Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:30

De verkoper heeft via de verzorger nu ook de info van Floortje, dus dat zal de koper nu ook in zijn /haar achterhoofd moeten nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:31

Vage topicvragen, een ts die niet op terzake doende vragen ingaat. Dat soort topics ontaarden inderdaad maar het is maar net waar dat aan ligt. Je hebt duidelijk advies van Floortje gekregen. Maar kun je jouw vriendin niet helpen aangezien je net zelf ook een pony hebt aangeschaft ?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:31

cobiie schreef:
De verkoper heeft via de verzorger nu ook de info van Floortje, dus dat zal de koper nu ook in zijn /haar achterhoofd moeten nemen.

want we weten al dat dat verhaal 100% waterdicht is?

Ik ben blij dat dit geen echt politiewerk is, want er schort nog wel t'een en t'ander aan denk.. :+

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 12:34

Cioccolato schreef:
Juridisch geschil?
Ik denk dat koper gewoon gigantisch heeft verkeken op het hebben van een jong dier en hier niet mee om kan gaan. De ene jonge is de ander namelijk niet. Blijkt wel weer hé?!
Ook dat is een tip die gegeven kan worden. Dat is niet perse fout van de verkoper, maar van de koper. En ook antwoord op je topic.

Verder, als je zelf zo'n vaag verhaal er van maakt, nergens op in gaat, dan krijg je zon topic. Dus ja ts, de wending is aan jezelf te danken..

Ik zou ook adviseren niet meer zulke vage topics te starten.

Dank, advies aangenomen. Ik zie het continu misgaan op Bokt in heel veel topics en dit is de laatste dat ik gestart heb en/of waar ik nog in reageer. Heel leerzaam dit.

Ik ben -nogmaals- niet verplicht antwoorden te geven, ik was degene die de juridische vraag stelde en degene die aangaf niet op zaken in te gaan verder. Ben niet uit op blamen, shamen of wat ook, maar stelde een vraag.

Je mag denken en concluderen wat je wil, maar hou het voor jezelf en probeer on topic te blijven mbt de juridische vraag.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 12:35

Cer schreef:
cobiie schreef:

want we weten al dat dat verhaal 100% waterdicht is?

Ik ben blij dat dit geen echt politiewerk is, want er schort nog wel t'een en t'ander aan denk.. :+

Hahaha! Zou je denken? _O-

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 12:42

BigOne schreef:
Vage topicvragen, een ts die niet op terzake doende vragen ingaat. Dat soort topics ontaarden inderdaad maar het is maar net waar dat aan ligt. Je hebt duidelijk advies van Floortje gekregen. Maar kun je jouw vriendin niet helpen aangezien je net zelf ook een pony hebt aangeschaft ?

Klopt. Ik ga daar inderdaad niet op in, dat heb ik direct geschreven. Geen details, geen naming of shaming. Niets nieuws.
We hebben beiden ruime ervaring met (jonge) paarden en pony’s, maar er is een geschil en daar vroeg ik juridisch advies over.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 12:45

cobiie schreef:

Dit betrof toch “een verzorger” van 17 jaar? Dat heeft Bokt toch al voor waar aangenomen?
Of heb ik het niet goed gelezen?
Hoe dan ook, iedereen staat vrij mee te lezen in dit topic.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:48

AppleSter schreef:
Dit is exact wat Bokt wil, sensatie. Het ging mij om een juridisch advies / ervaringsverhalen, het stellen van een juridische vraag. Dit heb ik vanaf het begin aangegeven.

Maar je snapt toch zelf ook wel dat het voor ervaringsverhalen relevant is of het gaat om een 1-jarige hengst van 90 cm of om een 4-jarige merrie die al onder het zadel is maar nog niet getraind in welzijnswerk (wat dat ook moge zijn)?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:50

Wat AppleSter wel heeft gezegd is dat de verkoopster op gegeven moment zei/appte/etc 'om het dier dan maar te verkopen', want zij wilde het dier niet terug.

