Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:37

Tigra_ schreef:
Dan ga je er al vanuit dat het vol pension is. En waarom zou je als stalhouder niet aan je klanten willen laten weten wat het kost. Hoe moet ik uitrekenen wat de energie rekening is van stal omdat er lampen in de binnenbak/buitenbak stallen weet ik veel waar branden is?

De kosten zijn zo verschillend per stal dat het echt weinig zin heeft in dat topic als je echt wil weten wat het op jouw stal kost.

Mag de stalhouder dan ook jouw loonfiche op vragen voor je je paard daar mag stallen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:39

Ayasha schreef:
Tigra_ schreef:
Dan ga je er al vanuit dat het vol pension is. En waarom zou je als stalhouder niet aan je klanten willen laten weten wat het kost. Hoe moet ik uitrekenen wat de energie rekening is van stal omdat er lampen in de binnenbak/buitenbak stallen weet ik veel waar branden is?

De kosten zijn zo verschillend per stal dat het echt weinig zin heeft in dat topic als je echt wil weten wat het op jouw stal kost.

Mag de stalhouder dan ook jouw loonfiche op vragen voor je je paard daar mag stallen?

Het gaat erom dat als je mensen laat weten wat het kost ze een beter beeld krijgen waar het naar toe gaat. Als ik naar de dierenarts ga krijg ik ook een specificatie van alles wat ze gebruikt hebben en wat mij dat kost. Dat geeft mij inzicht. Als ik gewoon een rekening van 1000 euro krijg heb je toch veel
minder begrip voor de prijs. Ik snap echt niet waarom mensen daar zo gepikeerd over raken om je klanten meer inzicht te geven waarom prijzen soms zoveel omhoog gaan.

Er zijn zoveel mensen die geen idee hebben hoeveel hun paard bv verbruikt aan hooi,stalvulling en brokken. Dat is alleen maar slim om aan te geven. Leuk dat een pak 20 euro duurder is maar als ik niet weet dat mijn paard 1 pak per maand op eet. :? Dat zegt mij dan toch niets. Het gaat niet zozeer om alles precies op tafel te gooien maar meer inzicht aan de eigenaar geven wat hun paard verbruikt en dus kost per maand is echt zo raar niet.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 04-12-22 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:43

Tigra_ schreef:
Het gaat erom dat als je mensen laat weten wat het kost ze een beter beeld krijgen waar het naar toe gaat. Als ik naar de dierenarts ga krijg ik ook een specificatie van alles wat ze gebruikt hebben en wat mij dat kost. Dat geeft mij inzicht. Als ik gewoon een rekening van 1000 euro krijg heb je toch veel
minder begrip voor de prijs. Ik snap echt niet waarom mensen daar zo gepikeerd over raken om je klanten meer inzicht te geven waarom prijzen soms zoveel omhoog gaan.

Veelal worden die prijzen niet per paard uitgerekend. Het gaat om inkomsten en uitgaves en dat zal dan gespecifieerd zijn in de zin van: Hooi, stro, voer, gas, water en elektriciteit maar niet hoeveel jouw paard exact verbruikt en dan krijg je gewoon onbegonnen discussies met je klanten als je zo begint want die met die D pony gaat zeggen dat haar paard niet zoveel eet als die van 1.75. Die wat vooral buiten rijdt wil minder betalen voor de stroom want ze gebruikt de verlichting in de bak niet enz enz. Dan kom je in een straatje zonder einde. Ik denk dat er ook onderschat wordt hoe vreselijk moeilijk eigenaren kunnen doen. En daarmee wil ik niet zeggen dat jij zo bent Tigra. Maar ik heb het gezien op pensionstallen... Je kan je niet voorstellen waar mensen over vallen als het om geld gaat.

