en nu nog gaan vertellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natasja1991

Re: en nu nog gaan vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 09:40

ik heb ook niet gezegt dat ik van mezelf met spoortjes MOET rijden.

maar het ligt eraan hoe dat paard is, als paard niet goed reageerd, en niet voorwaarts wil.

de manege paarden (bij ons) zijn ook niet vooruit te branden

(en trouwens, ik ben eigenlijks tegen spoorgebruik, maar zoals ik al zei: alleen als het niet anders kan)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:47

ik denk dat jij nog véél moet leren voordat je klaar bent voor een eigen paard. Ach gut
tuurlijk wil je dat graag, maar denk aan de gevolgen: als 16-jarige KUN je dat niet zelf betalen. en tijd; wil je niet studeren straks dan? kost tijd hoor, en die heb je niet met al die baantjes en een eigen paard...

mijn advies: blijf lekker sparen, en op de manege rijden. en dan, als je later groot bent ( Tong uitsteken ) koop je een paard als je héél zeker weet dat je alles zelf kunt betalen (ook onvoorziene vette rekeningen, zoals van de d.arts), en dat je genoeg kennis erover hebt.

succes!

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 09:52

ik heb kennis over paarden, en ik heb geen zin om te horen: je bent toe aan een paard als je genoeg kennis hebt.

want dan denk ik, hoe moet dat dan met al die kinderen die op hun 6e een pony krijgen. anky moest ook ooit eens ergens beginnen.

ik denk dat je pas echt kennis krijgt door een eigen paard te hebben, en niet dat je kennis krijgt door 1x per week EEN banketstaaf uurtje op de manege te rijden... dat is mijn mening tenminste

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:54

Dus eerst zeg je dat je graag met spoortjes wil rijden en op deze pagina ben je eigenlijk tegen het gebruik van sporen????

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 09:59

ja, alleen als het moet... ik wil het liefst natuurlijk gewoon zonder zweep en zonder sporen rijden en alleen op mijn been.
Als dat niet lukt, dan wil ik mijn hulp versterken d.m.v een klein knopspoortje.
Dan vindt ik dat anky ook zonder sporen moet rijden, want dat kan dan wel, en dat is dan niet erg

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:02

Gefeliciteerd dat je een paard mag.
Houd in je berekening wel even rekening met het feit dat bij manege Biessum de paarden alleen zomers in het land kunnen. (las ik op de site)
's winters zul je dus wel een box moeten huren en dat is wel wat duurder dan de 100 euro. (namelijk 246,-)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:03

natasja1991 schreef:
Dan vindt ik dat anky ook zonder sporen moet rijden, want dat kan dan wel, en dat is dan niet erg

Lieve meid verdiep je eens ECHT in zaken.
In de wedstrijdsport MOET je met sporen rijden vanaf een bepaalde klasse.....

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 10:09

ik bedoel van wijze bij spreke.

ik maak mijn punt duidelijk en dat is: ik rij alleen met sporen als het echt, echt nodig is. klaar uit. heb geen zin om hier nog commentaar op te krijgen.
ik betaal trouwens de helft van de stalling en mijn ouders de andere helft

En ik vind dat ik pas echt veel meer over paarden leer als ik een eigen paard heb(geen commentaar van: neem je daarom een eigen paard blabla) als dat ik per week maar 1 uurtje op een manegepaard zit, heb namelijk niet het gevoel dat ik hier ver mee kom

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:21

manie schreef:
Gefeliciteerd dat je een paard mag.
Houd in je berekening wel even rekening met het feit dat bij manege Biessum de paarden alleen zomers in het land kunnen. (las ik op de site)
's winters zul je dus wel een box moeten huren en dat is wel wat duurder dan de 100 euro. (namelijk 246,-)

Ik vond de stalling voor op een manege ook wel erg weinig Tong uitsteken.. maar nu begrijp ik het. Meid.. kijk niet alleen naar het zonnigste senario dat je kan bedenken, maar kijk naar de echt prijzen!

natuurlijk gefeliciteerd dat je een paard mag!

Ik had nog een vraagje. Rijd je alleen één uurtje op de manege of heb je weleens verzorg/lease paarden gehad? Zoniet, dan zou ik daar eens mee beginnen Knipoog dan zie je wat het werkelijk allemaal inhoud!

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 10:38

ik heb nog nooit een verzorgpaard gehad, omdat die er niet zijn, ja 10 km verderop, maar dat is ook niet te doen in de winter.
mijn ouders hebben geen rijbewijs dus, dan kunnen ze mij ook niet brengen. En heb ook nog nooit een leasepaard gehad, want die zijn ook niet in de buurt, heb er wel naar gezocht.

En trouwens heb ik ook niet gezegd dat STALLING €100 koste... dat is weidetarief(stalling is €250 en die kosten delen mijn ouders met mij). Verder is overal over nagedacht, want heb met mijn ouders gepraat, en als het niet haalbaar was dan hadden ze ook niet de kosten besproken, en hadden ze ook geen ja gezegd

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:58

natasja1991 schreef:
ik wil trouwens wel met spoortjes rijden(niet zulke grote, maar stompe) bijv. knopsporen van 15mm

Hier zeg je dat je met sporen wil rijden, en vervolgens zeg je dat je dat alleen doet als het nodig is. Toch wel een groot verschil. Is het niet iets om eerst even te 'oefenen' met het hebben van een paard door een pony te verzorgen? Al is het maar een shetje ofzo?

