Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:49

Ik zou mijn paard dus absoluut niet in zo'n ding durven laten staan zonder toezicht, even inhaken op het uitmesten argument.... Het blijven machines.
In een paddock durf ik m'n paard prima neer te zetten zonder toezicht, dus dat zou voor mij veel handiger zijn.
Ik vind een stapmolen geen vervanging van buitengang voor een paard, en vind het dan ook niet tellen als buitengang.
Dat mensen het zien als toevoeging op de training is weer een ander verhaal dat moet kunnen inderdaad.
Ik vind het ondingen. Maar ja ik hoef ook geen 8 paarden te rijdenn :D .
Laatst bijgewerkt door xSogno op 13-02-14 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:51

Als er geen andere weidegang mogelijk is is een paddock nog te verantwoorden.
Maar dan ligt de stal eigenlijk op de verkeerde plaats...

Paarden horen op gras te staan, zodat ze kunnen knabbelen. Zandpaddocks zijn imo een ideale bron voor zandkoliek, zeker als ze der ook nog eens hooi krijgen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:51

chelle_dora schreef:
En waarom vind je paddocks ondingen? Bij gebrek aan weidegang in de winter (ik ben maar een recreatieve hobbelaar die geen eigen stal heeft, en dus geen zeggenschap heeft over wanneer ik de wei mag gebruiken) vind ik de paddock nog altijd 100x fijner dan een stapmolen waar ze niet stil kunnen staan wanneer zij dat willen, waar zij niet kunnen liggen en rollen wanneer zij dat willen.

Idd, plus sociaal contact.
Hier in de omgeving (kleigrond) mogen ze gewoon niet meer op de wei.
Als je een goede paddock hebt met eten en drinken wat is daar dan in godsnaam mis mee?
Ja een blubberig postzegelpaddockje hebben ze niet zoveel aan nee.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:52

En ivm alleen laten, eentje die er nog nooit in geweest is daar blijf ik de eerste 3 keer 10 min bij... maar ik blijf er echt geen tijd bijstaan als een snulletje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:52

s0173957 schreef:

Paarden horen op gras te staan, zodat ze kunnen knabbelen. Zandpaddocks zijn imo een ideale bron voor zandkoliek, zeker als ze der ook nog eens hooi krijgen.

Dat ben ik met je eens, maar dan is het kiezen tussen twee kwaden:

Zandpaddocks zijn rot, ivm zandkoliek, ben ik helemaal met je eens. Maar een uur in de stapmolen zetten omdat de paddock zo'n onzin is, nee, dat gaat er bij mij dan ook weer niet in; wat ik al zeg, als het paard wil liggen, of ergens last van heeft/pijn aan heeft zal hij door moeten blijven lopen, de stapmolen stopt niet uit zichzelf als het paard iets heeft, en in de paddock is dat toch anders.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:53

s0173957 schreef:

Er bestaan gelukkig allerlei oplossing om hooi op een verantwoorde manier te geven.
Ik zet mijn paard liever op goed gedraineerde ruime paddock dan een blubberweiland (wat het nu alleen maar is in de omgeving en van blubber krijgt mijn paard helaas snel mok).
Laatst bijgewerkt door xSogno op 13-02-14 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:53

Ik schrik er best wel van hoe veel mensen er ervaringen hebben met (bijna) ongelukken met zo'n ding, en dat er inderdaad paarden vergeten zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:54

s0173957 schreef:
En zoals ik al zei, de paarden staan te trappelen om in de molen te gaan, of je dat nu wil geloven of niet...

Ik zou het súper vinden als je daar dan eens een filmpje van zou maken. Ik ben inderdaad sceptisch :o.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:56

chelle_dora schreef:
s0173957 schreef:

Zandpaddocks zijn rot, ivm zandkoliek, ben ik helemaal met je eens. Maar een uur in de stapmolen zetten omdat de paddock zo'n onzin is, nee, dat gaat er bij mij dan ook weer niet in; wat ik al zeg, als het paard wil liggen, of ergens last van heeft/pijn aan heeft zal hij door moeten blijven lopen, de stapmolen stopt niet uit zichzelf als het paard iets heeft, en in de paddock is dat toch anders.

1. Lang niet iedereen met een stapmolen zet z'n paard er in als vervanging voor weidegang, dus is het onzin dat stapmolens per definitie 'ondingen' zijn.
2. Op een deftige stapmolen staat een automatische stop, als deze wordt tegengehouden stopt die...
3. Een paard is van nature een wandelaar... in een paddock is dat niet bepaald makkelijk.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:58

s0173957 schreef:
Ik vind paddocks trouwens ondingen... dus dat jullie dat aanraden snap ik dan weer niet...

Dacht dat jij er net voorstander van was ?

