Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 13:03

Niqui schreef:
En daarnaast bestaat natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat dit gedrag door een fysieke beperking bij de pony wordt veroorzaakt. Dan zul je dat gedrag er niet zomaar uitkrijgen met training.

Dat is absoluut zo, maar in dat geval heb ik een paard met een gebrek gekocht.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:52

Supertje schreef:
Niqui schreef:
En daarnaast bestaat natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat dit gedrag door een fysieke beperking bij de pony wordt veroorzaakt. Dan zul je dat gedrag er niet zomaar uitkrijgen met training.

Dat is absoluut zo, maar in dat geval heb ik een paard met een gebrek gekocht.

een verborgen gebrek ook nog, nog meer reden om terug te brengen

Cemlys

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:12

Ik heb een pony gehad die hetzelfde deed, ook effectief achterover laten vallen. Deze pony was zo ontzettend pijnlijk bij de schoft. Qua pijnlijkheid stuk beter na diverse keren behandelen, maar ik denk dat ze de klik opstijgen-pijn al gemaakt had en het bleef een risico. Opstappen vanaf kruk ging goed, vanaf de grond niet. Opstappen alleen geen probleem, iemand die haar vasthield dan lag ze weer om. Uiteindelijk als weidemaatje verkocht, met als bemerking dat ze ongeschikt was onder het zadel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:18

Als een voor de rest brave pony dergelijk vreemd en gevaarlijk gedrag vertoont bij opstijgen of rijden, dan kan er inderdaad wel iets medisch in de zin van pijn achter zitten. Ik heb altijd geleerd: als een paard iets niet wil,dan kan hij het ook niet.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:48

Je zegt dat het zadel bij de verkoper niet goed lag ... zou het kunnen dat het daardoor iets verlichtte? Dat jouw beter passende zadel wel een gevoelige plek raakt? Goede tip van iemand om te vragen of ze het zadel mee kunnen brengen. Ik ben erg benieuwd of dat verschil maakt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:38

Wat ik niet zo goed kan opmaken uit je verhaal is of hij nu enkel tijdens/net na het opstappen aan de kletter gaat of ook gewoon tijdens het rijden. Mijn merrie kreeg na het zadelmak maken een terugval met opstappen. Ik ben waarschijnlijk iets te slordig opgestapt toen. Na wat oefen met het opstappen voor een hek zodat ze niet kon gaan rennen is het helemaal goed gekomen. Kun je hem niet zelf met hulp eventjes doorrijden en het opstappen gaan trainen ? Ik snap ook wel dat je daar niet meteen zin in hebt omdat je gewoon een brave pony zocht, maar zoiets kan zeker met een jonkie nu eenmaal gebeuren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:41

T is toch geen jonge pony? Ding heeft jachten enz gelopen en zo mijns inziens gewoon braaf moeten zijn met opstappen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:03

Wat een vervelend probleem, voor alle partijen. Voor het kind nog het meest, er ontstaan gevaarlijke situaties die niemand wil :n

Ik heb vooral TS berichten gelezen, maar las ook ergens een bericht van iemand waarvan een nieuw paard helemaal van slag was in het begin.

Misschien heeft deze pony ook wel meer tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie?
Hij is in een nieuwe omgeving, met nieuwe mensen. In een korte tijd een paar keer, gezien hij slechts een maand op de vorige stal heeft gestaan.
Er wordt veel van de pony verlangd, ook van de vorige stal, met vaak op stappen op verschillende plekken.
Krijgt nauwelijks tijd om te wennen, lijkt het?

Ik ga in ieder geval volgen, ik ben benieuwd hoe de vorige eigenaren reageren volgende week :)
Succes in de tussentijd!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 19:52

Guinevere schreef:
Je zegt dat het zadel bij de verkoper niet goed lag ... zou het kunnen dat het daardoor iets verlichtte? Dat jouw beter passende zadel wel een gevoelige plek raakt? Goede tip van iemand om te vragen of ze het zadel mee kunnen brengen. Ik ben erg benieuwd of dat verschil maakt.

