Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:31

TJolieke schreef:
Kogeldruk dat is het aantal kilo's dat op de trekhaak omlaag drukt. En daar gaan straks (en nu al) heel veel mensen mee de mist in, veel auto's die een hoog gewicht mogen trekken op papier mogen een veel lagere kogeldruk hebben dan wat bijna alle paardentrailers nodig hebben. En als er dan een ongeluk gebeurt ben je mooi de sigaar want daar kijkt de verzekering namelijk wel naar.
Uiteindelijk komt het er op neer dat je een heel flinke terreinauto of bus nodig hebt om een tweepaards trailer te mogen trekken.

*edit* mijn anderhalf paards aluminium trailer heeft een kogeldruk van 100kg, die mag je dus niet achter een gemiddelde 'dikke' auto hangen.

maar ik mag nu ook al gewoon met die trailer rijden met BE... dus dan veranderd de kogeldruk niet en de kd is niet vatiable per rijbewijs toch?

Anoniem

Re: Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:41

Hoop dat ze t zo houden met BE rijbewijs... Mag best wat minder duur maar als iedereen maar een trailer achter zn autootje gaat hangen ... Word je niet vrolijk van..

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:43

ikke schreef:
zwanepol schreef:

Die link deugd niet; daar schiet ik als simpele burger al gaten in; de rechter zal er helemaal geen spaan van heel laten!!!!

Je hebt mijn vraag nog steeds niet beantwoord, wat deugd er niet aan deze link dan?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:44

gewoon lessen nemen als je met een trailer wilt rijden, weet je zeker dat je verzekerd bent, en je leert goed rijden.
momenteel ben ik ook bezig voor mijn E rijbewijs, maar als ik deze heb gehaald, ga ik denk ik ook nog de sliptraining voor aanhanger doen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:56

zwanepol schreef:
ikke schreef:
Die link deugd niet; daar schiet ik als simpele burger al gaten in; de rechter zal er helemaal geen spaan van heel laten!!!!

Je hebt mijn vraag nog steeds niet beantwoord, wat deugd er niet aan deze link dan?

Opleggers mogen ALTIJD met C1-E of C-E gereden worden. Moet men niet zeggen dat bij een oplegger die meer dan 12 ton mag wegen, die alleen gereden mag worden met een rijbewijs B-E afgegeven voor 19-01-2013.
Als dit zo is, kan de staat op een aardige schadeclaim rekenen van +12 tonse opleggers bij een trekker van minder dan 3500kg TMM. Volgens de app mag er niet meer gereden worden met zo'n combi als alle rijbewijzen vervangen zijn (binnen nu en vijf jaar)

Daarnaast wordt met deze app gesuggereerd dat er alleen gekeken wordt naar de gewichten op papier. Dat betekend dat een combi die 1400kg mag trekken, in de optelsom beneden de 3500kg blijft en een 1600kg trailer trekt die maar tot 1380kg geladen is, dus legaal bezig is. Onderbouw dat eens met andere feiten!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:24

ikke schreef:
Daarnaast wordt met deze app gesuggereerd dat er alleen gekeken wordt naar de gewichten op papier. Dat betekend dat een combi die 1400kg mag trekken, in de optelsom beneden de 3500kg blijft en een 1600kg trailer trekt die maar tot 1380kg geladen is, dus legaal bezig is. Onderbouw dat eens met andere feiten!

Dat mag ook!

Het trekgewicht van de auto wordt met die 1380 kg niet overschreden. De limiet n.a.v. het trekgewicht van de auto is een eis aan de auto, en niet aan het rijbewijs. Als het trekgewicht van de auto overschreden wordt (feitelijk gewicht!) krijg je een boete voor overbelading. Dit is een regel uit een heel andere hoek dan de eisen mbt je rijbewijs. Als je totale gewicht boven 3500 kg uitkomt, krijg je nl een boete voor rijden zonder geschikt rijbewijs.

Regel mbt auto staat geheel los van regel mbt rijbewijs!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:30

Speedster schreef:
ikke schreef:

Dat mag ook!

Het trekgewicht van de auto wordt met die 1380 kg niet overschreden. De limiet n.a.v. het trekgewicht van de auto is een eis aan de auto, en niet aan het rijbewijs. Als het trekgewicht van de auto overschreden wordt (feitelijk gewicht!) krijg je een boete voor overbelading. Dit is een regel uit een heel andere hoek dan de eisen mbt je rijbewijs. Als je totale gewicht boven 3500 kg uitkomt, krijg je nl een boete voor rijden zonder geschikt rijbewijs.

Regel mbt auto staat geheel los van regel mbt rijbewijs!

Die redenering kan ik ook wel verzinnen, maar ik zou daar toch graag een juridisch geldig schrijven van zien, waar ik de rechter mee om de oren zou kunnen slaan, mocht ik met zo'n combi van de weg gehaald worden!

