten kwijt aan stro en materiaal en is je personeels bezuiniging voor saus geweest.

Niet dat ik jouw voorbeeld heel vriendelijk vind klinken hoor, maar soms ligt er zeg maar een zakelijke redenatie achter waarom 'iets op een bepaalde manier moet'

Ik begrijp dan wel altijd de klant zijn kant, soms moet ik oprecht zakelijk gezien iets doen waar ik 100% van snap dat een klant het niet leuk gaat vinden.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:52

ruitje schreef:
Hebben wij toevallig wel gedaan( niet dit voorbeeld haha :D ) . Soms moeten je dat wel doen, omdat als je geen regels opstelt: je alsnog meer kosten of gedoe heb.

Even in jouw voorbeeld: Als je dan 5 x per week draad aan het repareren bent omdat ze paarden bij elkaar gooien wat niet gaat, of de paarden rondjes in hun box staan te draaien omdat ze dan om 08 uur en dan om 13 uur naar buiten gaan. Dan ben je alsnog meer kosten kwijt aan stro en materiaal en is je personeels bezuiniging voor saus geweest.

Niet dat ik jouw voorbeeld heel vriendelijk vind klinken hoor, maar soms ligt er zeg maar een zakelijke redenatie achter waarom 'iets op een bepaalde manier moet'

Ik begrijp dan wel altijd de klant zijn kant, soms moet ik oprecht zakelijk gezien iets doen waar ik 100% van snap dat een klant het niet leuk gaat vinden.

Maar vaste landjes aanwijzen voor paarden en vaste tijden heb ik 0,0 problemen mee...! Maar ik mag toch hopen dat het geen probleem is als de bijrijder van paard A die er toch is, de paarden van X, Y en Z ook even buitenzet? Of dat een groep mensen iemand inhuurt om dat voor hun te fixen als het gewoon volgens het schema gaat?

In mijn fictieve voorbeeld zegt de stalhouder; wij zetten paarden niet meer buiten, het veranderd niets aan de prijs (tenzij die hoger wordt door inflatie, BTW, andere kosten etc), of je doet het zelf of je huurt "Annie" in voor 200 euro per maand. Dat bedrag betaal je contant vooraf dus zeg maar dag met je handje als Annie 3 van de 4 weken ziek blijkt te zijn.

Nee, dan huur je als stal Annie zelf in en verhoog je eventueel de stalprijs voor mensen die service willen lijkt mij, al lijkt me dat niet nodig als je 3 werknemers vervangt door 1 (zonder stijging van de personeelskosten zoals nu).
Laatst bijgewerkt door Bielsje op 07-12-24 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 12:56

Nee, uiteraard niet. Goed, soms probeer ik hier de andere kant wat te laten zien zonder uiteraard de ins en outs te weten van andere stallen. Ik kom in vrede, bedoel het goed haha :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:41

Het blijft boeiend, hè? :D En hier in de buurt kun je idd lastig vergelijken. Want je hebt wel aantal stallen die vergelijkbaar zijn qua accommodatie in de vorm van binnenbak enzovoorts. Maar dat wisselt onderling alsnog zoveel qua kwaliteit van bodem, überhaupt het kunnen gebruiken en noem maar op. Zo kan je voor hetzelfde geld (ongeveer) bij de ene stal alleen op zondag buiten moeten zetten, omdat de stal het voor de rest doet. En op de andere stal heb je schema met alle klanten en ben je dus paar diensten per week kwijt om paard buiten te zetten en binnen te halen. Bij weer de ander moet je alles onderling regelen en geen vaste tijden, dus soms is alles bezet. De ene stal wordt er altijd gemest, de ander kan je kiezen voor zelf mesten of laten mesten tegen meerprijs en weer de ander mest minder.
Of het ruwvoer, voor het beeld vergelijkbare stallen met vergelijkbare prijs en de ene heeft 1 voerbeurten per dag, de ander voert onbeperkt met wel voerbeurten maar nooit zonder en weer de ander heeft wel 4 voerbeurten, maar met kleinere porties.

