Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 01:02

sflj schreef:
Wat voor trailer heb je erachter, BitchyWitchy?
(want ik betwijfel of je daarmee met een trailer en zonder E rijbewijs mag rijden! Knipoog )

Ledig gewicht plus laadvermogen van de trailer mag niet boven het ledig gewicht (laadvormogen auto NIET meetellen) van de auto uitkomen en de combinatie mag niet zwaarder zijn dan 3500 kilo.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 01:03

sflj schreef:
Hoeveel weegt jouw transporter en hoeveel mag ie laden? Geloof namelijk helemaal niet dat jij onder de 3500kg blijft, met wat voor trailer dan ook!

Transporter is al (zonder laadvermogen) al bijna 1500 kilo..... 1.5 trailer van tegen de 700 kilo met laadvermogen van 750 kilo........

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 01:05

Klopt helemaal, BW! Alleen mag het TOTAALgewicht (dus leeggewicht + LAADvermogen van de auto + leeggewicht + laadvermogen van de trailer) niet meer zijn dan 3500kg.

Ben bang dat jij niet zo'n klein beetje in overtreding bent hoor! Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 01:06

BitchyWitchy schreef:
sflj schreef:
Hoeveel weegt jouw transporter en hoeveel mag ie laden? Geloof namelijk helemaal niet dat jij onder de 3500kg blijft, met wat voor trailer dan ook!

Transporter is al (zonder laadvermogen) al bijna 1500 kilo..... 1.5 trailer van tegen de 700 kilo met laadvermogen van 750 kilo........

maakt samen al 2950kg. Komt daar nog het laadvermogen van je auto bij (kilootje of 1000 misschien?) In ieder geval ruim boven de 3,5 ton.
Ga maar gauw je E rijbewijs halen! Haha!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 01:37

Gaat idd ook om laadvermogen van de auto.
Ssang Yong Korando 2.3D doet trouwens 1:11,2 bij gemengd gebruik.

Met de trailer doet ie 1:9,0.

Waar veel mensen zeuren over het vermogen van een 2.3TD (wij hebben zelfs de 2.3D zonder turbo) vinden wij hem prima lopen, lekker rustgevend, niet snel maar ook niet te traag. Met een trailer moet je wel een beetje doortrappen maar zelfs 110 op de snelweg moet wel lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 01:48

Wij zijn aan het rond kijken en kwamen toevallig bij een seatdealer en die vertelde dat de alahambra 1.9 TDI, 2500kg mag trekken?Volgens één of ander computer programma moest hij geen problemen hebben met een tweepaardstrailer van 2000kg.
Wij zijn nu in dubio gebracht,Ik wilde graag een 4 x 4 .Maar dit is natuurlijk een veel goedkopere oplossing.
Of niet?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 04:56

Ik ben bezig met E-Rijbewijs en wil dus in de toekomst wagen en trailer aanschaffen. Pieker me suf welke wagen ? Ook belastingtechnisch gezien. Iemand suggesties? Zat zelf aan een opel Frontera te denken maar waar moet ik nog meer op letten als ik dus en auto wil aanschaffen die een 2 paardstrailer met gemak moet gaan trekken?
En dan natuurlijk de verbruik kosten welke auto is zogezegd het vriendelijkst qua financien?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:46

Opel Frontera dan volgens mij niet Mork Tong uitsteken
Van horen zeggen heb ik toch dat ie een aardige slok lust...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 09:10

Alhambra 1.9 TDI hebben wij ook naar gekeken, maar vind er maar eens één voor 3000 euro die gezond is en geen half miljoen kilometers gelopen heeft Knipoog

Een Alhambra TDI mag trouwens 2000 kg trekken, houd er wel rekening mee dat een standaard 90 pk het niet makkelijk heeft voor een geladen tweepaards trailer. Een turbomotor wordt heter en leeft korter bij zware belastingen. Je kan overigens voor een dergelijke auto ook zoeken naar een Ford Galaxy of een VW Sharan, die zijn exact hetzelfde (alleen het merk is anders)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 09:21

Wat misschien ook boeiend is om te bekijken is de E-klasse combi van '96-'99. Beetje aso-bak, maarja, dat is een beetje 4x4 ook Haha! Ze zijn redelijk zuinig en als je een dikke motor kiest mogen ze 2100 kg aankoppelen. Dit kan met de E230 benzine, E290 TurboDiesel Combi, de E300 Turbodiesel Combi (altijd automaat), en de E320 Combi (op benzine).

