"Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: "Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:30

Op die manier ben je straks meer aan keuringen aan t uit geven dan waar je hem voor verkoopt.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:37

Als het van te voren duidelijk is zie ik het probleem niet zo dat de kosten voor jezelf zijn.

Als het paard al gekeurd is ga je er dan van uit dat er tussen tijds niks gebeurd is?
Mijn paard kwam met een rapport maar heb zelf nogmaals laten keuren, dan sta je nooit voor verassingen. Ik keur het liefste toch bij iemand die ik zelf vertrouw en van zijn kunde op aan kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:30

Nimber schreef:
Ik vind dat een paard altijd klinisch goed moet zijn als ik het verkoop en daar sta ik ook voor in. Bij afkeuren zijn de kosten voor mij, bij goedkeuren voor de koper. Ik verkoop en koop over het algemeen in de prijsklasse waarbij rontgen keuren niet gebruikelijk is. Willen mensen dan alsnog keuren vind ik dat prima maar dan wel op kosten koper. In de prijsklasse waar rontgen wel meer gebruikelijk is laat ik ze van te voren al op de foto zetten omdat wel of geen bemerking ook mede de prijs bepaald. Willen mensen dan de rontgen overnieuw doen vind ik dat ook prima maar wel op eigen kosten.

Kan me goed indenken dat een handelaar zo denkt maar voor mij als "eindgebruiker" gaan alle paarden ook in de categorie waarbij rontgenkeuring misschien niet gebruikelijk is, gewoon op de foto. Van bepaalde gebreken weet je gewoon zeker dat ze op latere leeftijd problemen gaan veroorzaken. Nu al twee keer meegemaakt dat ik een paard heb moeten wegbrengen op iets dat - als hij rontgen gekeurd was geweest - er beslist uitgekomen was.
Naast dat het zonde is, geeft het ook verdriet.
Daarmee niet gezegd, dat een paard niet iets kan overkomen natuurlijk.
Het is ook zo dat in een lagere prijscategorie meer paarden aangeboden worden die "wat" hebben. Dat maakt ze niet altijd meteen ongeschikt maar als je weet wat er zit kun je ook je management daarop op aanpassen, bijvoorbeeld door beslag, zodat kreupelheid op een bepaalde bemerking kan worden voorkomen.

Een klinische keuring vooraf vind ik onzinnig. Dat is wel erg een momentopname. Voor de verzekering mag een klinische keuring ook niet ouder zijn dan twee weken. Een rontgen keuring is langer "houdbaar". Vaak zie je dan ook dat paarden wel rontgenologisch gekeurd aangeboden worden maar dat de klinische keuring dan nog moet gebeuren.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:18

Percy schreef:
NWDynamite schreef:
Ik begrijp 'kosten koper' ab-so-luut niet. Als een koper een paard laat keuren en deze wordt niet goedgekeurd voor het gebruiksdoel maar was wel als zijnde aangeboden voor een bepaald bedrag laten ze het paard vaak staan. Dan blijft het paard van de verkoper en heeft dus alleen deze iets aan de informatie die uit de keuring is gekomen want de verkoper weet inmiddels hoe het paard er aantoe is. Afkeuring is info voor de verkoper, goedkeuring is info voor de koper.

Als koper ga je toch vaak meerdere paarden bekijken en wordt er zo vreselijk veel aangeboden onder false voorwendselen. Dan ben je straks 4 afgekeurde paarden en 2000 euro verder dat is toch belachelijk????

Een verkoper bied een paard voor een bepaalde prijs aan en beweert daarmee dat zijn paard voor een bepaald doel geschikt is. Als dat paard afgekeurd wordt dan blijkt dat onzin en heeft alleen de verkoper iets aan die info. De koper heeft niks aan de info van een afkeuring behalve dat ze het paard niet moeten nemen. Waarom zouden zij daar dan voor moeten betalen?

Behalve al je spellingfouten klopt je hele bericht niet. Afkeuring bestaat niet. Positief of negatief koopadvies wel. Dit is info voor koper en verkoper (slaat nergens op dat het info voor één van de twee zou zijn) en voor verkoper niet zo fijn want die kan hierdoor opeens met een onverkoopbaar paard zitten.

