Speedster schreef:In de regels mbt het rijbewijs B staat niets over het trekgewicht van de auto, alleen over het totale treingewicht. Er staat alleen een toevoeging bij, dat je auto natuurlijk het gewicht ook moet mogen trekken, en dat is wat de verwarring hier veroorzaakt. Maar daarmee wordt gedoeld op het feit dat je naast de eisen mbt het rijbewijs ook nog eisen aan de auto hebt, nl het maximum geremd trekgewicht. E.e.a. staat in eenvoudigere taal in de link die ik eerder postte, hierin staat ook de wettekst mbt het trekgewicht van de auto. In deze wettekst staat niets over het rijbewijs van de bestuurder. Rijbewijseisen en wettekst rondom auto zijn dus twee aparte dingen en dus twee losse, niet aan elkaar gerelateerde eisen.
Ik heb zowel de rdw als de rijksoverheid hierover gemaild en hoop dat ik snel antwoord krijg.
de onduidelijkheid zit 'm in deze regel:
Citaat:
Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
Hier wordt dus niet gesproken over feitelijk gewicht of over tmm. (dus is het niet compleet!)
Jouw interpretatie is dat het over feitelijk gewicht gaat, terwijl ik denk dat daar de oude regel nog van toepassing is en dus de tmm.
Bij die link staat namelijk daarboven welke regels er voor de wetswijziging waren (niet allemaal dus) en daaronder staat wat dááraan gaat veranderen.
De overige niet genoemde regels blijven van toepassing. Ze gaan immers niet alles herhalen.
Maar nu snap ik ook waarom je die andere link zo belangrijk vond. Het trekgewicht van de auto staat idd vast is altijd zo geweest.
Echter of dit tmm is of feitelijk gewicht heeft wel altijd van het rijbewijs van de bestuurder af gehangen.
Nu de vraag of dit veranderd is.