Alle andere motoriseringen (vanaf de E200 benzine/E220 CDI op diesel) mogen 1900 kg trekken.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:23

Zelf een Opel Frontera, 2.2 benzine verbruikt 1:7 / 1:8 afhankelijk van je rijstijl en omstandigheden.
2.2. diesel 1:9

Vergeet echter niet dat die wagen 1700kg weegt en de stroomlijn heeft van een flatgebouw. Alle benzine terreinwagens uit dergelijke klasses zijn zuiperds.
Ik heb er nog een klein zuinig autotje bij voor al het gewone verkeer.
Je hebt de opel frontera in een korte 3 deurs versie (sport) en een lange 5 deurs (wagon).
Sport
93 - 98 2.0 benzine (trekgewicht 2000kg)
98 - 2004 2.2 benzine + 2.2 diesel (2000 - 2400kg)

Wagon
93 - 98 2.4 benzine, later opgevolgd 2.2 benzine
Diesel: 2.5 td, 2.8 td en later 2.2 diesel
(trekgewichten 2000 - 2800kg)
1998 - 2004 2.2 benzine en 3.0v6 benzine
2.2 diesel
(trekgewichten 2000 - 2800kg)
Frontera's zijn vrij goedkoop in onderhoud op de basisdelen (remmen, uitlaten etc.) voor een 4x4 dan.
Echter bij de nieuwere types 1999 - 2004 is de electronica een zwakke schakel. Bij de oudere types 93 - 98 moet je vooral op roest letten op de draagconstructie en wielkasten achter, de uitlaat en de radiator/ koelsysteem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:29

sflj schreef:
Andere vraag; hoeveel verbruiken die terreinwagens van jullie gemiddeld? (ik was gisteren weer bijzonder blij met m'n Freebie: 784km gereden en kreeg er geen druppel meer in dan 60 liter! )

Heb jij een td4 of een 2.0di? Een td4 hoort zuiniger te zijn, de 2.0di loopt inderdaad rond 1:11.
Eigenlijk schokkend als je bedenkt dat een Disco 300tdi ook 1:11 loopt maar wel ruim 500kg zwaarder is!

kakanox schreef:
Gaat Waar veel mensen zeuren over het vermogen van een 2.3TD (wij hebben zelfs de 2.3D zonder turbo) vinden wij hem prima lopen, lekker rustgevend, niet snel maar ook niet te traag. Met een trailer moet je wel een beetje doortrappen maar zelfs 110 op de snelweg moet wel lukken.

110kh/h topsnelheid?? Jemig, mijn oude VW T3 met 1.6 Diesel liep nog harder, die haalde tenminste nog 130km/h
2.3 D zegt niks, turbo of niet. Het gaat erom hoeveel vermogen en vooral hoeveel koppel eruit komt. Wanneer dat dan ook nog eens in de buurt van 1500 - 3000 toeren volledig beschikbaar is, dan gaat het echt ergens over.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:31

Landrover Freelander Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:37

kakanox schreef:
Wat misschien ook boeiend is om te bekijken is de E-klasse combi van '96-'99. Beetje aso-bak, maarja, dat is een beetje 4x4 ook Haha! Ze zijn redelijk zuinig en als je een dikke motor kiest mogen ze 2100 kg aankoppelen. Dit kan met de E230 benzine, E290 TurboDiesel Combi, de E300 Turbodiesel Combi (altijd automaat), en de E320 Combi (op benzine).

Alle andere motoriseringen (vanaf de E200 benzine/E220 CDI op diesel) mogen 1900 kg trekken.

