Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:02

Crematie. Al eens eerder meegemaakt en is voor ons de beste weg
Maar hopelijk mag cherry lekker oud worden, ze is nog jong

TrojkaPink

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:03

Cremeren is idd een beter gevoel..

NJakoba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:32

Rendac, vond ook vooral op het moment na het inslapen dat het al heel gauw een 'lijk' was en niet meer mijn lieve paardje! Heel gek, kan het niet goed verwoorden maar ik had heel snel zoiets van ze zit niet meer in dit lijf..
en mijn oude pony ligt trouwens begraven in zn eigen weitje := :')

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:05

Ik heb begrip voor mensen die geen waarde hechten aan een crematie. Ik snap niet waarom mensen een crematie te duur vinden? Het kost iets van 2 maanden "stalgeld" dat je ook kwijt was geweest als je paard 2 maanden langer had geleefd. Voor mij is het overduidelijk een crematie. Beverwijk is overigens niet het enige paardencrematorium.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:07

Als jij mij een crematorium aan kunt wijzen waar ze voor 200 euro cremeren dan heb je een punt Ladyson, anders niet :)

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:07

Ladyson schreef:
Ik heb begrip voor mensen die geen waarde hechten aan een crematie. Ik snap niet waarom mensen een crematie te duur vinden? Het kost iets van 2 maanden "stalgeld" dat je ook kwijt was geweest als je paard 2 maanden langer had geleefd. Voor mij is het overduidelijk een crematie. Beverwijk is overigens niet het enige paardencrematorium.

Vraag me dan af wat jij aan "stalgeld" betaald.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:18

Ladyson schreef:

Voor dat bedrag kan ik een jaar een paard onderhouden en komt er nog vervoer overheen. Dus ja, ik vind dat heel duur.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:25

Ladyson schreef:

Jij staat op een hele dure stal dan zeker? 1500 euro voor een gemiddelde paardencrematie zou 750 euro stalgeld zijn..

Op het moment dat het paard overlijdt (inslaapt) zie je de blik in de ogen veranderen. Het leven zie je verdwijnen en er komt een dode blik voor terug. Je houdt een lichaam over, maar het dier is er niet meer. Het is heel persoonlijk en als iemand voor crematie wil (en kan) kiezen vooral doen, maar het heeft imo niks te maken met een waardig einde. De herinneringen aan je paard zitten in je hoofd, in het plukje manen of staart dat je hebt. In de mooie foto aan de wand. In de momenten dat je weer even aan je paard denkt. Niet in een potje as. Een waardig einde geef je door op tijd de juiste keuze te kunnen maken, hoe moeilijk dat ook is en een waardig einde kun je hem/haar alleen geven als je tijdens zijn/haar leven goed voor hem/haar heb gezorgd. Dat laatste lijkt mij het belangrijkst.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:33

Sammie, dode mensen behandelen we ook heel netjes als ze eenmaal overleden zijn. Ik denk dat mensen die voor crematie kiezen, gewoon een beetje gelijkaardig willen omgaan met het verlies van een paard als met dat van een mens, gewoon het propere/respectvolle omgaan met doden. (Ik bedoel nu echt het omgaan met, ik wil niet zeggen dat mensen evenwaardig zijn aan dieren of zo, begrijp me niet verkeerd...)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:39

Daarmee suggereer je (bij mij) dat mensen die voor rendac willen (of moeten) kiezen hun paarden niet netjes behandelen.

