Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dejong_wever schreef:Lijk mij dat de paspoorten van de klanten in een brandwerende kluis moeten?
Als je een paard koopt schrijf je je toch bij als eigenaar in het paspoort? Als
je dus een paard van de manege koopt en hij blijft op de manege dan staan
beide namen dus in het boekje, manege als verkoper en jij als eigenaar.
Starbreeze schreef:MarijeR schreef:Hier liggen ook alle paspoorten van klanten in de kluis.
Anders is het ook heel simpel, geen paspoort? Dan ook geen paard op het erf.
Blijf het trouwens raar vinden dat zoveel mensen met paarden wel hun paard ergens hun paard achter laten en zoveel problemen maken van een papiertje dat niet meer is dan een reisdocument en bewijs dat het paard geënt is
Overigens zijn al mijn paarden ingeschreven in Amerikaanse stamboeken waarbij je niets met het paard kunt (als in wedstrijden en fokken) zonder dat je het paard over hebt geschreven op naam en waarbij je bij het overschrijven ook getekende transfer forms op moet sturen dus dan heb je altijd een bewijs van aankoop, de verkoper moet het ook tekenen.
Hier is de AID trouwens ook al 2 keer geweest voor controle.
Nu zitten we sowieso bij hen in het bestand ivm import van paarden en dan willen ze daarvoor ook wel eens extra komen checken.
In principe heb ik er geen moeite mee waar ik wel moeite mee heb is wat als paard én paspoort gestolen worden. Paard is dan te verkopen. Ik wou dat ze daar dan eens wat aan deden. Een andere mogelijkheid zou zijn is constateren welke paarden op stal staan dmv chips lezen, stal op slot en binnen een x aantal uur de paspoorten ter plaatse.
Bij ons op stal was dit overigens ook niet bekend.
Weet jij trouwens of ze dan ook alle entingen checken bij zo'n controle?
Joysieee schreef:Ik vraag me af hoe het dan met deze situatie zit als ze zouden komen controleren bij mijn opa:
Bij mijn opa staan een aantal paarden. Van allemaal is het paspoort aanwezig, alleen van een van de twee jaarlingen niet. Hij is wel gechipt toen hij nog een jong veulen was. De reden dat we zijn paspoort niet hebben is dat de dierenarts formulieren is kwijtgeraakt. We hebben de dierenarts al een aantal keer gebeld, en hij zou gaan 'zoeken'. Nooit meer iets van gehoord. We hebben dus nu nog steeds geen paspoort. Als ze nu komen controleren daar, hoe zit dat dan..?
Gini schreef:ruitje schreef:Mensen die het paspoort niet af willen geven: willen jullie dan wel de boete betalen?
Wij hebben er 85 staan, 85 x 750: 63.750 euro!!!!!!
De boete is natuurlijk niet leuk, maar ik hoop dat je ook de andere kant ziet. Als pensionklant sta je heel zwak als alles in handen is van de pensionhouder. Allemaal leuk als het nog rozengeur en maneschijn is, maar wat als de relatie ook maar een beetje versomberd? Hoeft nog niet zozeer dikke ambras te zijn, gewoon een haar in de boter en een beetje kwaadwillende stalhouder en je bent je paard kwijt.
Want ook al is het theoretisch gezien geen eigendomsbewijs, als een persoon zowel het paard als het juiste paspoort bezit, wie gaat zich dan vragen stellen over eventuele diefstal?