Een verkoper kan gemiddeld redelijk goed inschatten of een paard de klinische keuring doorkomt en weet of het paard problemen heeft gehad. Maar röntgen ogen heeft geen enkele verkoper. Daar kan verkoper ook opeens mee voor verrassingen komen te staan.

Daarnaast is het maar net hoe de foto's beoordeeld worden en daar zullen toch echt van te voren afspraken over gemaakt moeten worden.

Whahahaha pardon? Ten eerste is het spelfouten. Ten tweede doe je alsof mijn bericht onleesbaar is door alle spelfouten? Dan wil ik graag weten welke je ALLEMAAL bedoeld?

Daarnaast klopt mijn hele bericht wel. Er wordt een gebruiksdoel aangegeven bij de keuring en op basis van of het paard daar geschikt voor is wordt er een koopadvies gegeven. Dus het paard wordt goedgekeurd of afgekeurd voor een gebruiksdoel.

En het slaat wel ergens op dat afkeuring alleen info is voor de verkoper. Ik herhaal 'De koper heeft niks aan de info van een afkeuring behalve dat ze het paard niet moeten nemen. Waarom zouden zij daar dan voor moeten betalen?'. Want wat heeft een koper nog meer aan de info van een afkeuring dan? Behalve dat het paard niet geschikt is voor het gebruiksdoel wat zij voor ogen hebben? (En uiteraard er vanuit gaand dat ze alleen een paard zoeken voor het beoogde gebruiksdoel en niet een paard nemen dat daar niet geschikt voor blijkt)

Edit: zie het bericht van Babootje, zij legt het je ook nog even duidelijk uit ;-)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:39

Ik heb meestal eerst de koper op visite en dan overleg. Gaat het om veulens, een en twee jarige dan korte versie hart ogen longen enzo en rest mag de koper laten onderzoeken. Vanaf drie laat ik ook buigproeven doen, of doe het zelf vooraf, maar wel pas als koper echt interesse heeft. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust en wil het het beestje ook niet aandoen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:23

Met veulens vind ik het een ander verhaal, dan luister je naar het hart en longen en kijkt naar de beenstanden, veel meer kan je op die leeftijd gewoon niet doen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:09

Dit is in mijn ogen een beetje een oefenloze discussie.
Niet omdat er onzin dingen worden gezegt.
En iedereen begrijpt elkaar misschien wat beter.

Maar er zal hier niemamd gelijk krijgen omdat iedereen er anders over denkt en er andere ervaringen mee heeft.

Iedereen valt elkaar een beetje af hier en ik geloof niet dat dat de bedoeling is.
Vind ik persoonlijk jammer.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:23

Dynamit, je hoeft niet zo fel te reageren en ik schreef helemaal niet dat ik je door je fouten in de spelling niet goed begreep. Als je false schrijft weet ik ook wel dat het valse zou moeten zijn.

Jij en ik verschillen inderdaad wel van mening en dat mag. Negatief koopadvies is natuurlijk wel altijd informatie voor de koper die met deze informatie dus niet koopt. De koper is degene die wil laten keuren.

Verder verkopen wij maar af en toe een paard en weten we dat die kerngezond zijn maar röntgen ogen heb ik niet en als iemand voor vele honderden euro's de benen van alle kanten op de foto wil laten zetten en de rug etc. dan pas ik.

Daarnaast ben ik wel heel duidelijk in de afspraken. Eist de koper alleen 1tjes op de foto dan mag hij of zij verder gaan zoeken want dat risico is mij veel te groot.

Paard wat wij laatst verkochten had een twee, stond op de foto en koper wist dat. Keurende dierenarts wilde een nieuwe foto van dat stukje been en dat is dan prima tenzij hij dan een negatief koopadvies zou geven op die twee die al bekend was.

