Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 16:21

An24 schreef:
Ik zou het niet fair vinden al er wat gevraagd wordt om een paard bij te rijden voor de eigenaar, als tegenprestatie mest je uit, je onderhoud de spullen etc en zorgt dat het netjes achterblijft.

Neehee, lezen!!
Dat doe ik allemaal zelf!!
Het gaat alleen om het rijden!

*zucht*....

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:21

Ik vind wel dat de bijrijder moet betalen, om één heel simpele reden.
Overigens heb ik geen ervaring met betalende bijrijders, alleen met niet betalende bijrijders.

De situatie is dan zo: alle kosten zijn voor de eigenaar. Ook de risico's. Vaak rijd je zelf beter dan je bijrijder maar heb je wat tijdgebrek. Dus het paard wordt erdoor in conditie gehouden en vrolijk gehouden, maar zelden wordt het er echt beter van in de zin van africhtingsniveau.
Als het erop aankomt, als je echt een andere dag geen tijd hebt en er een keer een stal uitgemest moet worden, dan moet je daar altijd zelf voor opdraaien omdat de bijrijder dan geen tijd heeft/geen zin heeft/andere afspraken heeft.
Als het dier ziek is zul je ook zelf moeten komen.
Als ie lastig is idem dito.
En vaak ziet je leer dat gebruikt wordt er ook niet beter uit.

Dus wees reeel: de meeste bijrijders profiteren en doen als het erop aankomt weinig. Dan moeten ze naar huis vanwege een afspraak ofzo, en kun je het zelf doen, hoe weinig tijd je ook hebt.

Mijn ervaring is dat het meer een vriendendienst is.
Want als ik alles tegen elkaar optel ben ik eerder meer dan minder tijd kwijt met een bijrijder.

En het werk komt toch op mij neer, dekens verwisselen, met de hoefsmid staan, dierenarts, uitmesten, invetten, beleren totdat ze mak zijn, corrigeren na een tijdje, voor het eerst op ander terrein, trailermak maken, allemaal klussen voor mij.

Dus ja, ik ben voor betalen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 16:22

pjotrg schreef:
Bij mij hangt het af van de bijrijder wat hij/zij mag. Ik ben een erg makkelijke eigenaar zei ik al eerder. Ik vertrouw mensen tot het tegendeel bewezen is. Het gaat me om de driehoek: bijrijder, paard en mijzelf. Die moet klikken. Hoe meer vertrouwen je daarbij opbouwt hoe meer er kan en mag.

Nou is Junk bij uitstek een buitenpaard en heel erg géén bak-paard, dus ik zoek bijrijders die bij dat profiel passen en dan ook nog eens volwassenen omdat ik wat slechte ervaringen heb met heel jonge bijrijders (jonger dan 17 à 18 jaar).

Mijn vorige paard, Joop, selecteerde de bijrijders altijd zelf Knipoog Als zo iemand niet verantwoord buiten kon rijden kregen ze hem ook het erf niet af Haha!

Aan de andere kant, als iemand met hem wil gaan dressuren of springen en dat verantwoord aanpakt, bijvoorbeeld onder deskundige begeleiding, is dat ook bespreekbaar. Alleen moeten ze Junk dan nog meekrijgen Haha!

Geweldig zoals je het beschrijft!!
Zo is het bij mij net zo, de driehoek moet klikken en als het goed genoeg gaat mogen ze ook met hem naar buiten.
Kas is ook helemaal geen bak paard!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:22

Verkleint het niet, maar ik vind het best een groot risico dat je neemt als eigenaar, zeker omdat je niet overal bij bent. Voor mij reden om ook zeker niet zomaar iedereen met mijn paarden te laten klooien. Sterker nog, kinderen zijn bij mij om die reden niet welkom, ik vind het te link.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:23

Venetia schreef:
Want als ik alles tegen elkaar optel ben ik eerder meer dan minder tijd kwijt met een bijrijder.