Met gelijkaardig heb je idd wel een punt. Daarom zeg ik ook, als je dat wil (en kan) vooral doen. Maar ik vind de opmerking over rendac is geen waardig einde onjuist. Voor mij zit dat waardig einde niet in een potje as, maar in veel meer dingen. En ook dan kun je imo ook gelijkaardig omgaan en afscheid nemen van je paard. :) (ik denk trouwens dat gelijkaardig voor ieder anders is. De een zet zijn dier nl. wel op gelijke voet met een mens en een ander neemt weer zo afscheid en een derde rijdt langs de slager en laat hem daar achter. Het is zo persoonlijk. Maar hoe dan ook. Het dier komt toch wel op die eeuwige groene weides terecht.)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:42

Dat suggereer ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat mensen die voor crematie kiezen (of zouden willen maar misschien niet kunnen ivm budget) het overlijden van een paard misschien meer zo aanpakken en willen verwerken zoals bij een mens en dat ze die crematie mogelijk nodig hebben om het te verwerken. Ik heb ook nooit gezegd dat Rendac geen waardig einde is, maar het kan wel voor sommigen een waardig afscheid betekenen. Zoals je zei, het einde is immers al gepasseerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:44

Zo kwam je eerste opmerking op mij wel over. Dus daarom stelde ik dat zo. Had beter een vraagteken achter gekund.

Mijn eerste reactie was dus op mensen die zeggen dat rendac geen waardig einde zou zijn. Dat is idd iets dat jij niet zo gesteld heb :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:47

Ik ben er vrij zeker van dat een paard geen mening heeft over bovenstaande vraag. :P
Het 'paardwaardig' betreft de ideeën van de mensen; hoe zij afscheid willen nemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:48

Hangt erg af van hoe je in het algemeen over het levenseinde denkt. Ik heb ze altijd naar Rendac gedaan, wel individueel transport, ook omdat ze hier in de tuin lagen. laatste keer werd dat te duur helaas. Maar ik heb zelf ook niet zoveel met 'laatste eer bewijzen' en zo. Verdriet heb je toch wel.
Ikzelf mag tzt wel naar de wetenschap of in het bos gedumpt, als dat zou mogen.... Maar laat het aan mijn nabestaanden over, die moeten maar doen waar zij zich prettig bij voelen. En zo geldt dat ook voor de beslissing over je paard. Individuele keuze dus.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:52

senna21 schreef:
Het 'paardwaardig' betreft de ideeën van de mensen; hoe zij afscheid willen nemen.

Paarden kunnen wel degelijk afscheid nemen van andere (dode) paarden hoor. Wel op hun manier, maar elk soort neemt eigenlijk afscheid op zijn haar manier. Dus ook de mens :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:54

eilleen333 schreef:
Ik zou zelf voor de Rendac gaan.

Een andere optie is nog naar de slachter, maar ik heb gezien hoe dat gaat, en dat zit me toch niet lekker. Als mijn paardje gaat, dan gewoon op haar vertrouwde plek in de wei.
De rendac is een vervelend gezicht, maar ik zou zorgen dat ik daar zelf dan niet bij was. Ik zie het lichaam als een omhulsel van de ziel, en de ziel is al lang en breed weg tegen de tijd dat de Rendac komt.
Een crematie is voor mij simpelweg te duur, en ik hecht persoonlijk geen waarde aan het bewaren van de as. Onze honden bleven ook altijd achter bij de dierenarts/dierenambulance. Het weggaan is dan moeilijk, maar daarna hoef ik me dan niet meer bezig te houden met administratieve rompslomp en kan ik beginnen met het verwerken van het verlies.

Maar ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is. Je moet doen wat voor jou goed voelt. Maar de rendac bellen voor je paard is niet raar hoor. Je bent geen slechte eigenaar als je die keus maakt.

Ik sluit me hierbij aan :j

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:58

Ladyson schreef:

Ik kan mijn paard voor 1500.- een jaar houden incl. stalgeld, ontwormen, enten en bekappen.. Dat gaat dus niet voor iedereen op (ik denk eigenlijk zelfs voor zo goed als niemand, 750 stalgeld :oo )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:06

Buiten de kosten heb ik er zelf ook niks mee, met het cremeren van je dieren, maar ik heb alle respect voor de mensen die dat wel hebben, iedereen verwerkt een verlies op z'n eigen manier, en dat is alleen maar goed...