Voor het beeld hetzelfde, want allemaal zoveel keer per dag voeren en allemaal binnen en buitenbak bijvoorbeeld. Onderling extreem veel verschillen. Want dan kan die 2 keer per dag voeren in de praktijk veel meer zijn als 4 keer.

(Nog helemaal los van wat de kosten per stal zijn voor energie, hypotheek en noem alles maar op. Daar kan ook flink verschil in zitten en heeft ook effect op alles)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:03

ruitje schreef:
Oh, dat mag ook natuurlijk, het is aan iedereen om daar keuzes in te maken toch? Maar om aan te geven dat bedrijven heel lastig te vergelijken zijn. De een stopt alles in service, de volgende in zijn accomodatie. Wij hebben alles geïnvesteerd in paddocks en aankoop van land.

Elk bedrijf heeft andere kosten en andere plus punten. Dus 2 stallen die 400 rekenen kunnen compleet iets anders aanbieden en het is aan de klant waar je prioriteit ligt?

Dat was mijn punt :)

Zeker! Als je stallen volstaan is dat het enige wat telt natuurlijk. Ieder zijn meug. Alleen vind ik het zo ver van mijn wensen afstaan dat ik me niet zo goed kan voorstellen welk type klant 600+ euro neertelt om dan alsnog zelf naar de Welkoop te moeten tuffen. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:12

Dat is hier op bijna elke stal := Ik heb nog nooit ergens gestaan waar mensen niet alsnog zelf bijvoerde. Sommige doe volledig eigen voer geven, maar de rest allemaal naast het voer van stal iets wat beter past bij paard of wat nodig is voor supplementen oid.

Wij hebben dus ook eigen brok of muesli, luzerne en slobber. :+ En dat hebben de meeste, sommige nog eigen hooi ook.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:17

Voor 600+ euro stalgeld? Jeetje mina.

Blij dat ik in mijn regio paardeneigenaar ben. Ik zou het elders echt niet rond kunnen breien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:22

Gini schreef:

545 is de kale stalprijs (inclusief 3x pd hooi en stro dan wel). Dat was eerst inclusief 1 x per 2 weken de box leeghalen. Tussendoor uitmesten en opstrooien doen we zelf (d.w.z. dat stal 2 x pw een berg stro in de stal gooit die je dan gedurende de week voor opstrooien gebruikt). Per augustus werd het dus, of helemaal niet uitmesten en alles zelf doen of het bij het oude houden maar dan wel voor 40 meer. Dus nu 605.
En verder koop je dus alles los in. Er wordt een soort Muesli van stal gevoerd, maar die is voor ons niet toereikend. Dus kopen we zelf onze brok. Service (dus paard buiten/binnen zetten, molen etc) koop je extra in, en peeskappen aan en af doen komt er nog extra bij, net zoals vliegenkap op en deken op en af). Met alles erop en eraan betaak ik nu tegen 700 per maand. Alleen aan stalling, service en hooi.

En begrijp me goed hoor, het is verder een hele fijne stal. De paarden (ik heb er 2 daar op stal en nog 1 fokmerrie elders) kunnen niet beter staan vind ik.
Maar ergens komt er wel een keer een grens aan wat ik er nog voor wil betalen. En dan zal dat waarschijnlijk einde paardenhobby betekenen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:36

Dank je wel voor de verduidelijking. Ik snap dat het ergens te veel wordt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:06

Ik ben misschien van de oude stempel maar ik heb nog nooit bijgevoerd naast wat de pensionhouder geeft. Maar ik ben echt een no nonsense type. Op basisbrok gaan ze echt niet dood.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 16:11

Gini schreef:
Zeker! Als je stallen volstaan is dat het enige wat telt natuurlijk. Ieder zijn meug. Alleen vind ik het zo ver van mijn wensen afstaan dat ik me niet zo goed kan voorstellen welk type klant 600+ euro neertelt om dan alsnog zelf naar de Welkoop te moeten tuffen. :D

Haha mooie laatste zin :')

Wij merken daarin ook wel een tendens van steeds meer mensen die eigen voer willen voeren.

