Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Re: Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:58

@sflj Je zit echt verkeerd hoor.
Wat voor rijbewijzen je allemaal ook hebt, een Fiat Panda 1.2 bijv. mag max 400kg ongeremd trekken en 800kg geremd. Daarnaast moet je ook nog rekening houden met de max. kogeldruk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:02

Aha!
Dankjewel! Mijn trailer weegt 750kg leeg! Dan mag die er dus achter! Ik mag er zelfs nog 50kg in laden! (Zak cement, een paar balen hooi ofzoiets!)
Alle tmm's opgeteld (trailer is 2000 en de Panda < 1500kg) is minder dan 3500 dus hoef ik geen B+E te hebben!
Dus zit ik níet verkeerd! ;)

Jongens, denk nou eens logisch na! Waarom zou dat niet mogen? In de papieren van die auto staat dat hij het mag trekken! Waarom roepen jullie dan tegelijk dat het niet mag?
De aanhanger op zich mag 2000kg wegen. Mogen dus bijvoorbeeld twee paarden in. Alleen dán mag het niet meer achter die Panda. ;) Maar wanneer ik er leeg mee rondrij, of er alleen maar m'n fiets in vervoer, mag iedereen met een B rijbewijs ermee rijden!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:10

Varekaj schreef:
je moet toch kijken naar de tmm van je wagen + tmm van de aanhanger voor die 3500? Dat de aanhanger zwaarder mag zijn weet ik, maar je mag dan toch steeds nog niks trekken waarvan de tmm hoger is dan wat op papier staat? Dat is toch gebleven?

Ja dat klopt. Doe ik toch?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:22

Tegen mij is gezegd: mag je auto bijv. 1500kg trekken en je aanhanger mag geladen worden tot 1300kg.. dan mag je ermee rijden.
maar mag je auto 1500kg. trekken en je aanhanger ( op kenteken) geladen tot 2000kg. mag je er wettelijk niet mee rijden.
Ome agent (letterlijk mijn ome agent) kijkt naar het totale gewicht wat de aanhanger geladen mag worden. ookal weegt je aanhanger leeg 700kg, je mag er niet mee rijden. ook niet al zet je er een pak suiker is.

wij hebben een auto die weegt 1475kg. mag 2000kg trekken. ik mag dus niets trekken wat op kenteken staat hoger dan 2000kg. de trailer met totale laadvermogen 1600 mag wel.

als je iets wilt trekken.. kijk dan goed naar het max laadvermogen + lediggewicht van je aanhanger. dit moet onder het vermogen blijven van je trekkend voertuig. met elk rijbewijs geldt dit.

als er iets volgens jullie niet klopt hoor ik dit vriendelijk. dan vraag ik ome agent om uitleg

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:37

Dan vraag hem maar, want het klopt niet.
Ik denk dat hij het wel weet maar misschien niet zo duidelijk heeft uitgelegd of jij hebt hem niet goed begrepen. ;)
Maar ik kan alleen maar in herhaling vallen; een auto mag trekken, wat ie (werkelijk gewicht!) mag trekken!
Dat de aanhanger zelf veel meer mag hebben, maakt niet uit! Met de auto mag je die capaciteit misschien niet benutten. (Zie het voorbeeld met de Panda ;) )
En komt het totaal van beide tmm's boven de 3500kg. moet je op zijn minst B + E hebben. Daaronder is B voldoende. Ook al heb je een driepaardstrailer achter een Smart! :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:18

Ze kijken helemaal niet naar wat je daadwerkelijk in kg vervoert (tenzij het teveel is).

De norm gaat over de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger.
Die mag samen niet meer dan 3.500 kilo zijn.