Kinke

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:48

ok...dan krijg je een specificatie Tigra. En dan blijkt dat bijvoorbeeld de kosten 300 euro zijn en het stalgeld 400. Gaat de klant dan bepalen hoeveel de stalhouder mag verdienen? Of gaat de klant bepalen wat het uurloon mag zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:54

Kinke schreef:
ok...dan krijg je een specificatie Tigra. En dan blijkt dat bijvoorbeeld de kosten 300 euro zijn en het stalgeld 400. Gaat de klant dan bepalen hoeveel de stalhouder mag verdienen? Of gaat de klant bepalen wat het uurloon mag zijn?

Ik denk dat als je een maandje de uren bij houdt dat de klant vanzelf snel het mondje houdt als het voorstel dat je er naast legt is:
300 euro basis en het werk doe je zelf. Dus misschien moeten stalhouders het zo maar eens gaan doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:54

Kinke schreef:

Normaal zet je toch gewoon een uurloon op je specificatie? Als je het als professionele stal voor elkaar hebt. Zou dat toch allemaal al een beetje vast staan. Zo'n specificatie hoeft niet ieder maand te veranderen maar je haalt ergens je stalprijs vandaan met een berekening? Of is het dan natte vinger werk wat je als stalhouder erbij op doet om zelf te verdienen? Ik ben geen stalhouder maar je begint toch ergens als je je stalprijs vast zet? Dat is toch niet zo moeilijk om dat op papier te zetten? Hoeft niet op de cent af. Maar waarom is het zo raar om als stal aan te geven wat je allemaal aan kosten hebt en waar je klanten dus voor betalen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 04-12-22 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:56

hoezo moet die stalhouder een specificatie aanleveren?
Als je een brood koopt dan vraag je toch ook geen kostenspecificatie van de bakker? Of als de loodgieter langskomt hoeft hij toch ook niet te laten zien wat zijn inkomsten en uitgaven zijn?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:57

Kinke schreef:
Als je een brood koopt dan vraag je toch ook geen kostenspecificatie van de bakker? Of als de loodgieter langskomt hoeft hij toch ook niet te laten zien wat zijn inkomsten en uitgaven zijn?

Van mij moet dat niet maar dan moet je als stalhouder ook niet klagen dat je niet gewaardeerd word of dat je klanten geen weet hebben van wat het allemaal kost.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:01

Tigra_ schreef:
Kinke schreef:

Van mij moet dat niet maar dan moet je als stalhouder ook niet klagen dat je niet gewaardeerd word of dat je klanten geen weet hebben van wat het allemaal kost.

Hoezo niet? hooi en voerprijzen zijn toch gewoon te vinden?

en uiteindelijk zijn het vooral de klanten die klagen. Een stalhouder kan in wezen gewoon zeggen "dit is de prijs, wil je die niet betalen flikker je maar op."

Doe het maar eens een maandje allemaal zelf. :) ben benieuwd of je dan nog een specificatie wil. Ik vrees dat dat mijn antwoord zou zijn als iemand om een specificatie zou vragen. :o "Kom de jouwe maar een maand zelf doen." :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:03

het is heel simpel, wil je het niet betalen of vertrouw je de stalhouder niet, dan moet je een andere plek zoeken :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:11

Ik heb ooit wel een gespecificeerde rekening gekregen, maar dat kan je als stalhouder beter niet doen. Mensen gaan meteen miepen of iets wel zoveel tijd kostte, of het wel echt gedaan is, dat hun paard niet zoveel biks krijgt etc etc etc. Een en al gezeur.

En uiteindelijk maakt het weinig uit als je particulier bent, want je moet het gewoon betalen of iets anders zoeken of je paard verkopen.

Toen ik een bon wilde voor BTW kon ik die ergens wel krijgen, maar hadden we samen wel simpel gemaakt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:20

Zijn er ook stallen die met een indexering werken? Een percentage?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:29

Kinke schreef:

Specificatie niet, maar een beetje stalhouder moet m.i. wel kunnen uitleggen waar de prijzen op gebaseerd zijn. Menig klant heeft er namelijk geen weet van wat goed (ruw)voer kost, materiaal, onderhoud etc. Als je als stalhouder dan ieder jaar verhoogd, of zoals nu velen een flinke verhoging doen, dan is een beetje uitleg wel wenselijk.

