Kan ik een paard betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Re: Kan ik een paard betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:29

Ik heb 2 haflingers, en ik red het perfect met 150€ per maand. Ik sta dan ook op een goedkoop weitje, en ze krijgen voornamelijk ruwvoer, wat een pak goedkoper is dan bergen krachtvoer.
Het kan, maar dan moet je rustig de tijd nemen om een goede plek te zoeken, tevreden zijn zonder bak, en iets achter de hand hebben voor dringende kosten. :)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:32

was het maar z`n feest ik red het net met 500 euries

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:35

Tuurlijk kan dat wel. :j
Ik betaal 148 euro in de maand en voor pony's betaal je hier ook nog eens minder.
Het is een luxe manege en paarden staan 24/7 buiten.. veel mogelijkheden; binnenbak/buitenbakken/longeerbak/springterrein etc.
Het is wel goed zoeken en misschien moet je er wat verder voor reizen, maar het kán wel.

cdejager

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:17

toot schreef:
was het maar z`n feest ik red het net met 500 euries

inderdaad je bent waar ik sta zeker rond de 500 in de maand kwijt. de stal is al 350 dan komen je lessen er nog bij

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:12

in mijn geval ja maar het licht aan je situatie bij mij staat die thuis en me ouders betalen het lesgeld dus mijn kosten zijn biks 15 euro per maand ongeveer, stro 10 euro per maand ongeveer, hooi 15 euro per maand ongeveer dat is samen 40 euro per maand gemiddeld en dan hebben me ouders nog de kosten van mijn rijlessen (springen, dressuur) ik heb nu sinds kort een paard maar kwam er wel achter dat alles niet duur lijkt zoals een keer 25 euro een dekje is niet heel duur maar alles tegelijk en dekje en peesbeschermers en zadel en hoofdstel enz. dan word het ineens duur

dus het kan wel als je alles bij elkaar hebt en je paard thuis staat

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:28

stunning schreef:
denice schreef:
Ik zou het niet doen, zeker weten niet doen. Er is nu een topic, waar in staat wat een paard per jaar kost, kijk daar eens.

Mijn paard staat voor E100 in stalling, all in, maar toch ben ik minstens 3000 per jaar kwijt.

NIET DOEN. In mijn ogen ben je dan egoistisch, als je alleen voor jezelf een paard wilt, en niet goed nadenkt of genoeg verdient. Zoek dan liever een verzorgpaard!

Als je voor minder dan €150 in de maand een paard kunt houden ben je egoistisch en denk je niet genoeg na? Sinds ik mijn paard heb is ze met sprongen vooruit gegaan.. Ze zit veel beter in haar vel en je kunt gewoon merken dat ze gelukkiger is. Terwijl ze hiervoor op een manege stond.. Vind ik idd ook heel egoistisch van mezelf..

Jij leest niet ;) !

Zij HEEFT maar 150 euro per maand, en dan vind ik het egoistisch als je een paard perse koopt ookal weet je nu al dat het onderhouden een zware klus gaat worden. Jammer dat je dat niet leest.

Sea_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:06

Ik heb vlug gelezen maar ik denk niet dat het je gaat lukken.
Ik heb voor mezelf een en ander op een rijtje gezet en gezocht op internet.
Ik heb heel wat meer te besteden, maar als ik kijk wat je aan eenmalige kosten hebt (goedkope spullen) ben je aan zadel, hoofdstel, deken, wormenkuur, hooi, brokjes ed. ben je al ongeveer 745 euro kwijt. dan komt je pony-paard ook nog bij.
maandelijks zou ik aan huur wei (van kennissen)€50,00, wormenkuur €7,50, enting €7,50, hoefsmid €40-100,00, verzekering €20,80, reservering dierenartskosten 30,00 en overige €25,00 = 180,00 betalen.
als alles mee zit zou het er zo uitzien ;) maar als het tegen zit word kan het veel meer worden. ik hoop dat je er iets mee kan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:11

ik ben per maand ex hoefsmid en dergelijke 120 euro per maand kwijt

maar ik ben een verwendoos, dus wortels,appels enz enz...extraatje hier extraatje daar
tevens het spaarpotje vullen....

net aan 150 soms eroverheen.....

conclusie: nee niet doen als je maar 150 hebt! je moet het ruim kunnen missen en niet krap aan
dat is niet eerlijk namelijk tegenover je paard als er iets aan de hand is waardoor hij duurder word...

hier wordt 200 euro per maand ingecalculeerd voor het paard, tevens 1000 euro eerste start-kliniek geld klaar liggen voor what so ever.....

altijd dikke reserve dus

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:16

Ik denk niet dat het je gaat lukken voor 150 euro per maand. Denk inderdaad aan stallingskosten, benodigdheden, dierenarts kosten, veearts, tandarts etc. En stel dat je paard ziek wordt dan wil je toch ook dat hij geholpen wordt door een dierenarts en dat is vaak ook erg duur. Ik zou als ik jou was dus nog even wachten totdat je wat meer verdiend of geld gespaard hebt voor extra onvoorziene uitgaven.

akira5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:24

Wij hebben ze aan huis staan en ik ben zeker 100 euro per maand kwijt ik heb het over twee ijslanders en een minipaardje, hoefsmid wormenkuur etc.. en dan heb ik nog niet een de hoefsmid gerekend

akira5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:27

sorry foutje de hoefsmid zit niet in de 100 euro en ook geen veeartskosten, die erg snel oplopen kunnen, weet ik uit ervaring

