Paard zonder paspoort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:58

dekensenzo schreef:
@Tessebes
OCA is een instantie in Spanje die de documenten regelt als een paard op transport gaat. Voor zowel transport in Spanje als voor export paarden.

Is dat de Spaanse variant van de NVWA?

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:31

BMHP schreef:
Het registratie nummer dat hij uitleest van de chip in het paard

Het UELN nummer bedoel je?

fransje23 schreef:

Geen idee, ik weet niet exact wat de NVWA doet.
De OCA regelt transport papieren. Bij de OCA werken dierenartsen, Die komen bij export paarden 1/2 dagen voor transport langs op de stal om de papieren te tekenen en stempel te zetten. Normaliter checken zei ook het paspoort bij het paard (dus scannen ook de chip).
Bij transport voor paarden binnen Spanje gaat eigenaar zelf naar het OCA kantoor om de papieren te regelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:45

dekensenzo schreef:
fransje23 schreef:

Geen idee, ik weet niet exact wat de NVWA doet.
De OCA regelt transport papieren. Bij de OCA werken dierenartsen, Die komen bij export paarden 1/2 dagen voor transport langs op de stal om de papieren te tekenen en stempel te zetten. Normaliter checken zei ook het paspoort bij het paard (dus scannen ook de chip).
Bij transport voor paarden binnen Spanje gaat eigenaar zelf naar het OCA kantoor om de papieren te regelen.

Dat is wat de keuringsartsen van de NVWA ook doen als he paard vanuit Nederland op een internationaal transport gaan :j
Dat soort dingen zijn sowieso op EU-niveau geregeld dus daar zal niet veel verschil inzitten qua regelgeving.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:43

anjali schreef:
BarbaLala schreef:

Dat laatste is onjuist. Een paspoort is onder geen beding een eigendomsbewijs. Zo ook een stamboekpapier of chip niet. Degene die de (onderhouds-)kosten van het paard betaalt is rechtmatige eigenaar.

Volgens mij is dat een fabel,dat degene die de onderhoudskosten voor een paard betaalt,eigenaar zou zijn. Volgens mij is de eigenaar degene die het paard gekocht of gekregen heeft.Ik heb wel eens een paard geleased en daar alle onderhoudskosten voor betaald. Dat maakte me nog geen eigenaar toch.

Dat klopt inderdaad. Het is een hardnekkig broodje aap verhaal dat al jaren de ronde doet. Het betalen van het onderhoud zorgt er niet voor dat de eigendom overgaat naar een andere persoon. Een een paspoort is nooit een eigendomsbewijs.

anjali

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:31

Dank je Tazzey. Eindelijk iemand die het met me eens is! Want je kunt soms flink ruzie krijgen over de eigendomsrechten van een paard.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:44

Tazzey schreef:
Een een paspoort is nooit een eigendomsbewijs.

Behalve bij het PRE stamboek. :)*

Levert het OCA niet gewoon exportpapieren met gezondheidsverklaring?

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:29

Geen idee hoe het met paarden werkt en zit hoor. Maar mijn hond kwam via een stichting uit het buitenland. Zou gechipt zijn en had een paspoort maar toen ik een keer voor inenten kwam bij onze dierenarts bleek er helemaal geen chip in te zitten. Onze dierenarts heeft haar dus gechipt en een nieuw paspoort gegeven. Misschien dus eerst checken of je paard überhaupt wel gechipt is?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:24

@annetjee19, even lezen.
Het probleem van TS is wel iets gecompliceerder :o ...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:45

Tessebes schreef:
Tazzey schreef:

Fout. Paspoort is er voor bestrijding besmettelijke dierziekten en dus enkel om het bijbehorende paard te identificeren, net als een mensenpaspoort enkel ter identificatie dient.
Dat een stamboekpapier door het stamboek erkend wordt als eigendomsbewijs/op naam staan van laatst bekende eigenaar is wat anders en van wat ik begrijp staan in Spanje eigenaren van paarden geregistreerd, wat in Nederland niet zo is (Belgie weer wel is de bedoeling in elk geval). Het kan zijn dat stamboek het stamboekpapier samengevoegd heeft met een in de EU geldig paspoort, maar dat is geen standaard optie. In je paspoort staat ook dat het geen eigendomsbewijs is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:20

Tessebes schreef:
Tazzey schreef:

Bij de PRE gecombineerd zijn paspoort en stamboekpapieren gecombineerd. De Carta is het eigendomsbewijs en dient bij verkoop overgeschreven te worden. Pas dan kan er ook met een paard gefokt worden.

Ts is er met enkel een paspoort dus nog niet, ze heeft ook een carta nodig. Verkoper moet daarop tekenen voor verkoop.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:41

Oh nee, bij het paard van ts is geen carta geregistreerd.

