'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: 'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:15

DP dat kan ik me ook zo voorstellen. We hebben afgelopen zomer ook eentje gekocht met de bedoeling weer te verkopen. De bedoeling was zadelmak maken licht beleren en verkopen. Nu zitten wel al op zadelmak maken een poosje doorrijden en verkopen. Nu zei mijn dochter laatst, ja mam als hij 5 jaar is, is het de beste leeftijd om hem te verkopen... Ik geloof echt niet meer dat we er nog iets aan gaan verdienen... _O- _O- _O-
Maar goed, mn dochter heeft er lol mee :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:17

Muze schreef:
En als een koper niet keurt?
En later beweert dat het paard iets doet met rijden, wat bij de verkoper nooit gebeurde?
(Particuliere verkoop..)

Op gezondheid kun je laten keuren,maar op gedrag niet. Alhoewel hengsten op de hengstenkeuring (vroeger althans) ook een cijfer voor gedrag kregen.Maar dat zal niet door een DA worden bepaald denk ik.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:57

Geeft niet hoor ik zag het niet als een aanval ofzo ;) Ik ben ook echt geen ervaren verkoper ofzo, heb nu wel paarden en een pony en er moet uiteraard weer eens iets weg, maar op het moment verzamel ik ze nog. := zie er erg tegenop om de pony online te gooien straks :=

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:00

anjali schreef:
Muze schreef:
En als een koper niet keurt?
En later beweert dat het paard iets doet met rijden, wat bij de verkoper nooit gebeurde?
(Particuliere verkoop..)

Op gezondheid kun je laten keuren,maar op gedrag niet. Alhoewel hengsten op de hengstenkeuring (vroeger althans) ook een cijfer voor gedrag kregen.Maar dat zal niet door een DA worden bepaald denk ik.

Dus sta je als verkoper sterk hoop ik?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:39

@Muze: Ik denk wel dat als je zo een paard zou verkopen die op een keuring een hoog punt voor gedrag heeft gekregen,dat je dan sterk zou staan als de koper komt reclameren over zijn gedrag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:41

Als particuliere verkoper wel ja. Het is uitermate moeilijk om op gedrag een paard of pony bij de oude eigenaar terug te krijgen.
Tenzij je hebt geadverteerd met een doodbraaf, bomproof pony of paard door een kind te rijden en het paard blijkt staatsgevaarlijk te zijn. Dan zie ik echt nog wel een kansje.
Nu heb je als verkoper altijd nog een verantwoordelijkheid vind ik. Als je een paard of pony verkoopt waarvan je weet dat daar een ervaren ruiter op moet, en je ziet als iemand proef komt rijden dat dat geen match is, dan moet je als verkoper zo iemand wel in bescherming nemen en zo'n verkoop beter niet sluiten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:44

Dat was niet aan de orde. Verder ga ik er niks over zeggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:14

Tja, als ik een paard verkoop als braaf, weet ik zeker dat mensen daar binnen enkele weken/maanden niet zo braaf van kunnen maken als ze hem veel op stal gaan houden, verkeerd voeren en met veel spanning en angst werken.

Ik zou hem dan wel ten alle tijden terugnemen. Komt wel iemand anders voor.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:32

superpony schreef:
Tja, als ik een paard verkoop als braaf, weet ik zeker dat mensen daar binnen enkele weken/maanden niet zo braaf van kunnen maken als ze hem veel op stal gaan houden, verkeerd voeren en met veel spanning en angst werken.

Tenzij het verhaal dus is dat je het paard om financiële redenen verkoopt. Die vlieger gaat dus niet altijd op

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:37

Precies of je pensionplekje is al vergeven.

Zo makkelijk is dat niet, maar zou me wel erg pijn doen, dat wel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:52

Vaak is het ook wel onkunde van kopers dat wanneer ze een paard komen bezichtigen terwijl ze er wellicht de ballen verstand van hebben.
Een beetje kenner ziet bij proef rijden al of iets matcht of niet.
Handiger ze iemand mee hebben die er verstand van heeft en hun rijkunst kent en die dan eerlijk kan adviseren of een paard past of niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:59

Popstra schreef:
Vaak is het ook wel onkunde van kopers dat wanneer ze een paard komen bezichtigen terwijl ze er wellicht de ballen verstand van hebben.
Een beetje kenner ziet bij proef rijden al of iets matcht of niet.
Handiger ze iemand mee hebben die er verstand van heeft en hun rijkunst kent en die dan eerlijk kan adviseren of een paard past of niet.

Dat is natuurlijk altijd goed. Maar waarom zou de verkoper dat niet zeggen?. Die ziet toch ook zo of het een match kan zijn of niet. En kent zn eigen paard ook het beste. Particuliere verkopers dan.
Snelle handel zie ik dat niet zo snel doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:02

Ik heb het bij particulieren nooit meegemaakt. Dus of zij vonden het altijd wel passen of het was niet iets waar ze zich aan gingen branden. Ik had eerder dat mensen bijna boos werden als ik aangaf dat het niet ging passen.