Op mijn vorige stal kwam jaarlijks iemand langs van de FNRS om een berekening te doen en die werd dan ook gedeeld met de klanten. Afgelopen jaar bleek dat er slechts 14,- per maand per box winst werd gemaakt. Geen dik belegde boterham voor de stalhouder dus. Haal daar nog 2 man personeel af en je zit al in de min.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:43

Waarom zou een stalhouder moeten zeggen wat hij waarvoor berekend? Een pensionstal is een bedrijf. En een bedrijf moet winst maken. Vraag je bij een restaurant waar je eet ook hoe de prijsberekening van een gerecht is? En Áls je de berekening weet, wat wil je er dan mee doen? Tegen de stalhouder zeggen dat je niet akkoord bent? Het probleem is dat paardeneigenarwn vaak het “hobbygevoel” ook van een stalhouder, dierenarts of wie dan ook vragen.
Iedereen werkt om te verdienen. Ook een stalhouder. En ik denk dat je met de meeste stalhouders echt niet wil ruilen qua inkomen en de hoeveelheid werk die ze moeten verzetten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:44

Ik denk dat het dan beter is om de verhoging als overzicht te geven. Bvb alle kosten die duurder geworden zijn.

Want mijn ervaring met kostenfiles is ook wel dat mensen gaan rekenen over hoeveel jij mag verdienen volgens hen
En daarnaast hoe angel meer eet dan blacky maar toch evenveel betaalt en pepper rijdt altijd ‘s avonds terwijl ze even veel elektriciteit moeten betalen.
Ga je rekenen met uurlonen kom je er sowieso nooit uit, maar met de ‘je houdt toch paarden voor je hobby dus hoe zou je ooit zoveel durven vragen??’ Mentaliteit schiet dat ook niet op.
In summary: mensen volledig inzicht geven in je financiën is vaak vragen om nog meer problemen

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:47

Ik ben recent naar een andere stal verhuisd met mijn paard. Wist dat ik naar ongeveer het dubbele zou gaan qua maandbedrag maar het gaat mij niet alleen om de prijs die ik betaal. Op de huidige stal doen ze het wel heel fijn vind ik want ze hebben gewoon een basis bedrag per maand en dan krijg je maandelijks achteraf apart een factuur voor wat ze verbruikt hebben aan houtvezel en hooi voor je paard. Per paard staat er zo’n mini rol hooi voor de stal. Zo kunnen ze dat goed bijhouden. Dit heb ik hier in de omgeving nog nergens gezien en/of gehoord. Ik vind het heel prettig, het voelt ook fair vind ik. Een pony eet nou eenmaal minder dan een paard van 1.80.
Verder is het dan op basis van volpension. Dekens wisselen, eventueel bezoek hoefsmid als je zelf niet kan etcetera zit er allemaal bij in.
Oh ja, je brok koop je dan nog zelf maar dat is overal hier.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:59

Kinke schreef:
het is heel simpel, wil je het niet betalen of vertrouw je de stalhouder niet, dan moet je een andere plek zoeken :)

Precies dit! Toedeledokie.
Je word toch helemaal zat van dat gemiereneuk van sommige paarden eigenaren!!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:07

Popstra schreef:
Kinke schreef:

Precies dit! Toedeledokie.
Je word toch helemaal zat van dat gemiereneuk van sommige paarden eigenaren!!

Ik zou nu (en anders eigenlijk ook niet) niet graag in de schoenen van een stalhouder staan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:07

Nou idd
Het is niet goed of het deugt niet ..

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:18

Het heeft niets te maken met vertrouwen of weten wat iemand eraan verdient. Juist als je transparant kunt zijn, voorkom je veel gezeik van klanten. Maar wellicht heeft dit ook te maken met in welk segment je zit. Op mijn vorige stal schoten klanten al uit hun slof om 5,- verhoging omdat stro en hooi duurder werden. Toen ik daarna bij mij trainer op stal ging staan, hoorde je niemand over 45,- verhoging. Juist omdat dit werd uitgelegd en iedereen tevreden was over de service en de faciliteiten waarin blijvend werd geïnvesteerd.