Ts is de chip weleens uitgelezen door de dierenarts? Kan zijn dat je dat al ergens geschreven hebt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:12

Ik heb van insiders begrepen dat het PRE-stamboek nooit iets zal doen als er geen Carta is.
Is dat niet de kern van het probleem?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 11:00

fransje23 schreef:

Ts is de chip weleens uitgelezen door de dierenarts? Kan zijn dat je dat al ergens geschreven hebt.

Chip is idd uitgelezen en klopt!

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:17

Bij een PRE hoort een Carta de titularidad. Dit is het eigendomsbewijs en dient bij verkoop van het paard getekend te worden door de eigenaar zodat de nieuwe eigenaar het paard op zijn/haar naam kan zetten.
Bij een PRE die geboren is voor 2007 kan het voorkomen dat er nog geen carta is.
Vanaf 2007 is het pas verplicht geworden om een carta bij het paspoort te hebben. En als de eigenaar deze dus nooit heeft aangevraagd is deze er niet.
Zonder carta kun je niet fokken of met het paard naar de keuring.

Echter is een carta volgens de Nederlandse wetgeving geen eigendomsbewijs, een ondertekende koopakte is volgens de Nederlands wetgeving eigendomsbewijs (in Spanje is een carta wel een eigendomsbewijs).

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:13

EdkingEnzo schreef:
fransje23 schreef:

Chip is idd uitgelezen en klopt!

Fijn TS heb je ook al het KNHS gecontacteerd?

Ik lees alleen over Spaanse paspoorten hier (die je niet gaat krijgen) en de juiste weg voor een ander paspoort wil je blijkbaar niet bewandelen.

Ik krijg een vervelend onderbuik gevoel dat het betrevende paard bedoeld is voor verkoop en met een Spaans paspoort voor het dubbele weg mag. Het mag een goed idee lijken een goedkoop paardje kopen via Paard in Nood Spanje en dan hier op bokt klagen over papieren maar niet hier het goede verhaal vertellen.

Meer dan 2 weken geleden heb ik je verteld hoe een Nederlands paspoort kan krijgen, maar daar doe je blijkbaar niets mee.

Een advocaat op de zaak, zelf naar Spanje, maar niet reageren op als het over een Nederlandspaspoort gaat, alleen als de Spaanse papieren om de hoek komen kijken.

Wel ik wens je succes, ik wil je alleen waarschuwen hoe de NVWA met illegale dieren in Nederland omgaat. tijdelijke papieren zijn tijdelijk en blijkbaar is iemand in Spanje niet van plan mee te werken met jouw bedrijfseconomisch model.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:45

BMHP schreef:

Ik lees alleen over Spaanse paspoorten hier (die je niet gaat krijgen) en de juiste weg voor een ander paspoort wil je blijkbaar niet bewandelen.

Ik krijg een vervelend onderbuik gevoel dat het betrevende paard bedoeld is voor verkoop en met een Spaans paspoort voor het dubbele weg mag. Het mag een goed idee lijken een goedkoop paardje kopen via Paard in Nood Spanje en dan hier op bokt klagen over papieren maar niet hier het goede verhaal vertellen.

Meer dan 2 weken geleden heb ik je verteld hoe een Nederlands paspoort kan krijgen, maar daar doe je blijkbaar niets mee.

Een advocaat op de zaak, zelf naar Spanje, maar niet reageren op als het over een Nederlandspaspoort gaat, alleen als de Spaanse papieren om de hoek komen kijken.

Wel ik wens je succes, ik wil je alleen waarschuwen hoe de NVWA met illegale dieren in Nederland omgaat. tijdelijke papieren zijn tijdelijk en blijkbaar is iemand in Spanje niet van plan mee te werken met jouw bedrijfseconomisch model.

Ik ben dan wel niet TS maar wil hier wel even op reageren.
KNHS is contact mee geweest deze week, maar een ander paspoort krijgen terwijl het paard een paspoort heeft gaat hem niet worden.
Er is tot nu toe nog niet 1 ander paspoort instantie in NL gevonden die een paspoort wil uitgeven voor een paard die al een paspoort heeft.
Iedereen stuurt ons door naar de ANCCE.
2 paspoorten op 1 chipnummer kan en mag niet.

De NVWA is volledig op de hoogte over onze situatie. En gaat dus niks met onze paarden doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:23

BMHP schreef:

Heb je alles wel gelezen?

Een duplicaat aanvragen terwijl er bij dat chipnummer al een paspoort geregistreerd is gaat gelukkig niet zomaar. Er zitten al veel hiaten in de I&R maar dit kan dus niet.
Er is geen sprake van een gestolen paspoort of paspoort wat verloren gegaan is en waarvan aangifte is gedaan.
Een Nederlands paspoort krijgen is dus niet simpel!

