Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:00

Calanddra schreef:
Maar nogmaals, heb je wel contact gehad met de handelaar voordat je stappen bent gaan ondernemen? Wat zei hij?
Hij wou eerst ruilen plus een opleg maar dat wilde ik niet voor weer gekloot te worden.

Calanddra

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:03

Maar heeft hij nog een verklaring gegeven? Wist hij het van het paard? De 'verborgen gebreken' (tussen haakjes omdat rotstraal geen verborgen gebrek is, dit had je kunnen ruiken als je zn hoef had opgetild, hoefkatrol is ook alleen aan te tonen met foto's dus om die diagnose te stellen als dierenarts nav een buigproef is belachelijk). En wat zei hij over de papieren? Al vind ik persoonlijk dat dat ook je eigen fout was, als je het paard gewoon had laten keuren was geen van allen een probleem geweest.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:04

Er zijn momenteel 60 gedupeerden die zoiets voorgehad hebben bij deze handelsstal (XXX) heb een melding gedaan om alle gedupeerden met elkaar een bundel te maken via een oproep op kapaza.be,
Volgende week komt er een verslag over in het nieuwsblad.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 22-03-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:05

Maar dat neemt niet weg dat jij niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. Had je dit wel gedaan dan had hij je ook niet kunnen 'oplichten', als dat het al is...

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:06

Calanddra schreef:
Maar heeft hij nog een verklaring gegeven? Wist hij het van het paard? De 'verborgen gebreken' (tussen haakjes omdat rotstraal geen verborgen gebrek is, dit had je kunnen ruiken als je zn hoef had opgetild, hoefkatrol is ook alleen aan te tonen met foto's dus om die diagnose te stellen als dierenarts nav een buigproef is belachelijk). En wat zei hij over de papieren? Al vind ik persoonlijk dat dat ook je eigen fout was, als je het paard gewoon had laten keuren was geen van allen een probleem geweest.

Gaat er bij mij nu om dat hij een valse chipnr gebruikt heeft dat op het contrakt vermeld staat ,fraude in de verkoop (papierenvervalsing).

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:09

Chaos schreef:
Nou idd.

Ik snap niet dat je al stappen onderneemt met politie en advocaat (en dat hun daar in mee gaan) zonder dat de handelaar ook maar ergens naar gevraagd of op de hoogte gesteld is.

Rare zaak. Het komt op mij over dat het eigenlijk toch niet zo beviel het paard, en dat dit een mooie reden is om de schuld in de schoenen van de verkoper te schuiven.

Met de eigenaar valt niet te praten oplichter eerste klas gooit gewoon de hoorn neer ,er zijn al 60 gedupeerden die bij hem een paard hebben gekocht.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:11

Op het politiebureel in Herselt lopen er al 60 klachten tegen deze persoon.
Paard staat momenteel in de manege maar gaat naar de weide nu waar hij dan toch wat beweging heeft want je kan hem moeilijk op stal laten staan.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:20

ts ik wil je sterkte wensen in deze strijd . zelf heb ik dit ook meegemaakt had een paard gekocht van een "bekende" paard bleek zwaar atrose te hebben maar helaas nooit geen contact met de oude eigenaar kunnnen krijgen en paard naar de eeuwige weilanden moeten sturen..

Ook toen ik bij de aankoop niet doorhad dat het paard een tijdje niet had gelopen ivm "tijdgebrek" ging er geen lampje branden..( paard had z1 gelopen)..

Dit is al jaren geleden gebeurd maar het heeft nog een lang staartje gehad..

Hopelijk kan je die handelaar wel tegenhouden..helaas blijft het paarden wereldtje niet altijd even eerlijk...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:21

Google voortaan een handelsstal voor je er een paard komt, je vind vaak genoeg al informatie op internet. ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:23

Er valt weinig over te vinden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:24

Waves schreef:
Babootje schreef:
Ja geloof me dat is ie wel, want de meldingsplicht van de verkoper gaat boven de onderzoeksplicht van de koper, omdat de wet ervan uitgaat dat de verkoper een deskundige is (handelaar) op basis van zijn vak. En de koper is dat niet. Anders ligt het bij 2 particulieren (verkoper/koper) dan weegt de onderzoeksplicht zwaarder

