Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Re: Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:21

ik zelf heb hem nog niet maar weet dat ik het niet eng ga vinden..
Het is gewoon het zelfde als auto rijden :o hij komt wel achter je aan..
Ja de bijzondere verichtingen die zijn lastig haha !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:03

Conny_ schreef:
Snelweg rijden vond ik echt een eitje! Ik had het geluk dat het toen niet druk was op de snelweg met invoegen maar het is maar een klein stukje wat je moet rijden. (bij ons in ieder geval) En het is gewoon net als met een auto, niet treuzellen bij invoegen maar hem er gewoon durven voor te zetten en maximum 90 aanhouden en niet aan ergeren dat iedereen je voorbij rijdt.. Snelweg is echt heel veel makkelijk dan kleine straatjes ;)

En daarom doen ze ook weinig snelweg. Rechterpoot onderin en bak naar links slingeren is nou eenmaal niet het moeilijkste.

In de kleine straatjes kun je inderdaad de fouten maken. Als ik zo om me heen zie da het gros denkt dat ze met een leopard rijden, in plaats van een Suzuki Alto, dan vraag ik me weleens af of mensen hun aanhanger wel in kunnen schatten.

Voor die eerste keer met een paard erachter: oefen eerst een paar keer met een mok koffie los op het dashboard. Als je kunt rijden zonder te morsen, kun je ook met een paard aan de haak rijden........

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:25

Mag het ook water zijn, koffie lijkt me zo'n smeerboel worden :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:49

Amable schreef:
Mag het ook water zijn, koffie lijkt me zo'n smeerboel worden :+

Daarom juist....... }:)
Chocomel (de ECHTE) doet het nog wat beter........

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:38

heb alles al, super handig! Kan als t moet met een vrachtwagen rijden. O:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:36

kobuss1 schreef:

En daar dan ook een aanhanger achter knopen?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:22

Ik ga me binnenkort ook maar eens opgeven. Zie er als een berg tegen op maar het lijkt me wel heel makkelijk om 'm te hebben en lekker op pad te kunnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:32

Lotteettol schreef:
Ben wel even benieuwd voor degene die hun rijbewijs hebben gehaald inmiddels: ben je daarna ook gaan rijden, hoe gaat dat/voel je je? Waar rijd je heen en zit er nog iemand naast je?

Mijn lijkt het namelijk wel erg spannend allemaal ook al heb je net je E gehaald om dan met je paard de weg op te gaan....!

Bij mij zit er bij mn ene paard nog wel iemand naast me.. die is wat onrustiger. de andere is rustig op de trailer en die kan ik ook alleen in en uitladen dus dan rijd ik alleen. Ik vond het niet heel erg wennen de eerste keer maarja dat was met mn rustige paard :P die ander daar had ik wel even moeite mee..

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:32

Nou ik heb de stap gezet hoor...

10 september een proefles van 2 uur

en niet gelijk examenaanvraag, maar inoverleg, zodat er geen druk is.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:56

ikke schreef:
kobuss1 schreef:

En daar dan ook een aanhanger achter knopen?

Ook dat nog ja !! O:)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:16

Pff.. ik heb nu 15 lessen gehad.. en het wil nog steeds niet :')

Op zich gaat alles redelijk maar bochtje achteruit over rechts gaat zoo slordig. Het lukt gewoon niet.
16 September afrijden.. dus zal van het weekend nog even flink thuis oefenen want anders wordt het niks :roll:

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:53

Ik ben vandaag ook weer begonnen met lessen, hoera 2 keer bijna geschaard met bochtje achteruit.... @ Debbie, je bent niet de enige die geen 'natuurtalent' is. Ik doe er ook langer over dan de meeste anderen. Houd moed, we komen er wel

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:36

Debbie schreef:
Pff.. ik heb nu 15 lessen gehad.. en het wil nog steeds niet :')

Op zich gaat alles redelijk maar bochtje achteruit over rechts gaat zoo slordig. Het lukt gewoon niet.
16 September afrijden.. dus zal van het weekend nog even flink thuis oefenen want anders wordt het niks :roll:

Ik mag alleen bocht achteruit links doen.. omdat je rechts geen overzicht heb en je tegen de trailer staat aan te staren.
Het is eigenlijk een soort van `forbidden iets` wat ik begreep van mijn instructeur

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:46

Dat is bij mij hetzelfde.. wij leren ook alleen maar een bocht links achteruit en je hoeft ook nooit rechts te doen bij onze rijschool..

