wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:31

Misschien voelt ze zich toch niet helemaal goed of op haar gemak bij de fjord als ze spring...
Weet niet hé
Toch ook belangrijk dat je jezelf goed voelt bij het paard als je spring

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:39

cyrano schreef:
maikeltje schreef:
Dat snap ik nou niet. Dus jij blijft liever 20 jaar of langer je eigen ambities opzij zetten omdat je een pony hebt gekregen die qua verwachtingen niet helemaal bij je past en zet dus je eigen wensen opzij voor een jaar of 20 omdat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken???
Nobel van je :j Maar niet echt realistisch lijkt me.

Dat idee heb ik ook maar om dan maar antwoord te geven:
ja dat zou ik doen ja, niet zozeer omdat het dier geschonken is maar wel omdat de liefde voor mijn dieren daar groot genoeg voor is.

Maar iedereen is anders en de fjord zou niet haar keuze geweest zijn. Die is haar "overkomen". Ieder paard wat ik aanschaf gaat hier ook nooit meer weg ookal is ie niet meer geschikt voor de sport. Maar in eerste instantie heb ik hem wel aangeschaft met een bepaald doel voor ogen. De fjord was niet de keuze van de TS hoewel ze 'm natuurlijk hartstikke lief vindt. Maar met een ander baasje die wel de fjord koopt omdat dat zijn/haar keuze is lijkt mij niets mis. Waarom moet TS toch van iedereen perse eerst proberen met die fjord te springen? Lijkt me helemaal niet relevant hier. Iedereen is anders. respecteer dat zou ik zeggen. :)

x_Anne_x

Re: wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:41

omdat ze in dr handjes mag knijpen dat ze uberhaupt een paard heeft!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:42

@ Maikeltje: Hee ehhh zij vraagt ons advies en wat wij zouden doen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:43

x_Anne_x schreef:
omdat ze in dr handjes mag knijpen dat ze uberhaupt een paard heeft!

eentje die niet haar keuze zou zijn geweest als ze zelf zou kunnen kiezen. En ze heeft de mogelijkheid om te kiezen nu. Mooi toch? :)
Ik gun het haar wel en als dat nou is wat ze graag wil, het leven is kort....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:45

Vue schreef:

Dat kunnen wij niet voor haar beslissen want iedereen is anders. We kunnen alleen de dingen voor haar op een rijtje proberen te krijgen. Voordelen en nadelen. En dan kan zij het voor zichzelf afwegen. :)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:47

Daar zijn we toch ook mee bezig met zn allen?
Alleen dat sommige dingen ondankbaar of vreemd overkomen, tsja. Het is en blijft een forum, iedereen heeft het recht om erop te reageren.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:47

maikeltje schreef:
Vue schreef:

Dat kunnen wij niet voor haar beslissen want iedereen is anders. We kunnen alleen de dingen voor haar op een rijtje proberen te krijgen. Voordelen en nadelen. En dan kan zij het voor zichzelf afwegen. :)

daar begonnen mensen ook mee. Maar alles in t voordeel van de fjord was gezeur volgens de ts.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:52

Ik krijg het gevoel dat hier ook af en toe een beetje jalouzie in het spel is aan sommige reacties te lezen. En ik vind het niet gek dat TS op een gegeven moment in de verdediging schiet. ;)

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:53

maikeltje schreef:
Ik krijg het gevoel dat hier ook af en toe een beetje jalouzie in het spel is aan sommige reacties te lezen. En ik vind het niet gek dat TS op een gegeven moment in de verdediging schiet. ;)

Heb ik ook al willen merken ;)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:56

maikeltje schreef:

Pardon!?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 02:01

x_Anne_x schreef:
daar begonnen mensen ook mee. Maar alles in t voordeel van de fjord was gezeur volgens de ts.

Ik lees het hier toch anders hoor. Even een quote van de eerste pagina ( nadat ze al een paar rotopmerkingen had gehad). Lijkt me niet dat TS de opmerking van deze poster als "gezeur" opvat. Het is maar net hoe je het zel WIL lezen natuurlijk ;)
IniminiLover schreef:
diana1 schreef:
@Iniminilover,
Als ik dit zo lees zou ik lekker met deze pony gaan oefenen en later (als je meer ervaring hebt) een ander paard zoeken.
Over drie jaar is de pony nog jong en dan kun je hem waarschijnlijk, gezien de ervaring die hij dan heeft, beter verkopen dan nu. Veel plezier en succes!

Ja daar zit ik nu toch zelf ook heel erg over na te denken ! :D

bedankt !

Moef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 02:02

Misschien een gekke vraag... maar je bent pas 15 jaar (ik was toen ook erg onzeker...zei het oude wijf!) en ik kan mij voorstellen als mensen jou op die leeftijd gaan vertellen wat wel en niet goed is, dat je dan een beetje door de war raakt.... ik heb het idee dat je zus (of andere buitenstaanders) misschien al in de sport rijdt en dat zij nu aangeeft dat je met een Fjord niet kunt springen, sport rijden e.d.?