Wat overigens ook weer effect heeft op bijvoorbeeld je stro of ruwvoerverbruik.

Zoveel zaken hebben met elkaar te maken,houd het boeiend :D

Gabbergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:07

Als het zo moet.
Laatst bijgewerkt door Gabbergirl op 07-12-24 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:11

Dan lees je wel heel selectief mee. En daarnaast, wat draagt je opmerking bij? Ik tem.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:45

Fitzroy schreef:
Ik ben misschien van de oude stempel maar ik heb nog nooit bijgevoerd naast wat de pensionhouder geeft. Maar ik ben echt een no nonsense type. Op basisbrok gaan ze echt niet dood.

Ik voeg even in.... Klopt, ene kant mee eens, maar als je op een gegeven moment op een bepaald niveau komt, wil je ook finetunen op de details, en je bent wat je eet.... Dat geldt ook voor je paard.
Als je hobby 800-900 euro per maand kost, inclusief Lessen, concours etc... Dan ga je het niet af laten hangen van de extra zak voer die je moet kopen om het optimaal proberen te krijgen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:53

Heeft de kennis daar ook niet gewoon het middel ingehaald? Dat veel paarden het prima doen op basisbrok is top, maar we leren steeds meer te kijken naar wat een paard in de basis nodig heeft en dat is niet meer die paar kilo brok en een plakje hooi, maar onbeperkt ruwvoer en aanvullende brok. Wat je nu ziet met alle balancers is dat soms gewoon een simpel handje vitamine brokjes volstaat. Heel handig bij paarden die snel aankomen. Of je hebt iets nodig waar juist wat meer eiwitten inzitten of gemakkelijker wegkauwt/geweekt kan worden met supplementen etc. Ideaal juist om dat af te stemmen naar de wensen van je paard.

Ik zie juist eigenlijk steeds meer stallen afstappen van hun basisbrok vanwege de kosten maar ook omdat de eigenaren eigenlijk bijna allemaal wel hun eigen passende voer hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 00:10

Ja, ook mijn ervaring.
Veel mensen werken tegenwoordig met balancers. Dezelfde hoeveelheid als dat handje brok wat de dikkers kregen, maar wek volledig in de vitaminen en mineralen terwijl je daar met smde standaard krachtvoer al snel 2 tot 3kg per dag voor moet geven.

De 1 voert voor de sport, de ander wil een rustiger paard, de 1 wil geen haver of zelfs geen andere granen of gluten, weer een ander helemaal geen brokjes maar alleen groenten, kruiden en ruwvoermix. Dan is lucerne weer niet geschikt, etc. Etc.

Het scheelt veel gedoe als je mensen gewoon hun eigen soort voer en hoeveelheid laat bepalen en in bakjes klaarzetten. Inclusief hun poedertjes en pilletjes En de kosten zijn voor hunzelf.
Toen de prijzen van krachtvoer op een gegeven moment hard stegen hadden wij daar in het stalgeld geen last van gelukkig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:29

Ieder paard is verschillend. En als je goed uitkomt met het voer dat vanuit stal wordt verstrekt is dat prima. Maar die van mij werden er alleen dikker van zonder dat het meer energie leverde. Dus ga je op zoek naar iets optimalers. En dat vind ik verder ook helemaal niet erg.

Maar ik heb wel op stallen gestaan waar ik zelf hooi aan het kopen was omdat er vanuit stal zelf de welbekende pluk voor de cavia werd gevoerd. Of gewoon slecht hooi. Dat is gelukkig op mijn huidige stal dik in orde. 1 van mijn paarden krijgt echt koliek als hij te weinig hooi krijgt. Dan gaat hij teveel stro eten en dan wordt de mest te droog en raakt hij verstopt. Voldoende hooi van goede kwaliteit vind ik echt een must.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:14

Babootje schreef:
Gini schreef:

