Mijn moeder heeft mijn paard meegenomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:18

Rowdine schreef:
Verleden of geen verleden, ik vind je reacties bijna walgelijk.
Het liefdesleven gaat de kinderen geen bal aan? Nee idd, ze is een 16 jarige, dus bijna volwassen en haar moeder gaat er vandoor met een andere kerel? Ik zou werkelijk waar furieus zijn!
Het gaat ts wel degelijk aan omdat de gezinssamenstelling hierdoor substantieel veranderd, en dat zou ik als kind mijn ouders altijd kwalijk nemen, in wat voor omstandigheden dan ook.
Als 16 jarige ben je puber, en dan ga je overal tegenin. Maar ik ben bijna twee keer zo oud als ts, woon al een hele tijd op mezelf, maar als ik zoiets hoor over/van een van beide ouders dan ga ik toch ook eens goed nadenken over de normen en waarden van dat familielid en of ik daar wel zo graag mee om wil gaan.
Behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wil worden; ik weet zeker dat als het verhaal vice versa zou zijn geweest, moeder ook niet blij zou zijn geweest, ongeacht de daaraan voorafgaande situatie.

De juiste volgorde: Scheiden en dan naar een nieuwe vent vertrekken. Ik vind een dergelijke situatie ronduit respectloos en zelfs beschamend. Bah.

Dat zijn JOUW normen en waarden, die kun je anderen niet opleggen :n En bovendien heb je de andere kant niet gehoord dus kun je helemaal niet oordelen over het verhaal.
Persoonlijk vind ik het dan weer 'bijna walgelijk' dat jij je familie zou laten barsten omdat hun normen en waarden niet overeen blijken te komen met de jouwe, maar dat komt omdat ik trouw aan je familie belangrijk vind, dat kan ik jou ook niet opleggen ;)

Een familielid, ook een vader en een moeder, zijn niet alleen dat, ze zijn ook personen op zich, met eigen gedachten, wensen, gevoelens en dromen. Als je een klein kindje hebt zullen de meeste ouders ervoor kiezen om die ondergeschikt te maken aan hun kind maar TS is al 16, zal over enige jaren zelf het huis verlaten en dan zitten die moeder en vader daar ongelukkig bij elkaar terwijl het blijkbaar niet meer werkt samen.

Misschien was de moeder helemaal niet zeker van haar zaak en is de zaak gewoon voortijdig op de spits gedreven, was de bedoeling ook helemaal niet om twee relaties naast elkaar te blijven houden. Je zet je huwelijk en gezinsleven niet zomaar opzij zonder dat je zeker bent dat het gaat werken met je nieuwe partner natuurlijk en dat kun je niet weten als je die persoon nauwelijks kent. Zonder dat je die kant van het verhaal hebt gehoord is het onduidelijk wat er is gebeurd.

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 10:20

ThreeFingers schreef:
TS
Zo, heb alleen jou berichten gelezen.
En ondanks dat het heel erg moeilijk voor je zult zijn, is het toch verstandig om jou hele verhaal op te schrijven...dus een brief aan je moeder. Ook waarom je (nog) niet aan x kunt wennen enz.
Jij en je moeder komen dan niet in discussie. Je moeder kan het doorlezen misschien nog eens lezen. En kan daardoor meer begrip hebben voor jou kant van het verhaal.
Je moeder is met zekerheid niet "zomaar" gaan scheiden.
Daar zal je vader ook zijn steentje in bijgedragen hebben...

Als ik vraag waarom mijn moeder wou scheiden haalt ze de stomste argumenten aan die je maar kan bedenken. Ze haalt enkel oude koeien uit de sloot en die oude koeien waren echt kleine stomme dingen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ze in haar midlifecrisis zit en wou vluchten uit haar vaste leven en X gewoon gebruikt aangezien hij een goede vriend was maarja wanneer gaat ze inzien wat ze gedaan heeft..

