Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sizzle schreef:Een bemerking hoeft niet een beperking te zijn.
Voor mij heeft de rontgen als doel om te weten hoe het skelet er voor staat. Op die manier kun je als een paard ooit kreupel gaat soms sneller redeneren waar het vandaan komt.
Daarnaast zou ik nou niet echt zorgen maken om een paard met een fragmentje dat super in de sport loopt, die bewijst al dat het geen punt is. Een 3-jarige zou ik dan misschien wel laten staan.
MiniBoots schreef:Ik koop geen paard met het risico dat hij over een aantal jaren kreupel kan zijn.
En ik kijk naar de toekomst, een paard met een bemerking kopen, gaat top in de sport lopen en word een hoop waard...Onee toch niet, want een paard met een bemerking raak je aan de straat stenen niet kwijt.
trisca schreef:en als ik dan eerlijk ben...![]()
vraag ik mij af hoe de verhoudingen zijn van kreupelheden door een verkeerde beenstand t.o.v. kreupelheden door een (kleine) bemerking op de foto..
Maar gelukkig kan een goede smid, goede bodem en goede opbouw van de training veel doen.
Het is geen aanval op jou hoor Amazing_lady! Ik heb geen idee hoe bokkerig het voetje is en hoe het paard er verder mee loopt. Wil alleen laten zien dat veel mensen een verkeerde beenstand niet eens opmerken maar wel "weten" dat het rontgenrapport 1tjes en max 2 tjes moet hebben terwijl het risico op slijtage bij een verkeerde beenstand volgens mij best vergroot is.
amazing_lady schreef:MiniBoots schreef:Ik koop geen paard met het risico dat hij over een aantal jaren kreupel kan zijn.
En ik kijk naar de toekomst, een paard met een bemerking kopen, gaat top in de sport lopen en word een hoop waard...Onee toch niet, want een paard met een bemerking raak je aan de straat stenen niet kwijt.
Dat komt omdat veel mensen geen verstand hebben. Zo horen zo iets van een bemerking is niet goed, dus paard is niet goed. Maar zoek maar eens een paard wat puntgaaf is, fijn te rijden en het goed doet in de sport. Succes.
Die van mij is goed op de foto, ook voor PROK. Maar als ik dan toch kritisch móet zijn. Ze heeft iets een bokvoetje. Moet ik haar daar dan voor laten staan?? Verder kent zo nog niks, dus maar afwachten hoe ze het gaat doen.
Torius16 schreef:MiniBoots jouw conclusie dus 100% gezond en goed paard röntgenolgisch gekeurd wordt dus niet kreupel cq risico op kreupelheid is kleiner??????
Het zijn levende wezens!! Kreupel kan ook door stoeien in het land, vallen in de trailer, vastliggen in de stal noem maar op! Oftewel van buitenkomende onheilen en niet van eigen gebrek. We kunnen risico BEPERKEN, maar risico niet UITSLUITEN! Dus risico kreupel is altijd aanwezig, met welk paard ook.
Daarbij bemerking op bepaalde onderdelen PROK geen probleem, maar wel weer voor de sport. 1 en 1 is in dit geval niet altijd 2 hoor!
amazing_lady schreef:MiniBoots schreef:Ik koop geen paard met het risico dat hij over een aantal jaren kreupel kan zijn.
Dat komt omdat veel mensen geen verstand hebben. Zo horen zo iets van een bemerking is niet goed, dus paard is niet goed. Maar zoek maar eens een paard wat puntgaaf is, fijn te rijden en het goed doet in de sport. Succes.
Die van mij is goed op de foto, ook voor PROK. Maar als ik dan toch kritisch móet zijn. Ze heeft iets een bokvoetje. Moet ik haar daar dan voor laten staan?? Verder kent zo nog niks, dus maar afwachten hoe ze het gaat doen.
Citaat:Maar zoek maar eens een paard wat puntgaaf is, fijn te rijden en het goed doet in de sport. Succes.
Torius16 schreef:Dan komen er kopers uit het buitenland, gereden, bekeken, helemaal enthousiast, klinisch oké en dan komt de röntgen, blijkt een klein fragmentje rechtsachter te zitten ter grootte van een halve erwt..... Dierenarts maakt een aantekening, maar denkt zelf idd dat dit niet aangeboren is maar van een ongeval/kwetsuur waar ze blijkbaar geen last van heeft gehad. Foto's door een tweede DA laten controleren en komt tot zelfde conclusie als eerste DA. Beide geven advies om niet te opereren. En geven positief koopadvies. Kortom gezien historie in relatie tot foto's no problemo en ook niet te verwachten....
Einde van het verhaal? Koop ging niet door, kopers lieten zich enkel en alleen leiden door de foto's en merrie wordt sinds 5 jaar volledig ingezet voor de fokkerij en geeft haar goede eigenschappen door aan de nakomelingen.
Wendy_Komen schreef:Tja, als het een jong dier is wat niets kent... Bij die van mij konden we de buigproef linksachter NIET uitvoeren. Zelf met praam sloeg ze naar de DA. Maarja, ze ging toch op de foto, dus had zoiets: "Als er wat fout zit, zien we dat mooi op de foto."
Nou, foto's allemaal goed! En we zijn nu 3 dagen verder, en met een beetje geduld kan ik nu der achterbeentje optillen, 10 tellen vasthouden en weer neerzetten.
Bedenk wel dat het een jong dier is, die wellicht nog nooit wat heeft hoeven doen (zoals bij mij dus het geval was).
Miepie77 schreef:zo zie je maar, die prijs is niet voor niets zo laag, veel mensen keuren dan niet en daar hopen ze dan op