[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miriam91

Berichten: 2990
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:21

Bedankt allebei! Een range van 170 km valt toch wel tegen eerlijk gezegd... We dubben nog even door

ikke

Berichten: 38914
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:41

Miriam91 schreef:
Bedankt allebei! Een range van 170 km valt toch wel tegen eerlijk gezegd... We dubben nog even door

Helaas mag een Mirai niks trekken, anders zou ik er nog serieuzer naar kijken.

carika
Berichten: 1980
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:19

Miriam91 schreef:
Bedankt allebei! Een range van 170 km valt toch wel tegen eerlijk gezegd... We dubben nog even door



Ik heb wel ervaring met snelladen en trailer. Dat is bij fastnet echt prima te doen langs de snelweg.

MyChoice

Berichten: 2653
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 06:17

Totdat je een fastned tegenkomt waar je trailer niet onder past. Heb al meerdere keren moeten afkoppelen, lege trailer gelukkig want met paard is dat geen optie. Voor mij een reden om terug naar benzine te zijn gegaan. Laat ik het niet nog eens hebben over de actieradius van een xc40 recharge. Dat verhaal is te vinden via de zoekfunctie en dan binnen dit topic.

Fayyah19

Berichten: 176
Geregistreerd: 30-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 06:47

MyChoice schreef:
Totdat je een fastned tegenkomt waar je trailer niet onder past. Heb al meerdere keren moeten afkoppelen, lege trailer gelukkig want met paard is dat geen optie. Voor mij een reden om terug naar benzine te zijn gegaan. Laat ik het niet nog eens hebben over de actieradius van een xc40 recharge. Dat verhaal is te vinden via de zoekfunctie en dan binnen dit topic.


Hier idem dito :) Voor mij ook een reden om weer terug te gaan naar hybride. Met de V60 red ik 70 km elektrisch, voldoende voor woon-werk en woon-stal verkeer en met de trailer op de benzinemotor. Heerlijk, niet stressen om de range.

carika
Berichten: 1980
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 07:57

MyChoice schreef:
Totdat je een fastned tegenkomt waar je trailer niet onder past. Heb al meerdere keren moeten afkoppelen, lege trailer gelukkig want met paard is dat geen optie. Voor mij een reden om terug naar benzine te zijn gegaan. Laat ik het niet nog eens hebben over de actieradius van een xc40 recharge. Dat verhaal is te vinden via de zoekfunctie en dan binnen dit topic.



Ja dat is vervelend. Ik had het toen opgezocht de hoogte staat online en voor mij was er maar een fastned station in heel NL die te laag was dus ik ben dat punt alweer vergeten.

carika
Berichten: 1980
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:00

Ik heb het even opgezocht is vast voor meer mensen interessant.
Mijn trailer was toen 2,73 ofzo en die past prima onder de 2,75 stations.

Stations gebouwd vanaf januari 2018 hebben een doorrijhoogte van meer dan 4 meter. Onze stations die vóór deze periode zijn gebouwd (herkenbaar aan de gele bogen) hebben een doorrijhoogte van 2,75 meter. Palmpol is hierop een uitzondering, met een doorrijhoogte van 2,5 meter. Om schade aan onze stations te voorkomen, hebben wij bij de ingang van deze stations een hoogtebalk geplaatst. Al deze stations hebben dus deze doorrijhoogte van 2,75 meter.

