weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:31

Nee fleurtje, het hoeft helemaal niet zo te zijn dat iemand die geen hoge aanschaf kan betalen ook andere kosten niet kan betalen. Ik ben er het levende bewijs van. Sinds wanneer kan jij bij een ander in z'n portomonee kijken?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:35

Even nog een bijvoeging, ik was wel bereid om mijn max een klein beetje uit te rekken, als ze bv voor [naam] 300 euro meer zouden gevraagt hebben dan had ik haar nog gekocht. Want het is niet dat ik het niet kan betalen, maar meer ik wil daar mijn centen niet aan uitgeven. Ik vind dat je rekening mee moet houden wat je doelstellingen zijn.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:42

@Chanel. Er is imo niks mis met jouw bedrag en de wensen die je hebt, zeker niet omdat je geen paard van minimaal 160 wilde. En je hebt er ook een leuke pony voor kunnen vinden. Ik doel op lagere bedragen en hogere eisen.
@ Stef, ik kan niet in een ander zijn portomonee kijken, maar als iemand weinig KAN besteden aan aanschaf, dan zou ik als verkoper er geen vertrouwen in hebben dat degene wel voldoende geld heeft voor onderhoud en DA kosten. En zou ik niet reageren op zo'n advertentie. TS vraagt hier of het terecht is om zulke advertenties over te slaan. Ik geef alleen maar aan dat ik dat zelf ook zou doen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:49

Ojajoh schreef:
Daphne__ schreef:

Maar het gaat toch om het onderhouden? Een operatie kost voor een KWPN met papier en voor een kruising evenveel, dus ik zie het verschil niet.

Tuurlijk het is niet rëeel om voor 800 euro een paard met papier en gezond etc te verwachten, maar als ik de beginpost en de titel van het topic lees dan denk ik dat het daar niet over gaat?

Klopt , maar heeft deels een beetje te maken met zoeken in lagere prijsklasse
Voor een kruising is dit sneller dan een kwpn
Daarom zit ik ook zo met de vraag ben ik eerlijk als ik bij sommige twijfels heb en ze oversla?
Met een dure kwpn, ja....
Maar ik heb dus de goedkope kruising ;)

Ik denk dat je zoiezo het paard niet moet verkopen aan mensen waar je twijfels bij hebt :n
Dus óók als jij twijfeld over of mensen het paard wel kunnen onderhouden..
Als de advertentie bij jou al alle alarmbellen laat rinkelen, dan zal dat waarschijnlijk wel terecht zijn.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:56

Ik zou zo'n advertentie niet direct overslaan den ik.

Ik zou zelf ook een paard in de lage prijsklasse willen, omdat ik niet zo'n veeleisende ruiter ben. Maar reken maar dat ik onderhoud en ziektekosten gewoon kan betalen hoor!!! Voor wat ik wil kunnen doen met een paard, heb ik geen dure nodig.
Uiterlijk vertoon, daar gaat veel geld in zitten, mooie dekjes en zo. Maar een paard heeft daar niks aan. Wel aan een toegewijde baas.

Maar inderdaad, als er alarmbellen gaan rinkelen-kan ook bij een persoon zijn die wel veel wil besteden- doe ik het niet...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:59

Fleurtje, ik kon ook niet veel uitgeven, heb ik eerder al uitgelegd. En toch had ik 2500 medische kosten. Je kan niet oordelen over de financiële situatie van een ander, simpelweg omdat je er geen zicht in hebt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:01

Het kan ook zijn dat wat die persoon een lage prijsklasse vind, eigenlijk niet zo laag is (lmaar voor haar wel).
Voor mij persoonlijk is als ik zo'n adv lees, denk ik dan dat ze bedoeld een paard van bv rond de 1000 euro, terwijl zij misschien 2000 euro een lage prijsklasse vind.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:04

daar zit ook wat in. Dat verschilt sowieso per ras ook weer, bij IJslanders zijn de prijzen bijv nog relatief hoog

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:10

Duur of goedkoop
Mijn eerste pony,
Ouders hadden er geen verstand van kreeg haar toen ik 11 was,
Mijn pony,

Ik had haar 25 jaar, 2 keer dierenarts nodig gehad waarvan inslapen 1 was
is de duurste rekening altijd verzekerd geweest maar, ze was uit de verzekering verbant toen ze 27 jaar door overname verzekering was na alle jaren betalen van de een op de andere dag niet meer verzekerd, bezwaar gemaakt Ongegrondt want de nieuwe verzekering was tot 20 jaar, oude polis was niet meer ze is 36 jaar geworden.

