Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:57

Hehe wat een soap. Ik moet trouwens wel zeggen dat ik afspraken heb gemaakt over altijd mogen komen kijken, 1e recht van terugkoop en dergelijke, met een eigenaar die ik al 1,5 jaar kende (en waar ik al 1,5 jaar het paard voor reed). Weet trouwens nog wel een ander voorbeeld van zoiets. Binnenkort wil ik twee konijnen. Nou dacht ik in eerste instantie aan een opvang, ik hoef niet perse een jong konijntje en dan krijgen die nijnen daar ook weer een goed thuis. Hebben al die konijnenopvangen hier in de buurt dat je voor een koppeltje zo'n €80 betaald. Prima bedrag, want bij een goede fokker ben ik meer kwijt en dan moet ik ook nog het mannetje laten castreren. Je kan niet op één konijn reageren, zij bepalen mee welk konijn bij jou past, nouja tot zover kon ik er nog wel in meegaan.
Maar dan komen er ook nog eisen bij dat ze in een hok van zoveel bij zoveel moeten zitten, zoveel uur per dag eruit moeten, altijd met zijn tweeën moeten blijven. Ze blijven eigendom van de opvang. De opvang komt controleren, en als je ze niet verzorgt volgens hun standaarden dan halen ze ze op. Als een van de twee konijnen doodgaat ben je verplicht er een maatje bij te zoeken. Doe je dat niet moet je het konijn dat alleen zit (en je misschien al 7 jaar hebt en vrij oud is) terugbrengen naar de opvang. Is natuurlijk niet rechtsgeldig, maar kan je wel een hoop gezeur opleveren. Ik wil heus wel goed voor mijn konijnen gaan zorgen, maar met dat soort eisen denk ik dus ook van :wave: dan haal ik ze wel nog schattig, jong en in de kleur en het ras dat ik het mooiste vind bij een fokker. Snap best dat mensen een goed tehuis willen voor hun (opvang)dieren, maar je moet wel reeël blijven. Als je alles wil blijven bepalen moet je ook zelf de zorg op je nemen.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 01:08

Zo heb ik een Asiel-hond
en daarbij had ik een enorm contract.
Goed doorgelezen natuurlijk
en zo snel mogelijk met wederzijds vertrouwen
mijn handtekening gezet.
Maar ik vind dan wel weer.
dat een Asiel dit van je mag vragen/verwachten.

Dit formulier betreft 13 voorwaarden
waarvan ik er nu 1 regel met jawel ook nog een 6tal abc voorwaarden neerzet.

Behalve dat deze overeenkomst van koop en verkoop zonder rechtelijke tussenkomst van rechtswege ontbonden zal zijn, zal koper een boetebedrag aan verkoper moeten betalen van 500,- euro. indien:

A. koper het in de overeenkomst omschreven dier verkoopt of in eigendom of anderszins aan derden overdraagd ( MET of zonder vergoeding) zonder voorafgaande toestemming van verkoper daarvoor te hebben verkregen.
B.koper met het in de overeenkomst omschreven dier gaat fokken.
C.Koper er niet voor zorgt dat het in de overeenkomst omschreven dier voldoende vrijheid en beweging heeft, goed gevoed wordt en behoorlijk wordt gehuisvest, een en ander ter uitsluitende beoordeling van de verkoper. zo niet dan is het dierenopvangcentrum gerechtigd , NA inspectie door de landelijke inspectiedienst hier dier terug te vorderen.

staat er bij 5 : indien ontbinding op grond van 1van de in artikel 4 vernoemde voorwaarden plaatsvindt heeft verkoper het recht het dier(zonder voorafgaande opzegging) op te eisen bij de koper of bij enig ander persoon, en het dier onder zijn hoede te nemen op welke plaats het dier zich op dat moment ook mag bevinden.

Je kan je Dier na de 2weken terug brengen maar dan krijg je je geld niet terug en betaald daarover 25 euro aan administratiekosten.

Dit gaat door T/M vraag 13

Daarbij heb ik nog een plaatsingsovereenkomst met ook mijn verklaring als zowel van de verkoper.
moeten tekenen los van de algemene plaatsingsovereenkomst.
+ daarbij nog 4 formulieren over medisch-rapport
Met wel als mijn hond ziek werd binnen 14dagen, ik bij hun dierenarts, op hun kosten hem mocht laten behandelen.
waarop ze wel een kleine vergoeding voor eventuele medicijnen die je mee krijgt vragen.
Maar mocht het om injecties E.D gaan, zijn die kosten ook van hun.