Handelaren gaven juist wel aan dat bepaalde paarden niks zouden zijn voor ons,maar dat was weer geen snelle handel. Eerder fokkerij/opfok die zelf alles zadelmak maakte en daarna verkochten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:05

je kan het als verkoper ook zien. Heb het zelf ook gezien dat er beginners kwamen proefrijden en het paard daar poepie braaf mee om ging maar ik vind het als ik een paard te koop heb wel fijn als ze een trainer mee hebben die weet wat hij moet vragen aan mij en het paard. Ik ken de koper niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:05

En toch heb ik me daar ook wel eens in vergist. Toen ik nog voor een hobby handelaar reed en de paarden niet voor de snelle handel waren.
Dan reed je een paard, geboren zadelmak leek wel. Nooit een pas verkeerd gedaan. Oefen parcourtje mee gesprongen, niets geen gekke dingen.
2 maanden bij de nieuwe eigenaar en je krijgt verhalen dat je denkt, dat is een ander paard.
Vervolgens ga je bij de nieuwe eigenaar rijden en je rijd er weer zo mee weg.
Paard dat dus precies voelt, oh met die hoef ik niet te proberen onder het werk uit te komen.
Oh nieuwe baasje, 1 vinger, nog een vinger, jaa ik doe lekker wat ik leuk vind. *\%/*

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:07

Er is verdomd ook veel verschil in de apparatuur die sommige DA gebruiken voor de Röntgen foto's. Al 2x meegemaakt dat wij bij verkoop van een paard die Rontgen gekeurd werd bij een DA die door de kopers werd gekozen, er slechte kwaliteit foto's werd gemaakt. Ook bij die 2x werd telkens de keuring afgebroken nadat er bij een foto een bemerking werd gevonden ook al was de rest nog niet genomen. :? Vond ik ook al zo raar. Je zet toch een paard rondom eerst op de foto en bekijkt ze dan allemaal en niet foto per foto eerst bekijken en als je dan een bemerking ziet de boel stopzetten? Bij het ene paard hebben wij een paar dagen later een herkeuring gedaan bij een andere kliniek en dat was nogal een verschil tussen beide set foto's. Terwijl ook op die kliniek eerst het paard rondom op de foto werd gezet waarna pas de foto's werden bekeken. Akkoord deze kliniek heeft misschien wel de beste apparatuur die er te vinden is in België maar het maakt in mijn ogen toch ook heel veel verschil uit als dat loepzuivere foto's zijn of van die half blurry foto's zoals op die eerste kliniek.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:10

petraaken schreef:
Er is verdomd ook veel verschil in de apparatuur die sommige DA gebruiken voor de Röntgen foto's. Al 2x meegemaakt dat wij bij verkoop van een paard die Rontgen gekeurd werd bij een DA die door de kopers werd gekozen, er slechte kwaliteit foto's werd gemaakt. Ook bij die 2x werd telkens de keuring afgebroken nadat er bij een foto een bemerking werd gevonden ook al was de rest nog niet genomen. :? Vond ik ook al zo raar. Je zet toch een paard rondom eerst op de foto en bekijkt ze dan allemaal en niet foto per foto eerst bekijken en als je dan een bemerking ziet de boel stopzetten? Bij het ene paard hebben wij een paar dagen later een herkeuring gedaan bij een andere kliniek en dat was nogal een verschil tussen beide set foto's. Terwijl ook op die kliniek eerst het paard rondom op de foto werd gezet waarna pas de foto's werden bekeken. Akkoord deze kliniek heeft misschien wel de beste apparatuur die er te vinden is in België maar het maakt in mijn ogen toch ook heel veel verschil uit als dat loepzuivere foto's zijn of van die half blurry foto's zoals op die eerste kliniek.

Wij hebben dat juist wel afgesproken met de Da bij keuringen. Eerst klinisch, als dat goed is de hals en rug maar als er daar al iets ontdekt wordt wat niet goed is stoppen. Niet na elke foto, maar ze bekeken tussendoor wel meteen of ze gelukt waren en dusnook of het goed was.