ThreeFingers

Re: Mijn moeder heeft mijn paard meegenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:27

TS
Helaas kan ik dat niet beoordelen...
Maar als je relatie thuis goed is, kan daar geen andere persoon tussen komen, ook sta je daar dan niet voor open.
Je moeder zal haar redenen gehad hebben.
Misschien als ik je moeder zou kennen denk ik er misschien anders over.
Maar ook je moeder heeft haar zorgen enz.
We horen natuurlijk alleen jou kant van het verhaal.

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 10:31

Ja, dat snap ik wel.
Pfff, overal spierpijn door de stress van die preek van gisteren. Heel mijn nek weer vast..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:38

Urielle schreef:
Rowdine schreef:
Verleden of geen verleden, ik vind je reacties bijna walgelijk.
Het liefdesleven gaat de kinderen geen bal aan? Nee idd, ze is een 16 jarige, dus bijna volwassen en haar moeder gaat er vandoor met een andere kerel? Ik zou werkelijk waar furieus zijn!
Het gaat ts wel degelijk aan omdat de gezinssamenstelling hierdoor substantieel veranderd, en dat zou ik als kind mijn ouders altijd kwalijk nemen, in wat voor omstandigheden dan ook.
Als 16 jarige ben je puber, en dan ga je overal tegenin. Maar ik ben bijna twee keer zo oud als ts, woon al een hele tijd op mezelf, maar als ik zoiets hoor over/van een van beide ouders dan ga ik toch ook eens goed nadenken over de normen en waarden van dat familielid en of ik daar wel zo graag mee om wil gaan.
Behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wil worden; ik weet zeker dat als het verhaal vice versa zou zijn geweest, moeder ook niet blij zou zijn geweest, ongeacht de daaraan voorafgaande situatie.

De juiste volgorde: Scheiden en dan naar een nieuwe vent vertrekken. Ik vind een dergelijke situatie ronduit respectloos en zelfs beschamend. Bah.

Dat zijn JOUW normen en waarden, die kun je anderen niet opleggen :n En bovendien heb je de andere kant niet gehoord dus kun je helemaal niet oordelen over het verhaal.
Persoonlijk vind ik het dan weer 'bijna walgelijk' dat jij je familie zou laten barsten omdat hun normen en waarden niet overeen blijken te komen met de jouwe, maar dat komt omdat ik trouw aan je familie belangrijk vind, dat kan ik jou ook niet opleggen ;)

Een familielid, ook een vader en een moeder, zijn niet alleen dat, ze zijn ook personen op zich, met eigen gedachten, wensen, gevoelens en dromen. Als je een klein kindje hebt zullen de meeste ouders ervoor kiezen om die ondergeschikt te maken aan hun kind maar TS is al 16, zal over enige jaren zelf het huis verlaten en dan zitten die moeder en vader daar ongelukkig bij elkaar terwijl het blijkbaar niet meer werkt samen.

Misschien was de moeder helemaal niet zeker van haar zaak en is de zaak gewoon voortijdig op de spits gedreven, was de bedoeling ook helemaal niet om twee relaties naast elkaar te blijven houden. Je zet je huwelijk en gezinsleven niet zomaar opzij zonder dat je zeker bent dat het gaat werken met je nieuwe partner natuurlijk en dat kun je niet weten als je die persoon nauwelijks kent. Zonder dat je die kant van het verhaal hebt gehoord is het onduidelijk wat er is gebeurd.

Trouw aan je familie zijn strookt natuurlijk totaal niet met het verhaal van ts.
Ik ben ontzettend trouw en loyaal aan familie, maar vreemdgaan en er met een andere man vandoor gaan is gewoon verraad. Je moeder verlaat je gezin voor een andere vent, daarin is geen enkele vorm van trouw zijn in te bekennen als je t mij vraagt. (Ja, de moeder is trouw aan der eigen gevoel, maar is dat niet een beetje egoïstisch?! Je kan immers ook even wachten totdat je gescheiden bent).

Ik vind het prima dat mensen scheiden als het niet gaat, dat is in veel gevallen ook een stuk beter dan plastisch bij elkaar blijven, maar op een dergelijke manier, tja dan zou ik ook m'n kont tegen de krib gooien.