Dan heb jij dus geen bijrijder nodig Knipoog

In de meeste gevallen zal je met bijrijder minder tijd kwijt zijn dan zonder, anders kies je niet voor een bijrijder neem ik aan. En als je iemand laat betalen ben je niet ineens minder tijd kwijt? Clown

Kirs_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:23

niet alle bijrijders rijden slechter dan de eigenaar Knipoog
in de gevallen di eik gehad hebben, wist ik meer en reed ik beter en hoger dat de eigenaresse en toch wilde ze er geld voor vragen, en dat accepteerde ik niet, dus ook niet doorgezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:24

LDRD schreef:
Verkleint het niet, maar ik vind het best een groot risico dat je neemt als eigenaar, zeker omdat je niet overal bij bent. Voor mij reden om ook zeker niet zomaar iedereen met mijn paarden te laten klooien. Sterker nog, kinderen zijn bij mij om die reden niet welkom, ik vind het te link.

Maar waarom zou dat een reden zijn om iemand te laten betalen.. sorry, ik snap het verband niet helemaal geloof ik.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:25

Niet iedereen ervaart het als hulp dat zijn of haar paard gereden wordt.
Mijn paarden mogen ook best gewoon op de wei lopen. Een bijrijder krijgt de mogelijkheid om veel te leren. Daarbij loop ik dus nogal wat risico.
Betalen dus gewoon of anders maar niet.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 16:27

Aniron schreef:
niet alle bijrijders rijden slechter dan de eigenaar Knipoog
in de gevallen di eik gehad hebben, wist ik meer en reed ik beter en hoger dat de eigenaresse en toch wilde ze er geld voor vragen, en dat accepteerde ik niet, dus ook niet doorgezet

Ik zal zeker niet beter rijden, maar gewoon een geringe vergoeding moet kunnen... om de redenen die eerder al zijn genoemd.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:28

Venetia schreef:
Dus wees reeel: de meeste bijrijders profiteren en doen als het erop aankomt weinig. Dan moeten ze naar huis vanwege een afspraak ofzo, en kun je het zelf doen, hoe weinig tijd je ook hebt.

Ik heb gelukkig heel andere ervaringen!! Ik heb en had door de bank genomen heel trouwe bijrijders en zij vangen juist ook zaken op als ik er niet ben. Ik ben bijvoorbeeld alle schoolvakanties niet in nederland en de bijrijders "verdelen" dan mijn paard en zorgen dattie lekker beweegt.

En ik zou zeker niet durven beweren dat ik beter rijd dan zij

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:40

Het is ook maar net wie je treft, helaas kan je niet aan iemands voorhoofd zien hoe diegene met je paard en spullen omgaat. Maar het lijkt me nogal logisch om er netjes mee om te gaan, dat doe je ook met je eigen spullen (hoop ik)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 16:42

Ik weet niet tegen wie de post gericht was, maar ik ben zeker heel zuinig op mijn spullen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:44

Ik heb nog nooit betaald voor het rijden van paarden voor een ander, wel ben ik betaald.

Momenteel rij ik voor niks, ik mag komen zoveel of zo weinig als ik wil, hoef verder ook geen stalwerk te doen oid. Ik pak wel af en toe les met dat paard, omdat ik dat zelf graag wil, zeker omdat ik hem ook ga starten, maar voor de eigenaar hoeft dat niet per se. Daarnaast neem ik mijn eigen spullen mee (zadel, hoofdstel, schabrakjes, bandages en peesbeschermers) en hou ik ook het materiaal van de eigenaar schoon, maar dat is ook op eigen initiatief. De eerste keer keek de eigenaar er nogal van op dat ik zijn tuig stond te poetsen geloof ik. Ik heb het erg naar mijn zin en ik hoor geen klachten van de eigenaar dus ook daar zal het dan wel goed zijn.

Als ik zou moeten betalen dan zou het voor mij zijn 'anders maar niet.' Eigenaren genoeg die hun paard graag willen laten rijden.

Overigens zou het ook zeker niet zo zijn dat ik omdat ik betaal meer zou komen rijden. Integendeel. Ik heb er immers voor betaald, dus wil ik dan ook geen gezeur als ik een keer niet kom. Nu voel ik me veel bezwaarder als ik niet ga, juist omdat het een wederzijdse dienst is.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:45