Miriam91

Berichten: 2990
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:54

Op papier is mijn trailer 245 hoog (Sirius S45) dus dat zou gewoon moeten passen.
Maar inderdaad ik wil niet stressen over de range met een paard achterin. En als blijkbaar de range nogal verschilt met weersomstandigheden dan vind ik dat helemaal onbetrouwbaar. Laatst op weg naar een wedstrijd wat verder weg ook per ongeluk terecht gekomen op een weg met zeker wel 20 rotondes en dat continu optrekken komt je range ook niet ten goede.
Daarnaast, stel je paard moet met spoed naar de dierenarts terwijl de auto niet volledig opgeladen is dan sta je ook.
Ik opteer voor hybride, nu de wederhelft nog :')

scooby09

Berichten: 2324
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Stroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:07

Fayyah19 schreef:
MyChoice schreef:
Totdat je een fastned tegenkomt waar je trailer niet onder past. Heb al meerdere keren moeten afkoppelen, lege trailer gelukkig want met paard is dat geen optie. Voor mij een reden om terug naar benzine te zijn gegaan. Laat ik het niet nog eens hebben over de actieradius van een xc40 recharge. Dat verhaal is te vinden via de zoekfunctie en dan binnen dit topic.


Hier idem dito :) Voor mij ook een reden om weer terug te gaan naar hybride. Met de V60 red ik 70 km elektrisch, voldoende voor woon-werk en woon-stal verkeer en met de trailer op de benzinemotor. Heerlijk, niet stressen om de range.

Hier ook toen volledig elektrisch echt niet aandurven ga nog wel eens naar de Eifel met paard moet er niet aan denken om stil te vallen.
Nu een Volvo V60 Plugin Diesel.
Woon werk op de elektro motor en trekkracht op de Diesel.
Gisteren terug gekomen uit de Eifel loopt hij 1:20 nou niet verkeerd met de trailer erachter.

carika
Berichten: 1980
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:33

Miriam91 schreef:
Op papier is mijn trailer 245 hoog (Sirius S45) dus dat zou gewoon moeten passen.
Maar inderdaad ik wil niet stressen over de range met een paard achterin. En als blijkbaar de range nogal verschilt met weersomstandigheden dan vind ik dat helemaal onbetrouwbaar. Laatst op weg naar een wedstrijd wat verder weg ook per ongeluk terecht gekomen op een weg met zeker wel 20 rotondes en dat continu optrekken komt je range ook niet ten goede.
Daarnaast, stel je paard moet met spoed naar de dierenarts terwijl de auto niet volledig opgeladen is dan sta je ook.
Ik opteer voor hybride, nu de wederhelft nog :')


Dat optrekken naar rotondes werkt anders voor elektrische auto’s, zeker met trailer.
Je zult veel minder hard rijden waardoor je juist meer range ter beschikking hebt. Hetzelfde geldt voor files als je per ongeluk in de file beland heb je uiteindelijk meer range ter beschikking dan dat je gewoon met 90 km/h zou rijden.

Dat terzijde, het kost op sommige punten echt meer moeite en planning.
Met spoed naar de kliniek valt trouwens mee als je thuis kunt laden, dan hangt je auto eigenlijk altijd aan de lader als je thuis bent. Als je idd het (net niet) red naar de kliniek heb je met de nieuwere elektrische autos in 5 min alweer 30/40km extra range aan de snellader. Die tijd heb je ook nodig als je zou moeten tanken.

Wij kiezen nu zelf voor een hybride trekauto omdat volledig elektrisch buiten budget ligt.
De volledig elektrische was een leaseauto die we helaas moesten inleveren.

Al met al vindt ik elektrisch en een trailer echt heel fijn rijden maar als je veel lange afstanden maakt met de trailer moet je er wel tegen kunnen om af en toe een kopje koffie te halen bij de snellader :)

MyChoice

Berichten: 2653
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:01

En vooral je paard moet er tegen kunnen. Mijn oudere paard zou het niet boeien, die gaat lekker staan eten. Mn jonkie daarentegen zal waarschijnlijk gaan kijken of de bodem uit de trailer kan, of een gat in de zadelkast trappen.

