[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:04

papagroom schreef:
elbee schreef:
Ik heb een bmw 3 serie touring die 1400 kg mag trekken.
Kan ik daar een Henra Amazone 2-paards trailer van 600 kg (leeg gewicht) achter hangen met een kwpn-er van 1.68 en een shet van 1.07 er in?
Ik schat de kwpner op 600 kg en de shet op 190. dus een krappe 1400. Op papier klopt het, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die met zo'n combi rijden.

heb je wel een e rijbewijs nodig......en ik vind een bmw 3 veel te licht voor deze combi....kogeldruk is waarschijnlijk ook te laag....voor een 2 paards liever een busje of grotere 4x4

Hhmm, zo'n combi past makkelijk in een 1,5paards. Meer dan eens gezien. Keep in mind: er staat nergens in de wet dat een tussenchot verplicht is.......
Bovendien, wanneer die 3-serie met een dikke 2,5 of 3.0 is uitgerust, dan kom je een heel eind. De veiligheid van een combi wordt voor een veel belangrijker deel bepaalt door de chauffeur dan door het gewicht van de auto....

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:07

Ik heb een bmw 3 serie touring die 1400 kg mag trekken.
Kan ik daar een Henra Amazone 2-paards trailer van 600 kg (leeg gewicht) achter hangen met een kwpn-er van 1.68 en een shet van 1.07 er in?
Ik schat de kwpner op 600 kg en de shet op 190. dus een krappe 1400. Op papier klopt het, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die met zo'n combi rijden.
[/quote]
heb je wel een e rijbewijs nodig......en ik vind een bmw 3 veel te licht voor deze combi....kogeldruk is waarschijnlijk ook te laag....voor een 2 paards liever een busje of grotere 4x4[/quote]
ik heb wel E rijbewijs, geen busje of 4 x 4.....dus er moet iets ingeruild worden...........kwpn=er of auto.........ga er een nachtje over slapen 8-)[/quote]
of pony thuislaten en een 1,5paards er achter...

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:09

@ikke: ik las door het gewicht van de chauffeur :D

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:20

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... er#p312671

interessante link, tenminste vond ik.
Volgens de politie mag ik met een 2 paardstrailer rijden, zolang de trailer + lading niet boven de 1400 kg uitkomt (mits ik E rijbewijs heb, en dat heb ik).

Tuurlijk is een 4 x 4 met gewicht tank veiliger, maar er rijden ook nog steeds suzuki alto's op de snelweg.....Het is goed om te streven naar ideaal, maar voorlopig is dit voor mij ideaal genoeg 8-)
Bedankt voor jullie reacties

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:29

elbee schreef:

Volgens de politie mag ik met een 2 paardstrailer rijden, zolang de trailer + lading niet boven de 1400 kg uitkomt (mits ik E rijbewijs heb, en dat heb ik).

Tuurlijk is een 4 x 4 met gewicht tank veiliger, maar er rijden ook nog steeds suzuki alto's op de snelweg.....Het is goed om te streven naar ideaal, maar voorlopig is dit voor mij ideaal genoeg 8-)

Wanneer je gewoon de FAQ had gelezen, had je dezelfde info gevonden.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:32

ikke schreef:
elbee schreef:

Wanneer je gewoon de FAQ had gelezen, had je dezelfde info gevonden.

Bedankt voor de tip, wist gewoon niet dat er een FAQ bestond.

Eilatan

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:33

Ik trek de trailer met een Mitsubishi Pajero Pinin uit 2000. 1.8 GDI (benzine) (1.5 of 1 paardstrailer)

Lekker makkelijk, mag met B en je krijgt de trailer overal uit of doorheen. Super combi :) Oh en het verbruik en wegenbelasting van de Pinin is redelijk laag (anders had ik algauw aan een station op diesel gezeten en veel meer kwijt geweest en minder fijn getrokken)

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:10

Heb net mij E gehaald en je moet even op de papieren kijken of je auto een trailer mag trekken.
Niet wat je exact aan gewicht erachter hebt hangen maar wat de trailer max mag beladen ( ledig gewicht + max ladingsgewicht) Zie op de weg HEEL VEEL auto's met trailers die ze niet mogen trekken. Bij controle ben je de pineut maar erger nog wanneer je in een ongeluk betrokken raakt ben je NIET verzekerd.
Wij hebben een Hyundai santa Fe (mag 2000kg trekken) en een trailer die totaal 2000kg mag wegen.
Enige optie wanneer de trailer "te zwaar" is is terugkeuren! (Hebben wij met onze eerste trailer gedaan)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:15

gamble schreef:
Heb net mij E gehaald en je moet even op de papieren kijken of je auto een trailer mag trekken.
Niet wat je exact aan gewicht erachter hebt hangen maar wat de trailer max mag beladen ( ledig gewicht + max ladingsgewicht) Zie op de weg HEEL VEEL auto's met trailers die ze niet mogen trekken. Bij controle ben je de pineut maar erger nog wanneer je in een ongeluk betrokken raakt ben je NIET verzekerd.
Wij hebben een Hyundai santa Fe (mag 2000kg trekken) en een trailer die totaal 2000kg mag wegen.
Enige optie wanneer de trailer "te zwaar" is is terugkeuren! (Hebben wij met onze eerste trailer gedaan)