Belangrijkste de verzorging en als een paard of pony de leeftijd ong .van 30 mag bereiken,

Nu op zoek voor een pony voor mijn kids, zien nog mijn pony voor ogen, oud maar ze is er zonder mankementen, de prijs zegt niet alles

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:39

Even niet meer meegelezen, heb geen internet momenteel thuis dus even snel vanaf 't werk

stef schreef:
Voor onbekeerde papierloze pony's ligt de prijs niet veel hoger

Deze pony's zijn inderdaad, vooral bij mij op de Veluwe, echt geen stuiver waard ;)
Die wil niemand op stal... :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:42

grmblll... Dood aan automatisch woordenboek Iphone!!! |o

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:14

wat wordt hier bedoeld met 'lagere prijsklasse'? Voor de een is dit onder 1000 euro, maar voor de ander onder 3000 euro.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:29

Ook nogal verschillend per paard :j

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:01

Francis schreef:
Even niet meer meegelezen, heb geen internet momenteel thuis dus even snel vanaf 't werk

stef schreef:
Voor onbekeerde papierloze pony's ligt de prijs niet veel hoger

Deze pony's zijn inderdaad, vooral bij mij op de Veluwe, echt geen stuiver waard ;)
Die wil niemand op stal... :P

:') :') :') :')

Damnyouautocorrect :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:04

Nou!... -O-

;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:06

Yey, back on line!
Sorry Stef, kon 't niet laten :P Even in m'n pauze on-line op't werk, open dit topic en 't eerste wat ik las was jouw berichtje... :=

Heb de rest nog niet bijgelezen dus 'no comment' from me
maar idd, 'lagere prijsklasse' verschilt per persoon én per pony... 1000 euro voor een rijdbaar paardje van rond de 1.50 is 'weinig', maar voor een shet vind ik 't weer 'heul veel'...
Ik persoonlijk vind 4000 euro neertellen voor een paard 'vrij veel' en voor mij zelf is het zelfs 'veel te veel' (maar ik zoek dus ook geen duur ras of speciaal talent, afgezien van gewoon braaf en safe zijn), terwijl het voor een ander 'een koopje' is (maar dan toch meestal weer afhankelijk van het paard... bepaalde rassen kosten nou eenmaal veel en dan kan zo'n bedrag weer een goeie deal zijn...).

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:04

Cos was niet heel duur in aanschaf, zeker niet als ik alle spullen die ik erbij heb gekregen eraf ga trekken... Ik heb geen duizenden euro's spaargeld maar ik kan makkelijk iedere maand de stalling etc. betalen. Daarnaast spaar ik € 150.- per maand als eigen "verzekering" voor als er iets gebeurd. Als er echt iets "groots" zou gebeuren dan zou ik eventueel bij mijn ouders kunnen aankloppen voor een lening. Ga ik niet vanuit maar wel fijn dat de optie er is!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:54

Heb hier al eerder gereageerd, maar 't ging dus niet over veulens die je aankoopt met 6-8 maanden.
Dan gaat het inderdaad over andere bedragen.
Maar ook IK zou geen zin hebben om voor een leuk recreatiepaard meer dan 2000-3000 euro neer te tellen. "Waar je zo op weg rijdt". Dat is natuurlijk nooit zo.
In deze tijden (Zuidlaarder Markt is net geweest!) is dit een reeel bedrag, voor een "niks" recreatie paard een kruising , een fraaie recreant, dus, van een jaar of 3-4 NET beleerd of ONBELEERD. Krijg je dat voor die prijs mee, mee beleerd en wel, dan kun je op problemen wachten! Ik heb ze liever onbeleerd, is er ook nog niks aan verpest.
Voor een leuk veelbelovend veulen van tussen de 6 maanden en 1 jaar zou ik 1000 euro neerleggen, als ik er wat in zag. En dat ECHT wilde hebben.
Het risco van een veulen kopen blijft altijd voor jezelf, natuurlijk.
Maar dat is ook zo als je een volwassen paard koopt.

Bonte Jaopie was als veulen mijn duurste paard OOIT. (Vroeger had ik alleen Friezen)
Ondanks vele problemen, nog steeds ook mijn beste, mooiste, ONbetrouwbaarste paard ooit, hahaha Die is echt onbetaalbaar gebleken!

