Er wordt niet betaald!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:56

Gefeliciteerd met de kleine man. Hoef jij nu deze maand je rekeningen ook niet te betalen? :D

Dinsdag is het 1 december, ik ben echt heel erg nieuwsgierig of ze inmiddels toch niet betaald hebben? Snap wel dat eea door je bevalling en nu de zorg voor de kleine even op een laag pitje is komen te staan, maar ik zou me toch wel houden aan de datum van 1 december. Weet je inmiddels al waar hij staat (of heb ik daar overheen gelezen?). Je moet natuurlijk ook wel rekening houden met de pensionhouder, die zal ook niet zomaar een paard van zijn erf laten halen. Als je pech hebt, hebben ze daar ook nog een betalingsachterstand (zou ik niet van opkijken).

Edit: 2 december dus.....mooi verjaardagscadeau jess....

Gentlegiant

Re: Er wordt niet betaald!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:02

Heeey

we weten niet waar ze staat
ik weet ook niet hoever ze betaalt hebben etc...

ik weet wel dat ze op een mooi pension stonden dus zal ook niet zeer goedkoop zijn sta er indd ook niet van te kijken als ze daar niet betaalt hebben

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:25

Gefeliciteerd met de kleine Nils!

Goed, ik ben geen advocaat of iets in die richting, wel ben ik op school nu bezig met strafrecht (onderdeel van maatschappijleer).
Ik vraag me af of het wel zo verstandig is om het paard mee te nemen.
Stel, die lui spannen een rechtszaak tegen jullie aan (omdat jullie dus mogelijk Romy meenemen, "diefstal" dus), dan worden jullie ongetwijfeld aangevallen of zelfs "gepakt" op dus die "diefstal".
Zomaar een paard wegnemen, ook in deze situatie, ik zou het niet aandurven als jullie juridisch sterk willen staan.
Toch heel veel succes gewenst, ik ga dit topic in de gaten houden!

Edit: Verduidelijking.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:27

Waarom zouden wij het paard stelen?
er is toch niet helemaal betaalt dus infijte is het nog niet hun eigendom....

Als ze betalen is er toch ook niets aan de hand dan komen wij de merrie ook niet halen....

MVg

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:50

Sigh, de aanhalingstekens, de aanhalingstekens. := :=

Het paard zomaar daar weghalen zorgt er niet voor dat jullie juridisch sterker komen te staan in mijn ogen, maar goed, vooral doen als jullie denken dat jullie daarmee wél juridisch sterker komen te staan. :=
Ik ben dan wel benieuwd hoe een mogelijke rechtszaak (op hun initiatief) dan zal aflopen..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:54

denk niet dat hun een rechtzaak kunnen betalen maargoed

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:56

jessj22 schreef:

Dan vragen ze toevoeging aan en hoeven ze voor de hele rechtzaak, al duurt die jaaaaren, maar € 95,- te betalen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:59

jessj22 schreef:

En wat dan als ze het wel doen? Bijvoorbeeld ergens toch wel stiekem een extra spaarrekeningetje hebben?
In het Hyves-bericht staat "Tot ziens in de rechtbank".
Ach, je kunt me zo hard mogelijk de grond in boren, maar als ik jullie was, dan zou ik toch echt even uitkijken!
Ik kan me ook wel voorstellen dat jullie flink over de zeik zijn na zo'n voorval, maar met "schijnheilig" en dus juridisch juist bereik je hierin denk ik veel meer! ;)

Edit: Citaat bijgevoegd voor de duidelijkheid.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:04

ik bel laura morgen wel even over hoe en wat nu

mvg

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:17

als ze op de uiterlijk gestelde datum niet betalen kan je volgens t contract de zooi gewoon ontbinden, komt er op neer dat je t paardje gewoon kunt ophalen.. als je je houdt aan de ingebrekestelling enz ben je juridisch correct bezig dus niks aan de hand:)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:46

jeetje vandaag uiterste betaaldatum toch? mij benieuwen! anders lekker je paardje gaan ophalen morgen!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:08

Liezel1 schreef:
jessj22 schreef:

Dan vragen ze toevoeging aan en hoeven ze voor de hele rechtzaak, al duurt die jaaaaren, maar € 95,- te betalen.

Dit klopt niet helemaal wel in nederland, maar de kopers wonen in duitsland en daar is dit niet van toepassing.
Als ze een rechtsbijstandverzekering hebben dan kunnen ze natuurlijk wel iets makkelijker een advocaat nemen, maar weet uit eigen ervaring dat duitse advocaten niet makkelijk iets met het nederlandse rechtsysteem doen, gewoonweg omdat ze de taal niet kunnen en er weinig van weten, dus zullen ze toch een nederlandse advocaat moeten nemen, en ja dat kost dus wel veel geld wat niet vergoed word.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:45

Ben benieuwd hoe het nu gaat?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:47

ik heb laura nog gesmst maar niets meer terug gekregen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:50

maar is vandaag de laatste betaaldag?
Is ze van plan de pony op te halen?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:50

ik weet uberhoupt niet of ze de aangetekende brief nog heeft gestuurd dat is het probleem

ik krijg der al een aantal dagen niet te pakken....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:21

Die is nog in een blauwe roes denk ik :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:23

haha indd denk het ook:P

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:51

Ben heeeel benieuwd of je morgen de trailer aan mag koppelen....! Ik denk wel dat Laura er ook bij moet zijn, zij is degene die het contract gesloten heeft met de kopers. Het is ook wel belangrijk dat de aangetekende brief de deur uit gegaan is!! Er is dan m.i. geen sprake van een onrechtmatige daad, maar van contractbreuk van de kant van de kopers.