Meer dan redelijk lijkt me.( steun ook vooral, want ze doen alles van donatie's ) en je krijgt en notabene nog een compleet nieuwe zak hondenvoer bij ook. van 20 kilo .
en ik heb een giga grote gave plaat gekregen met zijn verhaal van ik zoek baas. met een hele mooie foto van hem. van ik denk zowat een meter die ook buiten kan hangen.

je weet duidelijk waar je aan toe bent.
en kiest ervoor te tekenen of niet.

al vind ik dan mijn contract meer logisch als dat van konijntje pluis met zn vriendje.

(sorry was niet echt mijn bedoeling om een boek te schrijven) hier. :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 02:45

_O- Dit topic maakt mn saaie nachtdienst helemaal goed, wát een soap zeg :')

Ik begrijp die mensen wel hoor.. Denk ook dat je het woord blijvend anders moet interpreteren.. Er staat blijvend, niet eeuwig :) Als ik mijn poown zou moeten verkopen zou ik ook een waslijst aan wensen hebben. Een blijvend thuis zou daar absoluut een van zijn, maar bijv ook dat hij niet zou dienen als weidedecoratie of kinderpony.. En dat hij niet zo blij wordt van dag en nacht op t land.. Hoeven geen eisen te zijn, dient meer als informatie denk ik.. Helaas is lang niet iedereen gezegend met een talenknobbel dus kan ik me indenken dat het soms verkeerd overkomt. Ik ben zwaar MP-addict maar t is mij iig nooit zo vreselijk opgevallen. Rare snuiters heb je natuurlijk altijd :+ Of ik moeite zou hebben met zo'n contract durf ik niet te zeggen, hangt van heel veel dingen af denk ik. Heb zelf wel vaak contact met de fokker van mn poown, stuur geregeld een update en meestal ook een foto of filmpje die aansluit op dat verhaal of waarvan ik denk dat ze het leuk zullen vinden :) Gister had ik voor het eerst in 1,5 jaar een foto van hoe knap hij kan lopen, die gelijk gemaild :D Zij vinden het altijd erg leuk om te lezen en ik vind het leuk ze op de hoogte te houden :)

Asielhond ben ik nu ook mee bezig, zitten idd hoop voorwaarden aan vast.. Maar moet zeggen, stuk voor stuk terecht. Zouden huisdierfokkers eigenlijk ook moeten doen als je het mij vraagt.. Ik heb er iig geen moeite mee, al wat ze vragen is of je goed voor t dier wil zorgen en hem niet zomaar weg wil doen :)

Inwonderland

Re: Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 07:32

Over de lease, ik denk dat er vaker geen rechtsgeldig contact is als wel. We plakken ook overal een naam op, bijrijdpaard, verzorgpaard, leasepaard of huur-kooppaard en dan wisselen alle voorwaarden.
Maar goed, verkocht is verkocht, als je emotioneel je paard niet over kunt doen aan een nieuwe eigenaar moet je niet verkopen. Je menselijke emoties moet je niet betrekken op je paard.

Dat je een keer een mailtje stuurt of een fototje krijgt / vraagt, dat is allemaal prima. Maar als mensen op zoek waren naar nieuwe vrienden hadden ze wel een avondje uit gegaan, niet hun paard verkocht. Als het klikt en wel gebeurt ook goed. Maar om dat in huis tuin en keuken contractjes vast te leggen....

Dat je bij de verkoop aangeeft, niet geschikt als kinderpony is heel anders als dingen eisen. Daarnaast heb je er niets meer over te zeggen als het allemaal wel gebeurd. Zoals al eerder is verteld zou je dan 24/7 toezicht moeten houden op iets wat jouw eigendom niet meer is.

Verkopen is ook los laten. Spoed enzo heb ik heel weinig mee, ook niet gedreig met de slager, dan brengen ze hem toch? Mijn frikandellen komen ergens vandaan... Mij hebben ze er niet mee, hooguit zichzelf en daarbij zijn sommige van die dieren ook beter af als ze geslacht worden. Willens en wetens andere opzadelen met jouw afdankertjes (igv grasmaaiers / ouderdom) vind ik zo'n schande. Het dier heeft jaren voor je gewerkt en wordt zo de handel in gejakkert. Dus naar een rusthuis en blijven betalen of laten hemelen.
Zulke mensen houden de handel imo op hun gat.

