Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tulpje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:13

Ik vind de kosten vaak ook niet in relatie staan tot de gemaakte handelingen. ik heb dan natuurlijk geen verstand van de kosten van alle medicatie. Ik geloof best dat dit duur is, maar of het ook echt zoveel kost als op de rekening staat?? Ik kies daarom ook het liefste voor een belgische veearts, aangezien zij een stuk kundiger en goedkoper zijn dan de nederlandse veeartsen.

Madeliefjes

Re: Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:53

Ja allicht dat die belgen goedkoper zijn. Is ook al eerder een reden voor gegeven in dit topic! Elkaar dood concureren heet dat. En of ze nou echt kundiger zijn?? Dat weet ik niet. Nederlandse faculteit staat toch behoorlijk goed aangeschreven wereldwijd dacht ik zo.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:55

Euhm tsja, ik heb ook ooit € 350,- kunnen afrekenen voor een hechting met herhaald antibiotica spuiten.
Dat weet je als je aan paarden begint lijkt me.
En als je dat niet wilt/kunt betalen lijkt het me verstandig om je goed te verzekeren.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:57

Ja net zoals in de humane zorg. Ga dat maar eens kritisch bekijken. Dat is nog vele malen erger maar merk je vaak niks van door de verzekeringen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:21

het is duur, maar de dierenartsen verdienen er echt niet zwaar op hoor :+
als ik zie wat ik de laatste 2 jaar aan dierenarts kosten heb gehad.. daar kon je een verdomd leuk sportpaard voor kopen.
en ik kon alle behandelingen gratis krijgen en medicaties voor inkoopprijs wegens m'n zus die dierenarts is.
maar zelfs dan kom je met wat pech flink in de kosten.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:27

Het is inderdaad ontzettend veel geld.
Toch bel ik, als ik het vermoeden heb dat het niet goed gaat met mijn paard, gelijk de DA. Ik bel echt niet voor ieder wissewasje, maar ik ben zeker niet iemand die zich eigen 2x bedenkt om de DA te bellen omdat de kosten zo hoog zijn.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:31

Ik ken iemand die ging met haar paard langs de dierenarts, en die gaf ter plekke voor de deur de inenting. Dat scheelde een hoop geld. Geweldig. Ik krijg die van mij Amsterdam niet in, rinkelende trams enz. anders deed ik het ook (was Europaplein, bij de RAI). Ik had vorig jaar een pechjaar, was zoooo blij dat ik al gepland had om niet op vakantie te gaan, anders had ik dikke stress gehad. Beet van een hond (alles vergoed door de 'schuldige' zijn verzekering), sesampeesschede-ontsteking, en gebroken griffelbeentje). Was van de week heeel erg blij dat de lichte koliekverschijnselen die ze ineens had, na 2 uur alweer weg waren, pfff. Om die hoge kosten -en natuurlijk ook voor het paard :-)-ben ik heel voorzichtig met hooivorken, scheppen, alles netjes opruimen, dat scheelt alweer wat beschadigingen enzo ;-)
Laatst bijgewerkt door stefje op 06-05-10 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:33

Bellona_K schreef:
Toch bel ik, als ik het vermoeden heb dat het niet goed gaat met mijn paard, gelijk de DA. Ik bel echt niet voor ieder wissewasje, maar ik ben zeker niet iemand die zich eigen 2x bedenkt om de DA te bellen omdat de kosten zo hoog zijn.

Ik ook niet, als er wat is en ik vertrouw het echt niet -> bellen. Lijkt me vreselijk als je moet denken 'ik wil de DA bellen maar ik heb het geld niet'. Oh man... Ik ken mensen die een paard met (lichte) koliekverschijnselen rustig een dagje laten staan, het aankijken (eigenaar van een manege). Ik weet het niet, maar ik kan dat dus niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:36

ik had het vorig jaar pas zuur :=
merrie van bijna 20 jaar, al enkele maanden kreupel door blessure van stijgbeugel.
maar WAT er precies mee was, konden we gewoonweg niet vinden. elke week check up van de dierenarts,allerlei medicatie ingegooid, op rust etc..
na ruim 4 maanden uiteindelijk uit pure ellende op de foto laten zetten in de kliniek.
350 euro armer, perfecte benen op de foto. Arts daar stond voor een raadsel, en we moesten haar maar gaan rijden om d;'r extra kreupel te maken om met pijnstillers de exacte plek 2 weken erna te komen opsporen bij de kliniek.
wij wilden daar braaf mee beginnen ( met pijn in het hart, := je pony expres kreupel rijden= is niet echt leuk)....

