Ten einde raad, al anderhalf jaar trailerlaad problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Ten einde raad, al anderhalf jaar trailerlaad problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 00:12

Meteen met zweep komen toont van gebrek aan inlevingsvermogen.

Maak het gewenste makkelijk en het ongewenste moeilijk.

En nogmaals, dat kan op andere manieren dan met de zweep.

Je geeft je paard buiten de trailer flink wat werk.

En in de trailer is rust.

It's that simpel.....

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 00:26

Het zou kunnen dat deze tips al gegeven zijn, ik heb niet alle reacties doorgelezen,maar:

Is er iets gebeurd in de tijd dat paard een tijd wel in de trailer wilde en daarna niet meer op het gebied van vertrouwen?
Doe je aan grondwerk om te zorgen dat het paard jou echt vertrouwd,heel veel problemen komen voort uit dat een paard zijn baas niet voldoende vertrouwd.

De tip die bij ons heel goed heeft gewerkt is,de trailer achteruit rijden in een donkere schuur, deuren van de schuur dicht tegen de de trailer aan zetten en dan het voordeurtje (waar het licht is, open doen)met een snoepje als beloning wanneer het lukt.

Verder helpt het vaak ook als het paard niet wil om hem te longeren vlak voor de trailer,weer proberen lukt het niet weer voor de trailer longeren,dan neem je op een vriendelijke manier de leiding en moet het paard de trailer ontdekken als rust punt.

Succes.ik ben benieuwd of er in dit topic een tip tussen zit wat echt werkt.

vreugde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:18

Geweld gebruiken is onmacht en ook totaal niet mijn ding. Je verdient er geen respect mee, je paard wordt er alleen maar angstig van en getuigt niet van ruiterwijsheid

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:34

Als een paard normaal de trailer oploopt.
En na 5 tellen, volgas er weer afloopt.

Moet je dan weer op de softe manier verder gaan ??

Ik heb nog steeds bij tijd en wijlen last van mijn rechter heup, omdat IK een klap van een paard kreeg.

Dus dat zweep klapje is die merrie allang vergeten, maar ze weet nu dat ik ff kuch, ze zich toch bedenkt.

vreugde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:49

Slaan is onmacht en dat geldt ook voor een paard die jou tot t uiterste gedreven een mep verkoopt. Heel vervelend voor je dat je nog steeds last hebt van je heup.

Ik zet wekelijks diverse "lastig te laden paarden in de trailer en heb er nog nooit eentje een mep verkocht en ook zelf nog nooit een klap gekregen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:09

"Het paard moet doen wat ik zeg".... tsja... maar heb je er dan ook voor gezorgd dat hij/zij weet dat de beslissingen die jij neemt te vertrouwen zijn? Slaan is geen vervanging voor leiderschap.Ik pleit niet voor een 'softe' benadering, maar wel voor vertrouwen én standvastigheid en ervoor te zorgen dat het paard niet keer op keer de ruimte krijgt om eigen impulsen ( vluchten) te volgen. En, ook al is dat woord inmiddels al talloze malen 'misbruikt'- de basis ligt in het grondwerk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:15

Ik zeg eerlijk ,ik heb niet alles gelezen. Maar is voeren op de trailer geen optie? Geen voer meer op stal alleen in de trailer . En zo als Cassidy aan het werk voor het laden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:49

Ik heb alles een beetje gelezen maar volgens mij is jouw paard zeer gevoelig op hoe jij denkt dat het gaat. Ik heb het idee dat het volgende gebeurt. Op je eigen terrein met je eigen routine enzo voel jij je vol vertrouwen en dan lukt het makkelijk. Als er echter iets anders is wordt jij een beetje onzeker en dan denkt je paard meteen... "dit is niet pluis... die trailer... dat doen we niet.. en mijn mens voelt zich onzeker dus daar ga ik echt niet luisteren veels te gevaarlijk... ik moet vluchten of vechten" Dat gebeurt dus als je een routine hebt gemaakt die van heel veel randvoorwaarden afhankelijk is. Heel goed dus van je om dat te oefenen.

