zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:02

Is toch juist goed als mensen les nemen en zich wat bewuster worden van het gewicht wat er achter de auto hangt en waat voor invloed dat heeft op het rijden?

Ik vond de lessen ook prettig. Beejte rijgedrag omgezet van "doe maar wat" naar bewust keuzes maken.

Ik snap dat dat niet relevant is voor mensen die vanaf hun zesde met trekkers en opleggers rijden, maar dat is nu eenmaal niet voor iedereen zo.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:14

Ik ben wel erg blij met dit nieuws. Ga het nog even precies uitzoeken voor ik de weg op ga mocht het ooit nodig zijn, dat wel :)

Ik heb examen gedaan en ondanks de complimenten over mijn voorzichtige rijstijl op de weg (ik reed direct maar alsof er een paard achterin stond haha) ben ik gezakt op achteruit keren. Ik heb inmiddels geoefend en het gaat prima maar heb voorlopig geen geld nog een keer zo'n duur examen te doen.

We hebben een Citroën Jumper en denk dat ie wel 1800kg weegt. Kan dan iig met 1 paard de hort op als ik het goed begrijp :)

edit: nog ff een vraagje: Ik kan zo snel niet vinden hoe je aan je B+ moet komen? Weet iemand dit?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:50

manic schreef:
Is toch juist goed als mensen les nemen en zich wat bewuster worden van het gewicht wat er achter de auto hangt en waat voor invloed dat heeft op het rijden?

Ik vond de lessen ook prettig. Beejte rijgedrag omgezet van "doe maar wat" naar bewust keuzes maken.

Ik snap dat dat niet relevant is voor mensen die vanaf hun zesde met trekkers en opleggers rijden, maar dat is nu eenmaal niet voor iedereen zo.

Ik heb een hekel aan bangmakerij op basis van verkeerde argumenten.
Als je dan iets wil melden, meldt dan relevante zaken die op feiten zijn terug te voeren.......

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:15

ikke schreef:
Ik heb een hekel aan bangmakerij op basis van verkeerde argumenten.
Als je dan iets wil melden, meldt dan relevante zaken die op feiten zijn terug te voeren.......

Was geen bangmakerij, was iemand die net geslaagd is voor haar E en aangaf dat ze tijdens het lessen een hoop had geleerd. Tenminste, zo las ik het :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:33

Moderatoropmerking:
Even ter info: het spambericht is verwijderd :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:36

Bedankt mars, ik had al een mailtje gestuurd naar revanches. In meerdere topics is dit bericht gespamt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:37

Ik heb het gezien en we zijn ermee bezig, dankjewel voor het temmen en berichten sturen :j

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:54

manic schreef:
Was geen bangmakerij, was iemand die net geslaagd is voor haar E en aangaf dat ze tijdens het lessen een hoop had geleerd. Tenminste, zo las ik het :)

Precies een hoop geleerd maar ik denk dat Ikke denkt dat iedereen in een rustig buitengebied woont en alleen daar rijdt met een aanhanger. Want er wordt gezegd dat die max. uitzwaai van een halve meter niets is. Maar vaak is dat de ruimte tussen je auto en aanhanger en de geparkeerde auto's langs de weg. En is dat vaak tevens een fietspad. Nou als je dan afslaat met je combinatie is die halve meter uitzwaai van je aanhanger voor een eventuele fietser dodelijk die dan net naast je rijdt ;) Dus ik vind deze opmerking al erg apart. En is niet van iemand met ervaring in een drukke binnenstad.

Ik adviseer iedereen om een proefles met aanhanger te nemen! Of je nu wel of niet (denkt) met je B te mogen trailerrijden. Ervaar wat er gebeurt achter je.
ikke schreef:
Uitzwaai? *proest* die halve meter (hooguit) dat zo'n trailertje naar buiten komt? Moet je eens met een C-E combi gaan rijden, met een uitzwaai van 1,5 - 2 meter en waarbij alleen al je eigen achterwielen minimaal een meter binnen het spoor van je voorwielen lopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:14

PKfoto schreef:
manic schreef:

Precies een hoop geleerd maar ik denk dat Ikke denkt dat iedereen in een rustig buitengebied woont en alleen daar rijdt met een aanhanger. Want er wordt gezegd dat die max. uitzwaai van een halve meter niets is. Maar vaak is dat de ruimte tussen je auto en aanhanger en de geparkeerde auto's langs de weg. En is dat vaak tevens een fietspad. Nou als je dan afslaat met je combinatie is die halve meter uitzwaai van je aanhanger voor een eventuele fietser dodelijk die dan net naast je rijdt ;) Dus ik vind deze opmerking al erg apart. En is niet van iemand met ervaring in een drukke binnenstad.