Ts is 16, natuurlijk heb je er dan moeite mee dat je moeder een ander heeft en dat zij 'geforceerd' wordt daar zomaar mee om te gaan.
Ik zou lekker de tijd nemen, en doen wat goed voelt op het moment dat jij dat wil. Je moeder is tamelijk egoïstisch geweest, dus ook jij mag voor jezelf kiezen!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:55

Die crisis zou ook veroorzaakt kunnen zijn door een opeenstapeling die dingen die jij oude koeien noemt. Dat ze zich in een rol heeft gestoken die eigenlijk niet is wat ze echt wou. Dat kan je opbreken. Wil niet zeggen dat ze ongelukkig was, maar gewoon niet haarzelf. Een masker dus. Dit kun je jezelf aan doen.

Terug hoe het was zit er iig niet meer in en dat is iets wat je niet moet verwachten.

Iedereeen in je fam heeft het moeilijk op zijn eigen manier.

Wat wil je nu zelf, weet je dat al?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:06

jeetje wat een vervelend verhaal. Je leest natuurlijk vaker in de krant dat scheiding niet netjes verlopen en er kinderen de dupe van worden. Dit is helaas bij jou ook zo.

Wat ik je wel kan adviseren is dat je de problemen tussen jouw ouders onderling (het vreemdgaan en de scheiding) moet proberen los te laten. Kies daar geen partij in. Het blijven je ouders. Wat jouw moeder vervolgens doet is natuurlijk niet netjes en is inderdaad zoals eerder al genoemd emotionele chantage en daar moet je ook niet zomaar voor buigen. Jij hebt niks met x te maken verder alleen met je moeder dus als je hem niet wilt zien hoeft dit ookt niet. Jouw moeder zal moeten proberen dat te respecteren.

Ik ebn het met bovenstaande reactie eens dat je het best een brief kunt schrijven met daarin hoe je je voelt. Zeg dat je je moeder gewoon wilt zien en het uit wil spreken maar dat x (nog) niet in het plaatje past. Dat dit gewoon te pijnlijk is. Tegen elkaar schreeuwen en ruzie maken schept een verkeerd beeld. Er word gedacht dat jij een opstandige puber bent met een grote mond terwijl je iegnlijk gewoon verdrietig bent door de hele situatie en ook nog "jouw" paardje weg is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:10

xsophiee schreef:
Als ik vraag waarom mijn moeder wou scheiden haalt ze de stomste argumenten aan die je maar kan bedenken. Ze haalt enkel oude koeien uit de sloot en die oude koeien waren echt kleine stomme dingen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ze in haar midlifecrisis zit en wou vluchten uit haar vaste leven en X gewoon gebruikt aangezien hij een goede vriend was maarja wanneer gaat ze inzien wat ze gedaan heeft..

Misschien wil ze je de waarheid gewoon besparen...
Ik denk niet dat je alle dingen zou moeten willen weten op dit moment in je leven.
Dat komt wellicht wel ooit. Of niet.

Je staat nu vooral in de nee-stand. Ik denk dat je beter jezelf kunt bedenken wat je wél wil en dat eens op papier zetten voor jezelf.

ammixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:15

Bah wat naar en erg voor je heel veel sterkte!

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:42

Ik heb even gewacht om te reageren hier, maar kan nu mijn mond niet houden.
Mensen, jullie hebben allemaal gelijk en ook weer niet. Probleem is dat iedereen hier zijn eigen normen en waarden gebruikt en die komen vaak niet overeen met een ander. Vooral niet in een dergelijk verhaal als dit.
Ja er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal. Wij kennen een kant. Dit is de kant van een kind. Dat vergeten er veel hier. Er komen veel reacties en oplossingen die zeer volwassen gedrag vragen. Dat kun je niet verwachten van een kind, zelfs niet van een 16 jarige.
Ja je kunt een 16 jarige erop aanspreken, maar voor een 16 jarige is het verdomd moeilijk om dit zelf te gaan doen. Ik weet dit, ik ben docent en heb enorm veel met deze leeftijd te maken. Het geen wat we kunnen doen is iemand voorbereiden op volwassenheid, maar je kunt het niet direct verwachten.