Scheelt ook gewoon geld. Zo hebben we bij een andere keuring eerst het steile voetje op de foto gezet en daarna dus de rest niet afgemaakt omdat die foto al niet goed was.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:11

DuoPenotti schreef:
En toch heb ik me daar ook wel eens in vergist. Toen ik nog voor een hobby handelaar reed en de paarden niet voor de snelle handel waren.
Dan reed je een paard, geboren zadelmak leek wel. Nooit een pas verkeerd gedaan. Oefen parcourtje mee gesprongen, niets geen gekke dingen.
2 maanden bij de nieuwe eigenaar en je krijgt verhalen dat je denkt, dat is een ander paard.
Vervolgens ga je bij de nieuwe eigenaar rijden en je rijd er weer zo mee weg.
Paard dat dus precies voelt, oh met die hoef ik niet te proberen onder het werk uit te komen.
Oh nieuwe baasje, 1 vinger, nog een vinger, jaa ik doe lekker wat ik leuk vind. *\%/*

ja van die slimmerikken heb je er inderdaad ook tussen zitten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:13

Ik zou een keuring ook afbreken als er een defect gevonden wordt wat het paard voor mijn doeleinden ongeschikt maakt of een te groot risico is, tenzij de verkoper betaalt. Dan is het aan de verkoper wat te doen. Kost je klauwen met geld anders.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:15

MyWishMax schreef:
petraaken schreef:

Wij hebben dat juist wel afgesproken met de Da bij keuringen. Eerst klinisch, als dat goed is de hals en rug maar als er daar al iets ontdekt wordt wat niet goed is stoppen. Niet na elke foto, maar ze bekeken tussendoor wel meteen of ze gelukt waren en dusnook of het goed was.

Scheelt ook gewoon geld. Zo hebben we bij een andere keuring eerst het steile voetje op de foto gezet en daarna dus de rest niet afgemaakt omdat die foto al niet goed was.

Misschien dat dit in Nederland gebruikelijk is maar hier in België niet voor zover ik weet. De tweede kliniek keek zeer raar toen wij het verhaal vertelden van de eerste kliniek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:18

Keuring afbreken heb ik ook wel meegemaakt hoor.
Waarom de hele set er op als bij foto 1 paard al niet meer verkocht is.
Meestal dit ook wel de voet waar klinisch al een twijfel was dus daarom daar begonnen met de foto's.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:21

Change3x schreef:
Ik zou een keuring ook afbreken als er een defect gevonden wordt wat het paard voor mijn doeleinden ongeschikt maakt of een te groot risico is, tenzij de verkoper betaalt. Dan is het aan de verkoper wat te doen. Kost je klauwen met geld anders.

Nou hetgeen er zogezegd te zien was als gebrek was zo minuuskuul dat de tweede kliniek verwonderd stond te kijken dat ze hierop afgekeurd was en al helemaal voor het doel waarvoor ze werd aangekocht. Die mensen hebben haar uiteindelijk toch nog gekocht en ze hebben nu al enkele jaren plezier van haar. Paard was bij ons geboren en tot de verkoop hebben wij nooit noodzaak gezien om haar op de foto te zetten. Ze was 11 bij de verkoop.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:25

DuoPenotti schreef:
Keuring afbreken heb ik ook wel meegemaakt hoor.
Waarom de hele set er op als bij foto 1 paard al niet meer verkocht is.
Meestal dit ook wel de voet waar klinisch al een twijfel was dus daarom daar begonnen met de foto's.

Paard was klinisch ok. Zo te lezen vinden velen het hier blijkbaar doodnormaal dat een rontgenkeuring wordt afgebroken zelfs al na 1 foto. Moet dus, mocht ik nog eens een paard verkopen niet raar opkijken als ons dat nog eens over komt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:40

ivy_power89 schreef:
superpony schreef:

Tenzij het verhaal dus is dat je het paard om financiële redenen verkoopt. Die vlieger gaat dus niet altijd op

Dat soort situaties hou je ook. Maar ik weet ook wel verkopers die meerdere geinteresseerden hadden en dan weer konden bemiddelen bijv.

DuoPenotti schreef:
Precies of je pensionplekje is al vergeven.

Zo makkelijk is dat niet, maar zou me wel erg pijn doen, dat wel.

Daar is altijd wel wat voor te verzinnen. Heb weleens een paard gekocht, terwijl ik geen ruimte had. Dan maken we ruimte of zoeken een andere plek.

En natuurlijk kan het niet altijd, maar er zijn ook situaties dat het paard terug moet.

Ik zei het al eerder; wist een paard te koop dat met een bemerking aangeschaft is. In hun adv stond steeds; recent klinisch goedgekeurd. Dan gokken ze er gewoon op dat mensen geen rontgen willen. Of de kopers zijn erin getrapt voor die prijs dat het paard er zo prima mee kan lopen.

En dat kan.......Maar het kan ook over 2jr een probleem gaan geven. Dan is goedkoop, duurkoop gebleken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:42

Hou het wel even reël!
Als het paard al 4 maanden weg is, dan heb je echt niet een handje vol kopers die je weer kunt berichten. En je moet het paard wel eerst terug kopen voor je het weer kunt verkopen.
Als je het paard verkoopt omdat je het geld nodig hebt, dan betekend het dus dat het geld er niet meer is als iemand na 4 maanden terug komt.
Soms is een helaas, pech gehad ook een antwoord voor de nieuwe eigenaren. Hoe hard het ook klinkt. In dit geval zeker, eerst 2 maanden roepen dat het super goed gaat, en dan ineens is er van alles mis.