Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:09

Waarom zou je de serieuze ruiters er alleen uit kunnen pikken door een bijdrage te vragen? Mijns inziens pik je die er toch al uit door samen een paar keer te gaan en dan in de gaten te (laten) houden of ze de 10 x daarna -als ze alleen gaat- nog wel op komt dagen en wat ze dan doet.

Op de manier die de TS beredeneert snap ik wel een beetje dat een bijdrage gewenst is. Desondanks zou ik die dan niet in een maandelijkse bijdrage laten vallen, maar meer in iets dat voor allebei -en het paard- prettig is. Dus betalen voor wormenkuur, smid, evt. extra sjabrakje/nieuwe peesjes/wat dan ook. Zo spreek je ook iemand aan op het verantwoordelijkheidsgevoel maar voelt het niet alsof ze het paard 'huurt'. En lessen, wedstrijden e.d. kosten ook geld en daar zijn de eigenaar en het paard ook bij gebaat.

Zelf ben ik ook altijd bijrijder geweest van een heel lief paard op een fijne stal waar ik niks zelf hoefde te doen. En toch mocht het gratis.
Sinds dat paard is overleden -en mijn eigen paard is verkocht- heb ik niet meer zulke fijne paarden kunnen vinden. Ze zijn er wel, maar in dat geval vragen mensen er vaak de hoofdprijs voor. Nou, dan hoeft het van mij niet meer hoor. :n Op die manier loopt deze - betrouwbare, loyale, verantwoordelijke- bijrijder weg. Nu rij ik op een professionele stal, ik neem alleen privélessen van een goede ruiter op zijn goede paarden. Weet ik zeker dat ik waar voor mijn geld krijg ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:10

manueeltje82 schreef:
Ik zou eigenlijk alleen al geld vragen omdat je zo de wat serieuzere ruiter eruit haalt. Iemand die er een redelijk bedrag voor over heeft zal je paard ook niet naar de *** rijden. Ik heb ook al op een manege gezien hoe een bijrijdster met een toch al niet gezond paard kreuepl terug kwam omdat ze dan toch gaan galoperen op bevroren grond.

Nou das niet helemaal waar. Een goede, serieuze bijrijder weet ook wel wat ze waard is en zal dus niet zo snel gaan betalen!

Ook kan betalen mensen nogal eens het gevoel geven dat ze daarmee ook meer rechten hebben en zullen ze misschien juist eerder doen wat ze zelf willen en niet wat de eigenaar wil.

Als je een goede bijrijder wil dan moet je ze uitzoeken op karakter, ervaring, leeftijd (uitzonderingen daargelaten maar een 14jarige is over het algemeen minder stabiel in haar afspraken dan een 44jarige) en vooral op communicatie. Kan je beiden goed duidelijk maken wat je van elkaar verwacht? Heb je er een goed gevoel bij?

Dat zegt allemaal meer over hoe ze met je paard omgaan dan betalen of niet betalen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:13

Ik betaal voor 2 keer in de week zonder uitmesten 60,= per maand.

Stephanie_86

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:18

ik heb dan echt vreselijke mazzel

ik ben de enige die op het paard rijd 4/5 dagen per week de eigenaar gaat alleen in het weekend 1 dag weg met de kar dan kan ik m nie pakken maar voor de rest ik ga nou vanaf woensdag voor het eerst met m lessen, ik kan echt alles met m doen wat ik wil. longeren springen dressuur western het maakt hem allemaal niet uit (ja mag niet alleen naar buiten omdat ie dan nog onzeker is maar dan gaan we met de buurvrouw dan is het geen probleem)

ik hoef niet uit te mesten hoef geen voer, worstels borstels e.d. te halen maar doe het wel ik ben degene die t gebruikt en door mij slijt het ook dus lijkt mij niet meer als logisch dat ik dat haal.
en ja uitmesten en voeren hoort erbij ik zie daar echt geen probleem in hoor zou t juist vervelend vinden als ik alleen maar mag komen om te rijden

de eigenaar heeft als enige eis dat we er beide plezier aan beleven

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:20

Anoniem schreef:
En dat vind ik dus ook. Zodra ik voor een paard betaal wil ik ook mijn "rechten" en dus inspraak. Dan deel je eigenlijk een paard. Ipv dat het jou paard is als eigenaar