TS je zit simpelweg in een zeer vervelende situatie waarin je door verschillende partijen beïnvloedt/ gemanipuleerd wordt. Je woont bij je vader op dit moment en ik heb het idee dat je ook zijn kant gekozen hebt. Voor jouw rust raad ik je aan om in ieder geval je gevoel bij je vader kenbaar te maken. Het leven dat je had, de zekerheden die je had zijn allemaal verdwenen en hebben plaats gemaakt voor onzekerheid en angst. Ze lijken egoïstisch, maar ze zijn het niet. Je veulen is jouw houvast in deze tijd. Misschien kun je samen met je vader tot een oplossing komen die voor jullie beide werkt. Ik zeg ook expliciet alleen je vader, omdat de relatie met je moeder op dit moment te verstoord is. Misschien komt je moeder tot inkeer dat ze misbruik maakt van jouw liefde voor paarden, maar misschien ziet zij dit op een heel andere manier. Wie zal het zeggen. Ik in ieder geval niet.

MBT school raad ik je aan om naar de vertrouwenspersoon toe te gaan. Iedere school heeft zo iemand. Ze zijn via de internetsite van school te vinden of via het schoolboekje. Daar kun je je verhaal kwijt zonder dat iemand er op dat moment iets van hoeft te weten. Deze persoon kan je verder op weg helpen door je aan te geven welke stappen je kunt ondernemen door bijvoorbeeld naar je mentor te gaan of dat er andere wegen bewandeld kunnen worden. Jij zit met je handen in het haar en weet niet wat je met je gevoelens, angsten, onzekerheden aan moet.

Ik weet dat het een lastige situatie is waar jij niets aan kunt veranderen. Ik wens je heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:04

xsophiee schreef:
Mijn punten lijden er wel duidelijk onder. Veel meer onvoldoendes dan normaal, vooral bij blokwerk omdat ik mij niet goed kan concentreren. Ik zit in het vijfde jaar humane wetenschappen, ASO (België) en het is een pittig jaar dus het is heel vervelend. Iemand tips?

Praten met je docenten en alles uitleggen. Ze zullen je concentratie niet verhogen, maar weten wel waarom je "anders" bent en dat is al een steun! Zoek maatschappelijke hulp en als je vader voldoende inkomen heeft, vraag om naar een kindercoach te mogen, zij hebben oefeningen om je te ontspannen, kunnen je leren om op een manier om te gaan met spanningsvolle problemen, wat je zal helpen in je persoonlijke groei, communicatie en verwerken van problemen.

Dit kun je niet zelf. Je hebt schade opgelopen en dat gaat je leven bepalen, neem advies aan van een ervaringsdeskundige, en dat is ga nu met je zelf aan de slag, als je de man met de hamer tegen komt en die komt je over een tig aantal jaren tegen, dan is het flink wat werk om weer in je zelf te komen staan...de hulp nu is pakkend en versterkend om op de rit te komen....zelf doen gaat niet!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:20

@laureentje +:)+

x_MAARTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:27

Lieve TS,
Ik heb lang getwijfeld of ik zou reageren, maar ik ga het toch doen. Ik ben inmiddels 21, maar 6 jaar geleden zijn ook mijn ouders uit elkaar gegaan doordat mijn moeder verliefd werd op iemand anders. Ik kan me dan ook heel erg goed verplaatsen in alle emoties die er waarschijnlijk op dit moment in jouw lichaam zitten. Je bent boos op je moeder, waarom moest ze nou verliefd worden op iemand anders dan jouw vader, en had ze dat niet kunnen bedenken voor ze kinderen maakte en hier jou mee op zadelde. Je bent boos op de nieuwe vriend van je moeder, want hoe durft hij je moeder van jou en jouw familie af te pakken. En misschien ben je ook wel boos op jezelf (Dat speelde bijvoorbeeld bij mij ook).

