Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

-ben ik heel voorzichtig met hooivorken, scheppen, alles netjes opruimen, dat scheelt alweer wat beschadigingen enzo
Bellona_K schreef:Het is inderdaad ontzettend veel geld.
Toch bel ik, als ik het vermoeden heb dat het niet goed gaat met mijn paard, gelijk de DA. Ik bel echt niet voor ieder wissewasje, maar ik ben zeker niet iemand die zich eigen 2x bedenkt om de DA te bellen omdat de kosten zo hoog zijn.

je pony expres kreupel rijden= is niet echt leuk)....
ze liep ineens weer helemaal zuiver! en we waren ( gelukkig) nog niet eens begonnen met rijden of wat dan ook.
. Zo stonden wij op de kliniek met een pony die kreupel zou zijn. Werd er daar een soort van klinisch gekeurd en de dierenarts zei: 'ik zou haar zo klinisch goedkeuren, ik zie er niks aan'. Pony liep gewoon 100% goed en heeft niet meer kreupel gelopen

Marije_jiplover schreef:@ Liesje23: Ja, dat vind ik. Aangezien een gemiddelde boer veel meer kwijt is aan de dierenarts ivm bedrijfsbegeleiding, zit daar vaak een soort van kortingsvorm in wanneer er een consult voor een zieke koe aangevraagd wordt.
Medicijnen voor paarden zijn gemiddeld duurder, maar daar verdient een dierenarts niks meer aan hoor, dat ligt aan de registratiekosten. Die zijn er bij paardengeneesmiddelen veel minder snel uit te halen dan bij geneesmiddelen die geregistreerd zijn voor rundvee, omdat daar nu eenmaal nog steeds veel meer van zijn.
En een fabrikant heeft een bepaalde periode waarin hij het alleenrecht heeft op 'zijn' geregistreerde geneesmiddel. Daarna wordt de formule vrij gegeven en kan iedereen de zgn generieke middelen maken. Bij rundvee is met een lagere verkoopprijs kostendekkend voor wat betreft de registratie en ontwikkelingskosten, dan bij paardengeneesmiddelen. Daar moet je dus niet de dierenartsen, maar de farmaceutische industrie voor beschuldigen.

JaBa schreef:Ik betwijfel echt of de DA's zoveel meer verdienen dan anderen. Je moet er rekening mee houden dat ze werkdagen draaien van gemiddeld 15 uren en dat 7 op 7. En bovenop die werkdagen van 15 uur, moeten ze er geregeld 's nachts nog eens uit ook. Dat is dus zeker geen kattepis. Het is een zwaar en uitputtend beroep en slechts weinigen houden het vol tot pensioenleeftijd. Ik heb het hier wel over veeartsen, geen kleine huisdieren dus. Verder hebben ze enorme onkosten. Het materiaal en de medicatie alleen al die ze moeten op voorraad hebben, de benzine, de taksen, de auto! Onze DA moet iedere drie jaar een nieuwe auto kopen voor het werk, hij heeft er net een nieuwe nu, de andere was drie jaar oud en had maar liefst 260 000 km. Dus het is niet dat hij die voor de lol koopt. Verder vind ik niet dat een DA een liefdadigheidsinstelling hoort te zijn. Het is niet omdat hij zogezegd heel graag dieren zou moeten zien en er alles zou voor moeten overhebben om ze te redden, dat hij dan maar minder zou moeten rekenen, om die arme diertjes te kunnen redden. Hij moet er zelf ook van kunnen leven. Dat is nu eenmaal waarom je een beroep uitoefent. Het is gewoon een feit dat de mensen hun portemonnee niet graag openen en er dan maar schande over spreken. Het zijn ook maar mensen, ze moetne hun brood verdienen en voor de uren die ze werken en hetgeen ze opofferen (zoals bv een gezinsleven, moet je maar eens vragen aan de echtgeno(o)t(e) van je DA...) en alle kosten en ongemakken die het beroep met zich meebrengt, mogen ze er van mijn part gerust goed aan verdienen. Is niet meer dan normaal. Ik werk ook niet gratis en voor niets! De meeste DA's creperen gewoon en werken gigantisch onder de prijs. Er zijn er maar een paar die durven vragen waar ze recht op hebben, maar meestal merk je dan ook aan de kwaliteit van de verzorging dat zij er toch met hoofd en schouders bovenuit steken qua degelijkheid van het werk.
bonnefooi schreef:Vergeet ook niet dat het ook best wel voorkomt dat ze zwart geld verdienen.
Ik zeg ook niet dat ze er niet hard voor moeten werken maar dat moet een vuilnisman ook. Maar om nu te zeggen dat ze erg weinig verdienen dat is dus ook niet waar.
En nog een voorbeeld een da bekijkt heel goed hoe zn route is met afspraken en hij rijdt bv. 200 km. en heeft 5 visites dat is dan toch elke keer 35 euro nou daar kan je best wel auto voor rijden.
Yell schreef:Ik vind de prijzen wel extreem. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik met een paard heen ging en dat het 'klinisch onderzoek' binnen 5 min bekeken was. Er dan kwam er nog een spuitje aan de pas kwamen en het advies te gaan stappen. En ik vervolgens wel weer €200,- kon aftikken...
Bellona_K schreef:Het is inderdaad ontzettend veel geld.
Toch bel ik, als ik het vermoeden heb dat het niet goed gaat met mijn paard, gelijk de DA. Ik bel echt niet voor ieder wissewasje, maar ik ben zeker niet iemand die zich eigen 2x bedenkt om de DA te bellen omdat de kosten zo hoog zijn.