paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Re: paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:40

Vreemde vergelijking met paarden in de wei.. Die paarden hebben geen ruiter op zich en snappen zelf niet dat dat voor andere ruiters gevaarlijk kan zijn.
En natuurlijk moet je zelf ook altijd je paard in bedwang kunnen houden, als jij voorbij komt gegalopeert en mijn paard vliegt er daardoor vandoor zit ik fout, want ik houd mijn paard niet onder controle. Echter bestaat er ook nog zoiets als fatsoen. Net als het opstaan voor een bejaarde in de bus, heb je ook het fatsoen dat je anderen gewoon netjes in stap passeert. Dat andere paarden er niet van op hol slaan betekend niet dat het dan maar oké is. Mijn paard zal er bijvoorbeeld niet vandoor gaan maar ze is de rest van de rit wel harstikke gespannen en onrustig.

Zo hoor je je eigen kinderen natuurlijk ook gewoon 'onder controle' te houden, maar als jij door het bos gallopeert en je ziet kleine kinderen lopen ga je ook uit fatsoen en veiligheid voor je medemens even stappen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:46

Dat vindt ik echt onzin. :+ Dus omdat jij het naar je zin wilt hebben moet ik jou maar in stap passeren? Ik wil het ook naar mijn zin hebben en daarom wil ik graag door blijven draven maar omdat jij dat niet wilt omdat je hele rit dan verpest is moet ik maar gaan stappen.

Waarom jij wel en ik niet?

Waarom paarden in de wei een vreemde vergelijking? Dan kan het schijnbaar wel maar als er iemand op zit kan het niet. :?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:46

Geen wonder........... dat veel mensen een hekel hebben aan mensen met paarden dat aan het verkeer deelnemen en of ergens rijden.

Er zijn behoorlijk een hoop aso's zo te lezen. Logisch dat veel verkeerdeelnemers zoals fietsers en auto's en noem maar op steeds minder begrip kunnen opbrengen en asocialer worden naar de ruiters en of menners toe, zelfs mederuiters en of aanspanningen.

Dat lees ik steeds meer op de bokt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:47

Ragdollcat schreef:
Geen wonder........... dat veel mensen een hekel hebben aan mensen met paarden dat aan het verkeer deelnemen en of ergens rijden.

Er zijn behoorlijk een hoop aso's zo te lezen. Logisch dat veel verkeerdeelnemers zoals fietsers en auto's en noem maar op steeds minder begrip kunnen opbrengen en asocialer worden naar de ruiters en of menners toe, zelfs mederuiters en of aanspanningen.

_/-\o_

Want als een auto te hard voorbij rijdt dan is dat ook een idioot en dan heeft die ook je hele rit verpest. :')

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:47

Somebitch schreef:
Dat vindt ik echt onzin. :+ Dus omdat jij het naar je zin wilt hebben moet ik jou maar in stap passeren? Ik wil het ook naar mijn zin hebben en daarom wil ik graag door blijven draven maar omdat jij dat niet wilt omdat je hele rit dan verpest is moet ik maar gaan stappen.

Waarom jij wel en ik niet?

Waarom paarden in de wei een vreemde vergelijking? Dan kan het schijnbaar wel maar als er iemand op zit kan het niet. :?

Omdat jij het 2 minuutjes niet naar je zin kan hebben en ik 2 uur niet ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:48

Somebitch schreef:
Ragdollcat schreef:

_/-\o_

Want als een auto te hard voorbij rijdt dan is dat ook een idioot en dan heeft die ook je hele rit verpest. :')

Als een auto in de polder met 80 voorbij rijd is dat ook een asociale idioot ja.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:49

Somebitch schreef:
Ragdollcat schreef:

_/-\o_

Zelf heb ik er geen last van. bij veel mensen helaas wel.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:49

Somebitch schreef:
Ragdollcat schreef:

_/-\o_

Uuh of jij vat ragdollcat verkeerd op of ik vat haar verkeerd op, maar volgens mij val jij juist onder de noemer aso als je het teveel gevraagd vind om even 2 minuutjes te stappen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:50

Somebitch schreef:
Ragdollcat schreef:

_/-\o_

Jij passeert galopperend, ongeacht wie of wat daar loopt?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:51

In plaats van je zo druk te maken om iets nutteloos kan je beter denken dat het een goede oefening is voor je paard en hoevaker je paard het meemaakt hoe makkelijker het wordt.
Mij halen ze hier geregeld in met 80 km per uur op een bredere weg in de polder.. Tja.. Moet ik dan maar boos worden en me de hele rit lopen ergeren? nee... dat zou zonde zijn van mijn leuke dag die ik gehad heb.

