Ervaringen met schuldbemiddeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:19

Poekkie schreef:
Chip zit erin, paspoort is ook aanwezig volgens de eigenaresse. Zelf nooit opgevraagd.

@ gabbergirl: zoals reeds gezegd ben ik aan het proberen de eigenaresse te bereiken. Tot nu toe al 4x voicemail gekregen en dat zal nog wel even zo doorgaan. Morgen nog maar eens langs de ouders heen. Ik zal een update van dat gesprek geven zodra ik meer weet. Overname is idd mijn eerste voorstel na alles wat ik uit dit topic heb geleerd.

Heb je iemand anders ,dus een andere telefoonnummer die voor jou even kan bellen ?

En heb je de chip al eens uitgelezen ?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:20

Ik heb wel vaker bij zulke oude pony's een niet geldig paspoort gezien. Of dat een paard wel gechipt was, maar dat dit niet gekoppeld was aan het juiste document.

Dat zou ik eerst in orde maken, want slachten kan anders niet :)

Dees

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:27

Wat een akelige situatie, TS.

Je hebt er niets aan, maar ik weet nu 100% zeker dat ik never nooit niet pensionstalling ga faciliteren.
Want dit kan echt iedere pensionstalhouder overkomen en je kunt feitelijk niets anders dan voor het dier blijven zorgen, de rekening op laten lopen en hopen dat je ooit nog wat centen bij de eigenaar kunt verhalen....

Ik kan me goed voorstellen dat je inmiddels gewoon hoopt dat het beest snel dood neervalt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:32

Dees schreef:

Je hebt er niets aan, maar ik weet nu 100% zeker dat ik never nooit niet pensionstalling ga faciliteren.
Want dit kan echt iedere pensionstalhouder overkomen en je kunt feitelijk niets anders dan voor het dier blijven zorgen, de rekening op laten lopen en hopen dat je ooit nog wat centen bij de eigenaar kunt verhalen....

Ik kan me goed voorstellen dat je inmiddels gewoon hoopt dat het beest snel dood neervalt.

Ik ook niet, of er komt een zin in contract dat bij niet betalen dier bij eigenaar aan de voordeur geknoopt wordt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 14:32

sasja0705 schreef:
Poekkie schreef:
Chip zit erin, paspoort is ook aanwezig volgens de eigenaresse. Zelf nooit opgevraagd.

@ gabbergirl: zoals reeds gezegd ben ik aan het proberen de eigenaresse te bereiken. Tot nu toe al 4x voicemail gekregen en dat zal nog wel even zo doorgaan. Morgen nog maar eens langs de ouders heen. Ik zal een update van dat gesprek geven zodra ik meer weet. Overname is idd mijn eerste voorstel na alles wat ik uit dit topic heb geleerd.

Heb je iemand anders ,dus een andere telefoonnummer die voor jou even kan bellen ?

En heb je de chip al eens uitgelezen ?

Yes maar dat werkt helaas ook niet. Al vaak geprobeerd.

Chip nooit uitgelezen nee, daar heb ik een da voor nodig?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 14:33

Dees schreef:

Tsja als je niet voor een jaar kosten voor dat paard kan/wil betalen moet je er blijkbaar ook nooit aan beginnen :')

Dat laatste zou ook een mooie optie zijn idd, zeker voor het paard. Maar ze is nog goed hoor :D

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:03

Little_Gift schreef:
Uiteraard want een post over koliek voeren van een pony nadat de pensioneigenaar zelf de zaakjes niet op orde heeft, is wél nuttig... :')

Mag ik trouwens wijzen op je uitermate nuttige onderschrift ook in schril contrast met deze post? :j

Zeg….je geroeptoeter mag imo wel wat minder zeg! Ik lees geen enkele oplossing van jouw kant, je wijst alleen met je vinger…. Daarbij volgens mij geeft TS meermaals aan dat ze niet/moeilijk in contact komt met de eigenaar die het paspoort heeft en dat ze misschien 2x per jaar haar paard komt bezoeken. En als eigenaar het paspoort niet op stal wil achterlaten en je niet kunt communiceren met zo iemand kun je dat niet de TS aanrekenen. Als ze het dier iets aan wilde doen had ze dat eerder gedaan, ze is wanhopig!

@ TS heb je zoiets als rechtsbijstand in België?

