Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:30

Als je dan ook nog eens bedenkt dat een kleine afwijking in de hoek van de foto bepaalde gebreken onzichtbaar maakt......
Ik moest ook 2 prok foto's opnieuw laten maken omdat de richting een paar mm uit gewenste richting is.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:35

Je kunt foto's gewoon door een dierenarts van je keuze laten beoordelen, dus ook eventueel door eentje die niet in de buurt van het paard zit. Kan handig zijn als je een paard uit een andere regio wil kopen en zelf een goede dierenarts hebt in je eigen regio of zelfs eentje aan de andere kant van het land.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:37

Maar wat is het doel van de röntgenkeuring? Wat wil je ermee bereiken? Welke conclusies verbind je eraan?
Eén klein voorbeeldje: Friese merrie door ons aangekocht als veulen, opgefokt, aangereden en uitgebracht tot aan de Z1-dressuur, enkel en dubbelspan, marathons meegereden, buitenritten etc. Werd kampioen in L en M dressuur. Kortom een super fijn en ongecompliceerd paard altijd gezond nooit kreupel en multifunctioneel inzetbaar!
Dan komen er kopers uit het buitenland, gereden, bekeken, helemaal enthousiast, klinisch oké en dan komt de röntgen, blijkt een klein fragmentje rechtsachter te zitten ter grootte van een halve erwt..... Dierenarts maakt een aantekening, maar denkt zelf idd dat dit niet aangeboren is maar van een ongeval/kwetsuur waar ze blijkbaar geen last van heeft gehad. Foto's door een tweede DA laten controleren en komt tot zelfde conclusie als eerste DA. Beide geven advies om niet te opereren. En geven positief koopadvies. Kortom gezien historie in relatie tot foto's no problemo en ook niet te verwachten....
Einde van het verhaal? Koop ging niet door, kopers lieten zich enkel en alleen leiden door de foto's en merrie wordt sinds 5 jaar volledig ingezet voor de fokkerij en geeft haar goede eigenschappen door aan de nakomelingen.
Wordt recreatief gereden en af en toe nog eens voor de (marathon) kar gezet. Eerste nakomelingen zijn op foto's geweest en bleken allen puntgaaf.....
Voldoet dit paard dan niet aan de verwachting? Is het een 'slecht' paard ivm de bemerking? Was het voor de kopers een miskoop geweest? Voldeed het paard nu niet meer aan het beoogde doel? Is ze nu niet goed gezond?
Wie het weet mag het zeggen, want ik denk dat dit niet een geval op zich is, maar heel vaak voorkomt en waar is dan het gezonde boerenverstand....?
En idd ikke ik ben het wat dat betreft dat velen zich laten opjutten door anderen maar dat JOUW gevoel goed moet zijn bij de aankoop wat de papieren, gezondsheidskeuringen etc. ook aangeven (en idd op papieren en een mooi hoofd kun je niet rijden :D )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:48

Een bemerking hoeft niet een beperking te zijn.
Voor mij heeft de rontgen als doel om te weten hoe het skelet er voor staat. Op die manier kun je als een paard ooit kreupel gaat soms sneller redeneren waar het vandaan komt.
Daarnaast zou ik nou niet echt zorgen maken om een paard met een fragmentje dat super in de sport loopt, die bewijst al dat het geen punt is. Een 3-jarige zou ik dan misschien wel laten staan.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:50

Sizzle schreef:
Een bemerking hoeft niet een beperking te zijn.
Voor mij heeft de rontgen als doel om te weten hoe het skelet er voor staat. Op die manier kun je als een paard ooit kreupel gaat soms sneller redeneren waar het vandaan komt.
Daarnaast zou ik nou niet echt zorgen maken om een paard met een fragmentje dat super in de sport loopt, die bewijst al dat het geen punt is. Een 3-jarige zou ik dan misschien wel laten staan.

Zo is het maar net!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:51

Het probleem is dat de meeste potentiele kopers geen idee hebben van wat een goed paard is en dus zeker niet op hun gevoel kunnen afgaan. Als dat gevoel niet is ontwikkeld, dan kun je het niet gebruiken. ;)
Het jonkie dat ik heb gekocht had een paar foto's beschikbaar en die heb ik laten beoordelen, mede omdat daar een verhaal bij zat, maar ik heb zelf geen foto laten maken en had dat ook niet in de planning. Maar mocht ik besluiten om haar nog eens te verkopen dan denk ik wel dat ik haar rondom op de foto laat zetten en er dan een leuk prijskaartje aan hang, want ze heeft een leuk papier en een leuk koppie, tenslotte }> (maar de kans daarop is niet zo groot, ik vind haar zelf veel te leuk)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:35

