Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ViennaK

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:02

Dat vind ik ook dat ze in die landen ook beter kunnen gaan controleren,
maar ja Nederland he meteen alles of niks...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:07

Cookies schreef:
En als jij dan net in het ziekenhuis ligt? Of in je bikini op de Behamas? :D

Daar heb je een goed punt, voor je idd bij je hotel bent en omgekleed.... :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:20

dejong_wever schreef:
Lijk mij dat de paspoorten van de klanten in een brandwerende kluis moeten?

Als je een paard koopt schrijf je je toch bij als eigenaar in het paspoort? Als
je dus een paard van de manege koopt en hij blijft op de manege dan staan
beide namen dus in het boekje, manege als verkoper en jij als eigenaar.

Nee dus, dat is afhankelijk van het stamboek. Ik heb gewoon het paspoort van de verkoper gekregen, er staat ook nergens in wie de eigenaar is. Naam van de eigenaar (dus mijn naam) staat op het afstammingsbewijs. Verkoper moest haar afstammingsbewijs insturen, samen met een formulier dat door haar en mij ondertekend was. Een week of twee later kreeg ik van het stamboek een nieuw afstammingsbewijs met daarop mijn naam achter eigenaar.

DubbelDun, is APP actueel dan? :oo

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:24

Starbreeze schreef:
MarijeR schreef:
Hier liggen ook alle paspoorten van klanten in de kluis.
Anders is het ook heel simpel, geen paspoort? Dan ook geen paard op het erf.
Blijf het trouwens raar vinden dat zoveel mensen met paarden wel hun paard ergens hun paard achter laten en zoveel problemen maken van een papiertje dat niet meer is dan een reisdocument en bewijs dat het paard geënt is :?
Overigens zijn al mijn paarden ingeschreven in Amerikaanse stamboeken waarbij je niets met het paard kunt (als in wedstrijden en fokken) zonder dat je het paard over hebt geschreven op naam en waarbij je bij het overschrijven ook getekende transfer forms op moet sturen dus dan heb je altijd een bewijs van aankoop, de verkoper moet het ook tekenen.

Hier is de AID trouwens ook al 2 keer geweest voor controle.
Nu zitten we sowieso bij hen in het bestand ivm import van paarden en dan willen ze daarvoor ook wel eens extra komen checken.

In principe heb ik er geen moeite mee waar ik wel moeite mee heb is wat als paard én paspoort gestolen worden. Paard is dan te verkopen. Ik wou dat ze daar dan eens wat aan deden. Een andere mogelijkheid zou zijn is constateren welke paarden op stal staan dmv chips lezen, stal op slot en binnen een x aantal uur de paspoorten ter plaatse.

Bij ons op stal was dit overigens ook niet bekend.

Weet jij trouwens of ze dan ook alle entingen checken bij zo'n controle?

Entingen worden niet gecheckt want die zijn niet verplicht.
Wel chip en paspoort. En import/export papieren (ik heb nog wel eens paarden uit het buitenland op stal).

Ik snap trouwens ook niet dat mensen een paard kopen zonder contract. Al is het maar een geschreven papier met de gegevens van het paard en datum van overdracht + handtekeningen.

Oh en ik weet niet wat het wachten van een AID inspecteur kost maar ik weet wel dat een NVWA inspecteur per kwartier haar tijd berekent en daar komt mijn uurloon nog niet aan... Dus een paar uur laten wachten tot pensionklanten even met een paspoort komen, lijkt mij niet grappig.

Kijk, ik ben ook niet blij met die regeling maar ik heb me er wel aan te houden. Is een klant het er niet mee eens, prima maar dan gaat ie het er maar op een andere stalling heel erg niet mee eens zijn, niet bij mij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:28

Zover ik weet wachten ze gewoon niet. Niet direct kunnen tonen is een boete, klaar.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:31

Maar hoe doen ze het met paarden die gewoon op de wei staan zonder dat daar verdere voorzieningen zijn?

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:33

Nou bij ons wachten ze heel netjes.
Ze waren om half 10 bij ons en als ik het goed heb gingen ze pas rond 12 uur weg.
Ze moesten nog 1 paspoort hebben en daar hebben ze netjes op gewacht.
En qua kosten zover ik weet zijn er geen kosten aan verbonden.
Er is in ieder geval niks over gezegd....
Ze zijn alleen op het moment met grote stallen bezig en geen particulieren.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:33

Ik vraag me af hoe het dan met deze situatie zit als ze zouden komen controleren bij mijn opa:

Bij mijn opa staan een aantal paarden. Van allemaal is het paspoort aanwezig, alleen van een van de twee jaarlingen niet. Hij is wel gechipt toen hij nog een jong veulen was. De reden dat we zijn paspoort niet hebben is dat de dierenarts formulieren is kwijtgeraakt. We hebben de dierenarts al een aantal keer gebeld, en hij zou gaan 'zoeken'. Nooit meer iets van gehoord. We hebben dus nu nog steeds geen paspoort. Als ze nu komen controleren daar, hoe zit dat dan..?