Je hebt helemaal geen rechten. Als een bijrijdster betaald zodat ze meerdere dagen per week op een fijn, leuk paard mag rijden (ja, dát zijn je rechten: je huurt het paard om op bepaalde dagen te rijden, die dagen mag jij ook rijden) betekend niet dat ze ineens rechten heeft of een paard deelt. Paard blijft van de eigenaar, de bijrijdster huurt dat dier eigenlijk alleen om te rijden. Niet mee eens? Ga dan maar naar een manege, huur een manegeknol voor goud geld en ga daar je rondjes hobbelen.

Ik draai het als paardeneigenaar even om: ik vind hier heel wat meiden overkomen alsof ze flink willen profiteren en daardoor gratis fijn kunnen rijden op leuke, onverpeste paarden. Voor niets gaat de zon op, helaas!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:30

Ik vind het een beetje dubbel. Maar denk na wat je zoekt een max van 50 euro.

Ik heb jaren paarden getraind voor andere mensen, zij betaalden mij niets en ik betaalde hen niets. (toen reed ik voor de ervaring voor anderen)Maar zo heb ik ook paarden getraind waar ik wel geld voor kreeg, of iig rijkosten omdat de paarden best ver stonden. ze betaalden de vereniging en spullen. de rest was voor mezelf. maar dat is allemaal een persoonlijke keuze. (dit was meer trainen, zadelmak maken en aanrijden)

ik heb nu een jaar of 3 een vriendinnetje (toen gewoon een klasgenootje) die een van mijn paarden verzorgt en rijdt. ze rijdt wel niet zo goed, maar is gek met mn paard en behandeld haar goed. jaren geleden mocht ze het proberen met mn paard omdat ze op de manege niet verder kwam en toen geen geld had voor wat anders. inprincipe doet ze hetzelfde met dit paard (nu 21 jaar en vroeger altijd in de sport gelopen) wat jij vraagt van je bijrijdster. (qua beweging, alleen is ze er met de jaren zo wijs mee gworden dat ik haar een beetje beschouw als de 3e eigenaar van dit paard) ze betaald helemaal niks, alleen als ze zelf spullen wil kopen, mag ze dat van mij. ik ga het haar niet verplichten of verbieden. alles wat ze extra wil mag ze doen maar ook zelf betalen. (zie extra dekjes, snoepjes, halsters maar ook de vereniging en concoursen rijden, we gaan alleen wel altijd samen, dit gaat toevallig erg mooi samen met mijn jonkie)

Maar als zij ermee zou stoppen, niet dat ze dat zou doen ;) daar heeft ze het veelste goed voor :P dan zou ik geen nieuwe bijrijdster willen.

Maar een ex stalgenootje van me heeft ook een bijrijdster voor haar paard, zodat zij meer tijd heeft voor haar gezin. haar bijrijdster heeft ervoor gekozen ervoor te betalen (was een verplichting als bijrijdster van dit paard). toen ik dit paard reed, betaalde ik er niets voor.

maar zoals ik zeg, het is maar wat jij wil en zoekt en wat een ander ervoor over heeft. ik begrijp t van beide kanten wel
Laatst bijgewerkt door Noon op 01-06-10 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:30

ik zou weleens een willen weten waarom een bijrijdster denkt gratis op andermans paard te mogen rijden
en helemaal geen kosten daaraan zou mogen hebben

ik vind dat erg zelf ingenomen overkomen

waarom zou jij een paar dagen in de week een `eigen `paard helemaal gratis moeten hebben terwijl de eigenaar daar 3 a 400 euro p/m voor kwijt is?

waarom koop je geen eigen paard?
-----------------------------------

en waarom vinden jullie dat je de eigenaar een gunst verleend?

ik deed het om wat extra`s te hebben,dus voor het geld!

ik hoefde geen 7 dagen te rijden ,maar een manege paard vind ik helemaal niks daar krijg je geen band mee.
daarom heb ik een eigen paard en vond ik dat als daar iemand op rijd er gewoon voor betaald moest worden