en een week later was ze ineens als door een wonder compleet beter :? ze liep ineens weer helemaal zuiver! en we waren ( gelukkig) nog niet eens begonnen met rijden of wat dan ook.
ook nooit meer kreupel geweest sindsdien.
als die etter DAT nou eens een week eerder had gedaan.. had me 350 euro gescheeld :=

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:52

Ow lowara dat ken ik :P. Zo stonden wij op de kliniek met een pony die kreupel zou zijn. Werd er daar een soort van klinisch gekeurd en de dierenarts zei: 'ik zou haar zo klinisch goedkeuren, ik zie er niks aan'. Pony liep gewoon 100% goed en heeft niet meer kreupel gelopen :P

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:29

Marije_jiplover schreef:
@ Liesje23: Ja, dat vind ik. Aangezien een gemiddelde boer veel meer kwijt is aan de dierenarts ivm bedrijfsbegeleiding, zit daar vaak een soort van kortingsvorm in wanneer er een consult voor een zieke koe aangevraagd wordt.

Medicijnen voor paarden zijn gemiddeld duurder, maar daar verdient een dierenarts niks meer aan hoor, dat ligt aan de registratiekosten. Die zijn er bij paardengeneesmiddelen veel minder snel uit te halen dan bij geneesmiddelen die geregistreerd zijn voor rundvee, omdat daar nu eenmaal nog steeds veel meer van zijn.
En een fabrikant heeft een bepaalde periode waarin hij het alleenrecht heeft op 'zijn' geregistreerde geneesmiddel. Daarna wordt de formule vrij gegeven en kan iedereen de zgn generieke middelen maken. Bij rundvee is met een lagere verkoopprijs kostendekkend voor wat betreft de registratie en ontwikkelingskosten, dan bij paardengeneesmiddelen. Daar moet je dus niet de dierenartsen, maar de farmaceutische industrie voor beschuldigen.

Dat ben ik niet met je eens.
Heb bij een da voor paarden gewerkt en ze verdienen er best wel veel aan. Ik bestelde de medicijnen en zag dus de inkoopprijzen en daar komt best wel veel bovenop als ze ze verkopen aan de klanten
En ze gebruiken ook vaak geneesmiddelen die voor runderen, schapen of varkens zijn.
bv. Cubarmix.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:53

Ik ben het met je eens, de kosten lopen zo enorm op, het is abnormaal gewoon en niet meer leuk!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:20

Ook ik kreeg van de week een flinke rekening van afgelopen maand binnen... De voorrijkosten zijn gelukkig niet zo hoog als bij de TS (bij mij rond de 35 euries), maar de medicatie is gewoon ontzettend prijzig.. Daarbij heb ik ook nog foto's laten maken en dat is ook niet goedkoop. :n

Ondertussen is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat pony heeft, omdat DA en HS elkaar wat tegenspreken.. Volgende week DA dus maar weer laten komen, dus het is voorlopig nog niet klaar met de rekeningen vrees ik. :=

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:22

Ik betwijfel echt of de DA's zoveel meer verdienen dan anderen. Je moet er rekening mee houden dat ze werkdagen draaien van gemiddeld 15 uren en dat 7 op 7. En bovenop die werkdagen van 15 uur, moeten ze er geregeld 's nachts nog eens uit ook. Dat is dus zeker geen kattepis. Het is een zwaar en uitputtend beroep en slechts weinigen houden het vol tot pensioenleeftijd. Ik heb het hier wel over veeartsen, geen kleine huisdieren dus. Verder hebben ze enorme onkosten. Het materiaal en de medicatie alleen al die ze moeten op voorraad hebben, de benzine, de taksen, de auto! Onze DA moet iedere drie jaar een nieuwe auto kopen voor het werk, hij heeft er net een nieuwe nu, de andere was drie jaar oud en had maar liefst 260 000 km. Dus het is niet dat hij die voor de lol koopt. Verder vind ik niet dat een DA een liefdadigheidsinstelling hoort te zijn. Het is niet omdat hij zogezegd heel graag dieren zou moeten zien en er alles zou voor moeten overhebben om ze te redden, dat hij dan maar minder zou moeten rekenen, om die arme diertjes te kunnen redden. Hij moet er zelf ook van kunnen leven. Dat is nu eenmaal waarom je een beroep uitoefent. Het is gewoon een feit dat de mensen hun portemonnee niet graag openen en er dan maar schande over spreken. Het zijn ook maar mensen, ze moetne hun brood verdienen en voor de uren die ze werken en hetgeen ze opofferen (zoals bv een gezinsleven, moet je maar eens vragen aan de echtgeno(o)t(e) van je DA...) en alle kosten en ongemakken die het beroep met zich meebrengt, mogen ze er van mijn part gerust goed aan verdienen. Is niet meer dan normaal. Ik werk ook niet gratis en voor niets! De meeste DA's creperen gewoon en werken gigantisch onder de prijs. Er zijn er maar een paar die durven vragen waar ze recht op hebben, maar meestal merk je dan ook aan de kwaliteit van de verzorging dat zij er toch met hoofd en schouders bovenuit steken qua degelijkheid van het werk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:28

