Paard gekocht onder valse voorwendselen !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:21

FennaK schreef:
Jullie kunnen nu wel met ze alle de ruiter af gaan kraken, ja misschien is het niet de netste/handigste ruiter maar als een paard alles wegdrukt en de kop in de lucht gooit zodat je dan helemaal niks meer kan dat is het gewoon lastig om dan nog netjes te zitten. Denk dat de meeste ruiters dat zitten te stuiteren.

Jullie weten ook niet hiervoor gegaan is. Misschien ging het hiervoor wel goed totdat er meer druk gevraagd werd?

Ts; hebben jullie toentertijd ook wel eens met een longeerzweep of iets anders op de momenten dat ze der kop omhoog te doen om haar dan naar voren te laten gaan? Je kan het zien aankomen wanneer ze omhoog gaat, vraag me af dat als je haar eerder ervoor zorgt dat ze de drive weer naar voren krijgt dat ze dan de kans niet krijgt om te steigeren of reageert ze daar juist het tegenovergestelde op?

We begatteliseren de boel niet, we proberen duidelijk te maken wat de valkuilen zijn bij dit paard.
Maar goed, dat heeft allezins geen zin meer, aangezien niemand hier ookmaar iets over dit paard te zeggen heeft...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:26

FennaK: Hoe moet dit paard dan volgens jou naar voren gaan terwijl ze zo krampachtig vastgehouden word? Dan heeft ze nog maar één kant op: omhoog. Dit is een typisch oorzaak -> gevolg probleem. Terug naar de basis en een andere ruiter erop. Rust en regelmaat (mits natuurlijk een medische oorzaak is uitgesloten en dat lijkt het geval).

lady62

Re: Paard gekocht onder valse voorwendselen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:34

FennaK wij kunnen alleen maar reageren op wat we zien.
En als dit en als dat ja zo blijft het.
Ik heb in het verleden met de paarden geleerd om niet alles zomaar aan te nemen van wat er gezegd word
Ik vind het jammer en zo zonde van dit paard maar deze dingen gebeuren en als het is verkocht om wat voor rede dan ook dan is dat niet meer terug te draaien.
Als ik dit paard zo zie dan had ik hem een beter leven gegund zo jammer want het is een mooi paard en volgens mij ook erg gevoelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:42

Sorry, maar als dit een gevaarlijk niet te rijden paard is dan ken ik er nog genoeg die ook een enkeltje slager mogen. Inclusief mijn eigen paard toen ik haar net had. Ook die is al in heel veel handen geweest omdat ze niet te rijden zou zijn. Met veel geduld en grondwerk is dit volgens mij prima goed te krijgen. Ik zie gewoon een paard wat totaal verkeerd gereden wordt en niet begrepen wordt en daardoor heel onzeker is.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:48

Orchidee14 schreef:
Sorry, maar als dit een gevaarlijk niet te rijden paard is dan ken ik er nog genoeg die ook een enkeltje slager mogen. Inclusief mijn eigen paard toen ik haar net had. Met veel geduld en grondwerk is dit volgens mij prima goed te krijgen.

Dat kun je niet weten en ik ook niet.
Wij zien alleen maar dit filmpje en inderdaad als je daar van uit moet gaan zeg ik ook het valt wel mee.
Ik vind het dan ook niet een goed voorbeeld van een gevaarlijk paard.
Het zou fijn zijn om een filmpje te zien met een andere ruiter er op die het paard meer ruimte geeft om een beter beeld te krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:52

Zweepje schreef:
Geloof me ze was helemaal onderzocht van top tot hoef... Veearts-Foto's, Fysio, Tandarts, zadelmaker en ga zo maar door, alles was tip top in orde lichamelijk... Zit echt tussen haar oortjes... Volgens de eerste eigenaresse is degene die haar toentertijd heeft ingereden niet goed met haar omgegaan.
En dat stukje is er nooit meer bij haar echt eruit gegaan.
Ik heb zelf nu nog 1,3 hectare grond bij mijn huis maar ik ga verhuizen en heb strak niet meer die faciliteit om twee paarden te houden (1 gaat er wel mee). Dus het leek mij geweldig als W-Vonia de rest van haar leventje nog bij iemand kon slijten die er net zo goed voor zou zorgen als ik. En als er dan iemand op je pad komt die beloofd er goed voor te zorgen.
Idealistisch.... JA - Naïef... TJA
Ik ga vanuit dat ik iemand kan vertrouwen als ik daar een afspraak mee maak! Dat ik mijn kop flink gestoten heb hierin is duidelijk en als ik haar terug kon kopen voor het geld wat ik ervoor gekregen heb, had ik haar allang opgehaald en naar de eeuwige groene weide gebracht. Mij ging het niet om het geld maar dat ze oud en happy in de wei kon rond huppelen met een veulentje aan haar zij! Dat is wat die MF mij beloofd had.