Ik koop geen paard met het risico dat hij over een aantal jaren kreupel kan zijn.
En ik kijk naar de toekomst, een paard met een bemerking kopen, gaat top in de sport lopen en word een hoop waard...Onee toch niet, want een paard met een bemerking raak je aan de straat stenen niet kwijt.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:42

MiniBoots jouw conclusie dus 100% gezond en goed paard röntgenolgisch gekeurd wordt dus niet kreupel cq risico op kreupelheid is kleiner??????
Het zijn levende wezens!! Kreupel kan ook door stoeien in het land, vallen in de trailer, vastliggen in de stal noem maar op! Oftewel van buitenkomende onheilen en niet van eigen gebrek. We kunnen risico BEPERKEN, maar risico niet UITSLUITEN! Dus risico kreupel is altijd aanwezig, met welk paard ook.
Daarbij bemerking op bepaalde onderdelen PROK geen probleem, maar wel weer voor de sport. 1 en 1 is in dit geval niet altijd 2 hoor!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:16

Ik ben het helemaal met je eens Torius! En dat voorbeeld met die Friese merrie ken ik ook meerdere voorbeelden van. Naar mijn idee wordt er soms tegenwoordig iets teveel gevaren op het moeten hebben van 1tjes op het rontgenrapport...

Ik zelf haak niet zo snel af op een chipje. Het is natuurlijk wel waar hij zit en dat het eventueel bij problemen operabel zou zijn is ook fijn om te weten, maar een klein chipje op een niet gevaarlijke plek houd bij mij niet direct in dat ik het paard laat staan.
Helaas weet ik wel dat het paard daarna ook weer verkocht moet worden aan iemand die er net zo over denkt als ik....

zoek je nog een paard Torius O:) :')

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:35

MiniBoots schreef:
Ik koop geen paard met het risico dat hij over een aantal jaren kreupel kan zijn.
En ik kijk naar de toekomst, een paard met een bemerking kopen, gaat top in de sport lopen en word een hoop waard...Onee toch niet, want een paard met een bemerking raak je aan de straat stenen niet kwijt.

Dat komt omdat veel mensen geen verstand hebben. Zo horen zo iets van een bemerking is niet goed, dus paard is niet goed. Maar zoek maar eens een paard wat puntgaaf is, fijn te rijden en het goed doet in de sport. Succes.

Die van mij is goed op de foto, ook voor PROK. Maar als ik dan toch kritisch móet zijn. Ze heeft iets een bokvoetje. Moet ik haar daar dan voor laten staan?? Verder kent zo nog niks, dus maar afwachten hoe ze het gaat doen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:36

en als ik dan eerlijk ben... :o

vraag ik mij af hoe de verhoudingen zijn van kreupelheden door een verkeerde beenstand t.o.v. kreupelheden door een (kleine) bemerking op de foto..

Maar gelukkig kan een goede smid, goede bodem en goede opbouw van de training veel doen.

Het is geen aanval op jou hoor Amazing_lady! Ik heb geen idee hoe bokkerig het voetje is en hoe het paard er verder mee loopt. Wil alleen laten zien dat veel mensen een verkeerde beenstand niet eens opmerken maar wel "weten" dat het rontgenrapport 1tjes en max 2 tjes moet hebben terwijl het risico op slijtage bij een verkeerde beenstand volgens mij best vergroot is.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:02

@Kendra; dat was niet mijn quote :D
Wij laten het wel door de mobile doen en soms door Moergestel.

En onder een APK keuring kom je niet uit :D (ow de eerste 3jr bij een nieuwe auto)....
(Manlief is automonteur en APK keurmeester :D)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:16

vivana schreef:
En onder een APK keuring kom je niet uit :D (ow de eerste 3jr bij een nieuwe auto)....

Jawel hoor, van voor 1960.........

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:20

ikke schreef:
vivana schreef:

Jawel hoor, van voor 1960.........

Ja jezus ,een oldtimer :+ :D

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:11

trisca schreef:
en als ik dan eerlijk ben... :o

vraag ik mij af hoe de verhoudingen zijn van kreupelheden door een verkeerde beenstand t.o.v. kreupelheden door een (kleine) bemerking op de foto..

Maar gelukkig kan een goede smid, goede bodem en goede opbouw van de training veel doen.