Ik brak nergens jullie stalmanagement af hoor. 10u/dag buiten voor wedstrijdpaarden kan inderdaad alleen maar toegejuicht worden. Het ging er mij alleen om dat een stapmolen niets toevoegt volgens mij.
Spieren en conditietraining is toch wel moeilijk op te meten. Geloof persoonlijk niet dat ze veel spieren of conditie opbouwen door een uur in een stapmolen te staan.

Gras groeit in de winter niet en op kleigrond krijg je al snel een blubberbad waar paarden tot aan de enkels of zelfs hoger in wegzakken. Dan vind ik paddock wel ideaal. Het hooi kan ook gewoon in een net of op een verhard stuk gegeven worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:58

s0173957 schreef:
chelle_dora schreef:

1. Lang niet iedereen met een stapmolen zet z'n paard er in als vervanging voor weidegang, dus is het onzin dat stapmolens per definitie 'ondingen' zijn.
2. Op een deftige stapmolen staat een automatische stop, als deze wordt tegengehouden stopt die...
3. Een paard is van nature een wandelaar... in een paddock is dat niet bepaald makkelijk.

1.Zucht.. Nogmaals, over oogkleppen gesproken; ik spreek jou nu aan, zou ik het fijn vinden als jij het argument van anderen niet in mijn mond legt, want ik heb nérgens gezegd dat ik het óndingen vind.

2. Tja, als je paard op de grond ligt, hoe wordt je stapmolen dan tegen gehouden exact? Ik weet niet hoe jouw stapmolen eruit ziet, maar mijn pony kan als ze op de grond ligt de stapmolen niet stoppen, want zo groot is ze niet. :+

3. Ik weet niet wat voor bagger paddock jij hebt, maar wij hebben gelukkig hele fijne paddocks waar dat wandelen zonder problemen gaat.. Jij rijd ook niet in de bak dan neem ik aan, da's ook zand, arme beesten, moeten ze ook lopen. Buiten rijden wordt ook lastig met wisselende ondergronden.

Maar dan wel op een blubberwei zetten? Nogmaals, ik weet niet wat voor paddocks jij op je terrein hebt, maar hier is de paddock op het moment een stuk fijner dan de wei. :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:59

s0173957:
1. dat geloof ik ook best maar dat kwam wel een beetje zo over hier, vandaar dat mensen daar op inhaken gok ik zo.
2. dat sluit het risico nog steeds niet volledig uit maar goed aan alles zit een risico.
3. dat hangt er natuurlijk maar net van af hoe groot je 'm maakt en hoe je 'm inricht (onze paarden staan overigens op de wei)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:06

1. chelle, nu heb je me verkeerd geïnterpreteerd, nadeel van internet'discussies'. Bedoelde het niet zoals jij het opnam, was algemeen bedoeld.

2. wij hebben zo een:

http://www.stapmolens-erik.be/images/foto16.jpg

3. Ik heb helemaal geen paddocks, enkel weides die 365 dagen per jaar beloopbaar zijn...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:15

Paddocks en weides heb ik ook paarden uit zien springen, in de sloot zien belanden etc
In de bak heb ik ook genoeg zien gebeuren met paarden
Op de weg is het ook niet veilig.

Als je alles dat gevaarlijk is voor je paard ondingen vind, dan is alles wel een onding.

Auto's want die rijden weleens paarden aan, fietsen omdat paarden schrikken omdat ze omvallen..

Maak het leven niet zo moeilijk. Als mensen een molen willen gebruiken omdat ze hem mooi vinden, laat ze dan lekker dat ding mooi vinden en loop niet meteen te verkondigen dat ze lelijk zijn omdat jij er niets aan vind.
Zelfde met auto's, fietsen, paarden, huizen.. Iedereen is anders, heeft andere ideeën ergens over, of dat nou beter is of niet. Misschien denk jij er wel verkeerd over.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:17

s0173957: waar is die stapmolen dan goed voor ?
Paarden komen buiten en worden getraind, wat voegen die 30-45 minuten stamolen dan toe ? Het traint de juiste spieren niet, hun uithoudingsvermogen wordt niet op de proef gesteld dus ook niet verhoogd.
Als je paarden al getraind en uitgelaten worden dagelijks, dan zie ik niet in waarom je ze nog eens in de stapmolen zet ?

s0173957

Re: Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:19

Omdat je aan de paarden toch heel duidelijk merkt of ze in de molen gaan of niet... gaat van gedrag op stal tot gevoel onder het zadel.

Wrm zou ik het niet doen?

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:46

Wij hebben geen stapmolen op stal, maar moest die er zijn zou ik hem best wel eens willen gebruiken. Mijn paard kan je wel op de paddock zetten, alleen geef je haar daar geen beweging mee.. Ze blijft dan gewoon op hetzelfde plekje staan (ook als ze bij andere paarden staat), dus dat heeft dan niets met blessures te maken, eerder met luiheid van haar kant :)
Ik zou hem dus niet gebruiken als vervanging van de paddock, eerder als aanvulling, dat ze toch een beetje beweegt :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:49

Shariie maar de beweging geef jij toch als eigenaar? Onder het zadel, aan de longe of aan de hand? Die moet denk ik ook niet per se van de buitengang afkomen?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:57

Beweging geef je inderdaad als verzorger/ruiter. Maar op die beweging kan de stapmolen best een ideale toevoeging zijn, je kunt namelijk verspreid over de dag een bepaalde mate van beweging aanbieden :).