Klopt, ik heb hetzelfde aan de hand gehad bij een auto die ik van een Bovag garage had gekocht (auto's, paarden, what's the difference). Ik had niet goed onderzocht maar hij had me een auto verkocht met gebreken die hij als deskundige had moeten weten en had moeten melden.
Mijn rechtsbijstandverzekering kwam met hetzelfde verhaal als wat Stef hier zegt, namelijk dat ik verzuimd had te onderzoeken en dus niet veel kon. Verkoper werkte ook absoluut niet mee dus ik heb het hierop laten zitten, zoals de meeste mensen doen.

Later sprak ik een echte advocaat die ik de zaak voorlegde en die gaf aan dat ik wel degelijk een zaak had om dezelfde reden die Babootje hier noemt! Hij vertelde dat de rechtsbijstandverzekeringen vaak geen zin hebben in een dure rechtszaak tenzij ze 100% zeker weten dat het te winnen valt. Rechtsbijstandverzekeringen gaan dan volgens hem vaak de klant ontmoedigen met dit soort argumenten. Waardoor nu half Nederland denkt dat oplichten de gewoonste zaak van de wereld is en dat het allemaal je eigen schuld is. Zonde.
Voortaan dus ook kritisch zijn op je rechtsbijstand en als je echt denkt dat je in je rechtstaat dan erop aandringen dat ze er een zaak van maken of een second opinion vragen (dit zit bij de meeste rechtsbijstandverzekeringen in je polis inbegrepen)

Het probleem is dat rechtsbijstandverzekeringen vaak niet de kennis van hippische zaken in huis hebben en dus alleen een jurist leveren met kennis van algemene juridische zaken. Dus, (en dat is mijn ervaring) als je iets dergelijks aan de hand hebt, moet je meteen een advocaat eisen en dreigen dat als je de zaak verliest je om die reden op de rechtsbijstandsverzekering verhalen gaat. Heeft in mijn geval zeker geholpen en ik mocht meteen naar een hippisch advocaat.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:26

jamiroquai schreef:
Er valt weinig over te vinden

Zet maar een aantal paarden op het internet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:31

pluchke schreef:
Calanddra schreef:

Gaat er bij mij nu om dat hij een valse chipnr gebruikt heeft dat op het contrakt vermeld staat ,fraude in de verkoop (papierenvervalsing).

Maar dat kan toch ook een foutje zijn geweest? Daarbij heb jij hem gekocht zonder paspoort en zonder het chipnr te controleren. Geloof eigenlijk niet dat je dat (nog) kan hardmaken.....

Misschien is het handig om toch uit te zoeken waarom dit paard kreupel is en niet op een vermoeden af te gaan, want dit kan gewoon helemaal niet kloppen.
De rotstraal is gewoon te verhelpen, dus waarom geef je dit paard geen kans? Lijkt erop dat je er gewoon van af wilt maar om een andere reden dan je nu aangeeft...(sorry, maar zo komt het echt over)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:36

Ja, in mijn ogen komt het ook over alsof je er vanaf wilt.

Kijk, tuurlijk is het oneerlijk als je zo behandelt word als jij in goede trouw een paard koopt,
en dan fouten met chipnr etc. Maar je bent toch op het paard gevallen, toch niet op het chipnummer? :')

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:41

Joscaa schreef:

Kijk, tuurlijk is het oneerlijk als je zo behandelt word als jij in goede trouw een paard koopt,
en dan fouten met chipnr etc. Maar je bent toch op het paard gevallen, toch niet op het chipnummer? :')

als het paard kreupel is moet er er toch vanaf,maar kan er niet vanaf omdat de handelaar vervalsing in de papieren heeft gedaan,gaat momenteel op de weide staan,er zijn al momenteel 60 gedupeerden hier in belgie die bij hem een paard gekocht hebben.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:43

Hmm ja, maar kan je het dier dan niet beter laten inslapen? Weet niet wat het gekost heeft oid,
maar als hij terug gaat, gaat hij weer naar een ander, erg zielig voor het paard. Ik zou het niet over mijn hart krijgen hem terug te sturen. :o