Ik had ook moeite met de nieuwe vriend van mijn moeder (Er zijn tijden dat ik hem het HBZ (hangbuikzwijn) noemde waar mijn moeder bij was). Ik heb mijn moeder onder andere hiermee ongelofelijk veel pijn gedaan.
Maar nu, ik en zij zes jaar verder zijn, zie ik hoe gelukkig hij mijn moeder maakt. Mijn moeder heeft al die tijd met mijn vader een masker op gehad en dat masker heeft ze eindelijk af gezet.
Natuurlijk zijn er ook dingen tijdens de scheiding die niet allemaal even chique gegaan zijn, en mijn zusjes en ik hebben daar veel pijn en verdriet van gehad. Verdriet dat wij zonder scheiding niet gehad hadden. Maar zonder de scheiding was mijn moeder haar hele leven ongelukkig gebleven, en hoe kan ik zelf nou leren hoe ik gelukkig moet zijn als mijn eigen ouders dat niet zijn?

In mijn verhaal is alles natuurlijk wat makkelijker verlopen dan dat op dit moment in het jouwe gebeurd, je moeder probeert je in jouw ogen te chanteren. Probeer diep bij jezelf naar binnen te kijken en te beschrijven wat je voelt. Dit kun je opschrijven. Alleen door aan je moeder te vertellen hoe jij je voelt bij de hele situatie kan ze hierop anticiperen. Als jij haar rustig uitlegt dat je het moeilijk vind om haar en X samen te zien, heeft zij dat te accepteren, maar dat betekend ook dat er stapjes vanuit jouw kant moeten komen. Als X inderdaad degene is die je moeder gelukkig gaat maken zul jij ook stapjes richting hem moeten gaan zetten. En dat betekend niet dat je happy family moet gaan spelen met een man die helemaal geen familie van je is! (Pfoe wat kan ik kwaad worden als iemand het over de vriend van mijn moeder heeft en zegt dat het mijn "stiefvader" is, nog steeds, want hij is mijn papa niet en gaat het ook niet worden. Nu kan ik echter inzien dat hij dat ook niet wil)

Maar je zult hem ooit wel moeten accepteren als deel van je leven. Je hoeft hem niet aardig te vinden, hij hoeft je vader niet te vervangen, het enige wat jij moet doen is hem met menselijk respect behandelen.

Het kan zijn dat jij uit boosheid (die volledig terecht is) dingen gezegd hebt die je moeder hebben gekwetst (net als ik dat toen der tijd deed) en dat dit haar manier is om tot jou door te dringen. Ik zeg niet dat dit een goede manier van je moeder is, in tegendeel, ik vind het verschrikkelijk machtsmisbruik. Maar de situatie gaat niet beter worden als je boos blijft en dit alleen maar voor jezelf en het internet houdt.

Schrijf op wat je voelt, wat je echt voelt, niet wat je zou moeten voelen volgens alle reacties boven mij, of mijn reactie. En geef die brief aan je moeder. Laat je moeder alleen met de brief en vraag haar om je te bellen als zij er klaar voor is om alleen, zonder X met jou te praten.
Wellicht dat het ook helpt om een brief aan X te schrijven, waarin je hem kunt vragen om wat meer afstand omdat je er moeite mee hebt hem te zien als nieuwe vriend van je moeder.

Lieve TS, ik hoop dat je wat kunt met dit verhaal en met deze ideeën. En ik hoop dat als je je hoofd wat leger hebt je kunt focussen op dingen die belangrijk zijn als je 16 bent. Lol maken met vriendinnen, huiswerk maken met tegenzin en genieten van jouw passie voor paardrijden. En niet langer het idee hebt dat je de zorgen van iemand veel ouder dan jij hoeft te dragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:09

Rowdine schreef:
Trouw aan je familie zijn strookt natuurlijk totaal niet met het verhaal van ts.
Ik ben ontzettend trouw en loyaal aan familie, maar vreemdgaan en er met een andere man vandoor gaan is gewoon verraad. Je moeder verlaat je gezin voor een andere vent, daarin is geen enkele vorm van trouw zijn in te bekennen als je t mij vraagt. (Ja, de moeder is trouw aan der eigen gevoel, maar is dat niet een beetje egoïstisch?! Je kan immers ook even wachten totdat je gescheiden bent).