Of je de aanhanger nou leeg of vol hebt, dat maakt niet uit.
Dit is ook de reden dat sommige mensen hun trailer/caravan terug laten keuren in max laadgewicht.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:21

we zeggen toch hetzelfde ( los van elk rijbewijs)

panda van hierboven mag 800kg trekken. er mag dus iets achterhangen wat een totale laadvermogen heeft tot 800kg.
ook als de aanhanger leeg 780kg weegt maar geladen mag worden tot 2000kg mag hij niet achter de panda.

kortom... aanhanger mag niet ( met welk rijbewijs dan ook) zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto.

die link van rijksoverheid is duidelijk. er is ook een rekentabel waar je de gewichten in kunt vullen. systeem rekent uit welk rijbewijs je moet hebben.. zal eens zoeken

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:23

Mijn trailer weegt leeg 650, mijn wagen mag 1300 trekken en wij blijven in totaliteit onder de 3500kg dus ook hier wordt met een gewoon B-rijbewijs rondgetuft :)

Ik ben info gaan vragen bij de politie, de VAB (autorijschool), de autokeuring en de verzekeraar, alle 4 vertelden ze mij andere info.
Ik rij dus voorlopig rond met mijn gewone B-rijbewijs, maar wil in de toekomst wel voor mijn BE gaan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:28

Nogmaals; de auto mag trekken, wat ie mag trekken!
Wanneer die aanhanger een tmm van 2000kg heeft, maar op dát moment dat ie achter die Panda hangt, minder weegt dan wat die auto maximaal mag trekken, (dus mínder dan 800kg) is er geen probleem!
Hij weegt 750 leeg en de drie balen hooi die ik vervoer, 45 kilo. Maakt samen 795kg en mag dus gewoon! Zelfs wanneer ik slechts B heb!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:28

Mi_Amore schreef:
Mijn trailer weegt leeg 650, mijn wagen mag 1300 trekken en wij blijven in totaliteit onder de 3500kg dus ook hier wordt met een gewoon B-rijbewijs rondgetuft :)

Ik ben info gaan vragen bij de politie, de VAB (autorijschool), de autokeuring en de verzekeraar, alle 4 vertelden ze mij andere info.
Ik rij dus voorlopig rond met mijn gewone B-rijbewijs, maar wil in de toekomst wel voor mijn BE gaan.

het is idd zo verwarrend. iedereen zegt wat anders.
ik ga het rijbewijs proberen te halen. ik wil geen bekeuring krijgen. je moet eerst betalen en dan pas kan je in beroep gaan. Die bekeuringen zijn niet misselijk

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:29

jolanda20 schreef:
we zeggen toch hetzelfde ( los van elk rijbewijs)

panda van hierboven mag 800kg trekken. er mag dus iets achterhangen wat een totale laadvermogen heeft tot 800kg.
ook als de aanhanger leeg 780kg weegt maar geladen mag worden tot 2000kg mag hij niet achter de panda.

kortom... aanhanger mag niet ( met welk rijbewijs dan ook) zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto.

die link van rijksoverheid is duidelijk. er is ook een rekentabel waar je de gewichten in kunt vullen. systeem rekent uit welk rijbewijs je moet hebben.. zal eens zoeken

Jij schrijft twee verschillende dingen. Spreekt jezelf tegen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:30

Myca schreef:
Ze kijken helemaal niet naar wat je daadwerkelijk in kg vervoert (tenzij het teveel is).

De norm gaat over de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger.
Die mag samen niet meer dan 3.500 kilo zijn.

Of je de aanhanger nou leeg of vol hebt, dat maakt niet uit.
Dit is ook de reden dat sommige mensen hun trailer/caravan terug laten keuren in max laadgewicht.