Ga jij eens als de gesmeerde bliksem je E-rijbewijs inleveren!!
Juist bij B-E rijbewijs geldt het DAADWERKELIJKE GEWICHT!!!!!

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:35

ikke schreef:
gamble schreef:

Ben nog maar eens gaan googelen, kom vanalles tegen. Met het examen kijken ze wel degelijk naar max beladen. Vraag: mag deze auto ....deze aanhanger trekken...?
En nee ik lever hem niet in hoor ben er veels te blij mee samen met onze nieuwe auto en niewe trailer

Heidss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:37

een jeep grand cherokee 5.2 V8

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:39

gamble schreef:
ikke schreef:

Ben nog maar eens gaan googelen, kom vanalles tegen. Met het examen kijken ze wel degelijk naar max beladen. Vraag: mag deze auto ....deze aanhanger trekken...?
En nee ik lever hem niet in hoor ben er veels te blij mee samen met onze nieuwe auto en niewe trailer

Wat je op internet vindt is niet boeiend. Het enige waar de rechter je op afrekent is artikel 15 van het reglement rijbewijzen. Daar en daar alleen staat wat je met welke combi van auto en rijbewijs mag trekken.
Voor degenen die de ambtelijke taal niet geheel meester zijn, vindt je in de FAQ een uitleg hoe het werkt.

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:40

Hier een Suzuki Grand Vitara met een 2 paards westfalia erachter. De trailer is teruggekeurd naar 1600kg.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:24

botoga schreef:
Hier een Suzuki Grand Vitara met een 2 paards westfalia erachter. De trailer is teruggekeurd naar 1600kg.

Je kan wel terugkeuren maar dat doet niets af aan de kogeldruk en als ik me niet vergis is die van de grand vitara niet erg hoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:27

Elbee, heb je je trailer wel eens op de weegbrug gezet? Het daadwerkelijke gewicht of op papier kan zomaar een dotje schelen en dan kun je het wel eens nét niet redden met je 1400 kg.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:35

cissy schreef:
Elbee, heb je je trailer wel eens op de weegbrug gezet? Het daadwerkelijke gewicht of op papier kan zomaar een dotje schelen en dan kun je het wel eens nét niet redden met je 1400 kg.

Nee, ik heb hem namelijk net pas opgehaald :D
Ik zal hem de meeste tijd met 1 paard rijden dus geen punt. Ik ben van plan om een keer met paard en pony naar een weegbrug te rijden,weet ik precies wat ik er aan heb hangen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:15

Binnen een tweetal weken een Hyundai Santa Fé :)

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:15

Heb een landrover freelander die 2000 kilo mag trekken. Dat is toch 2 paarden, of ben ik nu gek aan het worden? Jullie maken mij aan het twijfelen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:20

tomcat701 schreef:
Heb een landrover freelander die 2000 kilo mag trekken. Dat is toch 2 paarden, of ben ik nu gek aan het worden? Jullie maken mij aan het twijfelen!

Het punt is de toegestane kogeldruk. Check je instructieboekje.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:32

ikke schreef:
tomcat701 schreef:

Het punt is de toegestane kogeldruk. Check je instructieboekje.

150 kilo

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:18

Zat! ;)

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:47

En ook zonder E? 1of 2 paarden?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:50

tomcat701 schreef:
En ook zonder E? 1of 2 paarden?

Nee, zonder E mag een 2-paards trailer niet.
En de hoeveelheid lading maakt bij het rijden met alleen B niet uit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:37

Inderdaad. Lees de FAQ maar eens. Een 2 paards trailer mag nooit als je geen E hebt. Je mag er zelfs niet leeg mee rijden zonder E rijbewijs. ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:21

sflj schreef:
Inderdaad. Lees de FAQ maar eens. Een 2 paards trailer mag nooit als je geen E hebt. Je mag er zelfs niet leeg mee rijden zonder E rijbewijs. ;)

Hangt er van af.....2paards van max 1700 achter bus van 1800 mag net......moet je in de meeste gevallen de trailer wel terugkeuren..