superpony schreef:Maar het welzijn van een paard kun je niet bepalen aan de hand van standaard regels. Je hebt fanatieke mensen die willen per se dat een paard 24/7 buiten loopt etc etc. Maar dat kan en wil niet iedereen op die manier. En niet iedereen is per definitie slecht voor zijn paard(en) als dat anders gaat.
Sommige paarden zou ik liever op stal zien dan in de handen van hun eigenaar of gereden. Wat gaat men daarvan zeggen? Je kan niet 24/7 controleren. Daarnaast moeten mensen nou eenmaal fouten maken om te kunnen leren.
Onze pony's vroeger ( zeg 30/35jr geleden ) stonden op stand kwamen hele winter niet buiten en zomers van 1 op andere dag 24/7 wei. Manege daarna had 0,0 wei of paddock. Paarden werden wel oud en kan me niet herinneren dat we veel meer problemen hadden dan nu. Eerder minder........We weten nu meer en iedereen doet zijn best, maar als je om je heen kijkt weet je dat er veel dierenleed is.
Ik wil net als de meeste mensen dat onze paardjes het goed hebben. Maar je bent ten eerste afhankelijk van je pensionstal. In sommige omgevingen kun je gewoon geen kant op. Mag dan in bijv de randstad niemand meer paardrijden of een paard houden? Ik vind het prima hoor........Maar er wordt hier geroepen dat mensen hun paard verkopen als ze er geen geld, tijd of ruimte voor hebben, maar er zijn al heeeeeeeeeel veel paarden te koop en tot nu toe is er niet voor alle paarden een goede plek, die zijn er gewoon niet genoeg.
Dan maar naar de slager? Ook prima, maar vanwege de paspoorten mogen de meesten al niet meer voor menselijke consumptie. Maar goed, weg is weg.......
Stel dat minder mensen een paard kunnen houden, worden daar de pensionstallen beter van? Denk het niet. Meeste mensen met geld die bivj de sport beoefenen kiezen toch voor een stal met faciliteiten. Vaak hebben die stallen minder buiten mogelijkheden zoals naturals dat graag willen zien.
En de maneges? Manegepaarden en pony's staan er ook niet fijn bij en worden vrijwel nooit echt lekker gereden. Sommige lievelingspaardjes krijgen een beetje extra aandacht of poetsbeurt, maar verder is het nog niet geweldig op maneges. Daar beginnen de meesten, dus daar gaat al heel veel mis. Paarden krijgen weinig hooi, goedkoopste brok, weinig buiten, slecht passend tuig, slecht gereden etc etc. Ik heb maneges met FNRS sterren gezien waar je echt niet vrolijk werd, maar blijkbaar is de standaard echt niet zo hoog als men hier wil.
Er zijn idd stallen met paddocks. Dat zijn postzegels die net even iets groter zijn dan een standaard stal. Paarden staan er te niksen, krijgen er geen ruwvoer of water, maar staan wel 4 uur alleen voor zich uit te staren. Heel fijn voor ze..........
Toen onze pony's dat hadden liep de shet naar stal als hij de kans kreeg, zo erg vond hij zijn stal.
En dan nog een voorbeeld; Onze d-pony was niet zo lekker. De shet stond in de paddock met een ander paardje zodat de d-pony alleen in stal kon staan zonder stro en ruwvoer, hij mocht even niks hebben. Wij reden 3x pd 20km om met hem te gaan stappen en de shet bleef lekker buiten. De shet is 2 avonden onder het hek doorgekropen en stond voor ''hun'' stalletje te wachten om weer bij de d-pony te mogen. En de shet stond buiten met een ander paard, ruwvoer en water, ruimte etc.....
In ons groepje van 3 paardjes staanz e buiten regelmatig op een hoopje. Ze hebben dan wel alle ruimte, maar staan bij elkaar. Als er 1 of 2 liggen staan de andere er net niet bovenop. Dat is waken en natuurlijk gedrag, kijk ook maar eens in grote weides.
24/7 op een wei is voor veel paarden niet goed. Paarden krijgen door het eenzijdige voer tekorten. Daarnaast zijn paarden gevoelig voor fructaan, eiwitten etc. Als paarden op een ruime wei staan met andere paarden, lopen ze wat, maar lang niet genoeg. Ook is het afhankelijk van de groep hoe de sociale contacten zijn. Daar wordt lang niet overal op gelet. Men heeft gewoon te weinig grond of te weinig groepen etc. Wat doet men dan? Kleinere weides maken, is dat een oplossing?