In reply op eerdere reacties niet speciefiek anders vermeld ik dat wel Knipoog

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:00

Wij hebben op de zondag een bijrijdstertje van 13 jaar op onze tinker , dan rijdt ze onder begeleiding van mijn oudste dochter.
Nu zo n twee jaar. Zij stond regelmatig bij de wei appeltjes te voeren en gek van tinkers te wezen.
Wij waren niet zo voor voeren bij de wei, mijn man heeft haar uitgenodigd om elke vrijdagmiddag te komen poetsen.(Helemaal leuk , om zo n meisje te horen zeggen dat haar droom uitkomt!)
Ze is inmiddels aan het rijden en geniet van onze tinker.(Kayleigh geniet ook van haar geknutsel en gepoets)
Betalen hoeft ze niet , omdat we het een meerwaarde vinden en Kayleigh ook geniet van haar aandacht.
Zelf ben ik ook als bijrijdster begonnen ( voordat ik zelf aan paarden begon),Ik verzorgde 4 dagen per week een ontzettend leuke ruin en betaalde daar ook voor . (125 gulden per maand)
Dat vond ik oke , ik mocht wedstrijden rijden en met hem naar buiten, en kreeg les.De klik met dit paard was oke. 125 gulden per maand bijdragen in zijn kosten vond ik geen probleem.Het is een hele goede basis geweest voor het houden van onze eigen paarden.
Zelf zijn wij paardengek familie en kunnen in de zorg dit met het gezin draaien.Leuke bijrijders zijn welkom.Wij zijn er niet naar op zoek.Als het zich aandient is het oke.
Als ik nu een bijrijder zou hebben zou ik er wel vanuit gaan dat als er lessen gevolgd worden dit op eigen kosten is.En zou qua verantwoordelijkheidgevoel van een bijrijdster graag het gevoel hebben dat ze voor het paard/pony gaat.Niet aan afspraken houden,zou voor mij al een reden zijn om te bedanken voor het bijdijderschap. Groetjes Ceesje

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:04

Het antwoord op de topicvraag- Hoeveel draagt een bijrijder bij in de kosten is mi ( stalgeld gedeeld door 7 , en dan vermenigvuldigen keer het aantaldagen per week wat een bijrijder rijdt.)
Zitten er verzorgende klussen bij dan is de prijs lager.(bijv de stal uitmesten, paarden buitenzetten, paarden voeren.) Groetjes Ceesje

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:40

Ik heb ook een bijrijdster,ze rijdt 2 dagen per week.
Ze is een erg leuke meid en erg goed voor mijn paard.
Ik vertrouw juist niet snel iemand,maar haar wel.
En ja,ze betaald mee Haha!
Maar geen schandalig hoog bedrag.
Hier heeft ze ook absoluut geen problemen mee.

Hoe ik het zie,als bijrijder zijnde,is dat je juist ervaring op doet.
Zelf ben ik ook ooit bijrijdster geweest en vond het niet meer dan normaal om ervoor te betalen.
Je gebruikt iemands paard en tuig en doet ervaring op.
Ik zelf help mijn br ook met rijden als ze even vastloopt en probeer iig 1 dag van haar 2 dagen erbij te zijn om aanwijzingen te geven oid.
Ook mag ze mijn paard meenemen naar haar springles,al komt dat er steeds niet van,maar dat is niet mijn schuld.
Zelfs als ze wedstrijden zou willen starten zou ik haar daarin steunen.

Je bewijst elkaar idd een dienst.
En ik vind het absoluut geen schande als er meebetaald wordt.
Eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal.

En zo heeft iedereen zijn eigen mening hierover.
Maar veroordeel elkaar hier niet over,heeft geen enkele zin.

(al zakt ook mijn broek wel eens af als ik hoor wat sommige bijrijdsters moeten meebetalen)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:27

Danielle_1 schreef:
Ik heb ook een bijrijdster,ze rijdt 2 dagen per week.
Ze is een erg leuke meid en erg goed voor mijn paard.
Ik vertrouw juist niet snel iemand,maar haar wel.
En ja,ze betaald mee Haha!
Maar geen schandalig hoog bedrag.
Hier heeft ze ook absoluut geen problemen mee.

Hoe ik het zie,als bijrijder zijnde,is dat je juist ervaring op doet.
Zelf ben ik ook ooit bijrijdster geweest en vond het niet meer dan normaal om ervoor te betalen.
Je gebruikt iemands paard en tuig en doet ervaring op.
Ik zelf help mijn br ook met rijden als ze even vastloopt en probeer iig 1 dag van haar 2 dagen erbij te zijn om aanwijzingen te geven oid.
Ook mag ze mijn paard meenemen naar haar springles,al komt dat er steeds niet van,maar dat is niet mijn schuld.
Zelfs als ze wedstrijden zou willen starten zou ik haar daarin steunen.