Misschien heb ik het mis....maar stel dat ik gelijk heb.... luister dan gewoon naar je eigen hart en beslis niet te snel... op een gegeven moment weet je wat je wilt en als je te veel advies bij mensen haalt dan krijg je dit soort onzekerheden... (zo zeg, klink ik zweverig??)

Maar ik zou gewoon nog lekker op je Fjord hobbelen... een vriendin van mij reed Z tussen de paarden in de dressuur... super toch:D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 02:10

Volgens mij zeggen de meesten, als respons op de operking van TS dat
fjorden dat niet zouden kunnen. (en uiteraard kunnen niet alle fjorden dat, maar ook niet
alle andere paarden of pony's)
Dat er best mogelijkheden zijn voor fjorden, zeker als je nog bij de pony's mag starten.

Aan de andere kant is de vraag of TS geschikt is om haar eigen paard op te leiden best reeel.
(misschien wijzer leuke super brave leermeester te kopen, ook in het licht van de opmerking dat
ze met haar vorige pony niet durfde te starten. Moet zeggen het is enig om samen met je
paard alles te leren, maar niet geschikt voor iedereen.)

Maar denk dat TS nu naar bed is, niet raar gezien het tijdstip, dus we zullen
haar verdere reacties moeten afwachten.

(gezien de losgooi foto's van hem, vast wel fjordenfan voor te vinden. Heb volgens mij al posts
gezien met mensen die hem wel wilden hebben)

En voor nu: Oogjes dicht en snaveltjes toe, ook ik log uit.

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 02:50

ik snap dat je verder wilt komen, maar ik denk omdat je denk dat fjorden niet zoveel kunnen! de laatste tijd hoor en zie ik steeds meer fjorden hoog in de sport en de springsport zie ik ook af en toe weleens fjorden! en zoals je al beschijft in een bericht dat je bang bent om wedstrijden te rijden, zou ik eerst op je leeuke fjord gaan! die ik inmiddels al in je profiel heb gezien!
en op een leeftijd van 4 hoeven de meesten niet te kunnen springen, sommigen leren het later en krijgen er handigheid in! heb je er weleens op geoefend? met springen en dressuur en heb je er al een instuctrice na laten kijken! ik denk dat je met oefeningen een heel eind komt! en dat het erom gaat dat je plezier hebt, want wat als je hem/haar weg doet en je krijgt er een minder leuk paard voor terug?

veel sucecs! en hoop dat het je wat verder helpt!

Suusza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 03:16

Zelfs shetlanders kunnen springen

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 03:26

nou niet alle paarden kunnen springen hoor! wij hadden zelfs een pony welsh d [pony die viel over een kruisje van 30 cm :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:54

maikeltje schreef:
Guernica schreef:
Precies. Geen paard is hetzelfde, als je gaat baseren wat een paard wil op de grond van ras is het einde zoek.
Als ze het echt een kans had gegeven, prima, dan had ik haar volkomen gelijk gegeven als de klik er niet was of als het gewoon niet lukte.
Maar om een hartstikke leuk bokkie weg te doen waar ook een behoorlijke emotionele waarde aan hecht omdat het, ik herhaal, misschien niet werkt gaat me gewoon wat te ver.
Dat snap ik nou niet. Dus jij blijft liever 20 jaar of langer je eigen ambities opzij zetten omdat je een pony hebt gekregen die qua verwachtingen niet helemaal bij je past en zet dus je eigen wensen opzij voor een jaar of 20 omdat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken???
Nobel van je :j Maar niet echt realistisch lijkt me.

Wie heeft het over 20 jaar? :')

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:31

Gezien je leeftijd zou ik eerst maar eens wat met je fjord gaan doen. Als je met je vorige pony al niet durfde starten zie ik jou nog niet met een springpaard starten. Meeste sport gefokte paarden zijn nogal druk en heftig en ik denk niet dat jij dat al in goede banen kan leiden

o en wat betreft eigen ambities opzij zetten, mijn pony vind dressuur 1000x niks, jammer dan voor mij, ik pas me wel aan. Nu al 7 jaar en voor ik hoop nog wel tig jaar

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:37

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik zou zeggen verkopen.
Zoek een lief baasje voor haar waar de pony op zijn plekje is. Jij hebt andere ambities als dat de pony kan. Dat is geen schande maar juist eerlijk tegenover je pony en jezelf. Je kunt wel perse doorzetten in het springen met deze pony, maar meestal maak je daar een fjord niet echt gelukkig mee (uitzonder nagelaten) en jij jezelf ook niet.
Als jij de pony verkoopt dan zal ook het dier wel voelen dat hij op een andere plek helemaal kan zijn wat hij is. Hoe hij is. Daar maak je hem eerder gelukkig mee dan andersom.
Ik begrijp daarom ook niet zo goed de berichten dat verkoop ongeveer een schande zou zijn.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:51

Als jij echt door wil met de sport zeg ik verkopen! Je kunt een paard geen liefde geven als je er niet 100% achter staat. Ga ik overleg met je opa, vertel je verhaal zoals je dat hier verteld.Vraag hem of hij samen met jou een lief baasje wil zoeken die wel het juiste plezier met de pony kan hebben! Je hebt dan het beste voor je pony maar ook voor jezelf! Je kan een paard geen liefde geven maar je stiekem een beetje van baald!