Jij ook. ;) wanneer je wordt aangehouden kijkt de agent naar twee dingen:
Mag de aanhanger achter deze auto? (Auto mag 800 trekken, aanhanger weegt op dat moment minder dan 800. Is dus geen probleem.)
En heeft de chauffeur het juiste rijbewijs? (Auto heeft een tmm van minder dan 1500 (hoeveel heeft een Panda?) en de trailer 2000kg. Samen is dat minder dan 3500 kg. Chauffeur heeft een B rijbewijs. Ok! Geen probleem! Goeie reis! Dag mijnheer agent! Fijne dag nog! :)
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 24-08-13 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:33

Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan 750 kg?
Ja zie vraag 2
Nee Rijbewijs B volstaat

Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan het trekkend voertuig?
Ja Voor deze combinatie heeft u uw BE rijbewijs nodig
Nee Zie vraag 3

Weegt de totale combinatie meer dan 3500 kg?
Nee Rijbewijs B volstaat

Ergens effe vb geleend

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:34

Urielle schreef:
Ik rij al jaren op mijn B-rijbewijs met mijn Volvo V70 en anderhalfpaards Weijer. Ik heb wel BE-cursus gehad maar door faalangst durf ik niet op voor het rijbewijs. Ik ben wel redelijk handig met de trailer vind ik zelf.

Bij mij bijna hetzelfde. Subaru Forester en een 1,5 paards Weijer en mede door faalangst 2x gezakt. Bij de 2e keer zei de examinator dat ik vooral ervaring op moest doen. Dat ben ik dus maar gaan doen met mijn combinatie. Krijg regelmatig complimenten over mijn rijstijl, dus blijkbaar heb ik vrij aardig geleerd hoe je met aanhanger/trailer moet rijden. En het grootste compliment geeft mijn paard eerlijk gezegd. Die stapt steeds makkelijker op de trailer en komt er rustig en onbezweet vanaf.
Raad wel iedereen aan die overweegt om zonder E-rijbewijs op pad te gaan wel een aantal rijlessen te nemen.

Heb destijds het kenteken van mijn trailer laten aanpassen, met de nieuwe regels zou dat niet nodig zijn geweest.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:35

Wanneer een BE-rijbewijs?
Er is veel misverstand over het feit wanneer je nu wel of niet moet beschikken over het rijbewijs E achter B (of BE).

Vanaf januari 2013 zijn deze regels gewijzigd. Heeft u het rijbewijs E bij BE behaald voor 18 januari 2013 dan verandert er niets voor u.

De rijbewijscategorie B (personenauto) geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo.
Is de aanhanger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs BE verplicht als de toegestane maximum massa van de combinatie meer bedraagt dan 3.500 kilo uitkomt. De aanhanger mag wel zwaarder zijn dan de auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet blijken of de auto een dergelijke zware aanhanger wel mag en kan trekken.

Het BE rijbewijs is dus voor bestuurders van auto's met aanhanger (of trailer of caravan) waarvan het gewicht van de totale combinatie zwaarder is dan 3.500 kg.

Nog ergens geleend

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:36

rumay schreef:
Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan 750 kg?
Ja zie vraag 2
Nee Rijbewijs B volstaat

Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan het trekkend voertuig?

Nee Zie vraag 3

Weegt de totale combinatie meer dan 3500 kg?
Nee Rijbewijs B volstaat

Ergens effe vb geleend

En dit is nu juist niet meer zo. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:37

rumay schreef:
Wanneer een BE-rijbewijs?
Er is veel misverstand over het feit wanneer je nu wel of niet moet beschikken over het rijbewijs E achter B (of BE).

Vanaf januari 2013 zijn deze regels gewijzigd. Heeft u het rijbewijs E bij BE behaald voor 18 januari 2013 dan verandert er niets voor u.

De rijbewijscategorie B (personenauto) geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo.
Is de aanhanger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs BE verplicht als de toegestane maximum massa van de combinatie meer bedraagt dan 3.500 kilo uitkomt. De aanhanger mag wel zwaarder zijn dan de auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet blijken of de auto een dergelijke zware aanhanger wel mag en kan trekken.

Het BE rijbewijs is dus voor bestuurders van auto's met aanhanger (of trailer of caravan) waarvan het gewicht van de totale combinatie zwaarder is dan 3.500 kg.