Je bewijst elkaar idd een dienst.
En ik vind het absoluut geen schande als er meebetaald wordt.
Eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal.

En zo heeft iedereen zijn eigen mening hierover.
Maar veroordeel elkaar hier niet over,heeft geen enkele zin.

(al zakt ook mijn broek wel eens af als ik hoor wat sommige bijrijdsters moeten meebetalen)

het gaat om jouw laatste zinnetje Knipoog

mijn bijrijdster MOET niks,ze wil het zelf Haha!
als iemand het geld er niet voor over heeft zoekt ze toch lekker verder naar een gratis paardje Clown
ik verplicht niemand om mee te betalen
ik zet een adv met daarin wat ik wil en als jij je daarin kan vinden reageer je en anders niet Clown
mijn bijrijdster heeft op mijn adv gereageerd,waarin de bijdrage vermeld stond

en ik denk dat meerdere dat doen ,dus ik vind het gel*l dat meebetalen zo`n onzin is.
want dan had ik nooit aan mijn bijrijdsters gekomen[of leasers wat de mensen beter vinden klinken]
ik heb al jaren meebetalende bijrijdsters Knipoog
en heb nog nooit zonder gezeten,dat geeft toch wel wel aan dat men het er graag voor over heeft
bij mij hebben ze de pony 3 dagen en soms een zaterdag en er word de helft van de stal en smid meebetaald
de rest ,extra voer en alle bijkomende dingen zijn voor mij Clown

maar een bijrijdster betaald mee uit vrije wil,lijkt mij niet dat die gedwongen worden Knipoog

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:43

Daar gaat de reactie van Danielle 1 toch ook niet over?zij beweert toch niet dat er gedwongen wordt?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:46

ceesje schreef:
Daar gaat de reactie van Danielle 1 toch ook niet over?zij beweert toch niet dat er gedwongen wordt?

ik lees dit;

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:23

Mirgino de twee laatste regels van haar bericht..... ze schrijft zoveel meer,misschien ligt het aan mij maar ik heb niet de indruk dat die twee zinnen haar hele bericht maken.
Ik lees er niet een boodschap dat bijrijders veel zouden moeten betalen , maar wel dat zij sommige uitzonderlijke situaties hoort.... Maar ik geloof zelf niet dat dit zoveel nadruk verdient.(Zonder jou reactie tekort te doen)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:30

Het gaat toch in overleg lijkt me, of ze willen het betalen, of niet.
Simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:32

Tinkerloos schreef:
Stel dat een persoon met een hond weinig tijd heeft om zijn/haar hond uit te laten.
Dan vraagt diegene iemand om zijn/haar hond voor haar uit te laten,zeg 4 keer per week.
Dan lijkt het mij niet meer dan normaal om degene die de hond dan voor je uitlaat te betalen,ook al vind diegene het leuk om met honden uit te gaan.

Waarom is dat met paarden anders?
(ik weet het echt niet hoor,is een serieuze vraag)

Tinkerloos schreef:
Bloos! Jij vat het wel heel letterlijk op zeg..

(vind het nogal raar dat je dat zelf blijkbaar niet hebt kunnen verzinnen)

Jij bent degene die beweert dat het een serieuze vraag is en dat je het echt niet weet Verward
Lijkt mij niet meer dan normaal dat ik dat dan ook serieus neem, maar dat heb ik bij deze afgeleerd.
Bitloos, dekenloos, ijzerloos, hersenloos....

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:33

LDRD schreef:
Mag ik trouwens nog een overweging geven om te laten betalen door een bijrijder:

Jij als bezitter bent namelijk aansprakelijk wanneer de bijrijder door jouw paard een ongeval overkomt!
Je neemt dus best een risico.

Maar als je je bijrijder meebetaald, blijf jij op papier de eigenaar.
Mocht er dus wat gebeuren, blijf jij hoe dan ook verantwoordelijk, ook al zou ze meebetalen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:47

Misschien dat ze bedoeld dat alle bijdrages dan welkom zijn in de kosten als er wat gebeurd is?