P.S. Ik snap daarom ook echt niet wat iedereen zit te zeuren je wil toch het beste voor je pony maar ook voor jezelf!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:06

Nou meis, ik kan je maar èèn advies geven, en dat is:
niet doen!

Denk maar niet dat het vanzelf gaat met zo'n paard. Het is misschien nog wel moeilijker dan met een fjord..
Ik zou eerder voor een springpony gaan dan voor een paard, voorlopig in ieder geval. Paarden zijn ècht vaak moeilijk(moeilijker dan pony's). Vele malen gevoeliger over het algemeen, en groot, sneller bang.

Ik heb zelf mijn pony moeten verkopen omdat mijn zus de overstap moest maken op de paarden, ze werd te groot, en ik ben enorm nu ook enorm gehecht aan mijn paard. En ze is zeker getalenteerd. Maar met talent alleen kom je er niet. Het is voor mij vaak heel moeilijk geweest en de overstap is heel erg wennen.

Pony's zijn makkelijker om mee te beginnen, om vertrouwen te krijgen, om op wedstrijd te gaan. En er zijn een hoop fjorden die ook wat bereiken in de wedstrijdsport. Ze geven vertrouwen, zijn lekker hard en breken niet meteen hun been als ze een misstap zetten.. Ik zou het eerst met je fjord proberen.

Een nieuw paard kopen is altijd leuk en spannend, maar bedenk ook wat je achter laat...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:14

Ik wil ook verder in de sport maar ja dat gaat moeilijk met een 30 jarige.
Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denk om haar weg te doen en dan een ander te kopen.

Ik heb geen geld voor een tweede erbij dus helaas.
Ik heb mijn pony destijds ook gekregen en heb het aangenomen.
Nu moet ik dus niet gaan zeuren dat ik er 'bijna' niets mee kan, dat wist ik immers van te voren.
Nee ze blijft tot haar dood, een ander paard kopen kan altijd nog.. :Y)

Ik rij nu drie keer per week een paardje bij van een oud stalgenoot, ook mega leuk!

Succes!!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:21

doe niet zo verwend een fjord kan alles kijk op www.superguus.com die loopt zelf mee op de FEI world cup die liep eerst manege lessen en zij is zonder zadel en hoofdstel begonnen en kijk hoever ze nu is!!! ik heb 2 haflingers en been 2 weken geleden zeeuws kampioen geworden ook rijd ik er een in het L2 binnen een half jaar! ik droom af en toe ook van een paard en nu rijd ik paarden voor een ander en maak ze zadelmak ik heb dan toch een paard en hoef er niks voor te betalen! ik verdien er zelfs aan wat wil je nog meer!
zeur niet het is toch een waardevol beest! Het is geen zak aardappelen die je 'even'over de toonbank gooit!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:28

IniminiLover schreef:
diana1 schreef:
@Iniminilover,
Als ik dit zo lees zou ik lekker met deze pony gaan oefenen en later (als je meer ervaring hebt) een ander paard zoeken.
Over drie jaar is de pony nog jong en dan kun je hem waarschijnlijk, gezien de ervaring die hij dan heeft, beter verkopen dan nu. Veel plezier en succes!

Ja daar zit ik nu toch zelf ook heel erg over na te denken ! :D

bedankt !

Gelukig wil niet iedereen een ´pony met ervaring´, die kan al behoorlijk verreden zijn.
Ik vind je heel erg verwend overkomen: niet leuk voor je familie en al heelmaal niet terecht voor de fjord. Hij kan er ook niks aan doen dat hij een fjord is.. en ik moet zeggen dat mijn eerste gedachte is ben blij met wat je hebt!!!! Je bent pas 15 en je hebt nu al een eigen pony. Veel meiden kunnen daar alleen maar van dromen!

Toch lijkt me dit voor de fjord niet fijn, om van iemand te zijn die hem eigenlijk niet eens wil hebben!!!
Dus: Zorg dat het beestje een goed thuis krijgt met mensen die heel graag goed voor hem willen zorgen en er ook blij mee zijn. Dan kun je zelf eventueel op zoek naar een ander paardje.

Edit: Wedstrijden rijden en winnen is ook niet alles.... Ik snap niet hoe men daarbij komt. Winstpunten, bekers rozetjes, en elk weekend weer. :? Je kunt zelf gaan hoogspringen, hardlopen, mountainbiken of whatever... Dan heb je geen paard meer nodig.