Nog ergens geleend

Exact! Dit is juist!
En dus mag mijn lege trailer achter een Panda en hoeft de chauffeur slechts een b rijbewijs te hebben. ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:40

Toegestane maximale massa
Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijscategorie B+ (code 96) mag u met een auto:

iedere aanhanger gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 4.250 kg (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

Van de site van de rijksoverheid en daar kan je test doen of je met een B mag rijden

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:41

Voorbeelden van combinaties
Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het gewicht om leeggewicht + laadvermogen.

Gewicht auto (kilo)
Gewicht aanhanger (kilo)
Benodigd rijbewijs
2.400 850 Rijbewijs B
2.400 1.400 Rijbewijs B+ code 96
2.400 2.000 Rijbewijs BE
3.000 4.000 Rijbewijs BE (voor 19 januari 2013), anders Rijbewijs C1 of C

Zo nu is de puzzel compleet geloof ik
Krijg het alleen niet goed geplaatst
1e rij is gewicht auto (2400kg, 2e rij gewicht aanhanger( 850, 1400, 2000 of 4000kg)
Laatst bijgewerkt door Steppe op 24-08-13 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:42

jolanda20 schreef:
Tegen mij is gezegd: mag je auto bijv. 1500kg trekken en je aanhanger mag geladen worden tot 1300kg.. dan mag je ermee rijden.
maar mag je auto 1500kg. trekken en je aanhanger ( op kenteken) geladen tot 2000kg. mag je er wettelijk niet mee rijden.
Ome agent (letterlijk mijn ome agent) kijkt naar het totale gewicht wat de aanhanger geladen mag worden. ookal weegt je aanhanger leeg 700kg, je mag er niet mee rijden. ook niet al zet je er een pak suiker is.

Wat nogal logisch is want je gaat niet voor de lol met een lege trailer rondrijden en een pak suiker kan ook wel in de auto.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:48

anneliesdj schreef:
jolanda20 schreef:

Wat nogal logisch is want je gaat niet voor de lol met een lege trailer rondrijden en een pak suiker kan ook wel in de auto.

Maar het mag wel. De bewering van Jolanda20 is niet juist
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 24-08-13 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:52

gatver, mijn post is weg. Opnieuw dan maar.

Er zijn zat trailers die voldoen aan de tmm die je mag trekken. Kan je beter zo eentje aanschaffen, zit je safe met je b. Pak je een grotere heb je idd gedoe met terugkeuren en je verliest soms ook laadoptie omdat ze zelf al zo zwaar zijn. Zeg nou zelf, als je 1300 mag trekken max, en je wil hooi halen. Dan is een 1,5 met tmm 1300 handig, die wegen pakweg 600kg. Mag je 700kg hooi proberen induwen. Niet dat dat lukt :P een 2-paards weegt grofweg 800, dan mag er maar 500kg hooi meer in voor je de grens hebt. Stomweg door het eigen gewicht van je trailer. Vind ik best zonde, want als je paard 600 weegt op de eerste zit je nog safe. Op de tweede heb je teveel met wat pech wanneer je auto 2000 heeft. Weegt ie minder lukt het ook nog wel, maar zijn er veel lichte wagens die zwaarder mogen trekken eigenlijk?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:53

Ik koop dit jaar een grotere auto, dan gaat mijn stiefvader me les geven met trailer rijden :D
Kan ik lekker met ponylief of stap !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:56

ik koop een trailer met tmm die gelijk staat aan wat ik max mag trekken of schakel een kennis met auto, trailer en be in. Of ik bel de paardentaxi. Hoef ik ook niet te tellen hoeveel wat weegt, lekker makkelijk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:06

Dat is verstandig. ;)

(Totdat je wordt aangehouden en je paard of vrachtje hooi nét even zwaarder blijkt te zijn dan je dacht! Had je nou maar een trailer met íetsje meer laadvermogen! Haha!)

Wat mij irriteert is dat er hier op Bokt.nl steeds maar weer onwaarheden geschreven worden.
Mensen raken daardoor verward.