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:45

mirgino schreef:
ik zou weleens een willen weten waarom een bijrijdster denkt gratis op andermans paard te mogen rijden
en helemaal geen kosten daaraan zou mogen hebben

ik vind dat erg zelf ingenomen overkomen

waarom zou jij een paar dagen in de week een `eigen `paard helemaal gratis moeten hebben terwijl de eigenaar daar 3 a 400 euro p/m voor kwijt is?

waarom koop je geen eigen paard?
-----------------------------------

en waarom vinden jullie dat je de eigenaar een gunst verleend?

ik deed het om wat extra`s te hebben,dus voor het geld!

ik hoefde geen 7 dagen te rijden ,maar een manege paard vind ik helemaal niks daar krijg je geen band mee.
daarom heb ik een eigen paard en vond ik dat als daar iemand op rijd er gewoon voor betaald moest worden

Dat vind ik sowieso al een absurde reden :=

Waarom ingenomen? Sinds wanneer is iemand pas betrouwbaar als diegene betaald? Dat slaat toch gewoon nergens op?
En een beetje zelfkennis is ook wel heel handig, maar dat is niet meteen ingenomen omdat er een paar denken dat je alleen goede bijrijdsters kan vinden als ze betalen.

Dus jij vind het niet lekker om een paar dagen in de week andere dingen te kunnen doen, dat je dan niet moet haasten om naar je paard te gaan en dat je paard dan te weinig beweging krijgt?

Als je op een stal staat waar er voor je uitgemest wordt, dan moet je toch ook meer betalen dan dat je dat zelf doet... dus je betaald degene die de stal uitmest.. zou toch van de zotte zijn als diegene die jou stal uitmest aan jou moet betalen?
En nee, een paar een uur huren op een manege is ook niet gratis, maar daar hoef je ook niet uit te mesten/ te voeren. Dus dan sta je aardig quit als je dat wel doet en daarvoor mag rijden.
En eerlijk gezegd zou ik geen bijrijder willen die alleen maar wil rijden, dan heb je dus een bijrijder die geeneens een passie voor paarden heeft... := Wat doet ze dan als ze een keer niet kan rijden?

Je ontlast de eigenaar toch een paar dagen, waarom zou je daarvoor moeten betalen? Als de eigenaar alle tijd van de wereld heeft is er dus ook geen bijrijder nodig.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:51

x_Marr schreef:
Als je op een stal staat waar er voor je uitgemest wordt, dan moet je toch ook meer betalen dan dat je dat zelf doet... dus je betaald degene die de stal uitmest.. zou toch van de zotte zijn als diegene die jou stal uitmest aan jou moet betalen?
En nee, een paar een uur huren op een manege is ook niet gratis, maar daar hoef je ook niet uit te mesten/ te voeren. Dus dan sta je aardig quit als je dat wel doet en daarvoor mag rijden.

.

Idd, en omdat dat ook niet bij mijn paard gedaan hoeft te worden vind ik dat er wel een vergoeding gevraagd kan worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:53

Appie, wat zijn de faciliteiten en het niveau waarop je paard loopt? Hoeveel dagen? Wat mag een bijrijder wel en wat niet? Dan kan ik nml pas aangeven wat ik er voor over zou hebben :)

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:54

TS Ik zou zeggen voor 2 keer in de maand 50 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:56

stellaard schreef:
TS Ik zou zeggen voor 2 keer in de maand 50 euro.

2x in de week mag ik hopen.
ja 50 euro, mja ik deed het altijd zo dat de bijrijder de hoefsmit betaalde (ijzers)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:56

Ik vind ook dat er geen vergoeding voor hoeft worden betaald.

Dit komt ook (denk ik) omdat ikzelf op meerdere paarden heb gereden, en hiervoor nooit iets hoefde te betalen. Ik mocht van alles gebruik maken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:58

jij kan dat absurd noemen, maar ik het jaren om die reden gedaan.

mijn kind zit op school en had tijd zat voor mijn pony
ik deed de stal en de bijrijdster ging lekker rijden, ik verhuurde [ lease] haar gewoon.

een paard kost genoeg,en ik zie niet in waarom dit absurd is.