(Please note: iemand kan honderd redenen hebben om een dier niet terug te willen. Bijvoorbeeld omdat de grens van hobbymatig paarden houden in het geding is.)

En hoeveel ervaring vriendin en jij hebben met jonge ponies is ook niet ter zake.

(Maar schetsen wel subtiel een beeld.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-04-24 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:52

Jeetje ik las stil mee maar wat een drama.

Paar punten vind ik heel raar,
1) dat aan de "verzorgster" waarvan niemand weet wie dit is, plus het feit dat dit een minderjarig emotioneel reagerend persoon is wordt gevraagd om in overleg te gaan met de vorige eigenaar om eventueel terug te nemen . :') . En dit dan door een persoon die totaal niks met de situatie te maken heeft

Dat is pas handelen op een gigantische aanname

Ja TS is best vaag, en zou voor de souplesse van dit topic allicht meer gezegd kunnen hebben maar heeft dit vanaf begin aangegeven niet te doen dus jullie kunnen hoog en laag springen maar het gebeurt niet.

En dan het geneuzel dat mensen eigenlijk aannames gaan maken, het is geen escape room hoor...niemand vraagt jullie om oplossingen, invullingen, waarheden of speculaties.

Ik denk van alle partijen uit een onhandig topic!
En ik denk dat er inderdaad wat onduidelijkheid en onhandigheid bij de koper ligt. Maar met goede begeleiding valt dat ook op te lossen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:54

Denk dat je aan het stuk van Floortje genoeg hebt. Maar even, ondanks dat ik het met je eens ben dat op bokt vaak topics verzuren of ontsporen... denk ik dat je in deze er zelf een aandeel in hebt gehad door een heel simpel iets.
Betreft het hameren op geslacht;
Dit heeft namelijk ook een functie mbt een eventueel advies.
Was het een brave volwassen pony ruin die opeens ander gedrag ging vertonen.
(Verkoper kan dus niet eerlijk zijn geweest en je vriendin heeft mogelijk iets anders gekregen dan wat ze kocht).

Of een heel jong hengstje die je gaat verhuizen in hoogseizoen.
Bij de laatste is het gedrag namelijk goed verklaarbaar van een beestje van het geslacht en leeftijd en ligt het er dus aan dat je vriendin te weinig kennis heeft van wat ze gekocht heeft. En lijkt het niet geheel aan de verkoper te liggen.

Daarom wordt er op dit punt doorgevraagd, omdat het vrij belangrijk is in deze situatie.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 12:56

Lieser schreef:
AppleSter schreef:
Dit is exact wat Bokt wil, sensatie. Het ging mij om een juridisch advies / ervaringsverhalen, het stellen van een juridische vraag. Dit heb ik vanaf het begin aangegeven.

Maar je snapt toch zelf ook wel dat het voor ervaringsverhalen relevant is of het gaat om een 1-jarige hengst van 90 cm of om een 4-jarige merrie die al onder het zadel is maar nog niet getraind in welzijnswerk (wat dat ook moge zijn)?

Nee, dat snap ik niet, omdat het niet om training/behandeling rondom de pony zelf gaat in mijn vraag maar om specifiek hippisch juridisch advies inzake een geschil.

Ik wil het pertinent discreet houden, niemand namen, shamen (want het kan ook een enorme mismatch zijn of iets dat beide partijen over het hoofd hebben gezien, we zien de eigenaar niet als boeman of verkeerd persoon) of wat dan ook.
Dus hou op met insinueren of uitlokken; Ik geef niets prijs verder en ben niet uit op wraak.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 12:59

elineAbby123 schreef:
Jeetje ik las stil mee maar wat een drama.