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:12

En een aangetekende email ?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:29

Pallatin schreef:
Little_Gift schreef:
Uiteraard want een post over koliek voeren van een pony nadat de pensioneigenaar zelf de zaakjes niet op orde heeft, is wél nuttig... :')

Mag ik trouwens wijzen op je uitermate nuttige onderschrift ook in schril contrast met deze post? :j

Zeg….je geroeptoeter mag imo wel wat minder zeg! Ik lees geen enkele oplossing van jouw kant, je wijst alleen met je vinger…. Daarbij volgens mij geeft TS meermaals aan dat ze niet/moeilijk in contact komt met de eigenaar die het paspoort heeft en dat ze misschien 2x per jaar haar paard komt bezoeken. En als eigenaar het paspoort niet op stal wil achterlaten en je niet kunt communiceren met zo iemand kun je dat niet de TS aanrekenen. Als ze het dier iets aan wilde doen had ze dat eerder gedaan, ze is wanhopig!

@ TS heb je zoiets als rechtsbijstand in België?

+1

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:39

Voor Chip uitzlezen heb je geen DA nodig - alleen iemand met Chipreader. Sommige stichtingen ( voor bvb zwerfkatten) hebben een, sommige stallen, veel n handelaren, diernasiels... is even een kwestie van rondvragen.
Maar als je op goede voet met jouw da, dan kun je hem/haar ook vragen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:22

Spaansepony schreef:
GabberGill schreef:
Als het zo makkelijk gaat gun ik het dier bij mij een plek. Niks geen pzb en nog 80x van Hot naar her.

Ik ben al in overweging en kijken hoe ik nog een pony haalbaar kan maken in mijn leven. Mocht hij dan herplaatsbaar zijn wil ik mijn best hebben gedaan om hem op te kunnen vangen

Zie t punt niet waarom dit zo moeilijk gaat. Of het mag is een tweede maar nogmaals ze heeft geen euro aan d’r kont te krabben denk je nou dat een oude eigenaar dan gaat procederen naar ts dat de pony weg is?

Vraag duplicaat aan breng het dier naar een bokker die het dier wel wilt hebben en laat het rusten bij de eigenaar van de pony want die komt niet. Ts geeft zelf aan dat ze er pas achterkomt na inslapen na maanden.

Precies. Dat lijkt mij ook de mooiste oplossing, en dan is deze pony in elk geval niet de klos. Want die kan er helemaal niets aan doen. De eigenaar kan een aangetekend schrijven krijgen dat de huur opgezegd is en dat de pony elders ondergebracht is, en dat het adres bij de huidige pensionhouder op te vragen is. Of ze dat ooit gaat doen is een grote vraag, want in de schuldhulp zitten is niet zo'n pretje. En 1 verliezer is altijd nog beter dan 3 verliezers.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:36

Ik heb niet alles gelezen, dus sorry als dit al is genoemd maar...

Is het geen optie om het paard ergens op een veldje te laten grazen onder het mum van "is ontsnapt" en vervolgens iemand anders de Dierenbescherming/politie te laten bellen?

Als ze dan bij jou komen aankloppen zeg je dat paard al enige tijd niet meer pension klant is aangezien (en dat kan je dan bewijzen) al maanden/jaar geen huur is betaald.

Volgens mij neemt politie van contact op met de eigenaar om paard op te halen of nemen het dier in beslag.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:01

ruitje schreef:
Ik heb wel vaker bij zulke oude pony's een niet geldig paspoort gezien. Of dat een paard wel gechipt was, maar dat dit niet gekoppeld was aan het juiste document.

Dat zou ik eerst in orde maken, want slachten kan anders niet :)

Ts wilt niet eens kosten betalen aan onderhoud op dit moment van de pony.
Dus een duplicaat aanvragen -die overigens stempel krijgt en uitgesloten word van de slacht- wat kosten met zich meebrengt bij een stamboek is al te veel.

En stel dat ts toch die kosten wilt maken en paard blijkt niet gechipt te zijn wordt het dier ook uitgesloten voor de slacht want het is gechipt als later dan 6 maanden oud.