Ik heb tot de laatste seconde alles voor mijn paard gedaan, heb het geluk gehad dat ik haar bij stal in mocht laten slapen zodat ze niet meer getransporteerd hoefde te worden hier voor en zo geen extra onnodige stress had...
Het ging snel en het was goed zo...
Ze is de volgende dag opgehaald waar ik zelf niet bij was, ook dat was goed zo...
we hadden al afscheid genomen toen ze nog leefde...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:36

koenlover schreef:
Ladyson schreef:

Ik kan mijn paard voor 1500.- een jaar houden incl. stalgeld, ontwormen, enten en bekappen.. Dat gaat dus niet voor iedereen op (ik denk eigenlijk zelfs voor zo goed als niemand, 750 stalgeld :oo )

Ik voor 1000 euro :Y) 500 euro stalgeld haha
Dus ja, naast emotie denk ik ook wel echt aan mijn portemonnee (en heb ook een partner, dus hij beslist ook mee en wil er zelf ook niet zoveel aan uitgeven :n )

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:40

Heb geen idee wat het gehele bedrag kost van onderhoud aan mijn paard, maar het zou niet veel wezen gezien paard aan huis staat en hooi van eigen land komt. Zou alleen de stal bedekking zijn met bekappen, ontwormen, enten en de brokken (wat ook al met korting is omdat ik het bij mijn werk vandaan haal)

Dus nee sorry ik ga gezien de kosten geen paard laten cremeren en zou eerlijk gezegd ook geen as willen hebben van mijn paard of ergens hebben uitgestrooid. Dus gewoon de rendac

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:44

ik was 26 euro kwijt aan rendac 3 euro voor vernietigen en de rest ophaal kosten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:48

Ik heb al diverse paarden verloren, maar crematie is wel het laatste waar ik aan denk.
Eenmaal dood is het voor mij een kadaver, dat mogen ze komen halen. Daar ga ik echt geen ceremonie omheen laten organiseren.
Paard krijg je er echt niet mee terug en je herinneringen aan het paard zijn ook nog exact hetzelfde.
En je hoeft niet op te zitten en pootjes te geven aan de mensen die op komen dagen met de angst dat je instort.
Je kunt gewoon zelf bepalen hoe je met je verdriet omgaat.

Ik vind het eerder nog schofterig dat er geld uit geslagen wordt door die crematoria.
Maar daar zal ik maar niet over beginnen. Ze vullen ook maar een gat in de markt.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:53

Mijn paard zou ook met de rendac mee gaan. Die grijper zal vast geen al te mooi gezicht zijn maar verder is het principe hetzelfde. Of ze gaat op het crematorium de oven in, of bij de rendac ;)
Vindt het een mooi idee dat ze bij de rendac nog wat nuttigs doen met het paard (biobrandstof)!
Het gaat mij om het leven en ik hoop mijn paard dan ook een goed leven te geven tot haar dood. Dood is echter dood, zo simpel is het in mijn ogen. Ik hoop dat ik nog afscheid van haar kan nemen maar zou me er niet beter bij voelen als ze vervolgens naar het crematorium gaat.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:15

Voor 500 euro wordt mijn paard van 400 kg bij SHCN gecremeerd. Dat is dan een groepscrematie waarbij het as over zee wordt verstrooid, inclusief vervoer. Voor 2 maanden stal betaal ik 600 euro.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:51

Mijn shet die ik sinds mijn 2e verjaardag heb zou ik cremeren, ik kan mezelf nooit helemaal losmaken van haar.. Moet er niet aan denken :(
Bij mn andere ponies en paard ligt het anders, niet dat ik daar niet van hou, maar over het algemeen ben ik er vrij realistisch in,
het paard is dood, heeft geen gevoel meer en missen doe ik het toch wel, of het nu gecremeerd wordt of niet. Een plukje manen is net zo dierbaar als de as.
Behalve bij m'n shet, haar as zou ik in een sierraad of evt. tatoeage doen zodat ze altijd bij me is