Ik laad met de manier van Eddy Modde (geleerd van Anna Bron) dat is dus naast de trailer en met touwhalster en leidtouw. Als ik me eens zenuwachtig voel dan gaat het al meteen minder... en moet ik echt rust in mezelf vinden voordat we verder gaan. Dat gaat steeds beter want je krijgt natuurlijk ook steeds meer vertrouwen hoe vaker het goed gaat met laden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:03

Die 7 jarige vind ik erg schraal voor een anda....

TS pracht paard, mooie voskleur. Veel plezier mer hem!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 09:24

@ russel, haha verkeerde topic denk ik? Althans ik heb geen vos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:28

Ja verkeerde topic _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 01:12

Zo zeg wat heb jij al een boel geprobeerd, ik heb de eerste pagina's door gelezen maar niet alles, want ik vond het best wel veel.

Ik heb er hier ook 1 staan die moelijk te laden is, eenmaal er op dan staat hij heel rustig.
Tijdens het rijden hoor je hem niet en je kunt hem ook gerust een hele tijd er op laten staan zonder dat je hem hoort.
Toch heb ik bij mijn paard wel het idee dat hij het rijden met de trailer heel eng vind want hij komt er altijd zeiknat van af.

Ik heb al een aantal keren geoefend maar die van mij blijft steeds weer aarzelen, het lijkt wel of hij steeds weer die drempel over moet.
Ik zelf doe ook grond werk met hem en schrikparcour oefeningen.
Hij is dan ontzettend braaf en doet wat er hem gevraagd wordt, ik rijd en wandel zelfs in mijn eentje met hem in het pikke donker en dan luisterd hij braaf naar mijn hulpen.
Hij loopt prima door nauwe doorgangen en ik kan hem achterwaarts door een nauwe doorgang laten lopen en dan ook een bochtje laten maken, doet hij prima.
Ook onder lage doorgangen heeft hij geen problemen, daar oefen ik mee met schrikparcour.
Het enige wat mij opvalt is dat hij moeite heeft met het grondzeil.
Daar moet hij net als bij de trailer steeds weer van overtuigd worden dat het wel kan.
We zijn hier nu ook mee aan het oefenen en ik wil dat uit bouwen na het lopen over een grote spaanplaat.

Nu ken ik mijn paard vanaf veulen af aan en weet ik dat hij als veulen op zijn kop in de trailer heeft gelegen.
Schijnbaar heeft dit toch wel een enorme inpact gehad en is hij dit nooit vergeten.
Verder was hij eerder altijd heel erg schreef en kon hij zich niet goed staande houden op onstabiele grond waardoor hij vaak is gevallen.
Dit alles heeft hem denk ik wel erg onzeker gemaakt waar door hij heel erg achterdochtig is met verandering van ondergrond.

Wat ik hier inmiddels wel van geleerd heb is dat paarden een groot geheugen hebben en dat je enorm moet uitkijken met slaan.
Of het nu een bang paard is (die van mij) of een dominant paard (die van TS).
Overigens denk ik dat het paard van TS erg gevoelig is voor veranderingen en daar onzeker van wordt.
Met slaan bereik je maar een tijdelijke oplossing want na een paar keer doet hij het niet meer.
Wat wel helpt is consequent en streng zijn, niet in je ruimte laten komen en het paard geen enkele mogelijkheid geven in het weg kijken.
Stap naar voren mag en wordt beloond, stap naar achteren MAG NIET en is druk op het halster.
Zodra weer stap naar voren ontspannen en laten kijken.
Niet toe staan dat het paard weg stapt van de trailer, er is maar 1 weg en dat is vooruit die laadklep op.
Verder niet pushen want je wint het gewoon niet, niet slaan, niet schreeuwen en al helemaal niet boos worden.
Met lieve woorden gaat het ook niet werken een duidelijke NEE als het paard langs je af wil of over je heen wil en als hij niet luisterd geef je de grens duidelijker aan door hem een tik tegen zijn schouder aan te geven.
Dat is waar ik op dit moment mee bezig ben, het werkt tot op zekere hoogte maar ik kan elke keer nog steeds van voor af aan beginnen.