De simpele regels is niet moeilijk, daar veeg ik elke agent mee onder tafel; ondertussen helaas ook ervaring mee! Maar die onverwachtte combi's die wel mogelijk zijn, maar die relatief weinig voorkomen, daar wordt het lastig. Zo'n verhaal op Bokt, daar heeft een rechter maling aan. het wordt een ander verhaal als er een circulaire of andersinds ministerieel schrijven is waarin dit wordt uitgelegd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:40

ikke schreef:
Die redenering kan ik ook wel verzinnen, maar ik zou daar toch graag een juridisch geldig schrijven van zien, waar ik de rechter mee om de oren zou kunnen slaan, mocht ik met zo'n combi van de weg gehaald worden!.

vooral ook voor de verzekering...
Ik heb het niet kunnen vinden en vind de politie app nou ook niet zo betrouwbaar. (maken wel meer blunders :(:) )
(al heb ik E, dus maak me in zoverre niet druk)

Hoop ook dat de politie app het fout heeft, want imo is het gevaarlijk hier op de drukke wegen.
Maar het zou wel waar kunnen zijn, want in Nederland waren de eisen strenger dan in sommige andere europese landen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:56

Ik hoop wel dat het waar is... Ik ben toen gezakt voor mij E (wezens stress) terwijl ik met lessen goed ging en zo mag ik teminste met mijn paard op pad

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:07

In de regels mbt het rijbewijs B staat niets over het trekgewicht van de auto, alleen over het totale treingewicht. Er staat alleen een toevoeging bij, dat je auto natuurlijk het gewicht ook moet mogen trekken, en dat is wat de verwarring hier veroorzaakt. Maar daarmee wordt gedoeld op het feit dat je naast de eisen mbt het rijbewijs ook nog eisen aan de auto hebt, nl het maximum geremd trekgewicht. E.e.a. staat in eenvoudigere taal in de link die ik eerder postte, hierin staat ook de wettekst mbt het trekgewicht van de auto. In deze wettekst staat niets over het rijbewijs van de bestuurder. Rijbewijseisen en wettekst rondom auto zijn dus twee aparte dingen en dus twee losse, niet aan elkaar gerelateerde eisen.

Ik heb zowel de rdw als de rijksoverheid hierover gemaild en hoop dat ik snel antwoord krijg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:17

Speedster schreef:
In de regels mbt het rijbewijs B staat niets over het trekgewicht van de auto, alleen over het totale treingewicht. Er staat alleen een toevoeging bij, dat je auto natuurlijk het gewicht ook moet mogen trekken, en dat is wat de verwarring hier veroorzaakt. Maar daarmee wordt gedoeld op het feit dat je naast de eisen mbt het rijbewijs ook nog eisen aan de auto hebt, nl het maximum geremd trekgewicht. E.e.a. staat in eenvoudigere taal in de link die ik eerder postte, hierin staat ook de wettekst mbt het trekgewicht van de auto. In deze wettekst staat niets over het rijbewijs van de bestuurder. Rijbewijseisen en wettekst rondom auto zijn dus twee aparte dingen en dus twee losse, niet aan elkaar gerelateerde eisen.

Ik heb zowel de rdw als de rijksoverheid hierover gemaild en hoop dat ik snel antwoord krijg.

Precies die regel!! WELK gewicht wordt hier door de wetgever bedoelt? Waar wordt dat uitgelegd/onderbouwd op een wijze die noch door rechters noch door de verzekeraar naast zich neergelegd kan worden?

Als ik m'n 2-paards trailer met een baal stro tegen de laadklep aan m'n Fiat Panda hang, kan niemand daar iets aan doen. trailer weegt op dat moment minder dan 800kg, het toegestane trekgewicht en door het pak stro blijft ook de kogeldruk binnen de gestelde grenzen. Ik heb mijn B-E rijbewijs, dus ik mag van feitelijke gewichten uitgaan.

Als ik dat afzet tegen de regels voor B-rijbewijs:
Pinda 825kg
TMM 1220kg

TMM trailer 2000kg

Dit is 3220kg combinatiegewicht en daarmee voldoet de auto aan de eisen voor B-rijbewijs. Bovendien mag de auto de 800kg feitelijk gewicht van de trailer trekken, inkl de kogeldruk, door het pak stro achterin.
Nou??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:42

Speedster schreef:

de onduidelijkheid zit 'm in deze regel:
Citaat:
Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Hier wordt dus niet gesproken over feitelijk gewicht of over tmm. (dus is het niet compleet!)
Jouw interpretatie is dat het over feitelijk gewicht gaat, terwijl ik denk dat daar de oude regel nog van toepassing is en dus de tmm.
Bij die link staat namelijk daarboven welke regels er voor de wetswijziging waren (niet allemaal dus) en daaronder staat wat dááraan gaat veranderen.
De overige niet genoemde regels blijven van toepassing. Ze gaan immers niet alles herhalen.