En hoe moet ik weten dat jij het twee uur niet naar je zin hebt? Als je er werkelijk waar 2 uur over doet om je paard weer normaal te krijgen dan gaat er iets niet helemaal goed.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:51

Mindim schreef:
Jij passeert galopperend, ongeacht wie of wat daar loopt?

Als je even terugleest vindt je daar je antwoord.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:53

Somebitch schreef:
In plaats van je zo druk te maken om iets nutteloos kan je beter denken dat het een goede oefening is voor je paard en hoevaker je paard het meemaakt hoe makkelijker het wordt.
Mij halen ze hier geregeld in met 80 km per uur op een bredere weg in de polder.. Tja.. Moet ik dan maar boos worden en me de hele rit lopen ergeren? nee... dat zou zonde zijn van mijn leuke dag die ik gehad heb.

En hoe moet ik weten dat jij het twee uur niet naar je zin hebt? Als je er werkelijk waar 2 uur over doet om je paard weer normaal te krijgen dan gaat er iets niet helemaal goed.

Een auto weet niet beter en dan denk ik bij mezelf wat een idioot en rijd rustig verder. Jij als ruiter daarintegen hoort beter te weten.
Jij hoeft dat helemaal niet te weten, al heb ik een brave manegeknol die niet op of om kijkt om een in rengalop passerend paard, jij behoord gewoon het fatsoen in je donder te hebben om even netjes te gaan stappen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:55

En waarom zou een auto niet beter weten? Wellicht zit er ook gewoon iemand in met paarden? Die kunnen je ook gewoon zo passeren hoor.

En wie maakt er hier rengalop van? Jij ja. Ik spreek hier over draven of een rustig handgalopje al de hele tijd. Maar nu ineens gaat het om in rengalop elkaar passeren?? Nee dat zou ik ook niet tof vinden maar daar hadden we het niet over toch?

En ookal komt er iemand in rengalop voorbij, dan nog moet jij er geen 2 uur over doen om je paard fatsoenlijk te krijgen.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:56

Eigenlijk vind ik het niet handig van deze man/vrouw van de aanspanning. Zowiezo als er een het fietspad niet breed is en je kan er niet even vanaf vanwegen die railingen tsja. Dan zou ik daar niet gaan rijden met mijn 4 persoons koetsje. Als er een brommer komt of iets dergelijks die pas er dan al niet echt door dus het is niet handig en ik vind zeker dat die man aansprakelijk is want ze wou afstappen en ik denk dat in zo een situatie ook wel iemand het ziet als een paard onrustig is en dan ook gewoon er met een lach langs rijden. Dat vind ik niet kunnen. Maar eigenlijk mogen volgens mij volgens de wet die koets en het paard niet op het fietspad.. Heel erg veel sterkte met je paard ik hoop dat alles weer een beetje beter gaat. en nog een vraagje.. Hoe is je paard weer thuis gekomen als zijn/haar benen open lagen tot het bot ? (ik wordt al misselijk als ik eraan denk). BETERSCHAP! :(:) :(:) :(:)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:57

Somebitch schreef:
hutch84 schreef:
mang je was me net voor
ik volg het topic nu al een tijdje

iedereen ruiter fietser auto mobilist heeft rekening te houden met medeweg gebruikers
in de bebouwde kom mogen we 30 rijden maar als er kinderen spelen en die komen toevallig oversteken weet iedereeen dat 30 te hard is en houdt uit fastsoen zich aan een lagere snelheid

Ik snap niet wat dat te maken heeft met elkaar in draf / galop passeren?

Oke als je ziet dat het paard voor je moeilijk doet omdat jij in een hogere snelheid aankomt is het natuurlijk wel logisch nadenken en ga je met goed fatsoen terug naar stap.\

Maar eerlijk? Ik heb er een hekel aan als ik aan het trainen ben en ik moet gaan inhouden om iemand voorbij te stappen. :o Dat gaat namelijk niet zo snel als je moet inhalen...

wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen zijn fatsoen dient te gebruiken .
of je nu menner dressur miep spring ruiter of cowgirl ben .en dat het niet netjes is elkaar in( vliegende) galop /draf enz te passeren . het is een al dan niet ongeschreven regel dat je elkaar passeerd in stap

het feit dat dan je training onderbroken word is dan maar zo je draaft galopeerd toch ook niet verder als er een trekker aan komt met de gedachte die stop maar voor mij.
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 26-05-13 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:58

Somebitch schreef:
En waarom zou een auto niet beter weten? Wellicht zit er ook gewoon iemand in met paarden? Die kunnen je ook gewoon zo passeren hoor.