Ook een gulden regel is niet te lang bezig zijn met trailer laad oefeningen want na dat een tijdje registreerd je paard niks meer. (ik meende dat een uur al te lang is).
Je moet een paard dan even pauze geven om daarna verder te gaan.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 03:38

Ik heb de GOUDEN TIP voor mijn paard gekregen toen ik onderweg was van Ma. naar NC naar Florida (hij had er al een 12 uur trip opzitten en dit was de volgende 12 uur). Hij wilde er niet op en de eigenaar van de stal in North Carolina zei: "Altijd, maar dan ook altijd met je rug en gezicht richting de trailer kijken, NIET naar het paard". Als je voelt dat hij toch achteruit gaat, of als hij wel op de trailer staat en dan toch er weer uitflipt, dan wel met je gezicht en buik richting het paard en met extra lang halstertouw een mep richting zijn buik geven (waar je dus normaal kuit geeft om voorwaarts te gaan) en weer direct omdraaien en voorwaarts met rug en gezicht naar trailer. Mocht hij niet vooruit gaan, dan weer omdraaien en mep richting zijn buik met haltstertouw etc. etc.
Het hielp echt, gewoon volhouden, ook al duurt het eerst 1,5 uur. Nu staat 'ie er elke keer binnen 1 minuut in en blijft ook staan zodat ik zelf de achterzijde kan vastzetten.

Zodra hij op de trailer staat, krijgt 'ie wel een snoepje, dan loop ik vlug naar achteren om het achter af te sluiten.
Ik kan het dus nu helemaal zelf doen!

Veel succes ermee!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:21

luckyfarm schreef:
"Altijd, maar dan ook altijd met je rug en gezicht richting de trailer kijken, NIET naar het paard".

Heb je hier een fotootje van? := (geintje)

Ik heb wél alles gelezen in dit topic.
Mellis86 schreef:
Voor mijn gevoel ga ik in herhaling vallen met het topic. Ik begrijp dat jullie niet alles lezen. Maar mijn paard kan prima laden, er zijn dagen dan laad ik hem alleen. Er zijn echter ook dagen dat hij totaal niet meewilt en een enorme terugval krijgt. Onze trailerlaad routine hangt vast aan bij wijze van spreken 1001 dingen. Soms zijn er echter omstandigheden waardoor ik gewoonweg niet kan voldoen aan al die voorwaarden. En toch zou ik graag dan ook een paard hebben wat goed te laden is. De onzekerheid van 'hij zal toch wel' is enorm lastig en moeilijk mee om te gaan. Ik was op zoek naar handvatten om dit op te lossen en gezien de vele reacties en PB's heb ik voor mijn gevoel weer nieuwe handvatten gekregen.

Ligt de oplossing niet in het probleem?

Een paard kan van alles leren in een bepaalde context, maar als de context verandert (bv de omgeving, je wilt nu terug naar huis) krijg je een context shift. En zal je de opdracht als 'nieuw trainingsdoel' moeten behandelen. En de training daarop moeten aanpassen.

Je zegt het zelf hierboven ook al:
Citaat:
Vaak gebeurt dit als er iets veranderd aan mijn routine.
Misschien zit de oplossing juist in dit gedeelte trainen. Dus juist trainen terwijl je zoveel mogelijk contexten verandert. Dat kan op allerlei manieren: de hulp veranderen, tijdstip, plek van de trailer, bedenk het maar. Jij weet het beste wat je context is. Maar natuurlijk niet alles tegelijk veranderen, maar een ding tegelijk.