Ik vind het prima dat mensen scheiden als het niet gaat, dat is in veel gevallen ook een stuk beter dan plastisch bij elkaar blijven, maar op een dergelijke manier, tja dan zou ik ook m'n kont tegen de krib gooien.

Ts is 16, natuurlijk heb je er dan moeite mee dat je moeder een ander heeft en dat zij 'geforceerd' wordt daar zomaar mee om te gaan.
Ik zou lekker de tijd nemen, en doen wat goed voelt op het moment dat jij dat wil. Je moeder is tamelijk egoïstisch geweest, dus ook jij mag voor jezelf kiezen!

Maar omdat (iknoemmaarevenwat) je tante Katrien vreemdgaat en zo je oom Ron 'verraadt', hoef jij haar toch nog niet te laten vallen? Dat staat toch los van jou? Idem voor een vader of een moeder, ze verraden de kinderen niet want die willen ze nog steeds wel in hun leven, alleen hun (ex-)partner niet meer! Ook de moeder van TS houdt natuurlijk wel van haar dochter, maar blijkbaar ging het tussen de vader en de moeder niet goed. En soms is een verliefdheid dan net het zetje wat iemand nodig heeft, ze is vermoedelijk al jaren ongelukkig (ook vanwege de opmerking van TS over 'oude koeien' > zo lang wil de moeder eigenlijk al weg en zo lang heeft ze het vol gehouden thuis, om TS rust en stabiliteit te kunnen bieden)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:33

Ik kan me best voorstellen dat je als kind degene die vreemd gaat een verrader vindt en dat ze het zielig voor haar vader vindt maar ik denk ook dat alles een beetje tot rust komt TS ook misschien anders gaat denken en misschien meer de realiteit gaat zien als het inderdaad al langer slecht zou gaan.. Het is natuurlijk nog vers voor haar en de beslissing van haar moeder om het paard weg te halen werkt nou ook niet echt mee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:50

maar Urielle, moet de TS dan maar juichend die nieuwe man verwelkomen in haar leven? Het is toch logisch dat het tijd kost om aan dat idee te wennen. Als die moeder slim is dwingt ze het niet af bij haar dochter. Je kunt je dochter niet op commando maar van een nieuwe partner van je moeder laten 'houden' of leuk vinden.

taigaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:52

Wat een verhaal zeg..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:11

Kinke schreef:
maar Urielle, moet de TS dan maar juichend die nieuwe man verwelkomen in haar leven? Het is toch logisch dat het tijd kost om aan dat idee te wennen. Als die moeder slim is dwingt ze het niet af bij haar dochter. Je kunt je dochter niet op commando maar van een nieuwe partner van je moeder laten 'houden' of leuk vinden.

Dat zegt toch niemand. Maar de dochter trekt overal de handrem op. Negeren is de meest agressieve vorm van geweld. Ze geeft aan niet goed te zijn in de communicatie. Wil op school niet praten, wil niet met de moeder praten, vind de reactie van haar vriendinnen niet goed. Tja wat en hoe wil je het dan wel?
Als je iets in je leven anders wil zul je aktie moeten ondernemen en aangeven wat je wil.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:20

Jennyj01 schreef:
Kinke schreef:

Dat zegt toch niemand. Maar de dochter trekt overal de handrem op. Negeren is de meest agressieve vorm van geweld. Ze geeft aan niet goed te zijn in de communicatie. Wil op school niet praten, wil niet met de moeder praten, vind de reactie van haar vriendinnen niet goed. Tja wat en hoe wil je het dan wel?
Als je iets in je leven anders wil zul je aktie moeten ondernemen en aangeven wat je wil.

Idd, TS gedraagt zich als een 4-5 jarige. Ze wil niets, en alles wat andere doen of zeggen is ook niet goed.

Haar leven gaat veranderen en ook al heeft zij er geen zeggenschap over zal ze toch moeten leren leven met het feit dat het nooit meer wordt zoals het was.
En je mond houden en gaan zitten mokken zal zo wie zo niets toevoegen.
Laat dus weten wat je wel wil en wat je niet wil. Alleen dan komt er een discussie opgang en kan er worden onderhandeld over hoe nu verder.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:47

Idd, TS gedraagt zich als een 4-5 jarige. Ze wil niets, en alles wat andere doen of zeggen is ook niet goed.