En wie maakt er hier rengalop van? Jij ja. Ik spreek hier over draven of een rustig handgalopje al de hele tijd. Maar nu ineens gaat het om in rengalop elkaar passeren?? Nee dat zou ik ook niet tof vinden maar daar hadden we het niet over toch?

En ookal komt er iemand in rengalop voorbij, dan nog moet jij er geen 2 uur over doen om je paard fatsoenlijk te krijgen.

Ik zeg toch niet dat jij in rengalop voorbij komt? Ik zeg dat je gewoon in stap hoort te passeren, ook als je weet dat mijn paard nog niet op kijkt van een paard in rengalop. Je verdraaid de boel.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:01

Misschien moet je je posten dan eens even goed teruglezen Elles. Er staat namelijk:

Citaat:
Een auto weet niet beter en dan denk ik bij mezelf wat een idioot en rijd rustig verder. Jij als ruiter daarintegen hoort beter te weten.
Jij hoeft dat helemaal niet te weten, al heb ik een brave manegeknol die niet op of om kijkt om een in rengalop passerend paard, jij behoord gewoon het fatsoen in je donder te hebben om even netjes te gaan stappen.
Je zegt het zelf. :)

Daarnaast zullen deze meningen altijd blijven verschillen. Maar ik ben van mening dat ieder goed opgevoed paard niet zo moet zeiken over een passerend paard in draf of rustige galop. En anders wennen ze er maar aan. :+ Zie daar echt het nut niet van in dat je dan gelijk iemand zijn dag verpest. Dan zal je dus anders moeten gaan denken en denken dat het een goede oefening is voor je paard. En beter kan je dit gewoon oefenen want straks kom ik voorbij met een paard wat aan de kletter gaat (bijvoorbeeld ik noem maar wat en ja dat kan ten alle tijden gebeuren ookal is je paard 100% verkeersmak) en als jij dit dan nooit geoefend hebt kan je dat in gevaarlijke situaties brengen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:03

net zoals ik het erg belangrijk vindt om te oefenen om zelf te blijven stappen of draven terwijl de persoon voor je of waarmee je samen bent, ineens gelijk in rengalop overgaat.

Dat is pas oefenen op controle en veiligheid.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:04

Tsja, qua passeren ligt het er echt aan in welke situatie je bevindt.
Als ik op het strand rij ga ik echt niet bij elke combinatie die ik tegenkom stappen. Ik neem een ruime afstand en passeer in draf of handgalopje.
Als ik zie dat het niet gaat bij de combinatie als ik passeer of als ik een erg gespannen combinatie zie naderen, ga ik uiteraard stappen.

Al blijf ik van mening dat als jouw paard gek gaat doen als een andere ruiter passeert, je nog veel moet oefenen...
In de bak passeer je elkaar toch ook gewoon in draf of galop. Dan moet een paard dat buiten ook maar leren.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:05

Somebitch schreef:
Misschien moet je je posten dan eens even goed teruglezen Elles. Er staat namelijk:

Citaat:
Je zegt het zelf. :)

Lees je de rest van de zin ook even? ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:06

Heb ik gelezen. :j En ik vat het ook niet persoonlijk op. Ik vind het alleen raar dat als we het eerst hebben over draven en misschien een rustig handgalopje dat er dan nu ineens rengalop neergezet wordt. Want daar sprak ik niet over en dat lijkt me voor iedereen duidelijk dat dat vervelend is.

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:08

die man met die tinker voor de wagen is ook wel een s*kkel,
hij had toch gewoon kunnen wachten?
en dan stom dat ie ook nog gaat inhalen!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:08

Nou lees het dan nog eens 10 keer als je het nou nog niet snapt... Ik zeg AL(!!) zou ik een manegeknol hebben die niet eens op kijkt van een paard in rengalop, dan alsnog behoor jij het fatsoen te hebben om te stappen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:10

Ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt. :') Maar dat maakt niet uit.

Feit is dat mensen zich druk maken om iets wat eigenlijk voor een paard helemaal niet zo bijzonder hoeft te zijn.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:12

Feit is dat het gewoon wel zo fatsoenlijk is om als je al een ander paard tegen komt, gewoon even netjes in stap te passeren. Maakt niet uit of je tegenligger de andere kant op kijkt of heel opgefokt word, dat doe je gewoon uit fatsoen.