Misschien geven deze youtube filmpjes wat verheldering waarom ik niet wil dat ze aan iemand verkocht wordt als "braaf" te rijden paard en snappen jullie waarom ze van hand op hand nu gaat!

http://www.youtube.com/watch?v=2DD9qYBB-pg

http://www.youtube.com/watch?v=7tovC0It2dY

Duidelijk voorbeeld van foute ruiter. Als dit de prof was die jij had ingehuurd, dan is het logisch dat je met verzet te maken krijgt. Dit paard moet je voor losser laten. Dit is een paard wat het gewoon verdiend om de handel in te gaan en daardoor juist een goede ruiter te vinden.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:54

wat een makkelijke praat hier zeg. Heeft een van jullie weleens op een paard gezeten die heel makkelijk achterover knalt??

Ik zie op dit filmpje een ruiter die bezig is om dit paard naar voren te houden met de teugels op maat. Waarom? dat paard slaat met zijn hoofd. Wat gebeurd er als je hem daarin te veel vrijheid geeft, dan lig je onderste boven voor je het weet. De enige manier om te voorkomen dat ie achterover gaat is hem voor te zijn wat deze ruiter ook duidelijk probeert te doen op dit filmpje. Mensen die nu roepen dit paard ziet er niet gezond uit. Waar zie je dat aan dan? dat kan je helemaal niet beoordelen van een filmpje vol spanning.

Ik denk wel dat dit er voor proffeionals uitziet alsof het wel op te lossen valt. Het lastige is alleen als een paard al zo vaak achterover gegaan is dat ze dat gauw weer doen. Het is heel moeilijk op te lossen. Kost heel veel tijd (en geld) daarnaast loopt de ruiter de nodig risico's want niet iedereen komt er goed vanaf als je onder een paard ligt.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:59

Je kunt een paard ook achterover trekken hoor.
Daarom dit filmpje is niet duidelijk.
En ik zie hier geen paard dat voorwaarts word gereden maar juist tegen word gehouden met veel druk.
Een paard dat voorwaarts is kan trouwens niet overeind komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:01

Orchidee14 schreef:
Sorry, maar als dit een gevaarlijk niet te rijden paard is dan ken ik er nog genoeg die ook een enkeltje slager mogen. Inclusief mijn eigen paard toen ik haar net had. Ook die is al in heel veel handen geweest omdat ze niet te rijden zou zijn. Met veel geduld en grondwerk is dit volgens mij prima goed te krijgen. Ik zie gewoon een paard wat totaal verkeerd gereden wordt en niet begrepen wordt en daardoor heel onzeker is.

Maar daarmee weet je nog niet of het paard *geen* problemen heeft als het door een handige ruiter gereden wordt... Dat blijft gissen. Je kunt op basis van het filmpje niet veel over het paard zeggen helaas. En dus ook niet over wat haalbaar is met dit paard.

Je kunt hooguit wat zeggen over hoe de ruiter in dit filmpje omgaat met het gedrag van het paard. En dat vind ik persoonlijk niet erg handig. Maar als je een filmpje ziet met een matige ruiter, betekent dat nog steeds niet dat het paard geen ernstige, onoplosbare problemen kan hebben, toch?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:05

Lastig hoor,

Ik zie een ruiter die het paard inderdaad geen ruimte geeft en ook zeker niet lekker loopt onder die druk.
Maar begrijp ook heel goed dat als dat paard zo met het hoofd slaat, je hier toch een beetje op voorbereid wilt zijn.

Met rust, tijd, geduld kan dit paard best nog ver komen.
Ach, ik zie het vanaf een filmpje en is natuurlijk makkelijk te (ver)oordelen.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:06

Dit paard heeft sinds de filmpjes (en daarvoor vast ook) meerdere ruiters gehad. Allemaal zijn ze met hangende pootjes afgehaakt. Er zal dus vast meer aan de hand zijn, dan dat er op deze filmpjes te zien is...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:10

lady62 schreef:
En ik zie hier geen paard dat voorwaarts word gereden maar juist tegen word gehouden met veel druk.