Ik heb niks met die bakken, maar technisch heb je helemaal gelijk. Daarbij zijn Mercedessen onverwoestbaar. Stop er op tijd goede olie in en ze doen het probleemloos 1.000.000km. Duitse degelijkheid en zo..............
Ik zou in dat geval een 300 nemen, goed onderhouden en dan heb je de rest van je leven geen andere auto meer nodig. Onderdelen is geen probleem (moet je bij die Jappen en Koreanen eens proberen) en comfort is iets waar de rest van de wereld een puntje aan kan zuigen, zeker in verhouding tot de prijs.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:39

Ssang Yong Musso met een Titan trailer voor twee paarden Lachen

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 09:40

ikke schreef:
sflj schreef:
Andere vraag; hoeveel verbruiken die terreinwagens van jullie gemiddeld? (ik was gisteren weer bijzonder blij met m'n Freebie: 784km gereden en kreeg er geen druppel meer in dan 60 liter! )

Heb jij een td4 of een 2.0di? Een td4 hoort zuiniger te zijn, de 2.0di loopt inderdaad rond 1:11.
Eigenlijk schokkend als je bedenkt dat een Disco 300tdi ook 1:11 loopt maar wel ruim 500kg zwaarder is!

Het verbruik wordt meer bepaald door de stroomlijn en de motoropbouw dan door het gewicht. Dat gewicht heb je alleen even last van als je op aan het trekken bent.

ikke schreef:
kakanox schreef:
Gaat Waar veel mensen zeuren over het vermogen van een 2.3TD (wij hebben zelfs de 2.3D zonder turbo) vinden wij hem prima lopen, lekker rustgevend, niet snel maar ook niet te traag. Met een trailer moet je wel een beetje doortrappen maar zelfs 110 op de snelweg moet wel lukken.

110kh/h topsnelheid?? Jemig, mijn oude VW T3 met 1.6 Diesel liep nog harder, die haalde tenminste nog 130km/h
2.3 D zegt niks, turbo of niet. Het gaat erom hoeveel vermogen en vooral hoeveel koppel eruit komt. Wanneer dat dan ook nog eens in de buurt van 1500 - 3000 toeren volledig beschikbaar is, dan gaat het echt ergens over.

Je kan me veel vertellen, maar jouw T3 1.6D deed echt geen 130 met een trailer Knipoog Het kost al heel veel moeite om dat op vlakke weg met een lege bus te halen. Ik kan het weten, vriend van me had er één. Daar hebben we uiteindelijk een 1.6TD in moeten schroeven en er alles uit moeten persen wat erin zit om 'm een beetje op te laten schieten Haha!

Onze Ssang Yong loopt in ieder geval 145 op de teller op vlakke weg, misschien dat er dan nog een paar kilometer in zit. Dit is gelijk aan 140-141 km/h op GPS.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 09:46

ikke schreef:
Ik heb niks met die bakken, maar technisch heb je helemaal gelijk. Daarbij zijn Mercedessen onverwoestbaar. Stop er op tijd goede olie in en ze doen het probleemloos 1.000.000km. Duitse degelijkheid en zo..............
Ik zou in dat geval een 300 nemen, goed onderhouden en dan heb je de rest van je leven geen andere auto meer nodig. Onderdelen is geen probleem (moet je bij die Jappen en Koreanen eens proberen) en comfort is iets waar de rest van de wereld een puntje aan kan zuigen, zeker in verhouding tot de prijs.

Ik heb er ook niks mee, maar hier kan ik je (ook weer?) niet helemaal gelijk geven Knipoog

De E-klasse van '96-'99 is de eerste die wat elektrische problemen had; dit zijn de auto's die Mercedes' ijzersterke imago ietwat hebben helpen afbrokkelen. Vooral de automaatbak en de achtcilindermotoren zijn niet favoriet en daarom zou ik zelf altijd voor een E290 TurboDiesel gaan ipv een E300 TurboDiesel. Een E230 benzine of E320 benzine zijn vwb de E-klasse mijn tweede keus.
Wat betreft onderdelen voor Jappen en Koreanen: Voor een Japanse auto is het sowieso geen enkel probleem (voorbeeld: Toyota LandCruiser. Daar kan je zelfs midden in de Afrikaanse woestijn nog voor aan onderdelen komen). Voor een wat oudere Ssang Yong in de meeste gevallen ook niet:

De motoren in de Korando/Musso komen namelijk rechtstreeks uit de ontwerpdoos van Mercedes-Benz... Een tabelletje:
Korando/Musso 2.3D = Vito 108 Diesel
Korando/Musso 2.3TD = Vito 110 Diesel
Korando/Musso 2.9TD = Sprinter 212 Turbodiesel (en in licht gewijzigde vorm E-klasse 290 Turbodiesel)
Korando/Musso 2.9D = De bovenstaande motor, maar dan zonder turbocompressor en met nog wat lichte wijzigingen.