Paar punten vind ik heel raar,
1) dat aan de "verzorgster" waarvan niemand weet wie dit is, plus het feit dat dit een minderjarig emotioneel reagerend persoon is wordt gevraagd om in overleg te gaan met de vorige eigenaar om eventueel terug te nemen . :') . En dit dan door een persoon die totaal niks met de situatie te maken heeft

Dat is pas handelen op een gigantische aanname

Ja TS is best vaag, en zou voor de souplesse van dit topic allicht meer gezegd kunnen hebben maar heeft dit vanaf begin aangegeven niet te doen dus jullie kunnen hoog en laag springen maar het gebeurt niet.

En dan het geneuzel dat mensen eigenlijk aannames gaan maken, het is geen escape room hoor...niemand vraagt jullie om oplossingen, invullingen, waarheden of speculaties.

Ik denk van alle partijen uit een onhandig topic!
En ik denk dat er inderdaad wat onduidelijkheid en onhandigheid bij de koper ligt. Maar met goede begeleiding valt dat ook op te lossen

Helaas is dit ook niet on topic. Zullen we nu eindelijk stoppen met uitlokken / insinueren /mensen in een verkeerd blaadje proberen te zetten en gewoon on topic blijven? Reacties en personen nagaan is niet waarom ik dit topic gestart ben.
Moderators??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:02

Ik denk eigenlijk van niet.
Als je vraagt om een doodmakke ponnie, dan vraag je om een doodmakke ponnie. Merries, ruinen en hengsten kunnen doodmak zijn. Genoeg mensen hier ook die een doodmakke hengst hebben :j

Als de verkoper denkt 'nou, deze mensen hebben er niet veel verstand van, maar gezien het voorjaar eraan komt, zou deze wel eens niet doodmak kunnen zijn' had ze dat kunnen aangeven. Daarnaast, als je een paard van een half jaar koopt, dan kan die nog gaan puberen. Dan kan de verkoopster zeggen 'ja hij/zij is nu doodbraaf, maar ja, het moet nog een puber worden'. Ik heb zo even niet op het netvlies hoe oud het dier zou zijn.

En het is ook nog eens zo dat als je allerlei info toevoegt, dat men uitgebreid berichten gaat nalezen, internet gaat afzoeken en soms zelfs marktplaats om uit te vogelen om welke ponnie het zou gaan :+

Wat een beter idee is, is om alles 'stel je voor dat' te houden.
Dus 'stel je voor dat iemand een jonge ponnie koopt die doodbraaf zou zijn, maar die blijkt op het erf al niet heel makkelijk, wat moet die persoon hypothetisch dan doen?'

maar goed, Floortje heeft een duidelijke uitleg gegeven, ongeacht wat voor ras, merk, hoogte, leeftijd etc het is, toch? (ik weet niet precies wat er in dat advies staat)

Ik vind dan nog als iemand vraagt "is het een hengst van 90 cm en een half jaar oud" dat TS prima kan aangeven "dat zeg ik niet".
Dan is het antwoord erna "nou, dan kan ik je ook niet helpen" (de vraag is of dat een nuttige mededeling is natuurlijk :D )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:02

Als jij een topic opent met: "ik heb een auto gekocht, zag er goed uit, maar nu blijkt dat mijn trailer er niet achter kan, terwijl de verkoper er wel een caravan achter had hangen" dan snap je toch ook dat het wel uitmaakt hoeveel de auto mag trekken, hoe zwaar de caravan van de verkoper is, hoe zwaar jouw trailer en welke rijbewijs je hebt, voordat je de Bovag gaat inschakelen en gaat roepen dat je de auto terug wilt brengen want hij voldoet niet?

Een 1-jarig hengstje verhuizen ís gewoon een ander uitgangspunt dan een 4-jarige ruin.