Zou wel het al aanbetaalde geld weer mee terug nemen. Misschien kan je een evt. schuld bij de pensionhouder daarmee ook nog afbetalen en het paard mee nemen. Weet niet of dat nou de goede weg is (hun schuld afbetalen met het geld wat al betaald is), maar dan heb je in ieder geval de pensionhouder aan jou kant.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:40

Maar... jullie hebben geen idee waar dit paard momenteel staat toch? Hoe wil je 'm dan gaan terughalen.

En ik sluit me aan bij een post hierboven, kijk alsjeblieft uit dat je jezelf niet nog meer ellende bezorgd. Als jullie dat paard daar onwettig weghalen, dan zijn jullie straks de l*l en niet de mensen die niet hebben betaald. Vraag het wie dan ook en waarschijnlijk zal iedereen het met je eens zijn dat je je paard gewoon moet gaan terughalen als de kopers niet betalen. Maar omdat iedereen dat vindt, hoeft het nog niet zo te zijn dat de wet dat ook zegt... Zorg er dus voor dat je 100% zeker weet dat je de wet aan jouw kant hebt!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:39

en? vandaag ophalen? ff een paar wetsartikelen opgezocht voor jullie, weet je zeker dat je sterk staat. heb ze ff in begrijpelijk nl gezet hoor, anders leest t zo rot haha:)

is sowieso sprake van huurkoop (eigendom gaat pas over na laatste betaling, dus dat gele papiertje in dit geval:P)

art 1576q : 7A BW:
ontbinding is mogelijk na ingebrekestelling, wanneer de koper dan nog zijn (betalings)verplichtingen niet nakomt.

art 1576s : 7A BW:
als afgeleverde zaak (dus je paard) wordt teruggenomen krachtens een daartoe gemaakt beding(stond in je contract toch?) heeft dit ontbinding van de overeenkomst tot gevolg, tenzij anders is afgesproken.

art 1576t : 7A BW:
indien bij ontbinding van de overeenkomst wegens het niet nakomen door de koper van zijn verplichtingen in betere vermogenstoestand zou geraken, vindt volledige verrekening plaats (dus betaalde geld moet teruggestort, maar min de gemaakte kosten. wel meteen bij ophalen doen, anders mag de koper de zaak volgens de wet houden tot de betaling is voldaan!)

art 1576v : 7A BW lid 1:
als de zaak zonder gerechterlijke tussenkomst is teruggenomen kan de koper gedurende 14 dagen na inneming alsnog aflossen, inclusief rente, boeten en kosten. dan is de ontbinding dus teruggedraaid. zorg ervoor dat de kopers dit dus niet te weten komen:P

even simpel gesteld; aangezien je in het contract hebt opgenomen dat je bij niet nakoming je paard weer komt ophalen sta je hiermee volledig in je recht, kunnen ze niks tegen doen, mits je ze al in gebreke hebt gesteld (was die brief met uiterste betaaldatum).

bij het ophalen zou ik er voor zorgen dat je het reeds betaalde bedrag meeneemt en meteen aan ze geeft, ben je daar vanaf. je bent gerechtigd om daar de kosten van vervoer ed vanaf te halen, das immers hun schuld..

zeg niks over die 14-dagenregeling, ben je alsnog de klos als ze ineens wel betalen:) en als ze er wel van weten, volstaat alleen 400 euro niet, aangezien daar ook boeten en rente ed bijkomen:P

neem evt het contract (kopietje) even mee, kun je ze er nog eens even op wijzen.

dus als ze inderdaad nog niet betaald hebben, heel veel succes! sla ze maar lekker om de oren met die eerste 2 artikelen!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:09

hallo,

ik heb contact gehad met laura
helaas heeft ze wegens tijd de brief nog bij de advokaat van haar schoonvader liggen omdat har zoontje veel tijd in beslag neemt wat ik ook wel gebrijp maar het wel jammer vind maargoed kan gebeuren zoontje gaat voor;)

dus het is nog even afwachten ik hoop dat we in elk geval voor 1 januarie meer kunnen;)

Mvg

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:12

he verdorie.. wel heel jammer inderdaad maar kan het ook goed begrijpen..

nou, lees het graag als er nieuwe ontwikkelingen zijn en als jullie iets willen weten wat de wet betreft ff pb-en, zoek ik het op:)

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:16

Als je dan die 400 euro wel betaald laat ze er dan wel voor tekenen ! Anders kunnen ze ook nog keihard zeggen dat ze het niet hebben gekregen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:17

Dat is nog eens een goed punt!