Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:24

randie schreef:
ik kan alleen maar mijn eigen ervaring vertellen. 6 jaar geleden kocht ik een paard, mooi paard, lief paard, braaf paard. Goede papieren Almedeux x ditmar ( oftewel Alme Z + Amor ) zei ons toen nog niets... Eerste paar weken was hij braaf, toen begon het gedraak. Na 5 jaar had ik er EINDELIJK een fijn paard aan, wat goed te rijden was. Hiervoor heb ik letter bloed zweet en tranen om hem gehad. Hij sloeg bakranden aan diggelen, staakte en wilde gewoon NIET. Na aantal lesgevers versleten te hebben eindelijk een combi gevonden die ons heeft geholpen weer alles weer op de rit te krijgen. Na 6 jaar heb ik hem verkocht omdat bleek dat hij het lichamelijk niet aan kon in de sport, hier ben ik niet eerder achter gekomen omdat ik hem niet goed genoeg voor elkaar had om mee te nemen.
Hij was toen ondertussen wel enorm braaf en deed het goed als recreatie paard waarbij er dus weinig van hem gevraagd werd.

Dit paard was mijn grote liefde, dat zal hij ook altijd blijven, maar als ik het opnieuw zou kunnen doen en wist hoe het ging verlopen
had ik hem echt laten staan....

Zoals ik al zei in omgang was hij geweldig later kon ik met hem lezen en schrijven, maar de weg ernaar toe was echt een hel...

En dan denk je misschien dat overkomt mij niet, maar dat dacht ik ook. En ik kan je vertellen dat ik meer ervaring had dan jij nu hebt :o , ook het dier helemaal heb laten keuren, een paar keer er heen geweest met verschillende mensen om te rijden, lesgever mee die hem helemaal leuk vond en die me vervolgens later geen les meer wilde geven omdat het paard gek was ;)

overigens heeft dit paard nooit 2 jaar stilgestaan, maar wat ik probeer te zeggen is dat een eerste paard je leuke dingen moet
opleveren..! Geen bloed zweet en tranen, ik zou kijken voor een paard waarmee je zou zo kunnen starten waarvan je al
weet wat hij of zij gaat doen als je rijd. Dit paard is een gok, het kan een goede gok zijn maar het kan net zo goed helemaal mis
gaan.. Je bent 13 ? is dat je waard? Ik ben nu 6 jaar verder, heb nauwelijk wedstrijd ervaringen opgedaan, veel (serieuze) blessures opgedaan door hem. Het enige wat je er wel van wordt is een handige ruiter, ALS je door kunt, durft en wil blijven zetten.

Ik heb nu een nieuw paard, en er gaat een wereld voor mij open ;)

Er komt zo wie zo een proefperiode van meer dan een maand ;)

vencedor

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:13

na 4 weken was er bij mij ook geen vuiltje aan de lucht. het is ook niet bedoeld om je af te kraken maar meer als een eye-opener;)

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:18

randie schreef:
na 4 weken was er bij mij ook geen vuiltje aan de lucht. het is ook niet bedoeld om je af te kraken maar meer als een eye-opener;)

Ik dacht ook niet dat je me aan het afkraken was ;)

annebora45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:14

je kunt het altijd proberen

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 15:27

Hier kan een slotje op ;) Het is besloten dat we haar kopen als ze door de keuringen heen komt.

Voor degene die willen weten hoe het afloopt stuur me over 1 of 2 maanden een PB en dan zal ik antwoorden :D

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:31

In dat geval: heel veel plezier met haar! En open vooral een ITP-topic!

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 15:32

Sientje schreef:
In dat geval: heel veel plezier met haar! En open vooral een ITP-topic!

Zal ik doen ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:32

succes met de keuring en je beslissing :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:58

wanneer wordt ze gekeurd?
En alleen klinisch of laat je d'r ook rontgen keuren?

Succes!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:59

Mijn paard heeft voor de koop ook 2 jaar op de wei gestaan. Dikke grasbuik, wintervacht en een dikke bos manen, maar na een halfjaartje was ze weer helemaal opgeknapt en hebben we het serieuze dressuur opgepakt. Ze is het beste paard dat ik me kan wensen :D

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:06

annastasia schreef:
wanneer wordt ze gekeurd?
En alleen klinisch of laat je d'r ook rontgen keuren?

Succes!