Ik adviseer iedereen om een proefles met aanhanger te nemen! Of je nu wel of niet (denkt) met je B te mogen trailerrijden. Ervaar wat er gebeurt achter je.
ikke schreef:
Uitzwaai? *proest* die halve meter (hooguit) dat zo'n trailertje naar buiten komt? Moet je eens met een C-E combi gaan rijden, met een uitzwaai van 1,5 - 2 meter en waarbij alleen al je eigen achterwielen minimaal een meter binnen het spoor van je voorwielen lopen.

Wat jij van mij denkt, zal me worst wezen. Ik stoor me eraan dat je andere mensen probeert bang te maken met "feiten" die volstrekt uit de lucht gegrepen zijn. Sterker nog: die aantoonbaar NIET waar zijn!
Datgene wat dan wel een punt is bij het rijden met een paardentrailer, daar schrijf je helemaal niets over; namelijk het inlopen van de trailer op je binnenspoor! DAT is waar de meeste mensen mee onderuit gaan, niet van die paar cm uitzwaai en al helemaal niet met de gewichten. Desnoods mag je iets zeggen over achteruit rijden en vooral achteruit manoeuvreren, daar heb je ook een punt, maar nogmaals, je verkondiging over de gewichten is volstrekte flauwekul!

Zie hier:
ikke schreef:
Klijn schreef:
Ja ik heb alles gelezen maar waar het mij om gaat is dat er tegenstrijdige dingen worden gezegd.. En wat is dan het juiste en vooral waar je het kan vinden want ik de link kan ik niks vinden.

Ik zou zeggen, leef je uit: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... er2012.pdf

Succes.......

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:04

goh wat zijn sommige mensen onvriendelijk! Gezellig -O-

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:35

Ik heb ff de Belgische regelgeving nagekeken en deze is op dezelfde dag als Nederland en de rest van de EU ingegaan. Europees gelden nu mbt B+E(+) dezelfde regels.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:05

Ik heb het papier er even bijgepakt en de massa ledig voertuig is 1723, max massa 2900. maximum trekkracht geremd 1600kg. Als ik alles goed heb begrepen kan ik hiermee met 1 paard op stap toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:19

Bonnieaw schreef:
Ik heb het papier er even bijgepakt en de massa ledig voertuig is 1723, max massa 2900. maximum trekkracht geremd 1600kg. Als ik alles goed heb begrepen kan ik hiermee met 1 paard op stap toch?

Nope, je hebt het niet goed begrepen.
2900 + TMM trailer is altijd meer dan 3500kg en dat vereist dus meer dan alleen een B-rijbewijs.

Je zult er dus met deze auto aan moeten geloven om eerst je E-rijbewijs te gaan halen, voordat je ermee op stap kunt.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:25

ikke schreef:
Bonnieaw schreef:

Nope, je hebt het niet goed begrepen.
2900 + TMM trailer is altijd meer dan 3500kg en dat vereist dus meer dan alleen een B-rijbewijs.

Je zult er dus met deze auto aan moeten geloven om eerst je E-rijbewijs te gaan halen, voordat je ermee op stap kunt.

ah helaas! Thanks

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:13

Is het nog steeds zo dat het bij BE gaat om werkelijk gewicht? :) Wij zijn ons aan het orienteren op een andere auto, komen uit op auto's die rond de 1200 kg mogen trekken (max kogeldruk zullen we moeten bekijken als we daadwerkelijk auto's gaan testen ;-) ) Het is overigens niet de bedoeling vaak op pad te gaan (kliniek of eens een keer naar een vriendin) anders had ik zeker wel een auto gewild die wat meer mag trekken :)

Ik zie alleen op rijbewijs.net daar iets over staan, de andere officiele sites vind ik er erg vaag over (kan ook aan mij liggen :+ ) Als ik geen duidelijke info kan vinden hierover, dan juridische afdeling van politie eens mailen/bellen? (meteen bewijs maar bewaren :') )

Edit; ik heb dus mijn E

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:02

Marrit13 schreef:
Is het nog steeds zo dat het bij BE gaat om werkelijk gewicht? :) Wij zijn ons aan het orienteren op een andere auto, komen uit op auto's die rond de 1200 kg mogen trekken (max kogeldruk zullen we moeten bekijken als we daadwerkelijk auto's gaan testen ;-) ) Het is overigens niet de bedoeling vaak op pad te gaan (kliniek of eens een keer naar een vriendin) anders had ik zeker wel een auto gewild die wat meer mag trekken :)

Ik zie alleen op rijbewijs.net daar iets over staan, de andere officiele sites vind ik er erg vaag over (kan ook aan mij liggen :+ ) Als ik geen duidelijke info kan vinden hierover, dan juridische afdeling van politie eens mailen/bellen? (meteen bewijs maar bewaren :') )

Edit; ik heb dus mijn E

Met B-E mag je alles aan je auto knopen waarvan het werkelijke gewicht lager (of gelijk) is aan wat de auto kan en mag trekken.

