sammie18 schreef:Ikke: Ook ik ga een heel eind mee met je redenatie van blessures. Alleen vergeet je volgens mij dat er ook een groot gedeelte van de blessures en verwondingen door pech worden veroorzaakt.
Ik zou beginnen met een openliggende schouder, door waarschijnlijk een trap van een weide genoot waar mijn paard al jaren mee in de wei stond. Ik zeg vette pech, niets aan te doen. Mijn inziens hoort een paard een kuddedier te zijn zo ver dat kan. Idealerwijs dus niet alleen in de wei, behalve als dit op advies is van artsen of iets dergelijks. De kosten van het schoonmaken, nieten, wondzalf en later de nietjes verwijderen is het grootste punt niet.
Maar ook peesblessures kunnen vette pech zijn, paard kan nog in zo'n goede conditie zijn, terrein goed en training goed en toch kan in een split second een blessure ontstaan.
Ook heb ik paarden die alleen stonden in een goed omheinde weide, met buur paarden, op drie benen uit de wei zien komen.
Maar als je een paard twee keer in de maand gemiddeld met koliek hebt staan zou ik toch een kritisch kijken naar het beleid. Een kennisje van mij had twee paarden en iedere week stond er wel een dierenarts voor koliek. Dan ging het paard weer een week of langer op rust en als ze er dan weer op ging zitten werd hij weer zo over de zeik gereden dat het weer mis was.
Daarnaast zie ik ook op mijn huidige stal bij een stalgenoot een paard met al jaren rotstraal, iedere keer zegt de hoefsmid je moet behandelen. De hoefsmid mag maar eens in de 12 weken of langer komen want dat kost geld. De staleigenaren hebben de eigenaren van het paard verplicht de hoeven te behandelen. Paard is kreupel, iedereen heeft het gedaan behalve dat ze zelf schuld hebben. Maar ik zeg ze hebben het zelf in de hand gewerkt, door niet op tijd in te grijpen, daarmee hadden ze veel kosten kunnen vermijden.
Maar zouden die peesblessures veroorzaakt kunnen worden omdat paarden te weinig beweging hebben in verhouding tot de hoeveelheid voer? Dat mensen het normaal vinden dat een paard elke dag uit z'n plaat gaat omdat ie weer (even) de wei op mag?
De paarden op onze stal trekken geen strepen in de wei, die staan te eten. Als ze 's morgens op de wei mogen wordt er nog net een galopje gemaakt, als je de mazzel hebt dat te zien te krijgen.