Dat gebeuren van de asielhond kan ik wel bij, ze moeten het ergens voor doen. In de praktijk heb je daar weinig last van volgens mij en je weet het al voordat je uberhaupt naar de hond gaat kijken dat je zo'n contract krijgt.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:06

hond of paard vind ik ook een groot verschil qua kosten verzorging en niet meer voldoen aan het gebruiksdoel

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:28

Ik heb zoiets ieder zijn eigen ding. Als jij bepaalde voorwaarden wilt stellen bij de verkoop van je paard, prima, als je dan iemand vind die ermee akkoord gaat dan is het toch goed.

Je moet dan wel bereid zijn om langer te wachten totdat je paard verkocht is.

Als jij bereid bent om de vorige eigenaar zo af en toe wat te laten horen als die erom gevraagd heeft, ook goed, zou ook geen probleem moeten zijn.

Een contract zou ik nooit tekenen, in beide gevallen niet. Verkocht = verkocht, maakt me ook niks uit om welke reden een paard verkocht/gekocht wordt.

Zou de vorige eigenaar vragen om bij verkoop hun recht van terugkoop te geven, geen probleem, dan wel voor de prijs die ik ervoor vraag. Niet goed = pech gehad. Willen ze hem niet meer hebben na een tijd, ook goed.. dan gaat die naar iemand anders!

Eisen stellen vind ik belachelijk. Wat ik ook belachelijk vind is mensen die roepen dat je je paard tot de dood je scheid moet houden. Ben eens realistisch en kijk eens om je heen. Als je genoeg grond hebt of financieel goed zit, geen probleem. Maar dat is vaak niet het geval. En buiten dat, als ik mijn paard wil verkopen om wat voor reden dan ook, moet ik dat zelf weten. Of die nou 10 jaar is of 20 jaar.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:36

Eisen is ook belachelijk, alsof je als koper heel dankbaar moet zijn dat je een enorm bedrag neerlegt en dan een paard/pony krijgt. Waarom wordt er verkocht dan.

Verder zou ik dat eerste recht op terugkoop nooit mee instemmen, misschien zou ik ooit moeten verkopen, past de vorige eigenaar in mijn straatje dan zou ik best wat willen laten horen. Past de eigenaar niet meer in mijn straatje of heb ik iets anders / beters gevonden dan is het een gevalletje jammer dan.

Verder ben ik het met je eens dat die tot de dood raar is, zo werkt het gewoon niet, dan zouden er nooit meer leerpaarden of beginnerspaarden of verkeersmakkepaarden op de markt komen en moest iedereen zijn eigen veulentjes fokken. Je eigen paard verkopen moet iedereen zelf weten, ik heb alleen wel een duidelijke mening over wat ik persoonlijk acceptabel vindt aan dieren die de markt op gaan.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:40

_Hedwig_ schreef:
Je eigen paard verkopen moet iedereen zelf weten, ik heb alleen wel een duidelijke mening over wat ik persoonlijk acceptabel vindt aan dieren die de markt op gaan.

Daar ben ik het ook helemaal mee eens!! Ik zou mijn paard nooit als grasmaaier verkopen bv. Dan zou ik de beslissing nemen om hem in te laten slapen. Idem met een gevaarlijk paard, die zou ik ook nooit meer de handel in doen. Of een paard die niet goed is (ligt er natuurlijk aan wat), dan maar je verlies accepteren en het dier in laten slapen. Dat vind ik de verantwoording die je hebt als verkoper.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:58

daar heb je helemaal gelijk in als het paard niet meer verkoopbaar is door zijn gedrag of blessure noem maar op dan zal ik hem ook niet meer door verkopen maar beslissen om hem in te laten slapen, dat klinkt dan nog zo hard maar je hebt er ook niks aan als het paardje pijn heeft en hij loopt maar op het land en dat zie ik om mij heen veel vaker gebeuren van ja maar hij heeft geen pijn, jawel dat heeft hij wel anders doet hij ook niet zoveel moeite om te lopen toch. en als het paard dan op pijnstillers staat dan hebben ze nergens last van dan zou ik toch echt eens goed over gaan denken of je dan wel helemaal eerlijk bezig bent

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:07

MontyRulezz schreef:
Ik zou mijn paard nooit als grasmaaier verkopen bv. Dan zou ik de beslissing nemen om hem in te laten slapen. Idem met een paard die niet goed is (ligt er natuurlijk aan wat), dan maar je verlies accepteren en het dier in laten slapen. Dat vind ik de verantwoording die je hebt als verkoper.

Euhm niet iedere grasmaaier heeft pijn of staat onder medicatie.
Je hebt pijn en pijn.
Een paard wat echt pijn heeft valt af en zit slecht in zijn vacht.