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:58

Ja, er wordt vaak gereden, gewandeld, gelongeerd of grondwerk gedaan. Zij beweegt gewoon niet uit zichzelf. Terwijl ze met rijden toch iets meer ontspannen is als ze die dag al 'gelongeerd' is (dus enkel kwartiertje stappen aan de longe, niets zwaar) of een kleine stapwandeling heeft gedaan.
Ik verzorg af en toe ook het paard van een stalgenoot en dan zou een stapmolen best handig zijn. Niet omdat ze niet buiten komt of ik niet de moeite wil doen om met haar bezig te zijn, maar omdat af en toe een halfuurtje tijdsbesparing als student echt al veel kan doen :)

Edit: Wat San87 dus al voor me zie, maar dan korter verwoord :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:13

San, oké. Ik heb nooit de noodzaak gevoeld om mijn paarden meerdere keren per dag beweging aan te bieden. Ik zie hier niet meteen het nu van in? Een oprechte vraag, wat is het nut daarvan?

Shariie, je bedoelt dat de ene dan in de molen staat terwijl je de ander rijdt bijvoorbeeld? Ja ik durfde nooit een paard onbeheerd in de molen te laten dus dat zou voor mij geen optie zijn :o. Ik rij ook het paard van mijn stalgenoot en als ik echt weinig tijd heb (meer dan fulltime baan :\ ) dan doe ik ze tegelijk. Ofwel in de paddock ofwel ik neem er een mee aan de hand voor een trainingsrit. Maar die mogelijkheid heeft natuurlijk niet iedereen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:15

Shariie schreef:
Wij hebben geen stapmolen op stal, maar moest die er zijn zou ik hem best wel eens willen gebruiken. Mijn paard kan je wel op de paddock zetten, alleen geef je haar daar geen beweging mee.. Ze blijft dan gewoon op hetzelfde plekje staan (ook als ze bij andere paarden staat), dus dat heeft dan niets met blessures te maken, eerder met luiheid van haar kant :)
Ik zou hem dus niet gebruiken als vervanging van de paddock, eerder als aanvulling, dat ze toch een beetje beweegt :)

Daar heb je wel een goed punt eigenlijk. Valt mij ook altijd wel op dat paarden in de paddock niet zoveel bewegen. Ken er zelf een aantal die aan de hooibak vastgelijmd zitten. Dus daar kan ik wel inkomen dat je paard toch wat meer kilometers maakt.
Verder is het misschien ook wel goed voor paarden die makkelijk dik worden om ze toch dagelijks wat extra beweging te geven.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:18

Sees schreef:
San, oké. Ik heb nooit de noodzaak gevoeld om mijn paarden meerdere keren per dag beweging aan te bieden. Ik zie hier niet meteen het nu van in? Een oprechte vraag, wat is het nut daarvan?

Shariie, je bedoelt dat de ene dan in de molen staat terwijl je de ander rijdt bijvoorbeeld? Ja ik durfde nooit een paard onbeheerd in de molen te laten dus dat zou voor mij geen optie zijn :o. Ik rij ook het paard van mijn stalgenoot en als ik echt weinig tijd heb (meer dan fulltime baan :\ ) dan doe ik ze tegelijk. Ofwel in de paddock ofwel ik neem er een mee aan de hand voor een trainingsrit. Maar die mogelijkheid heeft natuurlijk niet iedereen.

Bij ons op stal staan de paarden in de winter in de paddock. Echter, daar staan ze maar wat te staan en van hun ruwvoer te knabbelen, helemaal prima, daar niet van. Een stapmolen kan in dat soort situaties een handige mogelijkheid zijn om je paard, naast het rijden/longeren, wat extra gecontroleerde beweging te geven, zodat de beweging die het dier krijgt niet geconcentreerd is op één moment van de dag intensief (rijden), maar meerdere keren op een dag van weinig intensief (stapmolen) tot intensief (rijden) :).

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:23

Had ik weer een hele reactie getypt, was San me weer voor :) Het is exact dat wat ik bedoel..

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:36

Heb verhaal gehoord van iemand die bij Stal Ceulemans zit (grote stal in België), daar waren 4 paarden in de stapmolen vergeten en hebben de hele nacht doorgelopen. Heel vermoeide paarden maar gelukkig geen doden zoals in sommige eerdere verhalen.

Ik ben zelf geen fan van stapmolens... lijkt mij ongelofelijk saai voor het paard. Wel beter dan de hele dag op stal zoals bij sommigen.