Waratje schreef:Fleurtje100 schreef:Nah, ik ken toch best wat paarden die niet rad zijn op de volte op harde bodem en die al jaren probleemloos belast worden. Wedstrijden vanaf het M lijkt me dan weer een lastige, in de zomer op een kleigrond kan het aardig hard zijn. Zou zelf zo'n paard ook laten staan hoor, maar als je een paard toch niet zwaar wil gaan belasten en het paard al wat ouder is en nergens last van heeft hoeft het niet zo'n probleem te zijn. Er zijn zat recreatieruiters die 2 keer per week een uurtje het bos in gaan en dan voornamelijk stappen aan een lang teugeltje en een keer een kort galopje doen.
Overigens vind ik het niet gek dat het een paard de ene week klinisch wordt goedgekeurd en de andere week afgekeurd. Klinische keuring is zo'n momentopname, paard kan zich prima een keer verstapt hebben vlak voor de keuring, een gekke bokkensprong etc.
Een verkoper die zelf een klinische keuring wil uitvoeren daar zou ik al geen paard meer van kopen, en een koper die dat wil doen zou ik gewoon het terrein afsturen, zijn ze nou helemaal.
En ga jij de gok nemen met een paard dat bij de keuring niet rad is? Als je weet dat ze al jaren probleemloos functioneren kun je zeggen dat het geen probleem is, maar een paard dat je niet kent en bij de keuring dus niet rad is, dat laat ieder verstandig mens gewoon staan.
Er zijn zat recreatieruiters die geen moer uitspoken met hun paard, maar datzelfde geldt net zo voor zat "wedstrijdruiters", er zijn ook recreatieruiters die hun paard flink zwaarder belasten dan veel wedstrijdruiters, dan moet je dus niet aankomen met zo'n "voor de sport afgekeurd paard, kan nog wel voor de recreatie", die hebben misschien wel een paard te koop dat niet meer geschikt is voor hun recreatie maar nog wel leuk in de wedstrijden kan meedraaien (M niveau ofzo, daar waar veel wedstrijdruiters blijven hangen), want dan hoeft dat paard maar een klein uurtje per dag te werken.
Enne, wat versta jij onder een koper die een klinische keuring wil uitvoeren? Op welk punt stuur jij potentiele kopers het terrein af? Als ze naar het paard kijken? Als ze met hun handjes aan het paard komen om een voetje op te tillen of de bespiering te checken? Of als er een stethoscoop wordt getrokken om de hartslag te controleren? Want dit zijn allemaal zaken die bij een klinische keuring horen.......
En vraag je dan eerst nog of ze dierenarts zijn of niet? Want ook dierenartsen kopen wel eens een paard.
Voel je toch eens niet zo aangesproken over dat recreatieruiters/wedstrijdruiters gedoe. En ondertussen wel volop vooroordelen over wedstrijdruiters en wat die met hun paarden doen hier plaatsen, maar meteen op je teentjes getrapt zijn wanner het omgedraaid is. Het is nou eenmaal zo dat als het gebruiksdoel met een keuring recreatiepaard is er anders wordt gekeken dan wanneer het doel sportpaard is. Als je dus je paard recreatief zwaarder gaat belasten dan waar vanuit gegaan wordt moet je doen wat Ikke hier al aangeeft en bv. endurance klasse 2/3 opgeven. Ik zeg alleen maar dat ik me kan voorstellen dat als bv. een je een paard koopt of 2 keer per week een rustig bosritje op te maken je niet zo moeilijk doet over een paard wat niet helemaal rad is op het hard op de volte en verder geen problemen heeft.
En ik stuur potentiele kopers naar huis als ze zelf buigproeven o.i.d. willen uitvoeren, was naar aanleiding van de posten van wildgirl en vala. En als de koper een dierenarts is lijkt het me logisch dat hij dat zelf aangeeft en dat laat zien voordat hij aan benen gaan lopen sjorren.

En ja, die gaat zwaarder belast worden dan 2x per week een rustig rondje bos en ook zwaarder dan 1x per maand 2 proefjes van 5 minuten (let op, dit is dus sarcastisch......)
)
En gezien het feit dat ik zelf absoluut geen paard koop dat klinisch niet in orde is, zal ik mijn paard ook niet verkopen als die klinisch niet in orde is. 
Ik voel altijd aan rug en benen en kijk voeten ook na.