Dat is zeker een mogelijkheid. Zadel daar was imo echt veel wijder qua boom.
Osteopaat kan echter niet echt gevoelige plekken vinden moet ik erbij zeggen, maar ik weet ook dat dat zeker niet alles zegt.
Voor de duidelijkheid, hier wat foto’s van de zadels, erg duidelijk zijn ze niet, nogal ingezoomd beiden en telefoon foto’s.. maar ik ga niet de hele pony hier plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 20:01

betadine schreef:
Wat ik niet zo goed kan opmaken uit je verhaal is of hij nu enkel tijdens/net na het opstappen aan de kletter gaat of ook gewoon tijdens het rijden. Mijn merrie kreeg na het zadelmak maken een terugval met opstappen. Ik ben waarschijnlijk iets te slordig opgestapt toen. Na wat oefen met het opstappen voor een hek zodat ze niet kon gaan rennen is het helemaal goed gekomen. Kun je hem niet zelf met hulp eventjes doorrijden en het opstappen gaan trainen ? Ik snap ook wel dat je daar niet meteen zin in hebt omdat je gewoon een brave pony zocht, maar zoiets kan zeker met een jonkie nu eenmaal gebeuren.

Van wat ik gezien heb opstappen, de rest is niet gelukt :+ behalve de eerste keer dan, maar toen had hij na het wegschieten met opstappen niet de neiging aan de kletter te gaan. Schoot wel eventjes vooruit op een gegeven moment, maar makkelijk terug te nemen. Hij bleef er zeker niet in hangen in ieder geval.
Maar ik wil inderdaad zoals MarjanB al aangeeft zeggen dat dit geen hele groene net zadelmakke pony is. Hij is 6, geen 3 :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:08

Vanaf foto te beoordelen vind ik dressuur zadel beter liggen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 20:11

StalNollie schreef:
Vanaf foto te beoordelen vind ik dressuur zadel beter liggen

Mag ik ook vragen waarom?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:16

Jazker eerste beeld/ingeving:

Is jeetje wat is dat vzh zadel groot
Vind hem zo op de foto dan ook groot ogen en kan me niet voorstellen dat deze van achter niet klappers. Daarnaast zit er dus verschil in dressuur/vzh op de pony alleen al het singel gevoel kan anders zijn wellicht is dat ook een trigger?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:19

Ik vind het dressuurzadel ook beter liggen eigenlijk. :j
Ben benieuwd hoe dit gaat uitdraaien als de verkoper langskomt volgende week!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:29

Ik vind het bijzondere uitspraken, op deze foto's is de ligging voor het paardje nauwelijks te beoordelen omdat je het hele plaatje niet ziet. Voor de ruiter kan je ook niet goed vergelijken gezien het sta-moment zo anders is dan het zit-moment, het enige dat je goed ziet is dat beide zadels natuurlijk een veel te groot zitvlak hebben voor die jonge meidenbilletjes :)

Wat je vooral ziet is dat het zwarte zadel ontzettend voorover op de schoft gezakt lijkt te zijn (dat beeld van een te brede boom / voorkant) en dat het bruine zadel beter in evenwicht ligt. Ik ben het dus wel eens met wat TS ziet. Maargoed het is ook maar op basis van matige foto's en voor TS op basis van anderhalf ritje :=

Het zou wel frappant zijn als verkoopster er zelf zó op kan stappen, als ze dat gaat proberen überhaupt.
Ik vraag me ook wel af hoe het verzekeringstechnisch zou zijn als verkoopster er inderdaad op probeert te klimmen, beestje flipt, verkoopster wil zich niet laten kennen en komt er onder terecht...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 20:56

Ik zag inderdaad zelf ook dat het dressuurzadel naar voren zakte, over de schoft en dus nogal wijd was. En die klapperde dan ook flink, het springzadel (en ja dat is veel meer naar voren gebouwd, het is geen vzh) doet dat zeker niet.
Maar alstu, hele rug:
Afbeelding
Afbeelding
En het dressuurzadel qua klapperen;
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:54

Wat mij vooral opvalt is dat de pony erg weinig bespiering lijkt te hebben op de rug. Verder lijkt mij het veelzijdigheidszadel beter te liggen, meer in balans.