Het was een zondag zie ik dan tellen ze dus gewoon dubbel, normaal had dit dus gewoon 130 euro gekost waarschijnlijk.
Ik vind dit ook de reinste uitknijperij.
Mijn shet heeft hoefbevangenheid en de eerste dierenarts die ik belde komt met een wazige diagnose maar stuurd wel doodleuk een vette rekening van bijna 100 eurie.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:34

goed dat je dit topic start, zeker voor de mensen die op het punt staan een eigen paard te kopen.
je moet altijd rekening houden met dierenarts kosten. daarvoor had ik bij de aankoop van mijn paard een reserve ingebouwd.

Daarbij heb ik nog iets goed gedaan; mijn paard verzekerd!
Ik heb zo ongeveer het zelfde bedrag als dat mijn paard koste ook in dierenartskosten gestopt.... En dat alles door gewoon stomme dingen. Mijn paard kreeg een klap in de paddock van een ander paard en die bleek een flinke peesblessure te hebben. in de blessuretijd is de dierenarts ook nog eens een week lang dagelijks langs geweest voor een hoefzweer, waarvan gedacht werd dat het een hoefbevangenheid was.
Dus die verzekering was nog de beste beslissing tijdens de aankoop!

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:10

Vergeet ook niet dat het ook best wel voorkomt dat ze zwart geld verdienen.
Ik zeg ook niet dat ze er niet hard voor moeten werken maar dat moet een vuilnisman ook. Maar om nu te zeggen dat ze erg weinig verdienen dat is dus ook niet waar.
En nog een voorbeeld een da bekijkt heel goed hoe zn route is met afspraken en hij rijdt bv. 200 km. en heeft 5 visites dat is dan toch elke keer 35 euro nou daar kan je best wel auto voor rijden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:14

Ik vind die prijzen ook vreselijk hoog. Heb de dierenarts eens laten
komen omdat ze al een paar dagen niet lekker liep. Hij is nog geen 10 min.
geweest en de rekening was net geen 100 euro.

Ik word ook dierenarts :D

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:18

Ik ken het helemaal , vanaf begin dec hier al aan het klote
Eerst acute spat, 3 weken later bevangen .
Daarna ziek een aan de diaree, en heeeel erg .

Van alles gedaan , tot het laatste ....aan het infuus.Vanaf dat binnen 24 uur koliek .

Nu sinds zaterdag kan ik zeggen , ze is er weer .....maar al met al ben ik zo'n 1500 euro kwijt.
En ik moet zeggen , onze vee arts is echt de duurtse niet

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:21

JaBa schreef:
Ik betwijfel echt of de DA's zoveel meer verdienen dan anderen. Je moet er rekening mee houden dat ze werkdagen draaien van gemiddeld 15 uren en dat 7 op 7. En bovenop die werkdagen van 15 uur, moeten ze er geregeld 's nachts nog eens uit ook. Dat is dus zeker geen kattepis. Het is een zwaar en uitputtend beroep en slechts weinigen houden het vol tot pensioenleeftijd. Ik heb het hier wel over veeartsen, geen kleine huisdieren dus. Verder hebben ze enorme onkosten. Het materiaal en de medicatie alleen al die ze moeten op voorraad hebben, de benzine, de taksen, de auto! Onze DA moet iedere drie jaar een nieuwe auto kopen voor het werk, hij heeft er net een nieuwe nu, de andere was drie jaar oud en had maar liefst 260 000 km. Dus het is niet dat hij die voor de lol koopt. Verder vind ik niet dat een DA een liefdadigheidsinstelling hoort te zijn. Het is niet omdat hij zogezegd heel graag dieren zou moeten zien en er alles zou voor moeten overhebben om ze te redden, dat hij dan maar minder zou moeten rekenen, om die arme diertjes te kunnen redden. Hij moet er zelf ook van kunnen leven. Dat is nu eenmaal waarom je een beroep uitoefent. Het is gewoon een feit dat de mensen hun portemonnee niet graag openen en er dan maar schande over spreken. Het zijn ook maar mensen, ze moetne hun brood verdienen en voor de uren die ze werken en hetgeen ze opofferen (zoals bv een gezinsleven, moet je maar eens vragen aan de echtgeno(o)t(e) van je DA...) en alle kosten en ongemakken die het beroep met zich meebrengt, mogen ze er van mijn part gerust goed aan verdienen. Is niet meer dan normaal. Ik werk ook niet gratis en voor niets! De meeste DA's creperen gewoon en werken gigantisch onder de prijs. Er zijn er maar een paar die durven vragen waar ze recht op hebben, maar meestal merk je dan ook aan de kwaliteit van de verzorging dat zij er toch met hoofd en schouders bovenuit steken qua degelijkheid van het werk.