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 12:00

nee, ik had er aan toe moeten voegen: alleen als het nodig is.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:05

Dat had je zeker moeten doen. Maar met sporen moet je kúnnen rijden. Een stille beenligging hebben bijvoorbeeld. Het belangrijkste is om eerst een paard te hebben, en dan goede instructie vinden, die jullie verder op weg kan helpen. Dan komt de rest later wel.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:13

als je drie minuten lopen van de manege af woont, kun je dan daar niet eens gaan rondvragen of je daar een paard/pony kunt verzorgen en zo leren wat het inhoud om een paard/pony te hebben.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 12:16

ze zijn daar nogal '' zuinig '' op hun paard
zo van; ik wil liever niet dat iemand anders aan mijn paard zit.
(ze willen je alleen kennen als je een eigen paard hebt zeg maar, er zitten ook wel aardige mensen bij hoor)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:17

natasja1991 schreef:
dat ik graag met spoortjes wil rijden is zodat ik mijn hulp fijner kan geven. En niet als het ware hoef te 'schoppen', maar dat ik beter kan drukken

Heb je ooit wel us op een paard gezeten???
misschien vroeger één rondje gereden op manege paard?

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 12:20

en wat bedoel je met verzorgen, bedoel je gewoon er elke dag naartoe gaan om te poetsen ofzo.
Of nog iets anders.

Tuurlijk, wel Boos!

Ik bedoel daarmee, dat ik mijn hulpen nog beter kan geven, zonder teveel te bewegen
En ik heb al gezegd dat ik daar geen commentaar meer op wil ja, als ik bij HAW kijk denk ik soms ook wel, hebben die ooit wel eens eerder op een paard gezeten...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:22

is nog geen reden om dat dan ook maar te doen..
verzorgen = voeren, liefhebben, verzorgen, voeren, mesten, rijden, tuig poetsen, voeren, binnen en buiten zetten, voeren

enne voor de duidelijkheid verzorgen= elke dag

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:23

Elke dag erheen om te poetsen, kijken hoe het bij de hoefsmid eraan toegaat, vragen of je tuig schoon mag maken, of mensen met een eigen paard je dingen willen uitleggen, gewoon zoveel mogelijk proberen te leren voor je een eigen paard hebt. Is altijd handig.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 12:30

dankjewel Flew, aan die informatie heb ik wel wat.

Ik vind het trouwens ook heerlijk om gewoon eens op een zaterdag ofzo even naar de manege te gaan, en mee te helpen met de ponylessen(beginners) Ik vind het ook fantastisch om gewoon op de bankjes te gaan zitten, en dan een uur lang kijken hoe iemand anders(met een eigen paard) rijdt, want daar leer je ook weer van.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:33

x
Laatst bijgewerkt door Flew op 09-08-22 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:33

verzorgen zijn idd de dingen die hierboven al genoemd worden. Maar het begint niet met rijden, dat is in mijn ogen juist het laatste. Eerst moet de stal schoon, het paard verzorgd. Je zou op de manege kunnen vragen of je een paard van iemand mag verzorgen. Denk dan niet meteen dat je erop weg mag rijden. Het begint gewoon met borstelen. Zo leer jij wat de verzorging allemaal inhoud en als je geluk hebt mag je misschien wel een keer rijden. Maar probeer er achter te komen wat de verzorging allemaal inhoud behalve rijden. Ga ook kijken als degene zelf op zijn paard rijd of op een andere manier er mee bezig is, daar kun je ook veel van leren.

Bedenkt wel dat een paard niet alleen op zaterdag verzorgd moet worden, maar elke dag of het nou stralend weer is of dat er een meter sneeuw ligt.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 12:37

ELpatcho schreef:
verzorgen = voeren, liefhebben, verzorgen, voeren, mesten, rijden, tuig poetsen, voeren, binnen en buiten zetten, voeren

1 ding ontbreekt bij mij niet: liefde Lovers

bij de stalling zit al in, voeren en uitmesten.
(ze hebben liever niet dat andere mensen erop rijden)

ik zou het al leuk vinden om bijv. alleen te poetsen, en tuig schoon te maken en wat informatie vragen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:39

natasja1991 schreef:
dankjewel Flew, aan die informatie heb ik wel wat.

Ik vind het trouwens ook heerlijk om gewoon eens op een zaterdag ofzo even naar de manege te gaan, en mee te helpen met de ponylessen(beginners) Ik vind het ook fantastisch om gewoon op de bankjes te gaan zitten, en dan een uur lang kijken hoe iemand anders(met een eigen paard) rijdt, want daar leer je ook weer van.

Met een eigen paard kan dat dus niet zomaar.. je kan niet GEWOON EVEN naar de stal gaan ff paardje borstelen en weer weg gaan..

ELKE dag 'sochtends 'smiddags' eind van de middag en 'savonds moet er gevoerd/verzorgt worden, regen storm sneeuw ijzel wat dan ook... huiswerk tentameweek examenweek maakt niet uit.. ben je die avond uit geweest en dus rond 5 uur 'sochtends thuis dan moet er 8 uur weer hooi liggen zo kan ik nog wel ff door gaan

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:39

natasja1991 schreef:
ELpatcho schreef:

1 ding ontbreekt bij mij niet: liefde Lovers

bij de stalling zit al in, voeren en uitmesten.
(ze hebben liever niet dat andere mensen erop rijden)

ik zou het al leuk vinden om bijv. alleen te poetsen, en tuig schoon te maken en wat informatie vragen.