Khavanna de jonge merrie... was helemaal niet te koop. Voorbestemd als fokmerrie. Voor tuigpaarden.
Maar ik moest en zou haar hebben. Dan weet je al dat je meer gaat betalen. Waarom haar?Geen idee, ik zag er iets in...
Ja, dan tel je toch je centen weer uit....Ja, op afbetaling dan maar.
Geen punt toch?

Gewoon eerlijke en glasheldere afspraken maken en je daar aan houden. EN WEL ALLES OP SCHRIFT ZETTEN!
Als de andere partij ook eerlijk is zou iets simpels zo als een kwitantie met kopie van het identiteitsbewijs met handtekening van de laatste aflossing, toch geen punt mogen zijn?

Overigens moet ik hier bij opmerklen dat het in het bezit hebben van het paspoort van het paard, blijkbaar NIET als eigendomsbewijs geldt, het is volgenms de wet slechts een identiteitsbewijs.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:41

Een paard op afbetaling kopen vind ik eng om wat voor bedrag het ook gaat, wat als er iets gebeurd, kennis van me had bij een sjieke sportstal zo'n betalingsregeling gedaan en paard ging na 5 maanden ineens dood door zware koliek terwijl ze nog 2 jaar moesten betalen aan die sportruiter, nee ik betaal liever gepast, niet verkopen/kopen wat je nog niet hebt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:27

ja, klopt.. met auto's en met paarden.. eigenlijk met alles behalve een huis.. dat redden de meeste mensen niet (wij ook niet hoor)

Lyric_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:47

Ook ik heb liever een gezond paardje in de lagere prijsklasse maar ook ik ben niet veeleisend gewoon leuk paardje om van te genieten, recreatief hij hoeft geen 1,60 te springen of tot de z te lopen. Naar mijn mening kunnen paardjes van 1000 euro ook tot de z gaan maar even snel een voorbeeld. Het ligt aanjezelf. Je kunt naar de dealer gaan en een auto van 10.000 euro kopen maar op marktplaats ook eentje van 1000 kopen kan net zo lekker rijden en net zo lang meegaan. Is gewoon aan wat jezelf wilt. Of meer aan de verzorging uitgeven enz of aan het paard. Ik geef liever meer uit dan aan het goed zadel en de zorg (voer).

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:48

ik zoek alleen een paard om er buitenritjes mee te maken dus vind het onnodig om er dan veel voor uit te geven.
eventuele dierenarts staat wel wat voor apart en komt elke maand gewoon wat bij.
mijn vorige paard heb ik meer voor uit gegeven maar stond binnen een jaar al op vervroegd pensioen.
dus verder maakt het bedrag weinig uit.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:17

dat bedoel ik nou, je kan niet aan de binnekant kijken, zelfs niet met zo'n mooie keuring. Daarbij kijken ze (correct me if i'm wrong) niet naar leverfunctie of suikerwaardes of weet ik veel wat. dat is alleen om te zien of het iets aan zijn benen en houding mankeert.Er is een klik of het is er niet, daarbij komt het is een levend wezen en als die toevallig verkeerd op een muggebeet, heb je pech!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:58

Voor die waardes kun je dan wel weer een bloedje laten trekken bij de aankoopkeuring Pipo. 't Is maar net wat je allemaal wel en niet wilt laten onderzoeken bij een keuring... alles kan. Maar 't is en blijft een moment opname.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:05

Ik zal even reageren op de vraag/stelling van de TS:

Dit kan wel degelijk. Mijn ouders bijvoorbeeld willen echt geen 3000 euro uitgeven aan een paard. Dat lukt gewoon niet en dat vinden ze te veel. Geld voor het onderhoud is er wel degelijk. De paarden staan aan huis en het is relatief goedkoop als ik kijk naar wat mensen op een stalling betalen (wij betalen minder en er staan hier nu 2 paarden en een shet). Ook de DA/hoefsmid/voer e.d. kunnen uiteraard betaald worden, de gezondheid voorop :j Je kunt het natuurlijk ook zo duur maken als je zelf wilt. De paarden staan op stro en eten hooi/kuil wat we krijgen (in ruil voor dat de paarden van de buurman bij ons op het weiland mogen lopen). Verder koop ik niet iedere maand een nieuw dekje/hoofdstel of whatever (oke, er zaten ook gewoon veel spullen bij mijn paard dus heb keuze zat), voer als muesli kost de hele wereld niet en andere (luxe dingen als halsters en dekens) komen alleen wanneer het nodig is.
Dus dit kan prima voorkomen :j