Kaitlyn

Berichten: 10258
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:52

carika schreef:
Miriam91 schreef:
Op papier is mijn trailer 245 hoog (Sirius S45) dus dat zou gewoon moeten passen.
Maar inderdaad ik wil niet stressen over de range met een paard achterin. En als blijkbaar de range nogal verschilt met weersomstandigheden dan vind ik dat helemaal onbetrouwbaar. Laatst op weg naar een wedstrijd wat verder weg ook per ongeluk terecht gekomen op een weg met zeker wel 20 rotondes en dat continu optrekken komt je range ook niet ten goede.
Daarnaast, stel je paard moet met spoed naar de dierenarts terwijl de auto niet volledig opgeladen is dan sta je ook.
Ik opteer voor hybride, nu de wederhelft nog :')


Dat optrekken naar rotondes werkt anders voor elektrische auto’s, zeker met trailer.
Je zult veel minder hard rijden waardoor je juist meer range ter beschikking hebt. Hetzelfde geldt voor files als je per ongeluk in de file beland heb je uiteindelijk meer range ter beschikking dan dat je gewoon met 90 km/h zou rijden.

Dat terzijde, het kost op sommige punten echt meer moeite en planning.
Met spoed naar de kliniek valt trouwens mee als je thuis kunt laden, dan hangt je auto eigenlijk altijd aan de lader als je thuis bent. Als je idd het (net niet) red naar de kliniek heb je met de nieuwere elektrische autos in 5 min alweer 30/40km extra range aan de snellader. Die tijd heb je ook nodig als je zou moeten tanken.

Wij kiezen nu zelf voor een hybride trekauto omdat volledig elektrisch buiten budget ligt.
De volledig elektrische was een leaseauto die we helaas moesten inleveren.

Al met al vindt ik elektrisch en een trailer echt heel fijn rijden maar als je veel lange afstanden maakt met de trailer moet je er wel tegen kunnen om af en toe een kopje koffie te halen bij de snellader :)


Moet je onderweg naar stal of de kliniek wel net een snellader tegenkomen, anders ben je daar ook nog voor aan het omrijden.

carika
Berichten: 1980
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:12

Kaitlyn schreef:
Moet je onderweg naar stal of de kliniek wel net een snellader tegenkomen, anders ben je daar ook nog voor aan het omrijden.



Klopt en je kunt er nog wel 10 redenen bij zoeken, als je het niet handig vindt moet je er niet aan beginnen.
Inmiddels zie ik naar jaren elektrisch rijden ook de voordelen en toen ik eraan begon was ik ook zeer skeptisch maar nu ben ik over en heb ik het budget niet :')

komone
Berichten: 361
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 06:53

Miriam91 schreef:
Op papier is mijn trailer 245 hoog (Sirius S45) dus dat zou gewoon moeten passen.


245 cm klinkt wel heel laag. Is dit niet de binnenmaat? Of is deze speciaal voor pony’s? Ik heb voor mijn trailer op hoogte gezocht ivm door de schuurdeur passen en de laagste trailers zaten op 272 buitenmaat.

MyChoice

Berichten: 2653
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:08

Dat is de binnenhoogte voor het paard idd. Mijn Humbaur Xanthos met binnenhoogte 2.36 heeft al een hoogte van 2.875. En die pastte echt niet onder de fastned bij Woerden. Je hebt die Fastneds met die 'vleugels' nodig, de gele M gevallen daar pas je met een paardentrailer niet onder.

Miriam91

Berichten: 2990
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:50

Het is inderdaad de binnenmaat. Geen idee hoe hoog hij echt is, maar een Sirius is wel een van de hogere trailers. Zal hem eens opmeten. Maar dat gaat dan sowieso niet passen bij veel fastnets

Darragh
Berichten: 33
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:14

Omdat er geen topic is voor vrachtwagentjes stel ik mijn vraag even hier.
Bij het zoeken naar een vrachtwagentje zag ik een advertentie waarin een tweepaards wagen werd aangeboden waarbij ook werd vermeld dat de auto met een B-rijbewijs mag worden gereden. Mijn eerste check is altijd via ovi.rdw.nl waar je veel informatie over een auto vindt. Mijn verbazing is groot. Kan iemand mij uitleggen hoe ik met deze auto twee paarden mag laden én met een B-rijbewijs mag rijden?