Het is geen aanval op jou hoor Amazing_lady! Ik heb geen idee hoe bokkerig het voetje is en hoe het paard er verder mee loopt. Wil alleen laten zien dat veel mensen een verkeerde beenstand niet eens opmerken maar wel "weten" dat het rontgenrapport 1tjes en max 2 tjes moet hebben terwijl het risico op slijtage bij een verkeerde beenstand volgens mij best vergroot is.

Dat voetje valt best mee en ze loopt er gewoon super mee. Ijzertje eronder en dan gaat dat best goed komen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:42

amazing_lady schreef:
MiniBoots schreef:

Dat komt omdat veel mensen geen verstand hebben. Zo horen zo iets van een bemerking is niet goed, dus paard is niet goed. Maar zoek maar eens een paard wat puntgaaf is, fijn te rijden en het goed doet in de sport. Succes.

Die van mij is goed op de foto, ook voor PROK. Maar als ik dan toch kritisch móet zijn. Ze heeft iets een bokvoetje. Moet ik haar daar dan voor laten staan?? Verder kent zo nog niks, dus maar afwachten hoe ze het gaat doen.

Je hebt grote bemerkingen en kleine bemerkingen.
Bemerkingen waarop het paard word afgekeurd als sportpaard neem ik niet nee.
Ik laat een paard met een klein frans voorvoetje of achterbeen ook niet staan.
Of een paardje met een wat diepere rug of andere kleine schoonheidsfoutjes.
Dus overdrijven is ook een vak.

Torius16 schreef:
MiniBoots jouw conclusie dus 100% gezond en goed paard röntgenolgisch gekeurd wordt dus niet kreupel cq risico op kreupelheid is kleiner??????
Het zijn levende wezens!! Kreupel kan ook door stoeien in het land, vallen in de trailer, vastliggen in de stal noem maar op! Oftewel van buitenkomende onheilen en niet van eigen gebrek. We kunnen risico BEPERKEN, maar risico niet UITSLUITEN! Dus risico kreupel is altijd aanwezig, met welk paard ook.
Daarbij bemerking op bepaalde onderdelen PROK geen probleem, maar wel weer voor de sport. 1 en 1 is in dit geval niet altijd 2 hoor!

Nee, dat zeg ik niet.
Je kan ook overdrijven he, maar het meeste wat je kan uitsluiten doe ik graag.

Ja, tuurlijk kan een paard altijd wat krijgen.
Maar jij zegt hetzelde als ik, alleen dan in andere woorden.
Risico beperken zeg jij, dat zeg ik ook alleen ik zeg, ik maak het risico kleiner.
Betekent voor mij hetzelfde.

En ik ga voor een sportpaard in deze context.

amazing_lady schreef:
MiniBoots schreef:

Met een ''bemerking'' bedoel ik dan ook een zeer risicovol iets waardoor te zeggen is dat hij er last van krijgt(krijgen).
Bemerkingen zijn ook in groepen in te delen he.
Je hebt ook paarden met OC, dat is een bemerking maar daar word een paard niet op afgekeurd.
Op een bokvoetje word een paard niet afgekeurd voor de sport bij een dierenarts.

Of het moet in zeer ernstige mate zijn dat het paard daar wel blessures van moet gaan krijgen.

Citaat:
Maar zoek maar eens een paard wat puntgaaf is, fijn te rijden en het goed doet in de sport. Succes.

Die zijn er wel, mijn laatste paard was er zo 1! Dus het kan zeker, maar je moet goed zoeken haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:04

Torius16 schreef:
Dan komen er kopers uit het buitenland, gereden, bekeken, helemaal enthousiast, klinisch oké en dan komt de röntgen, blijkt een klein fragmentje rechtsachter te zitten ter grootte van een halve erwt..... Dierenarts maakt een aantekening, maar denkt zelf idd dat dit niet aangeboren is maar van een ongeval/kwetsuur waar ze blijkbaar geen last van heeft gehad. Foto's door een tweede DA laten controleren en komt tot zelfde conclusie als eerste DA. Beide geven advies om niet te opereren. En geven positief koopadvies. Kortom gezien historie in relatie tot foto's no problemo en ook niet te verwachten....
Einde van het verhaal? Koop ging niet door, kopers lieten zich enkel en alleen leiden door de foto's en merrie wordt sinds 5 jaar volledig ingezet voor de fokkerij en geeft haar goede eigenschappen door aan de nakomelingen.