Maar nu snap ik ook waarom je die andere link zo belangrijk vond. Het trekgewicht van de auto staat idd vast is altijd zo geweest.
Echter of dit tmm is of feitelijk gewicht heeft wel altijd van het rijbewijs van de bestuurder af gehangen.
Nu de vraag of dit veranderd is.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:54

In de tekst van de oude situatie staat niets over het trekgewicht van de auto. Het wel of niet overbeladen zijn van een aanhanger heeft vanuit het trekgewicht van de auto nooit iets met het rijbewijs van de bestuurder te maken gehad. De oude regels voor het rijbewijs stelden alleen dat het totale treingewicht minder dan 3500 kg moest zijn en dat de lege auto meer moest wegen dan de TMM van de trailer. Die laatste eis komt te vervallen, dis blijft alleen die eerste over.

Ik snap echter wel, dat ze over het trekgewicht van de auto ook een zijdelingse opmerking maken, omdat door het vervallen van die laatste eis er zwaardere trailers getrokken mogen worden. Puur om de mensen erop attent te maken dat er nog meer eisen zijn die bepalen of je met een combi de weg op mag. Is dus een verwijzing naar de wettekst over het trekgewicht van de auto (zie eerdere link).

Wel bijzonder onhandig geformuleerd, zo blijkt. Maar dat is de rest van de formulering ook, want de woorden "maximum toegestaan" zijn ook ineens verdwenen... en als dat ook een bewuste woordkeuze was geweest, dan waren de wijzigingen heel vergaand...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:57

superwoman schreef:
...terwijl ik denk dat daar de oude regel nog van toepassing is en dus de tmm.

Dat mag je me dus ergens zwart op wit geven, want volgens mij geldt dit dus niet in de oude regels.

Voorbeeld oude situatie:

Auto van 1400kg leeg, mag 1200 kg trekken.
Trailer heeft TMM van 1300 kg, weegt 600kg.

Met B rijbewijs mag je deze combi tot 19 januari leeg gewoon rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:19

Speedster schreef:
superwoman schreef:

Dat mag je me dus ergens zwart op wit geven, want volgens mij geldt dit dus niet in de oude regels.

Voorbeeld oude situatie:

Waar blijkt dat uit?? Ik heb die vraag meerdermalen gesteld, op diverse plaatsen, maar daar nooit een sluitend antwoord op gekregen (je weet wel, die rechter aan de kant vegen, dat niveau).

Feitelijk is dat nog steeds het punt; zie mijn voorbeeld met die Panda........

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:24

Als jij ergens kunt vinden dat in de oude situatie het trekgewicht van de auto boven de TMM van de trailer moet liggen, dan is het duidelijk. Dit geeft Superwoman ook aan, dat in haar ogen dit het geval is. Ik kan echter in de oude situatie nergens eisen aan het trekgewicht van de auto vinden die rijbewijsgerelateerd zijn, dus imo zijn die er nog steeds niet en zijn de eisen aan het trekgewicht niet rijbewijsgerelateerd.

Tekst oude situatie:

Met een rijbewijs B mag u tot 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden.

Geen enkele verwijzing naar trekgewicht van de auto.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:37

Speedster schreef:
superwoman schreef:

Voorbeeld oude situatie:

Nee,dat mag niet. Staat zelfs in de wiki op bokt en heb ik ook moeten leren bij m'n e rijbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:39

Speedster schreef:
Als jij ergens kunt vinden dat in de oude situatie het trekgewicht van de auto boven de TMM van de trailer moet liggen, dan is het duidelijk. Dit geeft Superwoman ook aan, dat in haar ogen dit het geval is. Ik kan echter in de oude situatie nergens eisen aan het trekgewicht van de auto vinden die rijbewijsgerelateerd zijn, dus imo zijn die er nog steeds niet en zijn de eisen aan het trekgewicht niet rijbewijsgerelateerd.

Tekst oude situatie:

• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden.

Mijn eerder genoemde voorbeeld van die Panda is daarmee een legale combi in de beschreven samenstelling?

Niemand heeft mij ooit zwart-op-wit durven garanderen dat het zo is. DAT is namelijk wel enigsinds noodzakelijk op het moment dat je voor het hekje staat om een meningsverschil over dit punt met een andere partij (verzekeraar, bijvoorbeeld) uit te vechten.