Want je krijgt telkens terugvallen. Dat zou aan de context shift kunnen liggen. (Slag om de arm: want door de pc zie je niets)

Verder is het me opgevallen dat het vaak goed gaat als je vaste hulp aanwezig is (die hem kennelijk regelmatig een goed getimede tik geeft). Maar als zij er niet is, is dit ook een context shift. En daarbij: een paard is niet gek: hij ziet wel degelijk wie de tikken uitdeelt. Dus zelf ben ik niet voor dergelijke methodes. Hoewel je in deze laatste post ook aangeeft dat het alleen laden ook goed gaat.

Ik ben in het hele topic ook 2x tegen gekomen dat iemand refereert aan clicker training. Een keer iemand die in een adem ook 'het lokken met voer' beschreef, wat clicker training uitdrukkelijk NIET is. :o Zelf behaal ik goede resultaten met de clicker.

Het werken met de clicker heeft, net als meerdere malen aangehaald is, te maken met "maak jouw idee, zijn idee", wat heel effectief is. Je omzeilt eventuele "dominantie" problemen hiermee. Niet dat ik in het dominantie-probleem geloof. Hij geeft op alle andere vlakken nergens aan dat hij niet wil meewerken.

En als je schrijft dat je zelf te soft bent en een vreemde hem wel kan laden: waarom ga je zelf niet oefenen met paarden laden. Krijg je een hoop ervaring van. En dan niet met probleemgevallen beginnen ;) , maar juist met gemakkelijk te laden paarden.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 08:49

@ osmo, Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb inderdaad een hoop geprobeerd, een hoop methodes direct aan de kant gezet, en sommige bieden vooruitgang bij mij en mijn paard. Mijn paard heeft één verschil met jouw paard en dat is dat hij niet zeiknat de trailer afkomt. Hij staat altijd rustig, zweet niet en mest ook niet overdreven veel. Als hij wel mest is dit ‘gewone / normale’ mest. Ik weet natuurlijk niet of er vroeg iets met hem is gebeurd, hij is gefokt in Duitsland en rond zijn derde naar hier gekomen, hij heeft 1 NL eigenaar gehad en zij hebben hem 8 jaar lang gehad, daarna heb ik hem gekocht. Hij is nu bijna 2jr bij mij. De vorige eigenaren laden altijd met drie mensen, maar ze hebben me verzekerd dat er bij hen nooit iets ‘ergs’ is gebeurd. Dat geloof ik.

Ik hoop niet dat je de indruk hebt gekregen uit dit topic dat ik mijn paard de trailer in sla. Dit is juist absoluut niet het geval. Ja hij krijgt weleens een tik, maar nooit om hem de trailer in te slaan. Sommige gebruiken lijnen om hem recht voor de trailer te houden, ik heb een lang zweepje in mijn hand, om te blokken dat hij naast de klep stapt. Het is een andere techniek met dezelfde resultaten. Mijn paard loopt door iedere lijn heen, voor een zweepje in je hand blijft hij wel aan de kant. Dit vind ik overigens van heel andere orde dan een zweep pakken en hem een mep geven. Doordat ik met een zweepje werk, betekent dit niet dat ik niet weet hoe ik deze moet gebruiken. Alleen heeft het woord ‘zweep’ een negatieve lading.

Mijn paard reageert dus niet op druk op het halster, druk op het halster is voor hem funest (met een gewoon halster geen probleem, loopt hij dwars doorheen) maar op een montyroberts achtighalster wordt hij helemaal gek. Ik heb eerder aangegeven in het topic dat ik deze persoonlijke grens van hem accepteer. Daarnaast geloof ik er in dat voorwaartse druk van achter komt en niet van voor (dus voor mij geen getrek aan het hoofd). Ik heb hier al veel successen mee geboekt met mijn paard en zie dus geen reden om dit te veranderen. Ofwel mijn hulp geeft aan dat we voorwaarts gaan, door achter druk te geven, bv hand omhoog. Dit werkt in principe goed bij mijn paard. Hij kent dit ook met longeren of wandelen e.d.