Misschien ben je achteraf wel blij dat ze niet is verkocht. Maar een goede handelaar weet toch dat als er (bijvoorbeeld) mensen uit de US komen, zelfs het kleinste fragmentje einde oefening betekent (of een flinke prijsdaling..). Maar ik heb ook wel eens een paard verkocht zien worden met een bemerking waar men in NL echt niet van gecharmeerd was, maar waar Engelsen niet anders van werden. Er zitten dus wel 2 kanten aan het buitenland-foto-verhaal...het kan ook in je voordeel werken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:25

Ik ben trouwens vandaag bij de Gribaldi wezen kijken.
Ontzettend leuk beest. Maar met het voelen van de benen, sloeg ze me bij haar rechter achter been zowat raak.
Eerst nog gewoon trappen. Daarna echt gericht slaan bij het druk geven op het sprong gewricht. Andere benen totaal geen reactie!
Ook in actie op zachte en harde volte etc. echt niks raars te zien, geen goed nieuws dus.
Onder buik gevoel klopte dus.
Ik had haar graag wel willen kopen denk ik.
Maandag overleg met dierenarts, maar eigenlijk heb ik mijn antwoord al.
Wat ik wel gek vond is dat de sprong er van buitenaf normaal uit zag.
Maar bij aanraking schopte hij al met het been, met druk er op ging hij echt gericht slaan.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:25

Tja, als het een jong dier is wat niets kent... Bij die van mij konden we de buigproef linksachter NIET uitvoeren. Zelf met praam sloeg ze naar de DA. Maarja, ze ging toch op de foto, dus had zoiets: "Als er wat fout zit, zien we dat mooi op de foto."
Nou, foto's allemaal goed! En we zijn nu 3 dagen verder, en met een beetje geduld kan ik nu der achterbeentje optillen, 10 tellen vasthouden en weer neerzetten.

Bedenk wel dat het een jong dier is, die wellicht nog nooit wat heeft hoeven doen (zoals bij mij dus het geval was).

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:34

Wendy_Komen schreef:
Tja, als het een jong dier is wat niets kent... Bij die van mij konden we de buigproef linksachter NIET uitvoeren. Zelf met praam sloeg ze naar de DA. Maarja, ze ging toch op de foto, dus had zoiets: "Als er wat fout zit, zien we dat mooi op de foto."
Nou, foto's allemaal goed! En we zijn nu 3 dagen verder, en met een beetje geduld kan ik nu der achterbeentje optillen, 10 tellen vasthouden en weer neerzetten.

Bedenk wel dat het een jong dier is, die wellicht nog nooit wat heeft hoeven doen (zoals bij mij dus het geval was).

Aangezien ik op alle andere drie haar benen een tik kon geven zonder reactie, en met druk van boven naar beneden kon glijden zonder reactie.
Kan ik toch echt wel dat verschil zien. En het is geen jong dier wat niets kent.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:38

zo zie je maar, die prijs is niet voor niets zo laag, veel mensen keuren dan niet en daar hopen ze dan op

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:46

Ok, dan is het idd heel anders dan bij die van mij. Die kende het gewoon niet, en was dus beide achterbenen heel fel.
Jammer joh!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:00

Ik vroeg zelf ook aan haar, vind je het een normale reactie?
Zei; ja, ja wat is normaal?? Hij reageert wel iets heftiger.
Ik; iets heftiger?Zeg maar gewoon heel heftig!
Die andere reageert hij nergens op kijk maar, toen gaf ik een klein tikje op het andere spronggewricht.
Bleef gewoon staan.
Voor de rest was het echt een erg fijn paardje.
Goede bouw en karakter. Gewoon goede gangen.
Jammer.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:02

Miepie77 schreef:
zo zie je maar, die prijs is niet voor niets zo laag, veel mensen keuren dan niet en daar hopen ze dan op

Ik denk dat als een koper idd de benen niet naloopt met voelen dat er niks word gemerkt.
Ik zag immers verder ook niets raars.
Maar ik denk dat hij klinisch niet eens door de keuring kan komen met zo'n heftige reactie.
Ik bel maandag gewoon even met mijn dierenarts.

Keuring op haar kosten bij afkeuring deed ze niet. Ze bleef maar zeggen;ja als je er zin in heb en je vind het paard leuk dan doe je het.
Keuring is voor eigen geld. Daar ging ik dus niet mee akkoord. Ik zei, ik heb wel zin in het paard maar niet in gezeik als het niet goed blijkt te zijn.
En ik ga niet voor een paard betalen wat bij jouw op stal blijft staan.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:23

Mocht je hem echt leuk vinden zou je nog eerst die sprong op de foto laten zetten. Is die niet goed, scheelt het je een hoop kosten...