Haar leven gaat veranderen en ook al heeft zij er geen zeggenschap over zal ze toch moeten leren leven met het feit dat het nooit meer wordt zoals het was.
En je mond houden en gaan zitten mokken zal zo wie zo niets toevoegen.
Laat dus weten wat je wel wil en wat je niet wil. Alleen dan komt er een discussie opgang en kan er worden onderhandeld over hoe nu verder.[/quote]

Beetje makkelijk om dit te zeggen. Je hebt het niet over discussiëren in dit soort situatie. Er moet een dialoog komen geen discussie. En al helemaal geen onderhandeling. Is geen pot pindakaas waar je over praat. Het gaat over een meisje en haar moeder. Hopelijk hersteld de band zodra alles wat rustiger is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:14

Kinke schreef:

Natuurlijk niet, dat kost tijd, als het al gebeurt, maar dat betekent niet dat alle contact maar geblokkeerd moet worden met de moeder. Er is toch niks mis met het zeggen: 'Mam, ik heb het zelf nu ook gewoon even ontzettend moeilijk met alle veranderingen, ik wil jou graag nog zien maar wel graag alleen en even zonder moeilijk gedoe.' Komt moeders dan alsnog met haar vent op de proppen dan kan ze altijd nog zeggen: 'Mam, dit was niet de afspraak, dit is echt nog te emotioneel beladen voor me.'

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:16

Volgens mij ben je als ouders van pubers altijd aan het discussiëren en zeker altijd aan het onderhandelen. :D

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:26

Urielle schreef:
Kinke schreef:

Natuurlijk niet, dat kost tijd, als het al gebeurt, maar dat betekent niet dat alle contact maar geblokkeerd moet worden met de moeder. Er is toch niks mis met het zeggen: 'Mam, ik heb het zelf nu ook gewoon even ontzettend moeilijk met alle veranderingen, ik wil jou graag nog zien maar wel graag alleen en even zonder moeilijk gedoe.' Komt moeders dan alsnog met haar vent op de proppen dan kan ze altijd nog zeggen: 'Mam, dit was niet de afspraak, dit is echt nog te emotioneel beladen voor me.'

Ik denk dat je nu echt teveel verwacht van een 16 jarige die midden in een achtbaan van gevoelens zit.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:29

x_MAARTJE schreef:
Lieve TS,
Ik heb lang getwijfeld of ik zou reageren, maar ik ga het toch doen. Ik ben inmiddels 21, maar 6 jaar geleden zijn ook mijn ouders uit elkaar gegaan doordat mijn moeder verliefd werd op iemand anders. Ik kan me dan ook heel erg goed verplaatsen in alle emoties die er waarschijnlijk op dit moment in jouw lichaam zitten. Je bent boos op je moeder, waarom moest ze nou verliefd worden op iemand anders dan jouw vader, en had ze dat niet kunnen bedenken voor ze kinderen maakte en hier jou mee op zadelde. Je bent boos op de nieuwe vriend van je moeder, want hoe durft hij je moeder van jou en jouw familie af te pakken. En misschien ben je ook wel boos op jezelf (Dat speelde bijvoorbeeld bij mij ook).

Ik had ook moeite met de nieuwe vriend van mijn moeder (Er zijn tijden dat ik hem het HBZ (hangbuikzwijn) noemde waar mijn moeder bij was). Ik heb mijn moeder onder andere hiermee ongelofelijk veel pijn gedaan.
Maar nu, ik en zij zes jaar verder zijn, zie ik hoe gelukkig hij mijn moeder maakt. Mijn moeder heeft al die tijd met mijn vader een masker op gehad en dat masker heeft ze eindelijk af gezet.
Natuurlijk zijn er ook dingen tijdens de scheiding die niet allemaal even chique gegaan zijn, en mijn zusjes en ik hebben daar veel pijn en verdriet van gehad. Verdriet dat wij zonder scheiding niet gehad hadden. Maar zonder de scheiding was mijn moeder haar hele leven ongelukkig gebleven, en hoe kan ik zelf nou leren hoe ik gelukkig moet zijn als mijn eigen ouders dat niet zijn?