Ik heb eerder geschreven dat die van mij al ruim 3 jaar zo staat. Meneer ziet er super uit en heeft goeie dagen en slechte dagen (dan loop hij beduidend stijver en is niet actief).
Maar zoals hij nu is, laat geen dierenarts hem inslapen omdat hij simpel nog veel te goed is.
Krijgt hij zichtbaar pijn, dan is het ook mijn taak omte zeggen genoeg is genoeg.

Ik vind zolang een paard zonder medicatie een mooi paardwaardig leven kan lijden, lekker laten lopen. Maar niet VERKOPEN en een ander ermee opzadelen vind ik echt not done.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:21

Maar Nagyl, dan draai je nu zelf voor zijn kosten op. De DA alles komt op jouw schouders, dat vind ik prima. Volgens mij is dat ook het punt van MontyRulezz. Een grasmaaier houden is prima, mits deze geen pijn heeft, lekker zijn rekeningen blijven betalen, eventueel naar een paarden rusthuis. Bij ons staat er op dit moment ook een ponytje van 35 in de wei "te niksen" maar hij speelt wat, kan nog rennen en rollen prima lekker laten staan. Maar niet verkopen. Dan kun je eisen stellen wat je wilt, maar de verkoper is dan de eerste die foute beslissingen heeft gemaakt.

Het punt waarop zo'n paard verkocht wordt, dan gaan mijn haren overeind staan. Mocht je het onverhoopt opeens niet meer op kunnen brengen zorg voor hem te dragen, dat vind ik het punt dat ik ermee naar de slager zou rijden. Zo'n paard verkopen zou ik niet aan durven, ik lees en hoor teveel verhalen van paarden die afgekeurd zijn / kreupel / ziek en met een flinke dosis medicijnen in hun mik door worden verkocht als sportpaard.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:24

Daar geef ik je gelijk in Nagyl, maar dan wil je hem ook niet verkopen.

Als mijn paard niet meer bereden zou worden en ik kan hem om welke reden dan ook niet meer houden, dan zou ik hem niet verkopen maar in laten slapen. Je weet nooit wat er nog mee gedaan wordt en daar zou ik geen enkel risico mee willen lopen. Dat zou ik mijn paard dus niet aan doen.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:27

Oh nee ik verkoop hem zeker niet.

Mijn haren gaan ook recht overeind staan als ze een oudje of gebleseerde verkopen en dan vaak ook nog voor genoeg centen.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:30

je kan het wel eisen maar of het ook gebeurd?
als de nieuwe eigenaar het paard koopt mag hij ermee doen wat hij wil (tenzij een contract).
En wat als het niet blijkt te klikken dat heb ik ook al eens gehad dan verkoop ik het wel maar probeer wel ook weer het juiste adres te vinden wat goed voelt.
Ik vind wel dat het met een oude gezelschap pony een beetje anders is maar zou dan een contractje opstellen.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:34

Lobke_ schreef:
Persoonlijk vind ik het een beetje raar dat mensen geen contract willen tekenen over het terugkooprecht.
Dat je niets wilt tekenen over het voorgoed houden van het paard daar kan ik helemaal inkomen :)

Maar wat is er zo erg aan dat een vorige eigenaar het paard graag weer terug zou willen als jij het paard om de een of andere reden niet meer zou willen.
Als het nou om een 3 jarig paardje gaan dat je verkoopt zodat iemand anders hem helemaal in het gareel kan gaan rijden en je hem dan terug eist voor hetzelfde bedrag zou ik ook zeggen he wacht is even.
Maar als iemand nu bv mijn paardje wil kopen ze is nu 11 en die persoon zou het over een aantal jaar niet meer kunnen betalen of wat dan ook zou ik het graag willen weten zodat ik haar terug kan kopen om haar het huisje te bieden dat ze verdiend.