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:27

Ik red het makkelijk met 150 per maand. :=
Paard kost aan stalling: 60 euro inclusief ruwvoer... En dan heb je de hoefsmid voor 30 euro en de tandarts voor 20 euro, maar die hoeven natuurlijk lang niet elke maand.. Dus ja, ik denk dat het wel kan.
Mn andere 2 paardjes staan zelfs nóg goedkoper gestald.. ;)
Je hoeft niet persee veel geld te hebben om paarden te houden hoor..

akira5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:31

maar hoe doe je het dan als de veearts moet komen, mijn paarden lopen op ijzers. De wormenkuur biks etc. ik ben als ik het goed uitreken meer kwijt en ze staan aan huis.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:33

ik heb 2 pony`s. (shet en fjordenveulen) en daar ben ik voor stallings koste 190 euro kwijt (voor de fjord betaal je 180 euro als hij is uitgegroeid) . ze voeren er alleen biks. en aangezien mijn paarden er ook musli bij krijgen moet je dat er dus nog bij kopen .. dat is zo`n 26 euro per maand .. dan heb je nog bekappen in-enten ezv ..

dus ik denk dat je de stalling met 1 pony net aan zal redden .. maar goed hoe kom je dan aan je spullen en dat soort dingen.

dus ik zou er met 150 euro niet aan beginnen

akira5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:35

ik ook niet, er komen altijd onvoorziene kosten bij, veearts etc. I red het er in iedergeval niet mee

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:37

Heel veel mensen hier hebben het over een stalling en ja dat kost geld.. Maar als je gewoon niet zo veeleisend bent en tevreden bent met je paardje wat gewoon op een simpel iets staat zonder bak en allerlei faciliteiten en in het allersimpelste geval gewoon 24/7 buiten, dan hoeft dat echt niet zo duur te zijn.
Dan moet je het zeker onder de €100 in de maand redden en dan vind ik tegen de €100 aan al behoorlijk duur..

akira5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:41

Het ligt er ook aan in welk gedeelte je van Nedereland woont denk ik , de randstad is duur, ik heb ze aan huis staan en ik woon niet in Nederland, maar ik ben als ik het goed uitreken meer kwijt per maand , maar dan reken ik hooi biks wormenkuur hoefsmid en veeartskosten.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:44

Dat denk ik ook ja.. Hier in drenthe (tenminste hier bij mij in de buurt) betaal je rond de €150 in de maand op een pensioenstal met bak en vaak incl. voer. Als je dan gaat zoeken bij een boer ofzo (zijn er hier ook genoeg van :P) kan het véél goedkoper. En zou je het zeker wel kunnen redden..

Lobkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:46

Ik heb mijn 2 paarden thuis staan en dan nog kom ik van 1 paard niet rond met €150 als je het echt goed wil doen en je wil gewoon alles een beetje redelijk hebben zal ik eerst flink sparen want anders krijg je gewoon problemen en dat is niet leuk...

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:46

Het kan, maar het is zeldzaam.
Ik heb het geluk om mijn twee paarden aan huis te hebben. dus:
Gratis weide, stalling, hooi en strooi (van de oogst , boerderij waar ikop woon)
enkel nog DA kosten evt. , inentingen en hoefsmid. ook suplementen .

eigenlijk is het enige wat ik noodzakelijk koop per maand suplementen (en in de winter bieten). al de rest is er gratis, dankzij de boerderij van mijn ouders.

akira5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:56

Ik moet mijn hooi kopen dus dat is dan een ander verhaal

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:41

Het zal vast wel mogelijk zijn..
Maar ik heb mijn paarden aan huis, maar ik ben aan bodembedekking, voer, hoefsmid, ontwormingspullen, in entingen en dierenartsrekeningen zeker 150 euro per maand per paard kwijt..
Ik zou het dus zeker niet aanraden.. Mijn paard moest bijvoorbeeld onverwachts met koliek naar de kliniek van de week en dan ben je toch ook zo weer 2000 euro kwijt..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:45

oei ik geef al snel het volgende uit; per maand

150 stalling (alles maar dan ook alles zelf doen en een hele kleine bak) (heel veel geluk bij gehad)
30 euro voer (biks, lucerne, slobber)
20 euro extra hooi;
45 kosten binnenbak;
20 (smid dus 40 per 2 maand)
80 per maand rijlessen
47 verzekering
10 ditjes datjes

niet meegerekend: eigen vermogen voor ongevallen, kledij, harnachement, dierenarts, entingen, dekens, halsters..etc.etc.etc .. startkaart, bezine kosten, trailer kosten..

dit is voor 1 paard! gelukkig verhuis ik binnenkort.
Zou je hier het een en ander aan wegstrepen en een 'goedkoper' paard houden, blijft mijn mening NEE.. hoe zit het dan met je eigen vermogen bij ongevallen?
dus antwoord: NEE

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:47

vicksytje schreef:
Het kan, maar het is zeldzaam.
Ik heb het geluk om mijn twee paarden aan huis te hebben. dus:
Gratis weide, stalling, hooi en strooi (van de oogst , boerderij waar ikop woon)
enkel nog DA kosten evt. , inentingen en hoefsmid. ook suplementen .

eigenlijk is het enige wat ik noodzakelijk koop per maand suplementen (en in de winter bieten). al de rest is er gratis, dankzij de boerderij van mijn ouders.

Kost het weide onderhoud, hooien en stro rijden jullie ook niks, bemesten, inzaaien??

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:48

Denk ook niet dat je dat gaat redden met 150 euro...
Ik ben al voor een niet-voeding-rijk pony'tje 300 euro per maand kwijt...Om nog maar te zwijgen over DA kosten, hoefsmidjes, ontwormingen enz enz
Zelfs al zou je m op t land zetten ergens zal je het denk ik niet redden...