Daarbij begon te al met het verhaal dat ze de merrie op wilde knappen en vervolgens een nieuwe eigenaar wilde zoeken!
Wat betreft het economische deel paard blijkt 6 jaar ouder te zijn dan te op het moment van aanschaf dacht en is niet met haar echte naam verkocht. Feitelijk is er dus een verkeerd product geleverd door de verkoper. Neem aan dat ze achter de werkelijke naam en leeftijd zijn gekomen na het uitlezen van de chip.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 11:32

BMHP schreef:

Als je had gelezen heb ik mijn advocaat hier op gezet om mij te helpen om in Nederland een paspoort te kunnen krijgen :)

En ja, ik zal heel eerlijk zijn dat dit een projectje voor mij is geweest, haar op te vangen, tlc geven, en hier in Nederland een 5* huisje te vinden voor haar. Er zijn nu geweldige mensen die haar misschien wel graag willen kopen. Maar ik vraag exact het zelfde bedrag voor haar als waar ik haar voor gekocht heb. Dus zonder winst, en zonder alle kosten die ik het afgelopen jaar heb gemaakt. Ik ben geen goede handelaar/zakenvrouw ;) maar wel een groot hart voor al mijn dieren. Dus bedankt voor je vriendelijke vooroordelen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 11:35

fransje23 schreef:

Een duplicaat aanvragen terwijl er bij dat chipnummer al een paspoort geregistreerd is gaat gelukkig niet zomaar. Er zitten al veel hiaten in de I&R maar dit kan dus niet.
Er is geen sprake van een gestolen paspoort of paspoort wat verloren gegaan is en waarvan aangifte is gedaan.

Daarbij begon te al met het verhaal dat ze de merrie op wilde knappen en vervolgens een nieuwe eigenaar wilde zoeken!
Wat betreft het economische deel paard blijkt 6 jaar ouder te zijn dan te op het moment van aanschaf dacht en is niet met haar echte naam verkocht. Feitelijk is er dus een verkeerd product geleverd door de verkoper. Neem aan dat ze achter de werkelijke naam en leeftijd zijn gekomen na het uitlezen van de chip.

Dankje! Klopt helemaal :)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:25

fransje23 schreef:

Waarom verdedig jij TS fransje? Er staat geen enkele onwaarheid in mijn post. TS en de familie ENZO reageeren niet als er hun verteld wordt hoe het Nederlands paspoort kan worden aangevraagd.
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat is in Duitsland.

In het Topic wordt een nieuwe oproep gedaan om niet OT te posten en help help help hoe krijg ik een paspoort. Het was heel anders geweest als TS ENZO had geschreven hoe krijg ik het Spaanse paspoort.

Er worden blonde reacties geplaatst als wat voor chip nummer bedoel je, maar een eerlijke response op contact met de KNHS komt er niet. Ook jouw verhaal klopt niet. Als jij de KNHS meedeelt dat het Spaans paspoort er niet gaat komen, kunnen ze wel helpen.

Citaat:
Een duplicaat aanvragen terwijl er bij dat chipnummer al een paspoort geregistreerd is gaat gelukkig niet zomaar.

Wel ik ben blij dat jullie zelf het al gelukkig vinden dat het paard al een paspoort heeft en vind de titel van het topic bijzonder misleidend.

Als je vind dat je genoeg kennis in huis hebt om je op de internatinale paardenhandel te storten is het misschien tijd om minder op Bokt te klagen.

EdkingEnzo schreef:
Dus bedankt voor je vriendelijke vooroordelen.

TS draait 3 weken om de waarheid heen, dat zijn de feiten uit dit topic geen vooroordelen.

SPIN heeft TS financieel gecompenseerd voor alle problemen, dus paspoort en andere paard, als je dat niet had geacepteerd had je recht van speken, na dat je compensatie accepteerd is dat afgedaan. Zo werkt dat.

Het is natuurlijk fijn dat dit paard een mooi goed ***** leven bij een onbekend persoon gaat krijgen.
maar hoe kan jij dat garanderen?
Is dat een zelfde soort aktie als het kopen van dit paard?

Ik heb gepost omdat je gewoon een Nederlands paspoort kan krijgen als je de juiste informatie geeft.
Het is jouw eigen keuze om zo moeilijk te doen. Ik weet ook hoe frustrerend de gespreken zijn omdat je weinig meedewerking krijgt. Als het goed is heeft jouw advocaat een reactie gehad waaruit blijkt dat het paspoort niet naar jullie wordt verzonden. Dat is goed genoeg om het als verloren te beschouwen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:49