Persoonlijk zou ik het echt niet erg vinden om een contract te moeten tekenen kwa verkooprecht.
Snap niet zo goed dat mensen om die reden een paardje zouden laten schieten :n

Ik doe ook niet aan terug koop contracten als je er zo wijs mee was waarom verkoop je hem dan nee vind dat een beetje onzinnig eingelijk z,n contract.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:04

Zit net te denken. Sel je koopt een jong dier, leert het op en na verloop van tijd wil je weer opnieuw beginenn en dus verkoop je je goedgetrainde paard. Als de vorige eigenaar dan een bedrag biedt maar je krijgt een beter bod heb je dus gewoon pech.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:26

Ik heb net een paard verkocht :) geloof niet dat ik eisen heb gesteld aan de kopers :+ Wil mijn paard niet voor niets verkopen.
Er is wel een koopovereenkomst opgesteld, maar dat ging meer over de keuring, wie er verantwoordelijk was tot welk moment, binnen hoeveel tijd er op welke manier "bezwaar" gemaakt kon worden e.d.
Hoef geen recht op eerste terugkoop, zij heeft het paard gekocht omdat ik het kwijt wilde. Hoef het dus ook niet meer terug. Beetje hard misschien, maar als je je paard graag wilt verkopen om welke reden dan ook, moet je niet al te veel eisen gaan stellen. Elke maand dat ze op stal staan (of op het land) kosten ze weer geld :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:00

Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten hoe of waar hij/zij een paard koopt of verkoopt maar je moet het niet raar vinden dat je je paardje niet verkocht krijgt als je allerlei eisen stelt aan een nieuwe eigenaar.

En inderdaad paarden die ziek/geblesseerd/onbruikbaar zijn verkopen vind ik echt not done, geef ze weg of laat ze afmaken, niet een ander met jouw ellende opzadelen omdat je er zelf niet meer voor kan of wil zorgen.
Er zijn ook plaatsen waar je zulke paarden voor 75,- p.m. 24/7 op de weide kunt laten lopen, dan blijft het jouw paard heb je het zelf voor het zeggen en kun je zelf bepalen wanneer het genoeg is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:07

_Hedwig_ schreef:
Verder ben ik het met je eens dat die tot de dood raar is, zo werkt het gewoon niet, dan zouden er nooit meer leerpaarden of beginnerspaarden of verkeersmakkepaarden op de markt komen en moest iedereen zijn eigen veulentjes fokken. Je eigen paard verkopen moet iedereen zelf weten, ik heb alleen wel een duidelijke mening over wat ik persoonlijk acceptabel vindt aan dieren die de markt op gaan.

Een leerpaard beschouw ik als een paard tussen 12 en 15. Paarden die rond 18 of ouder aangeboden worden krijg ik altijd een dumpgevoel bij. Grof beschouwd dan, de ene is fitter dan de ander.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 06-07-11 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:09

mist er een stukje van je zin? ik volg je niet meer na paarden van rond de 18...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:12

Sommige advertenties hebben al snel een hele waslijst aan eisen.
Toen ik een paard zocht heb ik die dus ook vlug door geklikt, want ik zit daar niet op te wachten.
Je ziet er langskomen waarbij paarden op de natural manier gehouden en gereden moeten worden.
Waarbij inderdaad de paarden een blijvend te huis zouden moeten krijgen. 24/ 7 naar buiten kunnen. Acedemisch rijden etc etc etc.

Als ik een paard koop dan maak ik zelf uit wat ik er mee wil doen, mijn aankoop, mijn bezit. En als de oude eigenaar daar niet mee is , moeten ze hem lekker zelf houden.

en vooral niet gaan zitten zeuren dat ze het dier maar niet verkocht krijgen. :Y)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:17

Ik denk dat een soort sentimenteel gevoel is waarom dat je zoiets zou "eisen". Niet dat je verder een poot hebt om op te staan als je paard toch doorverkocht wordt. ik kan wel snappen dat je als koper aanbiedt dat de verkopende partij eerste koper is als het paard weer verkocht zou worden. Maar verder zou ik ook zeggen: "hou je paard maar lekker zelf."

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:20

Mensen zijn altijd heel erg bang dat niemand beter voor het paard kan zijn dan zijzelf :). Dit hoeft echt niet altijd zo te zijn. Er zijn genoeg mensen die prima voor een paard zorgen.

Citaat:
ik kan wel snappen dat je als koper aanbiedt dat de verkopende partij eerste koper is als het paard weer verkocht zou worden. Nee ik zou ook zeggen, hou je paard maar lekker zelf.

Stel je voor je koopt een paard niet te duur,kan weinig. Steekt er veel tijd in, paard loopt prima op niveau ziet er goed uit en is nu netjes afgericht en dus veel meer waard. Dan zou je hem voor hetzelfde bedrag aan de verkopende partij moeten verkopen? No way, dan zou ik hem echt aan iemand anders verkopen met winst mocht die mogelijkheid er zijn :).

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:22

@Randie: Ik zeg ook niet dat je hem voor hetzelfde bedrag moet terugverkopen?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:22

vaak is dat wel the case :). ( dat in een contract vastgelegd wordt )