Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Maar wanneer ik er leeg mee rondrij, of er alleen maar m'n fiets in vervoer, mag iedereen met een B rijbewijs ermee rijden! 
)

Mi_Amore schreef:Mijn trailer weegt leeg 650, mijn wagen mag 1300 trekken en wij blijven in totaliteit onder de 3500kg dus ook hier wordt met een gewoon B-rijbewijs rondgetuft
Ik ben info gaan vragen bij de politie, de VAB (autorijschool), de autokeuring en de verzekeraar, alle 4 vertelden ze mij andere info.
Ik rij dus voorlopig rond met mijn gewone B-rijbewijs, maar wil in de toekomst wel voor mijn BE gaan.
jolanda20 schreef:we zeggen toch hetzelfde ( los van elk rijbewijs)
panda van hierboven mag 800kg trekken. er mag dus iets achterhangen wat een totale laadvermogen heeft tot 800kg.
ook als de aanhanger leeg 780kg weegt maar geladen mag worden tot 2000kg mag hij niet achter de panda.
kortom... aanhanger mag niet ( met welk rijbewijs dan ook) zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto.
die link van rijksoverheid is duidelijk. er is ook een rekentabel waar je de gewichten in kunt vullen. systeem rekent uit welk rijbewijs je moet hebben.. zal eens zoeken
Myca schreef:Ze kijken helemaal niet naar wat je daadwerkelijk in kg vervoert (tenzij het teveel is).
De norm gaat over de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger.
Die mag samen niet meer dan 3.500 kilo zijn.
Of je de aanhanger nou leeg of vol hebt, dat maakt niet uit.
Dit is ook de reden dat sommige mensen hun trailer/caravan terug laten keuren in max laadgewicht.
wanneer je wordt aangehouden kijkt de agent naar twee dingen:
Urielle schreef:Ik rij al jaren op mijn B-rijbewijs met mijn Volvo V70 en anderhalfpaards Weijer. Ik heb wel BE-cursus gehad maar door faalangst durf ik niet op voor het rijbewijs. Ik ben wel redelijk handig met de trailer vind ik zelf.
rumay schreef:Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan 750 kg?
Ja zie vraag 2
Nee Rijbewijs B volstaat
Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan het trekkend voertuig?
Ja Voor deze combinatie heeft u uw BE rijbewijs nodig
Nee Zie vraag 3
Weegt de totale combinatie meer dan 3500 kg?
Ja Voor deze combinatie heeft u uw BE rijbewijs nodig
Nee Rijbewijs B volstaat
Ergens effe vb geleend
rumay schreef:Wanneer een BE-rijbewijs?
Er is veel misverstand over het feit wanneer je nu wel of niet moet beschikken over het rijbewijs E achter B (of BE).
Vanaf januari 2013 zijn deze regels gewijzigd. Heeft u het rijbewijs E bij BE behaald voor 18 januari 2013 dan verandert er niets voor u.
De rijbewijscategorie B (personenauto) geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo.
Is de aanhanger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs BE verplicht als de toegestane maximum massa van de combinatie meer bedraagt dan 3.500 kilo uitkomt. De aanhanger mag wel zwaarder zijn dan de auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet blijken of de auto een dergelijke zware aanhanger wel mag en kan trekken.
Het BE rijbewijs is dus voor bestuurders van auto's met aanhanger (of trailer of caravan) waarvan het gewicht van de totale combinatie zwaarder is dan 3.500 kg.
Nog ergens geleend
jolanda20 schreef:Tegen mij is gezegd: mag je auto bijv. 1500kg trekken en je aanhanger mag geladen worden tot 1300kg.. dan mag je ermee rijden.
maar mag je auto 1500kg. trekken en je aanhanger ( op kenteken) geladen tot 2000kg. mag je er wettelijk niet mee rijden.
Ome agent (letterlijk mijn ome agent) kijkt naar het totale gewicht wat de aanhanger geladen mag worden. ookal weegt je aanhanger leeg 700kg, je mag er niet mee rijden. ook niet al zet je er een pak suiker is.
anneliesdj schreef:jolanda20 schreef:Tegen mij is gezegd: mag je auto bijv. 1500kg trekken en je aanhanger mag geladen worden tot 1300kg.. dan mag je ermee rijden.
maar mag je auto 1500kg. trekken en je aanhanger ( op kenteken) geladen tot 2000kg. mag je er wettelijk niet mee rijden.
Ome agent (letterlijk mijn ome agent) kijkt naar het totale gewicht wat de aanhanger geladen mag worden. ookal weegt je aanhanger leeg 700kg, je mag er niet mee rijden. ook niet al zet je er een pak suiker is.
Wat nogal logisch is want je gaat niet voor de lol met een lege trailer rondrijden en een pak suiker kan ook wel in de auto.
een 2-paards weegt grofweg 800, dan mag er maar 500kg hooi meer in voor je de grens hebt. Stomweg door het eigen gewicht van je trailer. Vind ik best zonde, want als je paard 600 weegt op de eerste zit je nog safe. Op de tweede heb je teveel met wat pech wanneer je auto 2000 heeft. Weegt ie minder lukt het ook nog wel, maar zijn er veel lichte wagens die zwaarder mogen trekken eigenlijk?