De bakken zijn deels eigen ontwerp maar schijnen nog steeds nauw verwant te zijn aan de oude G-klasse. Ik heb er zelf nog niet in gekeken dus kan daar weinig ervaring over delen (ga binnenkort wel een kijkje nemen dus laat het dan wel weten... Onze koppeling hapt soms een beetje nl., komt een nieuwe in)

Voor alles dat niet bij motor/bak hoort geldt: OP TIJD BESTELLEN! Haha!
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 14-07-08 10:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:51

Nog meer duitse degelijkheid en comfort. Opel Omega 2.0 liter en dan lekker op gas (alhoewel als we over gras moeten toch maar even op benzine over)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:58

hier een opel frontera rijder.
Mijn wagen loopt 1:10 en met de trailer erachter 1:7. Persoonlijk vind ik het een heerlijke wagen, ook met een trailer erachter geen centje last.
Ik heb overigens een 2.0 benzine opel frontera sport, 3 deurs

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 09:59

Omega! Idd een mooie aanhangertrekker, maar mag geen tweepaards trekken. Zelfde geldt voor de Ford Scorpio.

Hoor overigens vaak dat je bij de Omega's de viercilinder Ecotec-motoren moet mijden (2.0 16V)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:00

zou een Chrysler Vojager het redden om een trailer te trekken? We willen er namelijk een trekhaak achter gaan zetten zodat er af en toe is een trailer mee kan

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:04

manutjuh schreef:
zou een Chrysler Vojager het redden om een trailer te trekken? We willen er namelijk een trekhaak achter gaan zetten zodat er af en toe is een trailer mee kan

Ja, dat redt ie. Tweepaards mag ie overigens niet.
Heb zelf een tijdje met een 2.8 CRD gereden voor m'n werk. Comfortabele auto en had vwb vermogen weinig moeite met een grote dubbelasser, maar was niet superstabiel (niet wat ik van een 1900 kg zware bak verwacht had in ieder geval).

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:06

kakanox schreef:
manutjuh schreef:

Ja, dat redt ie. Tweepaards mag ie overigens niet.
Heb zelf een tijdje met een 2.8 CRD gereden voor m'n werk. Comfortabele auto en had vwb vermogen weinig moeite met een grote dubbelasser, maar was niet superstabiel.

ja hij rijd echt heerlijk. goed om te weten, anders zetten we daalijk een trekhaak erop voor niks Knipoog

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:10

Hier een Nissan Terrano 5-deurs, werkpaard tot en met, speelt met een 2-paards trailer inkl. 2 paarden................. Haha!
Opel Frontera werd mij erg afgeraden vanwege roest en hoge onderhoudskosten spruitstuk(?) zwak punt.
Kijk eens via Google bij Reviews van gebruikers, dan lees je nogal wat bij de Opel F.! Verdrietig en een stuk minder bij de Nissan.
Voor een volle 2-paards trailer heb je altijd E nodig, ongeacht wat er voor staat en of die het trekken kan. Hij moet het MOGEN trekken!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:15

mijn ouders hebben een voyager en die rijden ook wel eens met de trailer, heerlijke wagen hoor, instabiel vind ik hem zeker niet!

over de roest van de frontera kan ik niet meeparten, die van mij is uit 94 en heeft nog niet een plekje van een cm, ook de balken en plaatwerk zien er super uit, spruitstuk ook nog nooit last van gehad. Weet niet of er een kern van waarheid inzit, maar mij is destijds gezegt dat ik de Duitse frontera moest kopen en niet de Nederlandse, omdat juist de Nederlandse van mindere kwaliteit zou zijn, ook liggen in de wagens verschillende motoren. de duitse (geimpoteerde) versie heeft een opel motor en de nederlandse een daihatsu