545 is de kale stalprijs (inclusief 3x pd hooi en stro dan wel). Dat was eerst inclusief 1 x per 2 weken de box leeghalen. Tussendoor uitmesten en opstrooien doen we zelf (d.w.z. dat stal 2 x pw een berg stro in de stal gooit die je dan gedurende de week voor opstrooien gebruikt). Per augustus werd het dus, of helemaal niet uitmesten en alles zelf doen of het bij het oude houden maar dan wel voor 40 meer. Dus nu 605.
En verder koop je dus alles los in. Er wordt een soort Muesli van stal gevoerd, maar die is voor ons niet toereikend. Dus kopen we zelf onze brok. Service (dus paard buiten/binnen zetten, molen etc) koop je extra in, en peeskappen aan en af doen komt er nog extra bij, net zoals vliegenkap op en deken op en af). Met alles erop en eraan betaak ik nu tegen 700 per maand. Alleen aan stalling, service en hooi.

En begrijp me goed hoor, het is verder een hele fijne stal. De paarden (ik heb er 2 daar op stal en nog 1 fokmerrie elders) kunnen niet beter staan vind ik.
Maar ergens komt er wel een keer een grens aan wat ik er nog voor wil betalen. En dan zal dat waarschijnlijk einde paardenhobby betekenen.

Wauw wat een geld!
Ik betaal hier in de randstad bij een boer met goede buitenbak en veel buitengang (winter 9tot5 en zomer 24/7) 235€ dat is incl stro en voordroog. Het is toch niet meer op te betalen als je per maand 700 euro kwijt bent voor alleen de stal en buitenzetten |(

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:38

Babootje schreef:
Gini schreef:

:wow: Jeetje, ik heb ook veel over voor een goede stalling waar ik mijn paard met een gerust hart kan achterlaten. Maar met zo'n prijzen zou mijn hobby toch ook eindigen -O-

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:56

Kan je bij DSW je eigen risico gespreid betalen?

Edit. Dat kan zie ik al

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:56

Je betaalt toch ook gewoon een heel stuk voor accommodatie en faciliteiten. Een stal met binnen bak met Achterberg bodem die iedere dag gesleept wordt en overdekte stapmolen/longeerkraal met goede bodem betaal je ook gewoon voor. Dat zijn mega grote investeringen als stalhouder dus dat je dan richting de 600 per maand moet gaan om dat terug te verdienen vind ik niet zo heel gek.

Tuurlijk kun je je ook prima redden bij de plaatselijke boer met een redelijke buitenbak die misschien in de winter een paar weken niet te rijden is, maar mensen hebben verschillende behoeftes en daar betaal je gewoon voor.

Ik snap op zich ook wel dat stappen kiezen voor bakjes als 50% ofzo toch al zelf eigen voer voert, hetzelfde met mesten. Als iedereen de hele dag toch al met kruiwagens over het terrein loopt, waarom zou je die service dan nog aanbieden? Kost alleen maar tijd van het personeel en dan nog hebben mensen vaak een mening over hoe het gaat. Dan kan je er voor kiezen om mensen het zelf te laten doen.

Mijn stalling ging zo een 10% omhoog richting €500 voor een stal met echt goede faciliteiten. Dat zijn in de randstad geen abnormale bedragen voor een stal met goede faciliteiten.

Bij ons stond stro en hooi idd al onder diensten en 21% btw uit gespecificeerd, maar voor reden verhoging werd voornamelijk inflatie en inkoop kosten genoemd.

Toevallig ga ik daar nu wel weg maar meer omdat ik denk dat mijn paard behoefte heeft aan meer buiten tijd en ik hoop elders beter aan haar behoefte te kunnen voldoen.

Overigens ben ik ook wel benieuwd wat er in 2025/2026 gaat gebeuren met name voor de stallen met binnenbak. Gebruik sport accommodatie stond vooralsnog als 9% op de rekening ivm binnenbak, maar ook die gaat dan naar 21%. Ben benieuwd hoe dat doorgerekend gaat worden.
Laatst bijgewerkt door manic op 09-12-24 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:02

Was de btw-verhoging voor sport(accomodaties) niet uitgesteld?
Heb het niet echt intensief gevolgd dus misschien heb ik de berichtgeving hierover verkeerd begrepen.