Maargoed hoe langer ts wacht hoe meer kosten want het dier moet ooit eens naar de smid, gebit word slechter naar mate de pony ouder wordt en wat als het dier eens een keer uitglijd in de wei en er een da moet komen, wie gaat dat betalen? Eigenaar heeft geen geld en neemt telefoon niet op dus die belt geen dierenarts. Ts waarschijnlijk wel en is dan opdrachtgever aan de dierenarts dus die dient de rekening te betalen daar, hoe banketstaaf ook.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:08

Hoe oud is de pony? Ruin/merrie? En alleen een doorgezakte rug, maar verder wel gewoon gezond? Hoe gaat dat in de kudde? Met je vraag kan ik je niet helpen. Met een pensioenplekje, mits de eigenaar echt afstand doet, eventueel wel. Maar dan wel echt afstand.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:41

Daihyo schreef:
Hoe oud is de pony? Ruin/merrie? En alleen een doorgezakte rug, maar verder wel gewoon gezond? Hoe gaat dat in de kudde? Met je vraag kan ik je niet helpen. Met een pensioenplekje, mits de eigenaar echt afstand doet, eventueel wel. Maar dan wel echt afstand.

Een van de eerste pagina's vertelde ts dat de pony inderdaad verder gezond was en het goed kan vinden in de huidige kudde.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:04

Misschien niet heel relevant, maar met een duplicaat mag wel geslacht worden. Alleen niet voor humane consumptie.

Daarnaast zijn ze in het buitenland een stuk minder streng met duplicaten bij het slachten.

Maargoed, of je dat allemaal moet willen is de vraag.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:43

Pfffwat een vervelende situatie.

Sterkte en hopelijk loopt het gied af voor deze pony.
Om het te laten doden om ervanaf te zijn vind ik wel wat te ver gaan (euthanasie of slacht).

Ooit meegemaakt op stal waar ik stond. Paard werd verkocht aan een zeer goed tehuis! Eigenarese kwam niet en keek er niet naar om, maar verzorgde wel op een ander stal voor andere paard 600 m verderop. Heel raar. Paard was helemaal top gezond! Na aangetekende brief en huisbezoek…. Niks! Dus toen maar verkocht en ze is er tot overlijden daar gebleven.

Bij n andere stal, gewoon van het erf af en vastgebonden aan een boom. Toen kwam wel de eigenaar….

Maar de eigenaar was bereibaar via bericht en ook gelezen… dus ging de boer over op daad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:50

Poekkie schreef:
Tsja als je niet voor een jaar kosten voor dat paard kan/wil betalen moet je er blijkbaar ook nooit aan beginnen :')

Maar feitelijk doe je dat zelf ook. De opbrengst van de pension paarden moeten jouw paarden onderhouden. Nu kom je om 150 euro pm zelf ook in de problemen.

Natuurlijk wil je dat niet, maar het is een risico als je gaat verhuren. De eigenaar had ook kunnen overlijden en dan had het ook maanden kunnen duren voor alles rond de pony geregeld is.

Ook al ben je kleinschalig, wel een teken om toch alles zakelijk en professioneel aan te pakken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:20

Ik denk dat je hier veel te veel hebt verteld om nog een "stille" oplossing te hebben. Bovendien zou ik voorzichtig zijn met alle adviezen die hier worden gegeven. Er zijn er nog al wat in strijd met de wet. Tenminste, in NL. Jij woont in België, dus dan is het helemaal moeilijk voor andere Bokkers (die niet in Belgie wonen en geen kennis hebben van Belgsich recht) om advies te geven.
Denken dat je juridisch juist handelt en dat ook werkelijk doen, is een wereld van verschil.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:26

Ik zou toch voor de optie gaan de pony bij haar ouders te dumpen. Dit klinkt als het type die heel veel drama gaat maken als"haar" pony iets overkomt/geplaatst wordt. Niet naar opkijken maar heel hard roepen hoeveel de pony betekend. Zou haar totaal niet vertrouwen.

Schuldbemiddeling kan nog maanden duren voordat het ingaat. Het kan zelfs helemaal niet doorgaan. Bijvoorbeeld schuldeisers die niet akkoord gaan. Te weinig inkomen etc. Tot die tijd heb jij de kosten. Met een beetje pech ook dierenarts kosten. Je gaat er waarschijnlijk geen cent van terug zien en het interesseert de eigenaresse helemaal niks dat jij voor de kosten opdraait. De pony is ook onverkoopbaar, dus daarin valt ook niks te halen.