De informatie:
massa rijklaar: 2930 kg
massa ledig voertuig: 2830 kg
technische max. massa: 3500 kg
toegestane max massa: 3500 kg
max massa samenstel: 6000 kg
aanhangwagen geremd: 0 kg
middenasaanhangwagen: 2500 kg

MayoNeighs

Berichten: 256
Geregistreerd: 28-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:58

Darragh schreef:
Omdat er geen topic is voor vrachtwagentjes stel ik mijn vraag even hier.
Bij het zoeken naar een vrachtwagentje zag ik een advertentie waarin een tweepaards wagen werd aangeboden waarbij ook werd vermeld dat de auto met een B-rijbewijs mag worden gereden. Mijn eerste check is altijd via ovi.rdw.nl waar je veel informatie over een auto vindt. Mijn verbazing is groot. Kan iemand mij uitleggen hoe ik met deze auto twee paarden mag laden én met een B-rijbewijs mag rijden?

De informatie:
massa rijklaar: 2930 kg
massa ledig voertuig: 2830 kg
technische max. massa: 3500 kg
toegestane max massa: 3500 kg
max massa samenstel: 6000 kg
aanhangwagen geremd: 0 kg
middenasaanhangwagen: 2500 kg


Dat er plek is voor 2 paarden, betekent niet dat je er effectief 2 mag laden.
B-wagentjes zijn qua gewicht zelden in orde om twee normale paarden (of soms zelfs pony's) te laden.
Vergeet daarbij ook niet dat in de 'massa rijklaar' geen rekening wordt gehouden met eventuele passagier(s) en tuig.
Zeker met de meer recente wagentjes (die tiptop uitgevoerd zijn met elk technologisch snufje op de wereld) is de kans op 2 paarden laden echt heel klein.

Het is een leuk idee, maar in praktijk zelden uitvoerbaar. Moesten ze alle vrachtwagentjes op de brug zetten, zou de overheid nogal een verdienmodel erbij krijgen.

ikke

Berichten: 38914
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:54

Darragh schreef:
Omdat er geen topic is voor vrachtwagentjes stel ik mijn vraag even hier.
Bij het zoeken naar een vrachtwagentje zag ik een advertentie waarin een tweepaards wagen werd aangeboden waarbij ook werd vermeld dat de auto met een B-rijbewijs mag worden gereden. Mijn eerste check is altijd via ovi.rdw.nl waar je veel informatie over een auto vindt. Mijn verbazing is groot. Kan iemand mij uitleggen hoe ik met deze auto twee paarden mag laden én met een B-rijbewijs mag rijden?

De informatie:
massa rijklaar: 2930 kg
massa ledig voertuig: 2830 kg
technische max. massa: 3500 kg
toegestane max massa: 3500 kg
max massa samenstel: 6000 kg
aanhangwagen geremd: 0 kg
middenasaanhangwagen: 2500 kg

Dat is allemaal niet relevant.

Je hebt bruto 670kg laadvermogen. Daar heb je het mee te doen en het is jouw verantwoording (de chauffeur) dat je binnen de limieten blijft.

En nee, maak je geen illusies; tijdens mijn zoektocht kwam ik een 4-paards wagen tegen die 11.900kg TMM mocht wegen en leeg 11.500kg woog.

Dees

Berichten: 19554
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:05

Bizar eigenlijk, dat zoiets dan nog mag worden verkocht als twee paards (of 4-paards). Ik vind dat eigenlijk gewoon bedrog.

Maar goed, nu we toch over gewichten bezig zijn: wij zijn in de markt voor een tweepaardstrailer. We willen daar zo'n 1.100, misschien 1.200 kg paard mee vervoeren. Een trailer met kentekengewicht 2.000kg zou voldoende kunnen zijn. Ik heb E-achter-B rijbewijs.