Het ligt er denk ik ook aan hoeveel dierenartsen je op je kliniek hebt. Ik geloof namelijk niet jou situatie niet die is van mijn DAen. Zij werken namelijk in wissel diensten. Met name in het weekend is er maar 1 van de 5 beschikbaar.

Ik vind de prijzen wel extreem. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik met een paard heen ging en dat het 'klinisch onderzoek' binnen 5 min bekeken was. Er dan kwam er nog een spuitje aan de pas kwamen en het advies te gaan stappen. En ik vervolgens wel weer €200,- kon aftikken...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:42

bonnefooi schreef:
Vergeet ook niet dat het ook best wel voorkomt dat ze zwart geld verdienen.
Ik zeg ook niet dat ze er niet hard voor moeten werken maar dat moet een vuilnisman ook. Maar om nu te zeggen dat ze erg weinig verdienen dat is dus ook niet waar.
En nog een voorbeeld een da bekijkt heel goed hoe zn route is met afspraken en hij rijdt bv. 200 km. en heeft 5 visites dat is dan toch elke keer 35 euro nou daar kan je best wel auto voor rijden.

Daar kan je je nog lelijk in vergissen denk ik! Als ik even naar onze eigen auto kijk... We hebben nog geeneens een echt zware auto dus wegenbelasting is nog redelijk. We rijden op gas, ook lekker goedkoop. Maar alles meegerekend kost een 300 km toch zeker 50 euro. En belangrijk daarbij is dat we zelf het onderhoud doen en onderdelen shoppen dus die redelijk goedkoop zijn.
Reken dus even monteurskosten, duurdere onderdelen, zwaardere auto's (want je moet toch al je spullen kwijt) en nog kleinigheidjes als de stroom voor een koelkastje (die de meesten in hun auto hebben voor de medicatie) en kaching!

Zoals anderen gelukkig hier ook al aangeven: als je ziet wat een DA overhoud kan je nog flink schrikken. Dat valt vies tegen in de meeste gevallen! Het klinkt allemaal duur als je het op de rekening ziet maar wat de DA uiteindelijk op zn bankrekening ziet verschijnen is vele malen minder. Kosten van apparatuur (met onderhoud! wel eens gezien hoeveel een rontgenapparaat wel niet kost???), het pand (een standaard huisje betaal je al enkele honderden euro's aan hypotheek...wat denk je dan van zo'n pand met veel meer oppervlak?) en zo kan ik nog wel tig kostenposten noemen.

Ik denk dat een groot probleem toch wel bij de DA's zit omdat velen onder de kostprijs werken en daarbij zouden ze de rekeningen en prijsbepalingen meer openbaar moeten maken. De meesten zijn echt niet te beroerd om het uit te leggen als je erom vraagt maar het zou denk ik al veel schelen als mensen bewuster zijn van hoe de rekening in elkaar steekt. Zo heb ik een DA voor mijn konijnen die echt goed is (niet elke DA weet voldoende van konijnen) en die werkt voor kostprijs + een kleine winstmarge. Dit heeft hem veel klanten gekost omdat die hem veeeel te duur vonden. Gelukkig is hij erg goed en kon het verlies wel hebben (een goede DA willen de meeste mensen wel voor betalen gelukkig) maar het is wel erg typisch. Mooi voorbeeld: alles meegerekend (dus kosten pand e.d. ook) kost een consultje konijn met bijv alleen nagels knippen, de praktijk dus wel leuk 20 euro. Vrijwel niemand wil 20 euro voor een konijn nagels knippen betalen dus reken je bijv 5 euro. Wel even 15 euro verlies! Die 15 euro zal toch ergens vandaan moeten komen...