Paard is vanavond in ons bijzijn en dat van zijn nieuwe eigenaren ingeslapen helaas.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:14

Vanwege dat tweetje?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:37

Nee, vanwege Botulisme. We zijn er allemaal kapot van, nieuwe eigenaren en wij. Er heeft iets in het hooi gezeten en dat heeft acht paarden het leven gekost waaronder "onze" Just. We waren erbij toen hij ingeslapen werd en ik ben de nieuwe eigenaren heel dankbaar dat ze ons op de hoogte hebben gesteld zodat we afscheid konden nemen. Wij verkopen wel af en toe maar elk paard is ons lief en gaat ons aan het hart.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:38

Och jee, dat verwacht je inderdaad niet

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 04:28

Wat erg.
Sterkte.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 05:18

Ik snap dat gedoe niet over allemaal 1 tjes willen. Een hengstenhouder die ik ken, zegt altijd, als ik een paard met allemaal 1 tjes tref, laat ik hem meteen over rontgenen. Dat vertrouw ik niet. Dat komt gewoon haast niet voor. En wie valt er nou over een 2 ??? Dat is gewoon goed. Daar wordt bij de KWPN hengsten ook geen probleem van gemaakt.

Wij hebben veel handel gedaan, paarden ingekocht, zadelmak gemaakt of wat doorgereden, en weer verkocht. Maar als wij een paard aankochten moest ie rontgenologisch goed zijn. Dat waren ze natuurlijk niet allemaal, maar ik heb nog nooit de kosten betaald voor röntgenfoto's van een 'afgekeurd' paard. Heb ook altijd afgesproken dat bij 'afkeuring' de kosten voor ons waren als ze werden verkocht.
Voor de verkoop wilden wij gewoon paarden die helemaal goed waren, als ik voor mezelf een paard koop zal bijvoorbeeld een operabele chip in de kogel voor mij geen punt zijn om zo'n paard te laten staan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 06:25

Ik vind die 1tjes hype ook overdreven. Mijne heb ik gekocht met meerdere 2tjes en enkele 1tjes. Da's gewoon keurig

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 06:31

1 of 2 maakt eigenlijk niet uit. Is gewoon goed.

Ze zouden hetzelfde moeten doen als in engeland.
Foto is voldoende of onvoldoende, geen gezeur met 1/2/3/4.
Of dierenartsen welke 1-2 of 2-3 geven.
Wat eigenlijk niet eens hoort.

Paarden met allemaal 1 op de foto komen weinig voor, maar zijn er zeker wel.

Als ik paarden met een rapport van een bepaalde dierenarts zie, dan laat ik 200% zeker eerst de fotos overkijken.

Soms doen mensen zoveel moeite om er een goed rapport bij te krijgen, dat het gewoon van geen kant meer klopt.

Rapport interesseert mij daaeom ook erg weinig.
Ik heb liever de fotos.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 06:53

Nou Collie2008, zo zijn onze paarden ook gekocht hoor. Ik heb er geen een die niet ergens een 2 tje op heeft.

lotteeee, het zal best dat ze er zijn met allemaal 1 tjes, maar ik heb er nog nooit een gezien en wij hebben al heel wat paarden gehad :)
Rapport zegt mij ook niet alles, laat de foto's toch altijd controleren als ze er al bij zitten. En daar heb ik al gekke dingen mee meegemaakt. Dat het rapport dus totaal niet overeen kwam met de foto's.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:31

Er is volgens mij niet 1 koper die allemaal 1-tjes eist. Die zijn gewoon blij als het paard van hun keuze een positief advies mee krijgt. Anders ga je niet keuren. En er is niet 1 veearts die een negatief advies geeft op een 1-tje of 2-tje.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:04

ergens in dit topic en ook in een of ander ander topic kwam dat eens ter sprake dat er kopers zijn die allemaal 1-tjes willen, kan het mij ook niet voorstellen maar ja, er zijn kopers die zoveel eisen soms hebben dat me het niet zou verbazen als dit soort kopers er ook zijn. Heb het zelf nooit meegemaakt, en zo ja, zijn we snel uitgepraat denk ik.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:08

Ik lees best vaak 'goedgekeurd met alleen maar 1tjes'. Vind dat altijd lastig te geloven hoor.... :o

Het is ook maar net welke DA ernaar kijkt en welk apparatuur er is gebruikt

Maar om over het topic door te gaan...

Stalgenootje van me is lang op zoek geweest naar een paard. Volgens mij had die 3 (of meer?) paarden laten keuren en allemaal gewoon echt niet goed op de foto. Die was al 1000 kwijt aan foto's en had nog geen paard. Vind dat echt treurig. Vind toch dat koper en verkoper elkaar tegemoet zouden moeten komen.