@ Hypologic, ook jij bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat je eerste zin een hele pakkende is, de oplossing ligt in het probleem. Het trailerladen is voor mij een heel proces, van een paard wat absoluut niet te laden was en niet eens in de buurt van de trailer kwam, tot een paard wat thuis nu bijna de trailer in draaft en in alle rust uren kan blijven staan. We hebben in de afgelopen jaar enorme stappen gemaakt, maar we zijn er nog niet. Het is goed om dit te blijven herhalen, want er zit zeker vooruitgang in.

Het klopt dat we nu perfect kunnen laden in de juiste routine. Deze routine mis ik altijd op vreemd terrein, want dan zijn veel omstandigheden gewoon anders. Dit ben ik nu dus ook aan het oefenen. Vorige week ben ik op vreemd terrein geweest, laten grazen en weer naar huis. Dit kostte 20 minuten. Afgelopen zondag heb ik thuis geoefend met de trailer (dus wel op vertrouwd terrein), maar helemaal alleen, paard enkel met een halster (normaal een hoofdstel) en de voorstang nog in de trailer (die gaat er normaal ook uit). Hij liep er nog steeds gewoon in en bleef rustig staan. Het is een kwestie van ‘trail and error’ welke routines ik met ‘gemak’ kan doorbreken en welke routines voor ‘problemen’ zorgen om dit te gaan oplossen.

Ik merk dat hij op vreemd terrein de aandacht niet voor mij heeft (ook niet voor andere trouwens hoor, maar laat ik het bij mezelf houden) en ik denk dat daar het laatste puzzelstukje zit. Afgelopen weekend ben ik dus met hem gaan wandelen om ook tijdens het wandelen te oefenen met aandacht bij mij te hebben. Hier zag je eigenlijk een beetje dezelfde dingen terug komen als tijdens het trailerladen. Zich groot maken en als het ware ‘over mij heen kijken’. Alleen tijdens het wandelen krijg ik het wel voor elkaar zijn aandacht op mij te vestigen, tijdens het laden (nog) niet.

Ik ben zelf onvoldoende geroutineerd in het werken met de clicker. Desondanks geloof ik wel in de resultaten ervan. Echter als ik zie hoe ver we al zijn gekomen zonder clicker, lijkt het met dat we de ‘laatste stappen?’ hopelijk ook zonder clicker kunnen doornemen.

In één van mijn laatste post heb ik geschreven dat we hem op wedstrijd niet zelf geladen kregen en dat inderdaad iemand anders hem toen heeft geladen. Die manier verdiende overigens niet de schoonheidsprijs. Ik ken meer mensen die hem niet geladen krijgen, dan mensen die het wel lukt. Dit maakt dat het probleem niet 100% bij mij ligt (tuurlijk ben ik een belangrijk onderdeel), maar het feit dat er al veel professionele hulp bij is geweest zegt wel iets natuurlijk. Ik ben niet super soft, maar wel bedachtzaam en dat werkt niet altijd. Desondanks is het een leerproces voor mij voornamelijk.

De tip om eens te oefenen met andere paarden is wel nuttig, ik laad weleens een ander (makkelijk) paard. Maar het is toch altijd net anders als het om je eigen paard gaat. Ik wil mijn paard overigens ook niet perse als dominant bestempelen. Als ik heel eerlijk ben vind ik het eigenlijk een rot woord, mijn paard ziet gewoon ruimte om niet te hoeven en pakt deze ruimte. Sommige paarden doen dit als ze een ‘groot gat’ zien, mijn paard pakte het kleinste gaatje van 1mm nog bij wijze van spreken. Dit maakt dat we altijd op ons best moeten zijn en voorbereid en dat zijn we nu nog onvoldoende.

Ik blijf trainen en oefenen, as zaterdag gaan we weer oefenen op vreemd terrein met laden en ik ben ervan overtuigd dat het gaat lukken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:22

Mellis86 schreef:
Mijn paard reageert dus niet op druk op het halster, druk op het halster is voor hem funest (met een gewoon halster geen probleem, loopt hij dwars doorheen) maar op een montyroberts achtighalster wordt hij helemaal gek. Ik heb eerder aangegeven in het topic dat ik deze persoonlijke grens van hem accepteer. Daarnaast geloof ik er in dat voorwaartse druk van achter komt en niet van voor (dus voor mij geen getrek aan het hoofd).