Als je goed kijkt alss hij langsrijd zie je dat die druk wel mee valt. Ik zie een ruiter die probeert contact te houden wat erg moeilijk is bij dit paard en daardoor dus indd af en toe te veel druk krijg maar ook vaak los contact heeft. Ik nodig iedereen die dit beter kan op zon paard te gaan zitten want weet zeker dat 9 van de 10 nooit op een paard als dit heeft gezeten die geen aanleuning wilt nemen en op het moment dat je wel contact neemt de lucht in vliegt. Zoals Sam halverwege zei met een lange teugel klapt ze ook om.

Het enige wat ik voor zon paard als dit zou kunnen bedenken is heel lang gaan longeren. Net zo lang dat ze wel aanleuning kan nemen en niks meer anders weet dan de goede kant oplopen. ( over de rug aanleuning enz) ipv de verkeeerde (weggedrukte rug geen aanleuning enz). Maar dan kan je er denk wel 2 jaar voor uittrekken en daar heeft de handel geen zin en tijd voor.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:12

W_Empress schreef:
Dit paard heeft sinds de filmpjes (en daarvoor vast ook) meerdere ruiters gehad. Allemaal zijn ze met hangende pootjes afgehaakt. Er zal dus vast meer aan de hand zijn, dan dat er op deze filmpjes te zien is...

dat denk ik dus ook.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:12

Ik zou wel andere filmpjes willen zien.Dit vind ik geen dramatische filmpjes en zie het paard geen vreselijke dingen doen.Op basis van deze filmpjes zou ik ook zeggen het ligt aan de ruiter,wat doet het paard als je haar lager laat lopen en over haar rug.
Ik vind het overigens een leuk paard .

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:16

Dat kan allemaal wel zo zijn maar dat zijn aannames want als die allemaal zo reden als deze ruiter dan word het helemaal niets.
Hier is ook verder niets over verteld.
Het kan inderdaad zo zijn dat als dit paard door een ervaren ruiter van het begin goed word aangepakt het paardje best te rijden valt maar ook dat is een aanname.
Hier word een filmpje vertoont dat nu niet veel kunde uitstraalt en dan ga je toch denken wat een prutser.
Er zijn zoveel ruiters die zeggen goed te kunnen rijden maar dat dat in de praktijk vies tegenvalt.
Dus als je een punt wilt maken dan vind ik dit filmpje niet handig om te laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:17

lady62 schreef:

Mee eens. Daarnaast zie je in het filmpje duidelijk dat het dier vooral in verzet komt als er veel qua stelling en lengtebuiging wordt gevraagd. Je bereikt dan nooit ontspanning als je hem dan steeds op (kleine) voltes en slangevoltes gaat rijden in een relatief kleine bak. Zou niet iets zijn wat ik zou doen met een paard met dit gedrag.
Maar nogmaals: dat is dat ene moment, met die ene ruiter, waar we nu naar kijken. Ongetwijfeld is dit niet het enige dat TS heeft ondernomen met dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:17

Als je goed kijkt alss hij langsrijd zie je dat die druk wel mee valt. Ik zie een ruiter die probeert contact te houden wat erg moeilijk is bij dit paard en daardoor dus indd af en toe te veel druk krijg maar ook vaak los contact heeft. Ik nodig iedereen die dit beter kan op zon paard te gaan zitten want weet zeker dat 9 van de 10 nooit op een paard als dit heeft gezeten die geen aanleuning wilt nemen en op het moment dat je wel contact neemt de lucht in vliegt. Zoals Sam halverwege zei met een lange teugel klapt ze ook om.