Als je alleen al kijkt naar de voorrijdkosten... prijzen per km gaan rekenen kan je echt niet maken, dan verlies je nogal veel klanten! Er word een gemiddelde prijs aangehouden waarmee de kosten van de auto e.d. iig betaald kunnen worden. Niet meer dan normaal lijkt mij. Dat is balen voor degenen die dichtbij wonen maar zoals eerder al gezegd is, wie zegt dat de DA elke keer vanaf de praktijk komt? Als je eerlijk per km zou rekenen, kan je dus elke keer een ander bedrag voor je kiezen krijgen. Nou moet je dan eens kijken hoe de mensen gaan klagen want dat kan echt niet hoor!! Het is echter wel de werkelijkheid!

Ik weet niet waarom de prijzen in belgie en dld zoveel lager liggen maar daarvoor zou ik me moeten verdiepen in de volledige economie van die landen en daar heb ik geen zin in en geen tijd voor. Enkel de prijzen vergelijken heb je niks aan! Wat is zo'n DA kwijt aan zn pand? aan verzekeringen? inkoopprijzen? zolang je dat soort zaken allemaal niet meeneemt in je vergelijking, is zo'n vergelijking dus echt niks waard.
Zo is de farmaceutische industrie in NL aan enorm veel regels gebonden. Enorm gedoe geweest met registratie van middelen, waardoor vele goedkope alternatieven zijn verdwenen omdat die bedrijven simpelweg de registratiekosten niet konden betalen. Maar de industrie krijgt hier niet de klachten van, maar de DA omdat die ineens duurder is geworden. Terwijl die DA toch zelf ook echt die hogere kosten moet betalen. Moet dit dan maar uit zn eigen zak komen? Lijkt mij toch niet...
Je kan je ook aardig vergissen in de kosten van bijv een hechtdraadje. Extreem voorbeeld: er zijn dure soorten hechtdraad die geweldig zijn in gebruik, maar wel even 60 euro kosten.... per steriele verpakking dus voor elk paard weer een nieuwe... Een standaard verpakking kost al snel 8 euro. En dat zijn dus de inkoopprijzen. (hier schrok ik zelf trouwens ook van! je verwacht niet dat een simpel hechtdraadje zo duur kan zijn...)

Ook de DA moet zich aan regels houden. Zo mag je niet zomaar een ander middel geven dat goedkoper is, vaak ben je als DA verplicht een bepaald middel voor een bepaalde aandoening te geven. Dan is hetzelfde middel dat voor koeien is gemaakt misschien wel goedkoper, maar wettelijk gezien mag je dit als DA niet eens geven aan een paard. Het zit allemaal niet zo simpel in elkaar als men denkt! Daarbij zijn medicijnen echt bizar duur... en de ene prik AB is de andere prik niet... de ene kan 2 euro kosten en de andere 50... die verschillen zie je echter als consument niet (behalve dan op de rekening...).

Nou zijn er natuurlijk ook altijd de DA's die woekerprijzen vragen om hun eigen zakken te vullen. Maar dit is meer uitzondering dan regel.

@xApple: succes dan met de zware studie. Oja, je krijgt op dag 1 al te horen dat je het droombeeld van 'dierendokter' en rijk worden uit je hoofd moet zetten... dat is de realiteit niet...
Rijk worden, dan kan je beter de humane geneeskunde kiezen of nog beter: word tandarts of orthodontist! Er zijn tig beroepen die heeeeeel wat meer verdienen en vele malen minder zwaar zijn.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:59

Tjeetje dat is best duur, vooral de voorrijkosten!
Ik weet eigenlijk niet wat myn dierenarts vraagt voor de voorrijkosten.
Als ik myn pony laat enten dan rij ik naar de kliniek. :)

zongrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:06

ik zie hele hoge voorrij kosten is die van mij dan zo goedkoop daar in
als de da bij mij komt betaal ik 26 euro voorrij kosten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:56

Yell schreef:
Ik vind de prijzen wel extreem. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik met een paard heen ging en dat het 'klinisch onderzoek' binnen 5 min bekeken was. Er dan kwam er nog een spuitje aan de pas kwamen en het advies te gaan stappen. En ik vervolgens wel weer €200,- kon aftikken...

Maar heb je dan niet gevraagd hoe ze aan dat bedrag komen? Ik bel wel eens - en tot nu toe heb ik altijd goed uitgelegd gekregen hoe ze tot een bepaald bedrag kwamen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:08

Bellona_K schreef:

Tja..ik wel en dat geef ik ook eerlijk toe!
Ik bedenk me echt wel even voor er een dierenarts word gebeld en ik betrap me er ook op dat het veel langer duurt dan vroeger!
Ik moet tot mijn schande zelfs bekennen dat als het een pensionpaard is ik denk...god zij dank, die rekening is niet voor mij.
En dat is best erg vind ik!
Maar 350 euro voor een koliekje in het weekend is zowat 2 weken hooi voor de paarden!