Ik denk dat hier je probleem al begint. Jij accepteert dat hij niet wil. Als je paard bij zijn vorige eigenaren wel te laden was (ook al was dat met zijn drieen) dan doe jij blijkbaar iets niet goed. Het paard heeft duidelijk geen angst, er is niets gebeurd. Hij is gewoon rete-dominant. Hij moet gewoon leren dat er geen ontkomen aan is en dat hij gewoon de trailer op moet. Persoonlijke grens aan me hoela. Voorwaartse druk komt idd van achteren maar je zult hem toch moeten kunnen sturen. Dat betekent dat je ook aan de voorkant iets moet doen. En blijkbaar heb je met een gewoon halster niks te vertellen.
Laat hem eerst wennen aan het Monty Roberts halster dmv grondwerk, zodat hij er niet meer van gaat flippen. Zorg ervoor dat het halster goed is afgesteld. Als het paard gaat draaien voor de trailer gewoon druk op het halster houden (hoeft niet te sjorren aan zijn kop) net zolang tot ie dat zat is en de trailer op loopt. Druk op het halster houden net zo lang tot de stang achter is bevestigd. Dan belonen met druk weghalen en evt een appeltje. Maakt niet uit of hij recht of schuin voor de klep staat, ook langs de zijkant kunnen ze erop. Nooit teruglopen de klep af, als je aan het laden bent.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 09:35

Sorry babootje, hier ben ik het echt niet mee eens. Een verschil in visie denk ik. Ten eerste geloof ik niet dat voorwaartse druk van voor komt en dat het iets met dominantie te maken heeft. Ik accepteer niet dat hij niet wil, ik kijk gewoon naar de reactie van mijn paard ten opzichte van zijn karakter.

Een monty roberts halster, doe ik nooit, maar dan ook nooit meer om (ook niet iets soortgelijks)! Ik heb het verschillende malen geprobeerd (niet eens zelf, maar door iemand met ervaring) maar hij komt steil omhoog, wil zich laten vallen, hele plukken uit zijn staart, raakt volledig in paniek en de weg kwijt en gaat zijn hoofd heel hard stoten aan de trailer. Hij wordt duidelijk erg angstig van dat halster. Laten wennen of zijn persoonlijke grens aan laten geven? Voor mij absoluut het laatste. Ik ken mijn paard en dit is voor hem echt de grens. Ik kan mijn paard ook prima met zijn hoofd sturen met een hoofdstel in, maar ik hoef niet aan zijn hoofd te trekken om te krijgen wat ik wil.

Ik ben overigens niet anti monty roberts halster, ik zie gewoon uitdrukkelijk dat het niet werkt voor mijn paard. Weten wat absoluut niet werkt is net zoveel waard als ontdekken wat wel werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:52

Meliss ik kreeg niet het idee dat jij hem de trailer in slaat, maar sommige anderen geven wel aan dat dit zou kunnen werken.
Toen ik je verhaal las had ik ook wel gelijk door dat jou paard niet hetzelfde reageerd w.b.t trailer laden als die van mij.
Toch geloof ik niet dat jou paard echt dominant is maar eerder onzeker en gevoelig.
Als jou paard bij alle andere werkzaamheden jou gewoon gehoorzaamd dan geloof ik niet in dominantie.
Jij beschrijft het wel een beetje zo op die manier "hij ziet een gat en neemt die en werkt daarna niet meer mee".
Sommige paarden hechten erg aan routine, het zijn dan de makste paarden waarbij je kinderen gewoon met zo'n paard kan laten werken.
Maar verander 1 ding in hun routine en hun gedrag wordt onvoorspelbaar en dat komt omdat ze op dat moment zich niet meer zeker voelen.