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 23:06

Joscaa schreef:
Hmm ja, maar kan je het dier dan niet beter laten inslapen? Weet niet wat het gekost heeft oid,
maar als hij terug gaat, gaat hij weer naar een ander, erg zielig voor het paard. Ik zou het niet over mijn hart krijgen hem terug te sturen. :o

Zal er wel voor zorgen dat ik via de advocaad het dier mag laten inslapen,zodat hij achteraf niet naar een ander gaat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:11

Ik zou het nog eens allemaal uitzoeken ipv er zo makkelijk over te praten.
En dat er zo veel gedupeerden zijn: tegenwoordig is er geen enkele handelaar die zaken kan doen zonder door enkelen als oplichter betiteld te worden.

Heel vervelend voor je, ik ben ook wel eens misleidt/opgelicht dus weet dat het heel vervelend is.

Dessalniettemin blijft het een beetje een vreemd verhaal. Succes ermee!!

Wij hebben overigens gewoon altijd gepushed bij rechtsbijstand, en ze helpen tot dusver altijd goed (na behoorlijk aandringen).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:12

Hoezo moet het paard ingeslapen? Is het al zeker dat ie wat mankeert dan?

Als ik naar een buigproef kijk kan ik niet in gewrichten ed. kijken (helaas).

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:29

pluchke schreef:
Zal er wel voor zorgen dat ik via de advocaad het dier mag laten inslapen,zodat hij achteraf niet naar een ander gaat.

Je laat hem toch niet inslapen omdat hij rotstraal heeft en kreupelt zonder dat je de oorzaak weet?

Joscaa schreef:

Denk er net zo over. Je kiest voor een paard, niet voor een chipnummer en brengt hem niet terug omdat zijn chipnummer niet klopt.

Ik geloof best dat je opgelicht bent, maar vind het verhaal van verkeerd chipnummer op een papier vermelden niet direct een kwestie van vervalsing papieren. Dan moet je ook aantonen dat hij het met opzet verkeerd vermeld heeft, maar als het wel het paard is dat je gekocht hebt en niet een ander paard.. maakt in mijn ogen het chipnummer niet uit. Daar gaat hij niet beter of slechter om lopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:43

Heel vervelend allemaal maar jammer dat er weinig te vinden is met de naam die je geeft alleen een aantal te koop staande paarden daar kun je weinig van opmaken.

Volgens mij is deze vraag al vaker gesteld maar nog niet beantwoord waar ik toch wel benieuwd naar ben. Waarom heb je het dier niet gekeurd? En als nog blijf ik het vreemd vinden dat het dier na 3 weken pas kreupel gaat lopen en gelijk de stempel krijgt dat het HKO heeft. Zou daar toch verder onderzoek naar doen. Lijkt me niet een hele bekwame dierenarts als hij dat zelf niet aangeeft om zeker te weten dat het dat is. Je moet bewijs hebben en dan kun je toch beter zeker zijn dan alleen een vermoeden hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:55

pluchke schreef:

Ook weer zoiets onmogelijks!
Of het paard gaat terug en jij hebt er niks over te zeggen, of je houdt het paardje en je doet ermee wat je wil..
Het blijft raar dat je niet gaat kijken waarom het dier kreupel is.
Zeker omdat dit pas na 3 weken is gebeurd, kun je dat ook niet gooien op oplichting.
Dat er (veel) mensen zijn met klachten over deze handelaar, wil ook nog niet zeggen dat jij bent opgelicht.
Zoals jij sellectief antwoorden geeft en de handelaar beschuldigd (al voor bekend was van het chipnr) , vind ik je ook niet eerlijk.
Rotstaal is geen verborgen gebrek, dus jij was daarin totaal fout - net zoals het niet voldoen aan je onderzoeksplicht, maar wel van de daken schreeuwd dat je bent opgelicht. :n

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:03

Om het paard 'zomaar' in te laten slapen vind ik echt belachelijk! je weet het niet eens zeker! Eerst goed onderzoeken, dit kan je niet zeggen na alleen maar een buigproef! Paardje is pas drie weken kreupel en je weet niet echt waarom. Sneu voor het beestje. Mijn paard loopt nu al vier weken kreupel door een ontsteking. Heb ik ook helemaal laten onderzoeken en op foto gezet en ik weet wat ze mankeert.