En er zijn genoeg paarden die al 3x afgekeurd zijn op de foto's, maar die toch nog steeds te koop blijven staan als 'keuren geen probleem' die mensen hopen dan gewoon iemand te treffen die niet zal gaan keuren terwijl ze weten dat het paard niet goed is, maar hoe bewijs je zoiets?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:16

Klopt, en zou me niets verbazen als daar toch een keer iemand intrapt, en met een beetje pech jammerlijk de boot in gaat.

Ik sla elke advertentie met, keuringskosten voor koper, over. Zeker als het paarden in wat hogere prijsklasse zijn. Een lager geprijsd paard heb ik ook wel eens gekocht met alleen een klinische keuring en de gok gewaagd om het paard later nog te rontgenen en hopen dat ie dan goed is. Heb ik zelfs toen nog heel veel geluk mee gehad en is dan ook voor goed geld verkocht.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:31

_lotteeee schreef:

Jep, mijn fries had allemaal 1-tjes :j

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:49

Starbreeze schreef:
_lotteeee schreef:

Jep, mijn fries had allemaal 1-tjes :j

Wij hadden ook een prokmerrie, allemaal 1tjes.
Zeker wel na laten kijken door onze eigen da.
Hij had dezelfde conclusie als het rapport.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:04

Hier in België zit toch echt minstens één paardenarts die bij een tweetje of bij een chipje op een plek waar het geen kwaad een negatief koopadvies geeft. Als iemand bij mij een paard zou willen kopen en die dierenarts wil laten keuren, be my guest, maar dan betaal ik echt niet.

Ken echt wel een aantal mensen die inderdaad alleen maar 1tjes willen. Zwarte hengst die wij hebben is op zijn enige 2tje zelfs verkocht omdat ze daar niet mee naar de hengstenkeuring wilden. Kan me toch niet voorstellen dat het BWP daar over valt? Wij zijn blij met hem en ik heb zijn benen zelf op de foto laten zetten toen we erover dachten hem te gaan verkopen. Hij is gewoon goedgekeurd als sportpaard op die foto's.
Maar toen hij te koop stond kreeg ik dus zijn eerste eigenaar aan de lijn die me wees op dat 2tje.

Inmiddels is hij uit de verkoop en is Just voor hem in de plaats verkocht met deze vreselijke afloop helaas.

Het 2tje van Just was voor de keurende veearts ook reden om dat been nog eens op de foto te zetten om te zien of het niet verslechterd was. Verder had hij alleen maar 1tjes.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:37

maar mensen ieder een wil een gezond paard, maar het is ook wat het gebruik doel is voor dat paard. Alle paarden die ik had zijn recreatief gebruikt...maar een setje hoefijzers was na 6 tot 8 weken versleten, doorgesleten zelfs met widea punten er in wat zo een 500 km betekende. Het waren ware allrounders onder de man en in het tuig! hoge wedstrijd ambities had ik niet maar ze waren stuk voor stuk atleten anders hadden ze dat niet uitgehouden!
Ik had altijd mijn eigen dieren arts bij, die werkt voor mij en hij kende ook mijn doelen en wist dat mijn paarden sterk en gezond moesten zijn. Andersom kende ik hem als het al niet goedgekeurd werd zonder rontgen of met twijfels dat ik het paard moest laten staan!
En hij heeft diverse keren zijn gelijk en kundigheid bewezen!

En al deze paarden en ponys inmiddels al de 5e in bijna 30 jaar zijn sterk gezond oud geworden de oudste 32 de jongste 8 na een slag in de darmen!
mijn ervaring laat zelf keuren en vertrouw op je gezond verstand.....laat je niet beetnemen wie zegt dat dat rapport niet handjeklap onderdoor de tafel gemaakt is en dat die foto's ook daadwerkelijk van dat paard in kwestie zijn?

En dan het eentjes en tweetjes kijk naar het totaalbeeld is zijn nek kortgebouwd en dus een twee'tje maakt dat uit voor je gebruikers doel?
is zijn staart en manen dun haar?
Er zijn dingen die niet je voorkeur hebben maar niets aan de beoordeling afdoen en je er dus gewoon bij kan nemen , dat is je eigen besluit (niet die van een DA)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:02

Staart en manen dun haar?? Sinds wanneer is dat een criterium en hoezo?