Cer

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:04

Nou, als je vraagt om een auto die een trailer kan trekken, en de verkoper zegt "ja, deze kan en mag een trailer trekken", dan wordt het verhaal misschien anders?
Verder vind ik het zelf een hele rare vergelijking eigenlijk :o

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 13:07

c_alsemgeest schreef:
Denk dat je aan het stuk van Floortje genoeg hebt. Maar even, ondanks dat ik het met je eens ben dat op bokt vaak topics verzuren of ontsporen... denk ik dat je in deze er zelf een aandeel in hebt gehad door een heel simpel iets.
Betreft het hameren op geslacht;
Dit heeft namelijk ook een functie mbt een eventueel advies.
Was het een brave volwassen pony ruin die opeens ander gedrag ging vertonen.
(Verkoper kan dus niet eerlijk zijn geweest en je vriendin heeft mogelijk iets anders gekregen dan wat ze kocht).

Of een heel jong hengstje die je gaat verhuizen in hoogseizoen.
Bij de laatste is het gedrag namelijk goed verklaarbaar van een beestje van het geslacht en leeftijd en ligt het er dus aan dat je vriendin te weinig kennis heeft van wat ze gekocht heeft. En lijkt het niet geheel aan de verkoper te liggen.

Daarom wordt er op dit punt doorgevraagd, omdat het vrij belangrijk is in deze situatie.

Iedereen mag alles “belangrijk” vinden maar dat doet er niet toe; de vraag was wat kan er juridisch. Ik heb nooit om doorvragen gevraagd. Dit WAS een topic om mijn vraag, niet die van een ander, maar nu is dit mijn vraag niet meer dus dit topic is al lang klaar. Maar Bokt wil door met sensatie zoeken en dat ben ik echt zat.
Zolang mensen niet inhoudelijk reageren op deze juridische vraag en de moderators niet ingrijpen zal ik de taak om het om topic te houden op mij nemen.
Daarna kan dit topic onderin in de kast belanden.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 13:09

Nu graag on topic. Ervaringsverhalen juridisch gezien? Of nog toevoegingen aan de tips die al gegeven zijn? Indien ja dan mag het -graag zelfs- in pb.

isamelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:12

AppleSter schreef:
cobiie schreef:

Dit betrof toch “een verzorger” van 17 jaar? Dat heeft Bokt toch al voor waar aangenomen?
Of heb ik het niet goed gelezen?
Hoe dan ook, iedereen staat vrij mee te lezen in dit topic.

Wat doet die leeftijd er toe. Minderjarig is minderwaardig op bokt?
ik bedoel dit niet als stoken absoluut niet dat was niet mijn intentie met dit alles .
Mijn intentie was dat ook de mooie kant van het paardje gezien mocht worden en dat die niet alleen een gevaarlijk beestje is. of een soort fiets die je zo retour kan doen. ik hoop dat iemand het paardje over wil kopen van de eigenaar en dat hij een fijn plekje mag vinden en de eigenaren een ander mooi paardje mogen vinden die goed bij hun past.
Laatst bijgewerkt door isamelle op 05-04-24 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:14

In antwoord op je vraag: wat kan er juridisch? Is de enige juiste reactie, dat hangt van de gehele situatie af.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 13:16

isamelle schreef:
Wat doet die leeftijd er toe. Minderjarig is minderwaardig op bokt?

Totaal niet. Puur een voorbeeld van hoe Bokt op hol slaat met informatie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:16

Wanneer jij alleen aangeeft dat het een pony is kun je weinig juridische hulp verlangen. Te vaag verhaal.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 13:16

3heathcliff5 schreef:
In antwoord op je vraag: wat kan er juridisch? Is de enige juiste reactie, dat hangt van de gehele situatie af.

Dank je wel!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:16

AppleSter schreef:
Nu graag on topic. Ervaringsverhalen juridisch gezien?

Voor welke situatie precies? Voor een pony met een verborgen gebrek of voor een koper die spijt heeft?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 13:18

BigOne schreef:
Wanneer jij alleen aangeeft dat het een pony is kun je weinig juridische hulp verlangen. Te vaag verhaal.

Ook duidelijk. Daar was ik inmiddels achter en de vragen die ik had op moment van openen van dit topic heb ik al lang niet meer. Ik heb geen vragen meer en dit topic kan daardoor in de prullenbak.