Maar bMHP wat wil jij hier nu bereiken? Mijn beeld van spin was al niet heel florisant en met zulke nare teksten en reacties ga je mij er niet echt van overtuigen dat de bedoeling goed is. Volgens mij heeft to alles aardig uitgezocht/laten zoeken, en is het niet mogelijk een duplicaat of nieuw paspoort te krijgen. Zou ook raar zijn als je zonder carta of koopcontract of iets dat wel zou kunnen krijgen lijkt mij. De stichting die het paard heeft ‘ geleverd’ had hun zaakjes op orde moeten hebben voor transport. ( en ik zou niet blij zijn als leeftijd, naam en paspoort niet blijken te kloppen. Wat koop je dan eigenlijk)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:02

caroline_max schreef:
Maar bMHP wat wil jij hier nu bereiken? Mijn beeld van spin was al niet heel florisant en met zulke nare teksten en reacties ga je mij er niet echt van overtuigen dat de bedoeling goed is. Volgens mij heeft to alles aardig uitgezocht/laten zoeken, en is het niet mogelijk een duplicaat of nieuw paspoort te krijgen. Zou ook raar zijn als je zonder carta of koopcontract of iets dat wel zou kunnen krijgen lijkt mij. De stichting die het paard heeft ‘ geleverd’ had hun zaakjes op orde moeten hebben voor transport. ( en ik zou niet blij zijn als leeftijd, naam en paspoort niet blijken te kloppen. Wat koop je dan eigenlijk)

Ik heb eeb resque gehad ook zonder papieren en ook een paard uit een ander land zonder paspoort.
Ik ken de problemen.
SPIN heeft hier weinig mee te maken, TS is verantwoordelijk om een paspoort te regelen. TS is voor de problemen ook financieel gecompenseerd.
Dat SPIN hierbij betrokken is doet eigenlijk niet meer terzake.

TS heeft in deze post een hoop verkeerde informatie gegeven en is niet blij met de antwoorden.
Het paard heeft dus gelukkig wel een paspoort en wordt door Sinterklaas op Sint Juttemis bezorgd.

Over de laatste zin zijn twee mogelijkheden,
Citaat:
en ik zou niet blij zijn als leeftijd, naam en paspoort niet blijken te kloppen. Wat koop je dan eigenlijk

de eerste is je weigerd het paard en het paard gaat terug op transport! De andere is je zoekt een oplossing evt wat TS gedaan heeft via een advocaat of zelfs de rechter. Als je de compensatie accepteerd is het klaar.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:32

Hoezo is ts verantwoordelijk voor het regelen van een paspoort. Dat hoor je erbij te krijgen natuurlijk. Bij een auto krijg je ook een kentekenbewijs, en als dat er noet is kan er niet ver/gekocht worden.

Je kunt roepen dat spin hier niets mee te maken heeft, maar blijkbaar komt het dier daar weg. Dus zijn ze zeker wel verantwoordelijk. Kun je domweg geld geven ter compensatie maar dat haalt niet je plichten weg natuurlijk.

En paard weigeren of terug sturen zullen weinig mensen doen vrees ik. Ten eerste heb je er lang op gewacht, was het paard al in niet al te beste conditie (?) , dus terug laten reizen wordt dan al lastig. Je gaat er toch ook vanuit dat alles volgens de informatie geregeld is?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:41

Een opvangpaard wat net in slechte conditie uit een ver land komt ga je natuurlijk niet weigeren en direct terugsturen omdat zijn papieren niet in orde zijn. Dat gaat niet want zou zeer slecht voor het paard zijn. Ts heeft haar verantwoordelijkheid genomen en het paard een plekje gegeven.De rest is administratie en mogelijk ook nog juridisch gedoe. Maar het paard is in elk geval opgevangen. Het enige probleem zou nog kunnen zijn dat het een gestolen paard zou kunnen zijn. Dan krijg je nog meer juridische problemen.Maar het paard krijgt nu zijn voer toch.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:10

anjali schreef:
Een opvangpaard wat net in slechte conditie uit een ver land komt ga je natuurlijk niet weigeren en direct terugsturen omdat zijn papieren niet in orde zijn. Dat gaat niet want zou zeer slecht voor het paard zijn. Ts heeft haar verantwoordelijkheid genomen en het paard een plekje gegeven.De rest is administratie en mogelijk ook nog juridisch gedoe. Maar het paard is in elk geval opgevangen. Het enige probleem zou nog kunnen zijn dat het een gestolen paard zou kunnen zijn. Dan krijg je nog meer juridische problemen.Maar het paard krijgt nu zijn voer toch.

Het is geen opvangpaard, maar gewone paardenhandel.
Ik wens niemand dat dillema toe, en heb zelf ooit ook die keus gehad en voor het paard gekozen.
Het paard is geimporteerd met daarbij behorende transport papieren echter niet het originele Spaanse eigendoms- en identificatiebewijs.
Het is logisch dat TS gefrustreerd is over de gang van zaken.

Het juridisch gedoe is blijkbaar afgerond met SPIN.
administratief moet ze nu een vervangend paspoort in Nederland aanvragen voor het paard zodat ze de gehele import kan afronden.