Jou paard gaat thuis de trailer op omdat hij zich dan vertrouwt voelt maar op ander terrein en volgens andere laadwijze is hij zijn vertrouwen kwijt.
Op dat moment ziet hij jou niet meer als leider en heeft hij alleen vlucht gedrag (dat kan inwendig zijn, door dat hij zich afsluit of door dat hij de benen neemt).
De gouden tip heb ik niet voor je maar ik geloof wel dat de werkwijze van Eddy Modde een goede methode is.

Ik zou zeggen download zijn e-reader en kijk of je nog nieuwe dingen tegen komt.

Ik zou eigenlijk iig voorlopig niet naar ander terrein gaan waar veel andere mensen zijn die zich er mee willen bemoeien.
Zo is mijn paard een nare ervaring rijker geworden.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:01

Ik vind al die psychologische prietpraat hier prachtig hoor, daar niet van, maar volgens mij moet je gewoon niet teveel simmen met je paard! Hij moet die trailer gewoon in en ik ben ervan overtuigd dat als je daar zelf ook echt van overtuigd bent en je onzekerheid laat varen, het je echt wel gaat lukken, al dan niet met gebruik van pressie (touwtje en een goed gemikte dreun op zijn reet)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:22

Zimbabwe er zijn nu eenmaal paarden waarbij jou methode niet werkt.
Die overbluf je niet even met een flinke rot trap in zijn pens of een flinke knal op zijn reet.

Toen mijn ruin een twee jarige was, was er een zeer ervaren tuigpaarden man die wel even zou helpen met laden.
Zijn methode een goede knal op zijn reet en dan luisterd hij wel.
Niet dus, hij stond daar aan de grond genageld met zijn hoofd naar beneden en hij was er gewoon niet.
Hij reageerde nergens meer op en stond aan de grond genageld.
Die man heeft zo'n beetje de zweep kapot geslagen op hem en er kwam geen reactie.
Ik heb er nog altijd spijt van dat ik daar bij stond en het liet gebeuren en ja weer een nare ervaring rijker.

Voor de record mijn paard gaat dus niet gevaarlijk doen zoals steigeren, wegrennen of trappen.
Maar staat aan de grond genageld en verzet geen stap meer.
Je ziet niet meteen de angst aan hem dus je bent snel geneigd om hem maar even flinke knal te geven.
Dat werkt bij een flink aantal paarden averechts en dan kun je niet anders dan naar het psychologische aspect kijken.

En wees nu eerlijk het is een smal rot hokkie op wielen dat beweegt, ze staan er in en kunnen niks zien maar horen van alles.
En omdat ze het dan spannend vinden geven wij ze maar een rot schop of een knal nee daar ben ik niet voor :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:24

Hoe is het nu met het paard? Gaat ze er inmiddels normaal op?

lievebuddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:35

tja is en blijft een drama, ben sinds gisteren ook aan het proberen met mijn paardje, die gaat er wel in maar komt er iedere keer uit vliegen, dat is toch wel lastiger en als ze er in staat eventueel, onder het rijden is het een drukke bedoeling en loopt ze te stuiteren, dus ik ben ook wel even ten einde raad