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:46

Als het goed is zak je ook als je op je examen een bocht over rechts maakt, terwijl hij ook over links genomen kan worden. Links geniet namelijk de voorkeur, omdat je dan een stuk minder in zicht beperkt wordt. Maar het is natuurlijk altijd handig om te kunnen!

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:14

Ik weet van mijn vorige lessen en examen (jaren terug) dat ik beide moest doen met lessen en op het examen mocht ik kiezen hoe ik het bochtje achteruit wilde doen...

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:16

Geloof dat het tegenwoordig toch de bedoeling is dat je de meest veilige optie kiest, dus als je de mogelijkheid hebt om een bocht linksom te maken is het geloof ik ook wel de bedoeling om die te nemen. Bij mijn examen werd er zelfs nadruk op gelegd in welke straat ik dan mijn bocht naar links wilde maken en of dat wel zo'n verstandige keuze was :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:19

AndreaB schreef:
Als het goed is zak je ook als je op je examen een bocht over rechts maakt, terwijl hij ook over links genomen kan worden. Links geniet namelijk de voorkeur, omdat je dan een stuk minder in zicht beperkt wordt. Maar het is natuurlijk altijd handig om te kunnen!

Op de vrachtwagen wordt geen onderscheid gemaakt! We staan hier en jij gaat achteruit voor dat dok parkeren; dat was mijn opdracht en ik moest 'm over rechts nemen. Je keert 18,5m vrachtwagencombi namelijk niet even om........

Het is wel zo dat over rechts wat lastiger is, maar wanneer je gewoon uit je doppen kijkt, je spiegels goed afsteld (daarom wil je elektrieke spiegels op je auto!!!) en met beleid steekt, kun je ook over rechts prima achteruit de bocht door. Ik moet dat standaard doen door de plaats waar de trailer staat en de plaats van het hek.

Shyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:57

Ik vind het zo duur, zolang ik iemand heb die mij kan rijden, vind ik t prima. 8-)
succ6 met behalen !

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:01

Oh wat typisch dat bij jullie bochten over rechts niet hoeft! Dan ga ik er stiekem ook maar een beetje vanuit dat dat tijdens mij examen ook niet hoeft :o

Maar zoals 'Ikke' zegt, als je achteruit voor een dok moet parkeren moet je soms ook in een bochtje rechts achteruit. Ik neem aan dat die kans wel bestaat tijdens een examen? Of hoeven jullie dan ook allemaal niet?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:02

Daarom zet ik er ook bij "als het ook over links genomen kan worden" :) Bij mijn E-examen moest ik in een straat parkeren en zei de examinator "O jee! We zijn verkeerd gereden!! We moeten terug! Hoe ga je dat doen?". Het is dan de bedoeling dat je de meest veilige manier neemt en linksom is nu eenmaal veiliger, omdat je minder in je zicht beperkt wordt. Dus om dan toch voor rechtsom te kiezen zou dan een fout zijn. Als het niet anders kan, dan zul je wel moeten, maar voor zover ik weet zal er geen examinator zijn die je dat zal laten doen.

Edit: Heb ik me door mij instructeur laten vertellen :P

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:21

Ik moest met lessen ook beide kanten kennen :j En vind het nu ook zeer handig dat ik beide kanten op kan draaien! Bij mijn examen was ik ook 'verkeerd' gereden. De veiligste optie was toen ook bocht links achteruit :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:33

Ik leer het dus absoluut niet tijdens mijn lessen :j
Gaf mij ook aan dat het nooit voorkomt op examen.

Echter tijdens het zelf oefenen kwam ik een keer op een doodlopende weg rechtdoor en alleen nog een straatje in links. Heb daardoor links moeten indraaien en toen rechts achteruit gemoeten.
Oefen het dus zelf eigenlijk wel:j

Hebben jullie niet de neiging om soms over je schouder te kijken met achteruit de bochtom?
Ik vind het zelf prettiger maarja mag niet..

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:35

Oh ik doe beide. Spiegelen en over m'n schouder. Met name als ik links achteruit ga, dan kijk ik meer over m'n schouder :P

mo1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:54

ik ga ook beginnen met lessen :D. Heb as maandag mn eerste les. Ben erg benieuwd. Ik heb wel eens de trailer achteruit (via een bocht) ingeparkeerd, maar nooit de weg opgeweest. Heb er iedergeval wel heel veel zin in!