In mijn verhaal is alles natuurlijk wat makkelijker verlopen dan dat op dit moment in het jouwe gebeurd, je moeder probeert je in jouw ogen te chanteren. Probeer diep bij jezelf naar binnen te kijken en te beschrijven wat je voelt. Dit kun je opschrijven. Alleen door aan je moeder te vertellen hoe jij je voelt bij de hele situatie kan ze hierop anticiperen. Als jij haar rustig uitlegt dat je het moeilijk vind om haar en X samen te zien, heeft zij dat te accepteren, maar dat betekend ook dat er stapjes vanuit jouw kant moeten komen. Als X inderdaad degene is die je moeder gelukkig gaat maken zul jij ook stapjes richting hem moeten gaan zetten. En dat betekend niet dat je happy family moet gaan spelen met een man die helemaal geen familie van je is! (Pfoe wat kan ik kwaad worden als iemand het over de vriend van mijn moeder heeft en zegt dat het mijn "stiefvader" is, nog steeds, want hij is mijn papa niet en gaat het ook niet worden. Nu kan ik echter inzien dat hij dat ook niet wil)

Maar je zult hem ooit wel moeten accepteren als deel van je leven. Je hoeft hem niet aardig te vinden, hij hoeft je vader niet te vervangen, het enige wat jij moet doen is hem met menselijk respect behandelen.

Het kan zijn dat jij uit boosheid (die volledig terecht is) dingen gezegd hebt die je moeder hebben gekwetst (net als ik dat toen der tijd deed) en dat dit haar manier is om tot jou door te dringen. Ik zeg niet dat dit een goede manier van je moeder is, in tegendeel, ik vind het verschrikkelijk machtsmisbruik. Maar de situatie gaat niet beter worden als je boos blijft en dit alleen maar voor jezelf en het internet houdt.

Schrijf op wat je voelt, wat je echt voelt, niet wat je zou moeten voelen volgens alle reacties boven mij, of mijn reactie. En geef die brief aan je moeder. Laat je moeder alleen met de brief en vraag haar om je te bellen als zij er klaar voor is om alleen, zonder X met jou te praten.
Wellicht dat het ook helpt om een brief aan X te schrijven, waarin je hem kunt vragen om wat meer afstand omdat je er moeite mee hebt hem te zien als nieuwe vriend van je moeder.

Lieve TS, ik hoop dat je wat kunt met dit verhaal en met deze ideeën. En ik hoop dat als je je hoofd wat leger hebt je kunt focussen op dingen die belangrijk zijn als je 16 bent. Lol maken met vriendinnen, huiswerk maken met tegenzin en genieten van jouw passie voor paardrijden. En niet langer het idee hebt dat je de zorgen van iemand veel ouder dan jij hoeft te dragen.

Heel mooi geschreven. Lees dit maar een goed TS....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:33

estja schreef:
Ik denk dat je nu echt teveel verwacht van een 16 jarige die midden in een achtbaan van gevoelens zit.

Dat denk ik niet, Ts heeft hier veel bij te winnen.

ipv van alles maar af te schieten en zien als een "preek".
We horen nu alleen de kant van de ts, wijs mij de eerste puber maar aan die dingen niet overdrijft en een beetje aandikt. :D
dat wil niet zeggen dat de hele situatie ontzettend rot is, maar de titel is al misleidend.
het paard is van de moeder van de ts, als de moeder haar echt een hak had willen zetten dan had ze het veulen ook mee kunnen nemen.

ze wil graag en haar moeder en haar paard terug.
dan vind ik zowel de reactie van urielle en maartje erg fijn om te lezen.
deze geve de ts handgrepen om uit deze situatie te komen ipv "meid het is poedersuiker, zet je maar lekker af tegen je ma" (dit is geen persoonlijk aanval op wie dan ook :) )