Ben benieuwd hoe het afloopt. Al denk ik niet dat je je hier hoeft te verdedigen tegenover iedereens mening.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:17

Ga ik toch weer de duivel zijn waarom word hij bij jullie op foto met hulpteugel gereden? Ik hoef mijn pony niet te rijden of überhaupt op te stappen want dan voelt deze tegendruk en gaat daar tegen in. ( sorry probeer echt mee te denken en zie veel dingen anders als bij vorige wat wellicht trigger kan zijn)
Daarnaast ben ik benieuwd naar standfoto hele pony zonder tuig. Rug ziet er niet erg gespierd uit.

Pmarena je vind het frappant dat iemand uitspraak doet van ene foto en in je tweede alinea doe je hetzelfde!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:24

Maar heel eerlijk, het is toch logisch met klapperende niet passende zadels dat een paard of ponny vervelend doet met rijden?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:31

hagelslag schreef:
Maar heel eerlijk, het is toch logisch met klapperende niet passende zadels dat een paard of ponny vervelend doet met rijden?

Ehm het klapperende zadel was bij het proefrijden bij de verkoper.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:41

Ineke2 schreef:
hagelslag schreef:

Ehm het klapperende zadel was bij het proefrijden bij de verkoper.

Aaah my bad, dat kon ik er niet goed op uitmaken.

Mijn excuses

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 22:43

StalNollie schreef:
Ga ik toch weer de duivel zijn waarom word hij bij jullie op foto met hulpteugel gereden? Ik hoef mijn pony niet te rijden of überhaupt op te stappen want dan voelt deze tegendruk en gaat daar tegen in. ( sorry probeer echt mee te denken en zie veel dingen anders als bij vorige wat wellicht trigger kan zijn)
Daarnaast ben ik benieuwd naar standfoto hele pony zonder tuig. Rug ziet er niet erg gespierd uit.

Pmarena je vind het frappant dat iemand uitspraak doet van ene foto en in je tweede alinea doe je hetzelfde!

Voor de veiligheid en uit voorzorg, net wat meer te vertellen voor een kind. Heeft er niet omgezeten toen hij echt uit zijn plaat ging met een volwassene, en ik kan je ook garanderen dat hij een thiedemann gewend is. Werd me zelfs aangeraden door de verkopers om in het begin te gebruiken als kind reed, maar dat zal wel weer een mega rode vlag zijn volgens sommigen :+
Je zoekt echt spijkers op laag water hoor. En dat bedoel ik niet rot, maar details die zo klein zijn verklaren dit echt niet.
Als hulpteugels een veel voorkomende reden waren dat paarden uit hun dak gaan bestonden ze niet, aangezien de meeste voor meer controle gemaakt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 23:00

Nou TS, je bent duidelijk helemaal overtuigd dat het een karakterprobleem is en jullie zeker niets verkeerd hebben gedaan. Ook prima, doe de pony dan weg of zet deze weer te koop.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 23:22

Misschien heel rare suggestie, maar hoe breed is t tussenkanaal van je zadel? Ziet er bij t dressuur zadel namelijk best breed uit en kan me voorstellen dat bij t opstappen het net een klein beetje scheef kan trekken dat ie t vervelend vind. Mijn paard loopt gewoon niet met een te smal kanaal, die houdt dan de handrem erop, maar de reacties kunnen verschillen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 23:28

Ik heb het idee dat het eerste zadel meer veer heeft en er ligt nog een bontje onder. Dat zadel is idd te ruim. Het tweede zadel ligt wel wat bloot zo op de rug met alleen een dun dekje, rug is niet bespierd. De pony kan dan toch wat druk op de rug voelen. Kun je niet ergens een wintecje lenen en kijken hoe de pony dan reageert? Ik vind dit tweede zadel ook niet echt wat. Ligt ook wat op de schouder.