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:40

Denk dat je de dierenarts eens goed aan zijn jas moet trekken,
dat hij het in orde maakt.
Chipnummer kan hij zo uitlezen als hij dat niet meer heeft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:44

Joysieee schreef:
Ik vraag me af hoe het dan met deze situatie zit als ze zouden komen controleren bij mijn opa:

Bij mijn opa staan een aantal paarden. Van allemaal is het paspoort aanwezig, alleen van een van de twee jaarlingen niet. Hij is wel gechipt toen hij nog een jong veulen was. De reden dat we zijn paspoort niet hebben is dat de dierenarts formulieren is kwijtgeraakt. We hebben de dierenarts al een aantal keer gebeld, en hij zou gaan 'zoeken'. Nooit meer iets van gehoord. We hebben dus nu nog steeds geen paspoort. Als ze nu komen controleren daar, hoe zit dat dan..?

Dan is je opa verantwoordelijk, aangezien van hem verwacht wordt dat hij de juiste stappen onderneemt om toch tijdig een paspoort aan te vragen.
Dierenarts kan terug komen en nieuw formulier invullen, dat kan dan worden opgestuurd om paspoort aan te vragen. l
Denk dat de inspectie namelijk weinig interesse heeft bij het verhaal van je opa, want het zijn al jaarlingen, kortom..
Al ruim de tijd gehad om hier iets aan te doen.

(wel slordig dat da het niet sneller leuk heeft opgelost met je opa)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:52

Laat ze maar bij ons langskomen. Alle 300 paspoorten zijn er, ik wens ze veel succes en plezier met het lezen van de chipnummers in de opfokstallen :')

Verder weer erg flauw om hiervoor 'aan huis' boetes uit te gaan delen... zonde van het belastinggeld om hiervoor mensen op pad te sturen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:19

Ik denk dat ze hier weer gewoon een makkelijke melkkoe gevonden hebben. Ik vind het maar een onhandig gedoe. En de boer is er al helemaal niet blij mee om ineens 40 paspoorten te hebben die hij als een douanebeambte de hele dag mag gaan staan uitdelen en innemen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:35

Voor de pensionhouders die de paspoorten wel op stal hebben vraag ik me af hoe jullie dat doen met uitgeven? In mijn geval heb ik hem zo een 3x per week nodig.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:44

Wij hebben een brandkluis in de kantine, elke eigenaar heeft hiervan de code (die natuurlijk wel eens veranderd wordt).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:02

En dan kunnen alle klanten bij alle paspoorten ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:11

Pff, als eigenaar zou ik dat meer een probleem vinden dan als de stalhouder het had.
Als mijn paspoort weg is weet niemand wie het was...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:13

Niet leuk? Serieus, doe mij ook zo'n geldboom :')

En kom op he, als een pensionstal houder een keer een paard verkoopt staat dat binnen 5 minuten op bokt en wil niemand meer bij je staan. Tenzij mensen natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en toch bij die boer gaan staan die illegaal boxen verhuurd en ineens niet zo professioneel blijkt te zijn :+

Voordeel daarvan is dan weer dat die veel minder snel controle krijgt want die staat niet in het systeem :')

Wij hebben ook veel liever geen paspoorten, ongevraagd een hele administratie, verantwoordelijkheid en kans op klanten die vertrekken erbij....ik zie dit nou niet echt als kans om een paard zomaar te verkopen met gratis rechtszaken en negatieve pr erbij, eerder als een moeilijke situatie waarbij WIJ voor de boete opdraaien als JIJ je niet aan de wet wil houden :+

Gini schreef:
ruitje schreef:
Mensen die het paspoort niet af willen geven: willen jullie dan wel de boete betalen?

Wij hebben er 85 staan, 85 x 750: 63.750 euro!!!!!!

De boete is natuurlijk niet leuk, maar ik hoop dat je ook de andere kant ziet. Als pensionklant sta je heel zwak als alles in handen is van de pensionhouder. Allemaal leuk als het nog rozengeur en maneschijn is, maar wat als de relatie ook maar een beetje versomberd? Hoeft nog niet zozeer dikke ambras te zijn, gewoon een haar in de boter en een beetje kwaadwillende stalhouder en je bent je paard kwijt.
Want ook al is het theoretisch gezien geen eigendomsbewijs, als een persoon zowel het paard als het juiste paspoort bezit, wie gaat zich dan vragen stellen over eventuele diefstal?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:14

Net mijn stalhouder geappt, die zegt dat de AID kopie"en voldoende vindt, die ga ik dus morgen maar even maken voor hem :D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:16

Kijk, dat is nog eens meten met 2 maten. Bij ons werd gezegd dat dit absoluut niet mocht door die AID.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:18

nou heb het aan mijn stalhoudster doorgegeven en doet er niks mee.
Haar probleem dan maar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:18

Via via waarschijnlijk allemaal. Van horen zeggen. Maar wat de AID zelf zegt blijft een beetje vaag...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:20

Dat is grappig, wij hebben vandaag nog gebeld en ze gaan daar dus niet mee akkoord. Maargoed, zijn risico :)

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:20

Bij ons mochten ook geen kopieen....

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:25

ViennaK schreef:
Ze zijn alleen op het moment met grote stallen bezig en geen particulieren.

Dat klopt niet helemaal, bij ons in de buurt is er een stal gecontroleerd met 8 eigen paarden.

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:28

Dat is wat ze tegen ons zeiden....
Maar ze vertellen natuurlijk niet alles he.