Er worden heel veel trailers aangeboden met een kentekengewicht van 2.400kg, sommigens zelfs 2.500 en hoger. Tegelijkertijd bieden verkopers aan dat het geen meerprijs heeft om zo'n trailer terug te keuren naar 2.000kg. Ik vraag me af: waarom zou je dat eigenlijk doen?
Ik kan het niet bedenken. Het gaat toch om wat het werkelijke gewicht is van wat er aan je trekhaak hangt?

ikke

Berichten: 38914
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:13

Dees schreef:
Bizar eigenlijk, dat zoiets dan nog mag worden verkocht als twee paards (of 4-paards). Ik vind dat eigenlijk gewoon bedrog.

Maar goed, nu we toch over gewichten bezig zijn: wij zijn in de markt voor een tweepaardstrailer. We willen daar zo'n 1.100, misschien 1.200 kg paard mee vervoeren. Een trailer met kentekengewicht 2.000kg zou voldoende kunnen zijn. Ik heb E-achter-B rijbewijs.

Er worden heel veel trailers aangeboden met een kentekengewicht van 2.400kg, sommigens zelfs 2.500 en hoger. Tegelijkertijd bieden verkopers aan dat het geen meerprijs heeft om zo'n trailer terug te keuren naar 2.000kg. Ik vraag me af: waarom zou je dat eigenlijk doen?
Ik kan het niet bedenken. Het gaat toch om wat het werkelijke gewicht is van wat er aan je trekhaak hangt?

Ja, maar een heleboel mensen geloven alle onzin die er verteld wordt rondom trailers en gewichten, waaronder dat de auto de TMM van de trailer moet kunnen en mogen trekken. Dat is niet zo maar het is wel een hardnekkig gerucht.

Ik zou gewoon voor 2400 - 2500kg TMM gaan. Die 2000kg is een papieren gewicht; onderhuids zijn ze identiek aan de andere trailers.

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik had hier een Westfalia 1,5 Saturnus liggen die 1600kg TMM op papier had maar het typeplaatje op de as (zat er na 30 jaar nog op!) gaf aan 1200kg per as oftewel 2400kg technisch maximum gewicht.

cissy

Berichten: 20330
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:46

Wat die 2paards wagentjes betreft kwam ik er laatst ook 1 tegen met B kenteken en amper 600kg laadvermogen.
Maar werd er gezegd als je C rijbewijs hebt kun je meer laden....
Ehm het wordt niet op grond van je rijbewijs bepaald wat je mag laden!

ikke

Berichten: 38914
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:23

cissy schreef:
Wat die 2paards wagentjes betreft kwam ik er laatst ook 1 tegen met B kenteken en amper 600kg laadvermogen.
Maar werd er gezegd als je C rijbewijs hebt kun je meer laden....
Ehm het wordt niet op grond van je rijbewijs bepaald wat je mag laden!

Dat is dan de nieuwste versie onzin _O-

Het kan op zich wel kloppen, mits de auto hier technisch op uitgelegd is.
Op de Equitana staan ze al enkele jaren met 4200 - 4500kg TMM, maar de Duitse wetgeving zit ook iets anders in elkaar.

Maar in NL is intussen ook C1 als aparte mogelijkheid, met een kleinere lesauto, voornamelijk gericht op de grotere campers maar het werkt ook met paardenwagentjes.
oelofsen Raalte kan ze al enkele jaren leveren maar die markt is/was wat lastig in NL.

cissy

Berichten: 20330
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:55

Kun je zo'n B wagen dan laten opwaarderen naar C? Als chassis etc daarop gemaakt is uiteraard.

ikke

Berichten: 38914
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:49

cissy schreef:
Kun je zo'n B wagen dan laten opwaarderen naar C? Als chassis etc daarop gemaakt is uiteraard.

Ja, als het chassisnummer klopt voor de zwaardere versie, kun je dat gewoon regelen bij de RDW.