en met het zelf ingenomen bedoel ik dat veel meisjes zich te goed voelen om te betalen en het liefst nog betaald zouden willen worden [ ook dat lees ik in dit soort topics ]
die willen dan hun hobby [ dure hobby ] door een ander laten betalen
een eigen paard kunnen ze niet bekostigen maar wel profiteren van andermans dier

of de eigenaar moet het zelf graag zo willen ,daar is natuurlijk helemaal niks mis mee.

wel vind ik dat wanneer jouw paard naar een hoger niveau gereden word en dat de eigenaar daarom die persoon op het paard laat rijden er niks betaald hoeft te worden of dat de ruiter een vergoeding krijgt

als ik een topruiter inhuur om paard op bepaald niveau te krijgen moet ik daar uiteraard voor betalen.

ik lees altijd erg veel negatieve dingen over een paarden eigenaar die een bijdrage vraagt, dat snap ik dus niet.
ik vind het normaal hoor om te betalen als ik op andermans paard zou rijden en er een soort van overeenkomst is dat dat 3x per week zou zijn.

daarom zou ik weleens een goed antwoord willen horen waarom het zo raar is om daar geld voor te vragen
en dan niet komen met ;dan heeft de eigenaar meer tijd voor andere dingen [ dat gaat voor mij iig niet op ]

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:00

Sorry ja 2 keer in de week rijden voor 50 euro per maand

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:01

x_Marr schreef:
Dat vind ik sowieso al een absurde reden :=

Gelukkig zijn er genoeg mensen die dat wél begrijpen, de paardeneigenaren dus. Niet dat ik het voor het geld zou doen, rijk wordt je er niet van, daarvoor is een paard houden te duur.

x_Marr schreef:
Waarom ingenomen? Sinds wanneer is iemand pas betrouwbaar als diegene betaald? Dat slaat toch gewoon nergens op?

Dat is de ervaring die veel mensen met bijrijders hebben opgedaan. Dus het slaat wel degelijk ergens op.

x_Marr schreef:
Dus jij vind het niet lekker om een paar dagen in de week andere dingen te kunnen doen, dat je dan niet moet haasten om naar je paard te gaan en dat je paard dan te weinig beweging krijgt?

Ik hoef me nooit te haasten naar stal, veel anderen denk ik ook niet. Paard krijgt niet te weinig beweging als ze lekker op het land staan. Het is dus helemaal geen "gunst" om iemands paard te rijden.

x_Marr schreef:

Maar dus niet als je niet hoeft uit te mesten en andere dingen hoeft te doen behalve rijden. En dat wordt weer rechtgetrokken door betalen om te mogen rijden op iemand paard.

x_Marr schreef:
En eerlijk gezegd zou ik geen bijrijder willen die alleen maar wil rijden, dan heb je dus een bijrijder die geeneens een passie voor paarden heeft... := Wat doet ze dan als ze een keer niet kan rijden?
"Geeneens" passie voor paarden... hoe kom je daar nu bij? Er zijn zat mensen die graag poetsen en rijden alleen geen zin hebben in vies en zwaar uitmest werk (ik ben daar één van, heb dan ook mijn paard naar een pensionstal verhuisd en "eigen" stal opgegeven). Dat betekend natuurlijk niet dat die mensen gelijk je paard verpesten, slecht zijn voor het dier?

x_Marr schreef:
Je ontlast de eigenaar toch een paar dagen, waarom zou je daarvoor moeten betalen?

Ik denk niet dat je het zo kunt zien, in de meeste gevallen. Tuurlijk zijn er best mensen die écht tijd te kort komen en willen dat beest gereden wordt, of tijdelijk uitgeschakeld zijn. Die help je misschien wel uit de brand. Maar er zijn zat eigenaren (ik dus ook) die gewoon niet elke dag rijden, paard staat prima op de wei, maar als iemand anders er ook lol aan kan beleven en daardoor mijn paard wat extra wortels krijgt vind ik dat ook prima. Ik heb geen dringende hulp nodig hoor, ik hoef ook niet "ontlast" te worden. Paarden houden is hobby, geen gedwongen noodzaak wat men niet aan kan.

x_Marr schreef:
Als de eigenaar alle tijd van de wereld heeft is er dus ook geen bijrijder nodig.
Niet nodig, nee. Maar het is prima als iemand mijn paardje wil rijden op de dagen dat ik er zelf toch niet ben. En voor niets gaat de zon op, je kunt niet verwachten dat je mijn prachtige, superlieve en dure ( :D ) Fries gratis kan rijden 4x in de week en vaak meer.