Woensdag, Alleen klinisch.
Er was iemand meegegaan en die had geadviseerd om rontgenlogisch niet te doen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:12

geen foto's :x dat is het wel een hele grote gok die je neemt.

wat was haar motivatie om rontgen niet te doen?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:15

Keurt je eigen dierenarts? Tip: Als je geen foto's laat doen, laat dan tijdens de keuring in elk geval een bloedje trekken en invriezen. Mocht er over een week of wat een kreupelheid opduiken, kun je het bloed altijd op doping laten onderzokeen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:18

dan kan ze net zo goed foto's laten maken want een bloedje is volgens mij prijziger dan foto's?
Maar idd TS je kunt straks mocht er iets niet goed zijn, op deze manier nergens op terug vallen / grijpen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:20

Bij een paard wat 2 jaar stil heeft gestaan zou ik echt foto's laten maken.
Voor het zelfde geld word het beest hartstikke kreupel als je haar weer oppakt qua rijden en stond de merrie daarom stil.
Je weet nooit wat voor rottigheid er achter zit.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:21

Heel veel plezier!
Is altijd moeilijk om een situatie te beoordelen, maar mijn eigen paard rijd ik ook nog nauwelijks en daar durf ik iedereen op te zetten, hoor! Die is ook nog steeds zadelmak. Mijn paard is ook, vroeger, goed doorgereden en kan ik altijd weer op pakken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:24

randie schreef:
dan kan ze net zo goed foto's laten maken want een bloedje is volgens mij prijziger dan foto's?
Maar idd TS je kunt straks mocht er iets niet goed zijn, op deze manier nergens op terug vallen / grijpen.

Het is alleen duur als je het ook direct laat onderzoeken. Bij een kliniek hier in de buurt kun je het (ik meen een half jaar) in laten vriezen, zij nemen standaard bloed af bij de klinische keuring. In jaren tijd is er één klant op teruggekomen, heeft het bloed alsnog laten onderzoeken en er bleek idd. sprake van doping, heeft een van de DA's me verteld.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:28

ook oke, weer iets geleerd :D.
maar dan moet je wel weer binnen voor een bepaalde tijd terug komen, omdat je anders over de periode " verborgen gebreken" zit.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:32

Ja dat dan weer wel. Maar goed, je voldoet als koper in elk geval wel aan je onderzoeksplicht als je dat laat doen...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:35

Wij hebben ook geen röntgologisch onderzoek gedaan..
Mijn vader kende de verkoper goed en het paard was op de manege waar we staan gefokt, dus we kenden haar.
We hebben haar wel een maand op proef genomen.
Nooit last mee gehad. In het begin blokkeerde ze soms wel omdat bepaalde spieren zich weer moesten ontwikkelen, maar dat ging alsmaar beter.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:36

dan heb jij geluk gehad joycebunny ;), er lopen zat topics over mensen die dat geluk helaas niet hadden en nu met een paard met een beperking zitten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:39

Vorige maand heb ik ook een paard gekocht. Ik heb hem klinisch laten keuren en de rontgen foto's die een kliniek een paar maanden geleden had gemaakt, door mijn eigen dierenarts laten beoordelen.

Vorige week is mij (bij het paard van een vriendin) weer duidelijk geworden waarom rontgenologisch keuren wel degelijk 'voordelig' is. Je legt je ziel en zaligheid in een paard, wat na een jaar helemaal verrot blijkt te zijn (en dit al was bij de aankoop)!

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:40

randie schreef:
geen foto's :x dat is het wel een hele grote gok die je neemt.

wat was haar motivatie om rontgen niet te doen?

De ziektes die ze zou kunnen hebben zouden al zijn opgedoken rond het 4/5 jaar dus de kans dat ze nu nog iets krijgt is klein dus daarom is het een beetje weggegooid geld.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:43

Ik heb laatst bijna een paard gekocht.
Klinisch was hij helemaal goedgekeurd, helaas op de foto's iets te zien,
waarmee hij een best wel verhoogd risico had.
Dus niet gekocht....

Echter als ik een paard koop moet dat voor lang zijn, niet voor even.
(Heb mijn huidige voor sport niet meer geschikte pony ook nog)
Als jij makkelijker bent in het afscheid nemen van je paard na 1 of 2 jaar of iets langer,
om iets wat je nu al had kunnen weten hoef je inderdaad geen foto's te maken.
Anders kan ik het je aanraden om het wel te doen.
Zeker gezien de herkomst van het dier, waarbij jij hem niet bv al zijn halve leven kent
en zijn geschiedenis dus hebt meegemaakt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:44

daar ben ik niet mee eens, atrose kan er al lang zitten maar hij kan er nog geen last van hebben, oude eventuele breuken en beschadigingen, slijtage, ocd's, hoefbeen wat niet goed is en zo zijn er ongetwijfeld nog meer dingen die je tegen kan komen...