Je hoeft echt de boel niet te specificeren, maar zeker met verhogingen van 110.- die hier voorbij komen zou ik enige uitleg wel kunnen waarderen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:26

Als stalhouder inzicht geven waarom de prijzen stijgen gaat idd 2 kanten op.
Aan de ene kant zijn ze niemand een verantwoording schuldig waarom ze verhogen.
Maar aan de andere kant kan het ook weer tot begrip leiden. Sommige hebben echt geen idee wat het allemaal kost idd.

Vriendin van mij vertelde onlangs dat de strokorrels die zij altijd kochten in een big bag zo enorm gestegen waren. Tja dan kan je denken, wat is enorm? € 10, 20, 50 per big bag.... Nu vertelde ze dat deze van € 100 naar € 250 was gegaan. Tenminste bij de fourage waar zij het vandaan haalde.
Nu heeft zij ze aan huis staan, maar ik kan me voorstellen wat voor schok dat is voor een stalhouder en dat dan ook door moet berekenen aan hun klanten.
Als klant zou je dan ook willen weten waarom het opeens zoveel duurder word in stalgeld.

Maar ik hoor ook wel enorme prijsverschillen in bv vlas. Waar de ene nog gewoon € 6,25 voor een pak betaald, kan een ander al € 11 een pak aftikken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:45

Hier geeft de stalhouder ook wel openheid over stijgende prijzen van houtkrul, vlas, hooi of voordroog. Iedere klant heeft een map waarin die opschrijft wat die verbruikt. Ik gebruik vlas en voor de maand december staat er op mijn blad nu dus dat 1 pak vlas 6,20 euro kost. Bijna een euro meer dan vorige maand. Ik vind dat fijn om te weten. Eventueel kan ik mijn gebruik aanpassen of ben ik op zijn minst op het einde van de maand niet verbaasd dat de rekening opnieuw hoger is. Ook de factuur van de voerleverancier wordt openlijk gedeeld. Vind je jouw voer dan te duur worden, ben je vrij om naar ander voer over te stappen/minder te voeren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:50

een keer en flinke prijsverhoging uitleggen is tot daar aan toe, maar standaard een specificatie van kosten aanleveren, no way. Ik ben gelukkig geen pensionhouder maar ik zou toch echt zelf beslissen hoeveel ik verdien aan m'n klanten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:52

Melzazu schreef:
Ik ben recent naar een andere stal verhuisd met mijn paard. Wist dat ik naar ongeveer het dubbele zou gaan qua maandbedrag maar het gaat mij niet alleen om de prijs die ik betaal. Op de huidige stal doen ze het wel heel fijn vind ik want ze hebben gewoon een basis bedrag per maand en dan krijg je maandelijks achteraf apart een factuur voor wat ze verbruikt hebben aan houtvezel en hooi voor je paard. Per paard staat er zo’n mini rol hooi voor de stal. Zo kunnen ze dat goed bijhouden. Dit heb ik hier in de omgeving nog nergens gezien en/of gehoord. Ik vind het heel prettig, het voelt ook fair vind ik. Een pony eet nou eenmaal minder dan een paard van 1.80.
Verder is het dan op basis van volpension. Dekens wisselen, eventueel bezoek hoefsmid als je zelf niet kan etcetera zit er allemaal bij in.
Oh ja, je brok koop je dan nog zelf maar dat is overal hier.

Ik ken het wel van een stal en daar jatte de pensionklanten als raven van elkaar.
Maar niemand deed het....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:56

Slechte pensionklanten hebben helaas niets te maken met openheid van prijzen geven. Als jij braafjes een vast bedrag betaalt zonder dat het per verbruik gerekend wordt, maar je stalgenoot hangt dagelijks een hooinetje van jou in haar stal, wordt jouw paard ook tekort gedaan voor het geld dat je betaalt.