Ik weet dat je niet direct op mij reageerde, maar ik vind wel dat je behoorlijk het verhaal zo probeert te draaien dat jullie bijrijders een godsgeschenk uit de hemel zijn. Ik zou zeggen: wees blij als je een supergaaf paardje kunt vinden die je voor een kleine prijs meerdere malen in de week mag rijden. Waren die eigenaren er niet die dat toelieten, dat had je niks te rijden buiten je manegeles om. Niet om denigrerend te doen, maar ik vind je een aardig grote mond hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:01

@Mirgino
Omdat de eigenaar het leuk vindt om een ander plezier te laten hebben met je paard/pony?
Dat je het een ander ook gunt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:04

@GamblersCup
Ik vind het aardig denigrerend overkomen alsof een paarden-eigenaar meer is dan iemand zonder.
Alsof bijrijders jou op hun knieën moeten bedanken voor het mogen rijden op jouw fantastische paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:06

tja, ik vind persoonlijk ook niet dat je van een bijrijder een structureel bedrag kunt verwachten... tenminste, niet als je diegene dan niet het mede-eigenaarschap geeft. Wel vind ik dat je als bijrijder kunt bijdragen door spullen te kopen, wormenkuur, hoefsmid, enting... Al met al kom je op die manier ook nog op best een bedrag uit hoor. Maar het gaat mij dan ook echt om het principe.

Momenteel betaal ik er liever voor. Maar: dan rij ik wel op goede paarden, krijg ik les van een goede ruiter, kan ik komen wanneer ik wil en heb ik zelf niet het gedoe van mesten enzo.
Daar betaal ik graag voor :j maar als je ziet wat voor bedragen veel eigenaren vragen... poeh, dan kon ik beter zelf een paard kopen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:07

Brainless: Nee hoor, dat heb ik er ook bij gezet en niet te vergeten de smilies ;)
Ik heb het verhaal gewoon even omgedraaid, ik vind echt dat teveel mensen denken dat bijrijders een geschenk uit de hemel zijn en dat WIJ op onze knieen mogen liggen. Niet dus. Laat ze maat betalen. Zij blij, en wij blij. Dan past het toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:09

Oh, als er iemand op de dam komt en degene wil 100E per maand betalen zou ik die niet wegsturen... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:09

GamblersCup schreef:
Brainless: Nee hoor, dat heb ik er ook bij gezet en niet te vergeten de smilies ;)
Ik heb het verhaal gewoon even omgedraaid, ik vind echt dat teveel mensen denken dat bijrijders een geschenk uit de hemel zijn en dat WIJ op onze knieen mogen liggen. Niet dus. Laat ze maat betalen. Zij blij, en wij blij. Dan past het toch?

Ik vind dat teveel eigenaren denken dat bijrijders op hun knieën mogen liggen om op Hun Geweldige Paard te mogen rijden. ;)

Sita_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:12

Mijn bijrijdsters betalen helemaal niets, ik vind dat echt te belachelijk voor woorden... :x
Ik heb zelf ook altijd verzorgt en nog nooit een cent moeten neerleggen..

Als de meiden hier willen lessen of wat dan ook dienen ze dit wel zelf te betalen, maar verder pak ik geen cent van ze aan.. :n

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:14

Ook goed Sita, alleen jammer dat je het belachelijk vind dat anderen wel geld vragen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:15

Ffortuna: waarom zou ik een bijrijdster mede-eigenaarschap geven? Laat ze dan eerst maar eens de helft van mijn paard betalen, de helft van de stallingskosten én de helft van alle andere kosten eromheen. Dán mag je praten van mede-eigenaar. Niet omdat je het paard een paar dagen per week huurt om te rijden.

En ik ben geen voorstander van hoge bedragen vragen, helft van stallingsgeld etc. Dat vind ik persoonlijk te gek. Maar ik laat zéker betalen voor de dagen dat gereden wordt door een ander, zodat ik daarvan de hoefsmid kan betalen. Ik vind dat een goede deal en gelukkig mijn toekomstige bijrijdster ook!