Nogmaals, voor mij persoonlijk zal het me aan mijn anus oxideren; ik mag met 50 ton (plus aanhanger) rijden en mag daar strik genomen zelfs mijn geld mee verdienen, maar volksstammen die niet die omstandigheden hebben. Voor die mensen stel ik deze vragen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:03

superwoman schreef:
Nee,dat mag niet. Staat zelfs in de wiki op bokt en heb ik ook moeten leren bij m'n e rijbewijs.

Ok, en dan een andere bron dan de bokt wiki? Waar in de wetteksten of bij de rdw of rijksoverheid staat dit zo omschreven? Als dit ergens zo te vinden is, en het niet gebaseerd os op de interpretatie van de wikischrijver, dan is dit misverstand uit de wereld. Ik ben het alleen tot nu toe nooit ergens tegen gekomen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:13

ikke schreef:
Speedster schreef:

Tekst oude situatie:

Mijn eerder genoemde voorbeeld van die Panda is daarmee een legale combi in de beschreven samenstelling?

Niemand heeft mij ooit zwart-op-wit durven garanderen dat het zo is. DAT is namelijk wel enigsinds noodzakelijk op het moment dat je voor het hekje staat om een meningsverschil over dit punt met een andere partij (verzekeraar, bijvoorbeeld) uit te vechten.

Nogmaals, voor mij persoonlijk zal het me aan mijn anus oxideren; ik mag met 50 ton (plus aanhanger) rijden en mag daar strik genomen zelfs mijn geld mee verdienen, maar volksstammen die niet die omstandigheden hebben. Voor die mensen stel ik deze vragen.

In de praktijk is het altijd onduidelijk geweest, niemand wist precies hoe het zat, zelfs agenten wisten vaak niet dat je met je BE rijbewijs alleen rekening hoeft te houden met het feitelijke gewicht. Het is altijd vaag omschreven geweest bij de rdw en daarom hebben zelfs veel mensen met BE rijbewijs toch hun trailer laten terugkeuren. Tenzij er ergens zwart op wit staat dat het trekgewicht rijbewijsgerelateerd is (of was), en dat dit niet iets is wat mensen veiligheidshalve aanhouden om discussies met agenten of verzekering te voorkomen, ga ik ervan uit dat het niet zo is en ja, dan is jouw belachelijke voorbeeld inderdaad legaal. Mijn eerdere link bevestigt deze gedachtengang.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:15

Speedster schreef:

Voorbeeld oude situatie:

Nee,dat mag niet. Staat zelfs in de wiki op bokt en heb ik ook moeten leren bij m'n e rijbewijs.[/quote]
Mag wel. Totaal gewicht van trailer is minder dan leeggewicht van de auto en samen blijven ze onder de 3500kg.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:23

Maar je moet kijken naar het gewicht dat het op het kentekenbewijs wordt vermeld, als je alleen je B-rijbewijs hebt wordt er sowieso uitgegaan van de gewichten op papier. Dus wanneer je alleen je B-rijbewijs hebt, mag je nooit een trailer trekken die volgens het kentekenbewijs 1400 kilo weegt (inclusief maximaal laadvermogen), wanneer je auto maar 1300 kilo mag trekken. Dat wordt dan terugkeuren, lijkt mij. Dan ben je zowel in de werkelijkheid als op papier legaal bezig ;)

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:29

http://cbr.nl/1041.pp

Hier staat een heel handig schema, waar je kunt zien of je wel of niet E achter B nodig hebt !

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:30

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... 15-01-2013
deels dan

EN

http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrij ... ewijs.aspx

Rijbewijs B

Vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs B motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde een motorfiets en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder).

Binnen deze categorie heeft men ook de bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
•de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
•de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg.
Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie niet meer dan 3500 kg zijn. De maximum massa van de totale combinatie is: massa leeg voertuig + laadvermogen trekkend voertuig en daarbij opgeteld massa leeg voertuig + laadvermogen aanhangwagen.

Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan.

Rijbewijs BE

Voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 07:05

Amaryllis schreef:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... 15-01-2013
deels dan

EN

http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrij ... ewijs.aspx

Rijbewijs B

Vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs B motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde een motorfiets en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder).

Binnen deze categorie heeft men ook de bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
•de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
•de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg.
Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie niet meer dan 3500 kg zijn. De maximum massa van de totale combinatie is: massa leeg voertuig + laadvermogen trekkend voertuig en daarbij opgeteld massa leeg voertuig + laadvermogen aanhangwagen.

Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan.

Rijbewijs BE

Voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg

Leuk gevonden, alleen had je bij je zoekopdracht op moeten geven dat je de regels NA 19-01 wilde weten. Vanaf zaterdag is het stukje over B-rijbewijs achterhaalde kost!

tornado14 schreef:
http://cbr.nl/1041.pp

Hier staat een heel handig schema, waar je kunt zien of je wel of niet E achter B nodig hebt !

Ook hier geldt: na komende zaterdag is dit achterhaalde kost!