Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

manic schreef:Is toch juist goed als mensen les nemen en zich wat bewuster worden van het gewicht wat er achter de auto hangt en waat voor invloed dat heeft op het rijden?
Ik vond de lessen ook prettig. Beejte rijgedrag omgezet van "doe maar wat" naar bewust keuzes maken.
Ik snap dat dat niet relevant is voor mensen die vanaf hun zesde met trekkers en opleggers rijden, maar dat is nu eenmaal niet voor iedereen zo.
ikke schreef:Ik heb een hekel aan bangmakerij op basis van verkeerde argumenten.
Als je dan iets wil melden, meldt dan relevante zaken die op feiten zijn terug te voeren.......

manic schreef:Was geen bangmakerij, was iemand die net geslaagd is voor haar E en aangaf dat ze tijdens het lessen een hoop had geleerd. Tenminste, zo las ik het
Dus ik vind deze opmerking al erg apart. En is niet van iemand met ervaring in een drukke binnenstad.ikke schreef:Uitzwaai? *proest* die halve meter (hooguit) dat zo'n trailertje naar buiten komt? Moet je eens met een C-E combi gaan rijden, met een uitzwaai van 1,5 - 2 meter en waarbij alleen al je eigen achterwielen minimaal een meter binnen het spoor van je voorwielen lopen.
PKfoto schreef:manic schreef:Was geen bangmakerij, was iemand die net geslaagd is voor haar E en aangaf dat ze tijdens het lessen een hoop had geleerd. Tenminste, zo las ik het
Precies een hoop geleerd maar ik denk dat Ikke denkt dat iedereen in een rustig buitengebied woont en alleen daar rijdt met een aanhanger. Want er wordt gezegd dat die max. uitzwaai van een halve meter niets is. Maar vaak is dat de ruimte tussen je auto en aanhanger en de geparkeerde auto's langs de weg. En is dat vaak tevens een fietspad. Nou als je dan afslaat met je combinatie is die halve meter uitzwaai van je aanhanger voor een eventuele fietser dodelijk die dan net naast je rijdtDus ik vind deze opmerking al erg apart. En is niet van iemand met ervaring in een drukke binnenstad.
Ik adviseer iedereen om een proefles met aanhanger te nemen! Of je nu wel of niet (denkt) met je B te mogen trailerrijden. Ervaar wat er gebeurt achter je.ikke schreef:Uitzwaai? *proest* die halve meter (hooguit) dat zo'n trailertje naar buiten komt? Moet je eens met een C-E combi gaan rijden, met een uitzwaai van 1,5 - 2 meter en waarbij alleen al je eigen achterwielen minimaal een meter binnen het spoor van je voorwielen lopen.
ikke schreef:Klijn schreef:Ja ik heb alles gelezen maar waar het mij om gaat is dat er tegenstrijdige dingen worden gezegd.. En wat is dan het juiste en vooral waar je het kan vinden want ik de link kan ik niks vinden.
Ik zou zeggen, leef je uit: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... er2012.pdf
Bonnieaw schreef:Ik heb het papier er even bijgepakt en de massa ledig voertuig is 1723, max massa 2900. maximum trekkracht geremd 1600kg. Als ik alles goed heb begrepen kan ik hiermee met 1 paard op stap toch?
Thanks
ikke schreef:Bonnieaw schreef:Ik heb het papier er even bijgepakt en de massa ledig voertuig is 1723, max massa 2900. maximum trekkracht geremd 1600kg. Als ik alles goed heb begrepen kan ik hiermee met 1 paard op stap toch?
Thanks
Nope, je hebt het niet goed begrepen.
2900 + TMM trailer is altijd meer dan 3500kg en dat vereist dus meer dan alleen een B-rijbewijs.
Je zult er dus met deze auto aan moeten geloven om eerst je E-rijbewijs te gaan halen, voordat je ermee op stap kunt.
Wij zijn ons aan het orienteren op een andere auto, komen uit op auto's die rond de 1200 kg mogen trekken (max kogeldruk zullen we moeten bekijken als we daadwerkelijk auto's gaan testen
) Het is overigens niet de bedoeling vaak op pad te gaan (kliniek of eens een keer naar een vriendin) anders had ik zeker wel een auto gewild die wat meer mag trekken
) Als ik geen duidelijke info kan vinden hierover, dan juridische afdeling van politie eens mailen/bellen? (meteen bewijs maar bewaren
)Marrit13 schreef:Is het nog steeds zo dat het bij BE gaat om werkelijk gewicht?Wij zijn ons aan het orienteren op een andere auto, komen uit op auto's die rond de 1200 kg mogen trekken (max kogeldruk zullen we moeten bekijken als we daadwerkelijk auto's gaan testen
) Het is overigens niet de bedoeling vaak op pad te gaan (kliniek of eens een keer naar een vriendin) anders had ik zeker wel een auto gewild die wat meer mag trekken
![]()
Ik zie alleen op rijbewijs.net daar iets over staan, de andere officiele sites vind ik er erg vaag over (kan ook aan mij liggen) Als ik geen duidelijke info kan vinden hierover, dan juridische afdeling van politie eens mailen/bellen? (meteen bewijs maar bewaren
)
Edit; ik heb dus mijn E
Charityyy schreef:_PMD schreef:Onze auto heeft als gewicht/laadvermogen: 1480 / 1585 kg, Kan ik hiermee met 1 paard rijden zonder een E rijbewijs?
Moet je kijken naar de massa van je trailer, het maximale laadgewicht. Vaak ligt dat rond de 2000.
_PMD schreef:Onze auto heeft als gewicht/laadvermogen: 1480 / 1585 kg, Kan ik hiermee met 1 paard rijden zonder een E rijbewijs?