Ik vindt dit een eerlijkere optie dan het paard ergens vast binden of los laten lopen. Herplaatsen gaat tot grote dramas leiden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:35

wat scrabbel zegt, is ook een punt. Want iedereen zegt nu "ja, maar TS geeft toch niks om dit dier, dus missen doet ze 'm niet". Maar als haar pony plots is verdwenen, kan dat wel eens een vervelend staartje voor jou hebben. Of een wakkere persoon bij schuldhulp die wakker schiet en denkt "er was toch nog ergens een pony? Wat is daar de waarde van?"

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:38

Poekkie schreef:
Ik bedoel: als eigenaresse niet akkoord gaat met paard aan mij of pzb te geven is het illegaal om het paard zelf weg te geven. Daar kan ik zware boetes op krijgen. In dat geval wil ik natuurlijk geen opvang waarbij dat paard nog eens langs heel fb gaat, met dan alle quotes naar eigenaresse en verwensingen ten top. Vanzelfsprekend zoek ik een optie die voor het paard zo humaan mogelijk is, maar ook voor mezelf zo min mogelijk verdere gevolgen kan hebben.

Poekkie, ik stuur je een pb, heb een idee wat misschien kan werken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:05

Maar hoelang is er al niet voor de pony betaald? Ik las ergens iets van een jaar? Ben je dan zelf ook niet enorm laks geweest? Mocht dit zo zijn had er al lang een incassobureau achter kunnen zitten en een evt in beslagname?
Nu lees ik het een beetje als, al een jaar niet betaald en nu kreeg je bericht van schuldhulp, via eigenaar of via schuldhulp? Die laatste kan ook prima doorgeefduif zijn richting eigenaresse lijkt me.

Duplicaat laten maken en slachten.. hoop toch dat dat allemaal lastiger is dan hier vernoemd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 21:38

superpony schreef:
Poekkie schreef:

Maar feitelijk doe je dat zelf ook. De opbrengst van de pension paarden moeten jouw paarden onderhouden. Nu kom je om 150 euro pm zelf ook in de problemen.

Natuurlijk wil je dat niet, maar het is een risico als je gaat verhuren. De eigenaar had ook kunnen overlijden en dan had het ook maanden kunnen duren voor alles rond de pony geregeld is.

Ook al ben je kleinschalig, wel een teken om toch alles zakelijk en professioneel aan te pakken.

Eerst en vooral staat die smiley daar omdat dat een sarcastische post van mij is als reactie op die ene bokker die met zulk belachelijk statement kwam.
Maar idd… na een paar maand niet betalen zit ik zelf aan mijn privéspaarpot ipv die van stal. Maar hey, is de algemene houding op bokt niet dat particulieren het voor ‘erbij’ doen om hun paarden te onderhouden en niet voor de winst? ;) Een contract is er wel, geen idee hoe professioneel je het verwacht van een particulier?

Stalgeld is zeker niet een jaar onbetaald… het gaat om een paar maanden waarbij ik al vanaf 2 weken achterstand aan het bellen was en steeds vooruitzichten en beloftes kreeg die uiteindelijk toch niet waargemaakt werden. Maar alles natuurlijk wel x weken opschoven telkens. Geen laksheid van mijn kant dus. Echter wel dom van mij om daar in te trappen en in het goede van de mens te geloven, achteraf gezien.

Ondertussen toch de eigenaresse vastgekregen en adres kunnen bekomen. Eigenaresse wil absoluut niet weten van inslapen, slachten of weggeven en wou liever onder de schuldbemiddeling uitkomen in zulk geval.
Ik ga dus niet ingaan op alle posts die mij de illegale suggestie deden om paard te verkopen of weg te geven aan een bokker of organisatie want vrees dat daar - al dan niet via pro deo raken vanuit haar kant - veel miserie zou van komen. Wij zeggen - naast de al verzonden mail - nu ook aangetekend schriftelijk het contract op en kijken dan einde van de maand verder welke opties er uitgewerkt kunnen worden zodra de opzegtermijn van 1 maand verstreken is. Dit zal ofwel een tegemoetkoming van de eigenaresse zijn oftewel het thuis afleveren van het paard.

Een aantal mensen hebben mij pb gestuurd om de pony over te nemen. Dit is zeer vriendelijk en appreciëer ik echt, maar is voorlopig dus geen optie.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 04-09-22 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 21:42

Paardje02 schreef:
Daihyo schreef:

Een van de eerste pagina's vertelde ts dat de pony inderdaad verder gezond was en het goed kan vinden in de huidige kudde.

Inderdaad maar momenteel is die piste dus geen optie