Je moet de wet anders lezen:
B rijbewijs en B+ rijbewijs hebben beperkingen. Die beperkingen worden genoemd.
Bij B-E rijbewijs gelden geen beperkingen, anders dan de technische grenzen van het trekkende voertuig.

Feitelijk moet je jezelf twee vragen stellen voordat je gaat rijden met een aanhanger:
1) Mag (en kan) de auto het werkelijke gewicht van de aanhanger (leeg gewicht plus daadwerkelijk gewicht van de lading) trekken.
2) Heeft de chauffeur het juiste rijbewijs bij deze combi.

Indien er sprake is van B-E rijbewijs, vervalt vraag twee; je hebt altijd het juiste rijbewijs.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:53

Dank je ikke! Ik heb veel aan jouw posts gehad in dit topic :)

_PMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:52

Onze auto heeft als gewicht/laadvermogen: 1480 / 1585 kg, Kan ik hiermee met 1 paard rijden zonder een E rijbewijs?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:44

_PMD schreef:
Onze auto heeft als gewicht/laadvermogen: 1480 / 1585 kg, Kan ik hiermee met 1 paard rijden zonder een E rijbewijs?

Moet je kijken naar de massa van je trailer, het maximale laadgewicht. Vaak ligt dat rond de 2000.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:15

Charityyy schreef:
_PMD schreef:

Moet je kijken naar de massa van je trailer, het maximale laadgewicht. Vaak ligt dat rond de 2000.

En zelfs dat klopt niet; waarop baseer je dat het om een tweepaards trailer gaat??

@ Charityyy: Met B-rijbewijs gelden twee regels:
1) De auto moet het feitelijke gewicht (dus trailer + daadwerkelijke lading) kunnen en mogen trekken.
2) De chauffeur moet het juiste rijbewijs hebben voor de combinatie. B-rijbewijs: TMM auto + TMM trailer < 3500kg

TMM = Toegestane Maximale Massa = leeg gewicht + laadvermogen. Bij twijfel zoek je de gegevens op bij de RDW: https://ovi.rdw.nl/

Oh ja, er geen enkele auto uitgezonderd!
Er zijn nogal wat mensen, ook hier op Bokt, die denken dat laadvermogen bij een personenauto niet meegeteld wordt. Dit is NIET WAAR!!!

Ethirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:42

_PMD schreef:

Dat ligt aan:
- wat is het maximum gewicht dat de auto mag trekken
- wat is het maximum eigen gewicht+laadvermogen van je trailer. Dit mag niet meer zijn dan 3500-1585=1915kg

De meeste normale auto's blijven steken bij 1200-1400kg geremd trek gewicht. Daarmee mag je dus de trailer uit mijn berekening hierboven niet trekken.

@Marrit13: kogeldruk is niet afhankelijk van het gewicht dat je trekt, alleen van de manier van belasten. Van wat ik me kan herinneren zit een maximum kogeldruk zo rond de 75kg, maar dat was altijd met statische lading.

deus_ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:18

Persoonlijk zeg ik haal je BE zodra dat ook maar mogelijk is. Ik zie zoveel mensen die van alles naar zich toe rekenen met combinaties, en ook nog de stuntpiloot uithangen op het moment dat ze moeten manoeuvreren. Halve parkeerplaats bij de manege bezet omdat ze dwars staan, want stel je voor dat ze anders eens achteruit moeten ergens weg moeten. 8)7

Flessuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:47

Komt nog bij dat als je BE hebt en je wordt aan de kant gezet door de politie ze je sneller door laten rijden in plaats van alles aan de trailer na te kijken. althans, dat is de ervaring hier in de buurt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:22

Mijn moeder en stiefvader hebben dit.

Wij hebben een Kia Sportage met een 1,5 paards trailer. Dit mag gewoon.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:58

Vraagje!

Mijn trailer:
Ledig gewicht: 590 kg
Max: 1600 kg

De auto:
Ledig gewicht: 1310 kg
Technisch max: 1810 kg

Nu kom ik dus uit op 1810+1600= 3410 kg

Deze combinatie mag ik dus rijden met een B rijbewijs. Of niet?