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:44

Ik ben ervan overtuigd dat de attitude waarmee je ermee bezig bent van doorslaggevend belang is. Bij de vorige eigenaar lukte het blijkbaar wel en een ander vervoersmiddel blijkt niets uit te maken. Ze geeft zelf aan dat ze anders is gaan doen dan wat het paard gewend was en daar is het probleem ontstaan. Vervolgens is ze talloze manieren gaan proberen en is ze onzeker geworden over wat nu de juiste aanpak is. Uit deze analyse durf ik op te maken dat attitude (in dit geval: je gaat erin of je nu wel of niet wil) hetgeen is dat maakt dat het wel of niet gaat lukken.
Wij hebben jarenlang een pony gehad die niet in de trailer wilde, hebben ook alles geprobeerd en uiteindelijk liep ze zonder al teveel moeite de trailer in zolang ze het psychologische touwtje maar zag. Dat touwtje was het hulpmiddel voor ons omdat zij iedere keer dat er met het touwtje is geprobeerd de trailer is ingegaan, terwijl alle pogingen zonder zij er ook onderuit is gekomen. Ze heeft dus nooit een succes behaald met het touwtje en wist dus al (na honderden pogingen en uren trailerlaadpret) dat het touwtje stond voor: je gaat erin! Moraal van het verhaal: geef niet op en laat het hem nooit meer winnen: kies voor een methode en stick with it al sta je tot middernacht te oeroessen met je paard, hij mut erin...(en dan nog 100 keer) als je geen tijd hebt begin je er niet aan. Je moet in de juiste mood zijn!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 12:04

Dank Osmo, ik ken het e-book van eddy modde bijna uit mijn hoofd. Toch denk ik niet dat mijn paard angstig is, maar toch echt dominant (in het dagelijks leven zal ik het woord dominant niet zoveel gebruiken, want ik geloof eigenlijk überhaupt niet zo in dominantie verhouding tussen mens en dier, omdat wij (mensen) van heel andere orde zijn ten opzichte van een dier, maar dat terzijde.

Op bokt is het woord dominantie een veel gebruikt woord en vandaar dat ik hier dezelfde term hanteer. Hij kent dit gedrag ook op ander terrein (zoals tijdens het rijden, alleen dan kan ik het veel beter aan). Bij het laden komt het beter naar voren. Ik zou hem niet als gevoelig en onzeker beschrijven, niet als het om trailerladen gaat. Uiteraard blijft het een vluchtdier, altijd. Dus ook tijdens het rijden zal hij wegschieten als ik hem niet het vertrouwen geeft dat hij prima langs de bakkabouter kan, ditzelfde zie je eigenlijk gebeuren bij de trailer. Ergens haalt hij vandaan dat hij niet hoeft, of het nu dominantie is, onzekerheid of wat dan ook. Hij ziet ruimte om niet de trailer in te lopen. Ik ben eerlijk gezegd van mening dat het niet uitmaakt welk etiket je erop plakt (als je er een etiket op wil plakken), gezien ik toch uit blijf gaan vanuit een diervriendelijke behandeling. Hoe dan ook vind ik mijn paard echt niet angstig (ik zou het prettig vinden als dat wordt geaccepteerd binnen het topic, ik ken mijn paard prima en ook zijn uitingen en hij laat duidelijk zien wanneer hij wel angstig is en ja afsluiten hoort daar ook bij).

Ik ga juist wel naar vreemd terrein om te oefenen en kan me prima afhouden van adviezen. Thuis oefenen heeft nl niet zoveel zin meer, hij stapt de trailer in zonder dat ik überhaupt meeloop. Ik ga bewust nu even niet op wedstrijd, maar enkel naar vreemd terrein om te oefenen, ik ga hierbij niet naar drukbezochte evenementen, maar gewoon onze lokale rijvereniging, of naar mijn instructrice, ofwel geen mensen die zich ermee bemoeien. Maar ook mensen die kijken, zich bemoeien of achter je rug om praten hoort er nu eenmaal bij en moeten we mee leren omgaan. Ons niet laten afleiden en gewoon doorgaan met laden op onze eigen manier en focus behouden.

@ zimbabwe, ik weet dat het mijn / onze mood is. Daarom blijf ik ook oefenen en moet ik een methode vinden die voor altijd bij ons past. Dat gaat zeker goed komen, daar ben ik van overtuigd. Het is ook 2,5 maand goed gegaan met die moraal, tot op een bepaalde dag, een terugval en na een paar uur stond meneer nog niet. Daarom blijf ik oefenen en niet opgeven, iedere positieve oefening is weer een positieve ervaring voor mij en hoe meer positieve ervaringen hoe meer vertrouwen. Dat hebben we echt nog heel veel nodig.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:06