Het enige wat ik voor zon paard als dit zou kunnen bedenken is heel lang gaan longeren. Net zo lang dat ze wel aanleuning kan nemen en niks meer anders weet dan de goede kant oplopen. ( over de rug aanleuning enz) ipv de verkeeerde (weggedrukte rug geen aanleuning enz). Maar dan kan je er denk wel 2 jaar voor uittrekken en daar heeft de handel geen zin en tijd voor.[/quote]

misschien is dat nu juist wel het probleem, dat iedereen er gelijk maar op wil zitten. Dit paard is al in zoveel handen geweest dat het totaal geen vertrouwen meer heeft. Eerst eens een hele poos gewoon proberen een band op te bouwen, vertrouwen krijgen en dan pas weer een keer proberen er op te stappen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:21

Ik zie ook geen dramatische dingen, wel een paard die problemen heeft met het bit,daardoor onrustig is, zichzelf tegen het bit aangooit en daardoor omhoog komt. De ruiter die zit te sleuren helpt er ook niet aan mee.
Ik heb ook nog zon merrie gezien, ruiter kruipte erop. Neemt contact en stapt n. Paard zet stap vooruit, steekt hoofd vooruit en loopt tegen het bit aan( ruiter had ook een vaste hand) en gooit zich letterlijk tegen het bit aan omhoog.
Die hebben we gewoon weken aan lange teugel (maar echt lang, western lang) gereden, vooral vooruit in galop. Tot ze ontspande.van daaruit mm per mm contact opgenomen. Zodra er iets van verzet kwam, langer en vooruit.
Paard is nu heel fijn te rijden. En die gooide zich zonder waarschuwing zo achterover ...

Maargoed, dit heeft niet veel zin meer.
Is het nu duidelijk waar het paard nu is ( staat ze nog op die relatief goede stal of?).

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:21

Ik zie een ruiter die in elkaar zit met hoofd naar beneden en onwijs op de teugels hangt en dan ook nog het paard vast zet het paard doet niets anders dan die druk weg te krijgen.
Sorry maar dit is wat ik zie.
Daarom vraag ik om een ander filmpje.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:24

Dit is toch geen dramatisch gevaarlijk paard?!?
Vooruit met die 'geit' en eventueel een korte martigaal eraan tegen het kopzwaaien.
Maar vooral voortwaarts rijden en niet zo peuteren aan de voorkant!

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:28

lady62 schreef:
Dat kan allemaal wel zo zijn maar dat zijn aannames want als die allemaal zo reden als deze ruiter dan word het helemaal niets.
Het kan inderdaad zo zijn dat als dit paard door een ervaren ruiter van het begin goed word aangepakt het paardje best te rijden valt maar ook dat is een aanname.
Hier word een filmpje vertoont dat nu niet veel kunde uitstraalt en dan ga je toch denken wat een prutser.
Er zijn zoveel ruiters die zeggen goed te kunnen rijden maar dat dat in de praktijk vies tegenvalt.
Dus als je een punt wilt maken dan vind ik dit filmpje niet handig om te laten zien.

Al die mensen die het paard op stal hebben gehad, zullen ongetwijfeld hetzelfde gezegd hebben als jij nu...

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:31

Of niet?
En hoeveel stallen heeft dit paard gehad weet jij het.
Je moet af gaan op het verhaal van 1 persoon.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:33

W_Empress schreef:
lady62 schreef:

Al die mensen die het paard op stal hebben gehad, zullen ongetwijfeld hetzelfde gezegd hebben als jij nu...

Maar als die mensen enkel die filmpjes gezien hebben dan is het logisch.mik wil wel eens een filmpje zien waarin het paard effectief zonder waarschuwing achterover gaat.
Bovenstaande filmpjes zijn gewoon wat protest op de hand, dat valt allemaal nog mee. En dat zullen die stallen ook zo geinterpreteerd hebben...

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:37

Ik wil inderdaad wel zien wat het paard doet met een nette ruiter erop meer ruimte krijgt dan kun je er meer over zeggen en dan is het een stuk duidelijker.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:38

lady62 schreef:
Of niet?
En hoeveel stallen heeft dit paard gehad weet jij het.
Je moet af gaan op het verhaal van 1 persoon.

Waar :) Maar er is wel duidelijk aangegeven dat het paard meerdere malen terug gekomen is. Op deze filmpjes ziet hij eruit als een nerveus paard, met veel spanning en de nare gewoonte om dan omhoog te komen. Die gewoonte is hardnekkig. Verder zie ik hier ook geen levensgevaarlijk paard. Ik denk idd dat je met ruimte een heel stuk zult komen. Zou fijn zijn als ook de andere bokker die dit paard op stal heeft gehad wat van haar ervaringen zou delen. :)

Maar wat nou als we het idd allemaal verkeerd zien? Dit is wel een schoolvoorbeeld van hoe gevaarlijke paarden onderschat (zouden kunnen) worden...

Me don't know... :n