Succes ermee hoop dat het paard er goed uitkomt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:14

Mijn paard heeft 2 maanden kreupel gelopen, is 23, dus ik was bang dat het het einde voor het rijden zou zijn (zou niet betekenen dat ze weg moest hoor, dont worry!), aangezien "rust roest".
Dieren arts geweest; Peesschede ontsteking, medicatie gehad. Even later scheen het toch een hoefzweer te zijn. Dus dierenarts had het niet goed, of het was combinatie hoor, kan ook (ze had die periode flink tegen de muur zitten meppen, buren ruzie). Maar in ieder geval, paard wat nog maar zo kort kreupel is, is niet gelijk afgeschreven, beetje tijd mag je er wel in stoppen hoor. := Misschien issie wel gewoon scheef? Vond hem niet bepaald fijn over de rug lopen op die foto's die je liet zien, geeft natuurlijk helemaal niks, maar het zou dus wel kunnen dat het uit de rug komt :)

HKO naar aanleiding van buigproef blijf ik de grootste onzin vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:21

pluchke schreef:
Urielle schreef:
Kwam het paard oorspronkelijk ook uit Belgie of is het een Nederlands (of ander buitenlands) paard? Paarden moeten nu voor vervoer geregistreerd zijn in de database. Misschien kun je daar nog iets mee.

Komt uit belgie

http://www.vlacopaard.be/

Op het terrein wordt vastgesteld dat tot op vandaag lang niet alle paarden, pony’s en ezels op Belgisch grondgebied correct geïdentificeerd zijn. Dat is nochtans verplicht voor alle paardachtigen die zich in dit land bevinden.

Wie niet in orde is op 31 december 2009 riskeert niet enkel financiële boetes maar ook de inbeslagname van zijn/haar paard. Bovendien zal elk dier waarvoor de aanvraag tot identificatie op 31 december 2009 niet ontvangen is, uitgesloten worden uit de voedselketen. Indien het paard eerder reeds gedeeltelijk geïdentificeerd was en de identiteit van het paard kan bewezen worden, blijft het paard gedurende 6 maand na het afleveren van het paspoort uitgesloten uit de voedselketen. Zoniet wordt het definitief uitgesloten van de slacht voor menselijke consumptie.

Elk paard dat definitief op het Belgisch grondgebied binnengebracht wordt, moet binnen de 30 dagen na aankomst geïdentificeerd worden. Bovendien worden alle dieren die hier langer dan 90 dagen blijven, beschouwd als definitief binnengebracht. Dit betekent dat ze moeten voldoen aan alle wettelijke identificatieverplichtingen (uitgezonderd dekhengsten en paarden die hier zijn om medische redenen).

De termijn om de identificatie van een veulen in orde te maken loopt tot 31 december van het jaar waarin de paardachtige is geboren, of tot zes maanden na de geboorte, indien dit later is. Een veulen geboren op 1 oktober 2009 moet dus tegen 1 april 2010 geïdentificeerd en geregistreerd zijn. Een veulen dat geboren wordt op 10 februari heeft de tijd tot 31 december.

Paarden zijn enkel in orde indien ze:
- beschikken over een microchip
- voorzien zijn van een EU-conform paspoort
- geregistreerd zijn in de gegevensbank van de Belgische Confederatie van het Paard : in het bezit zijn van een mutatiedocument.

Bij ELK paard wat je in Belgie koopt hoort nu dus een paspoort en een overdrachtsformulier van de databank te zitten juist om fraude te voorkomen.
Dus voor de volgende keer dat je een paard aanschaft: zonder dat, kan een paard niet vervoerd, laat staan verkocht worden. Bij het formulier zit ook een strook die ingevuld moet worden om aan de oude eigenaar te geven, de nieuwe eigenaar krijgt het hoofdformulier mee met de overdrachtsbevestiging.
Ik vraag me zelfs af of je zonder dat formulier wel echt een paard gekocht hebt, want zo kan iedereen een paard uit de wei tjoepen en snel verhandelen.