In Nederland wordt het snel nat en drassig. Niet altijd even veilig en goed voor de benen. Dat paarden vies of nat worden is niet zo erg, hoewel rainrot zeer vervelend is. Maar peesproblemen soor zuigende grond is een ander verhaal.
En als paarden op een paddock al dan niet met of zonder ruwvoer staan, kunnen ze ook niet genoeg bewegen of hebben ze geen sociaal contact.
Die van ons lopen buiten in een groep, maar gras is er niet meer. Om niet te lang zonder te staan, gaan ze iets eerder naar binnen waar volop goed ruwvoer wordt gegeven. Wij komen altijd elke dag en zorgen dat ze dan beweging krijgen. Zowel in training als een ''natuurlijke'' beweging zoals spelen of lang wandelen.
Als ik moet kiezen, wandel ik liever een uur met ze aan de hand, dan ze 2 uur aan het hek staan bij de paddock bijvoorbeeld. Het eerste is namelijk vele malen beter voor ze, omdat ze dan wel bewegen. Maar goed, wij wisselen af en zorgen dat ze er sowieso nog lang uit komen als wij er zijn.
In onze zoektocht naar de perfecte stal, loop je toch tegen de ideeen van pensionhouders aan en daar doe je heel weinig aan. Of je moet genoegen nemen met minder kunnen rijden, of met minder buiten staan etc.
Prima als je kiest voor meer buiten, maar ik kies ervoor om mijn pony's sterk en soepel te houden, aangezien ik ze dagelijks wil rijden en het niet eerlijk vind om ze 1x pw uit de drek te pakken en 2 uur door het bos te jagen op een stijf paard zonde juiste bespiering etc.
Heel veel sportpaarden die minder buiten staan, komen wel uit hun stal en zijn in prima conditie. Dat kun je niet vergelijken met zelf op de wc gaan zitten. Dat kun je vergelijken met kinderen die trainen voor sport en daar andere dingen voor laten zoals uitgaan, sociaal leven etc.
Ondeugden komen vaak door verkeerd voeren, teveel voeren en te weinig beweging. Onze pony's zijn super relaxed op stal. Maar ook toen onze D 9 weken niks had gedaan, stapte ik op en reed het bos in. Veel zit in jezelf, dus niet overal het paard of iets anders de schuld van geven.
In een perfecte wereld hebben alleen mensen die echt van paarden houden, ervaring hebben, kennis hebben en blijven ontwikkelen een pensionstal, manege of particulier een paard.
Op een manege of pensionstal wordt iig nog een beetje op elkaar gelet. Wat denk je dat er achter gesloten hekken gebeurt?
Maar pas als pensionhouders willen moderniseren, ga je vooruit. Dat moeten wij als eigenaren afdwingen, want onze paarden, dus wij bepalen en wij betalen...........Maar dat is nu niet vaak zo, dus dan is het OF geen paard OF water bij de wijn doen.
En dan nog zullen er altijd verschillen blijven.......
Het is niet veel anders dan de mensen die een chihuahua nemen omdat ze op ene flat wonen en hem kattenbak zindelijk maken......Ook heel zielig, want zo een hondje voelt zich ook hond en wil ook rennen, spelen en naar buiten. Maar de chihuahua's die gewend zijn gedragen te worden en niet buiten te komen, reageren niet meer als een hond.
Onze pony's kunnen zichzelf niet redden in de natuur, zeker niet onze natuur. Daarnaast is het voor veel paarden geen ideale situatie om 24/7 buiten te staan en willen mensen nou eenmaal sport beoefenen. En die paarden krijgen vaak top verzorging, ook al is dat anders dan een natural dat wil. Toppaarden lopen vaak met beste spullen op topbodem etc, waar een rotte bak ook geen welzijn is.
Ik ben voor welzijnswetten, maar wil dan wel dat ze in het redelijke blijven en hoop dat de mensen die dat gaan bekijken, ook met iedereen rekening gaan houden.
Wauw dit heb je echt heel goed opgeschreven. Hier probeer ik dus met al mijn berichtjes ook op uit te komen.
En dit wil ook zeggen, laat elkaar lekker zijn ding doen zoals ze het zelf willen doen. Laat elkaar in zijn waarde.