ongelukken met trailers: oorzaak ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: ongelukken met trailers: oorzaak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:20

Over het je wel of niet houden aan de maximum snelheid:

Ik vind het nogal een verschil of je rijdt op een binnenweg of over de snelweg.
Op lokale wegen haal ik zelden de maximum snelheid met een trailer. Mij te veel parkeerhavens, zijwegen, fietsers, slingers, drempels etc rondom de rijbaan. Vaak rij ik dan door een dorp 30km/h en op 80km wegen 60 km\h. Overigens niet perse met veiligheid in mijn hoofd maar comfort voor mijn paard. (en 6 stappen daarna komt pas zo hard remmen dat de combi onveilig wordt). Alleen wegen die ik ken (lang, recht, overzichtelijk en geen zijwegen haal ik 80 km\h.

Reisjes over de snelweg worden eerst langs criteria gelegd. Tot nu toe nog nooit vrijwillig in de spits gaan rijden. Alleen overdag op rustige tracees en in de weekenden. Een training op een doordeweekse avond in een file gevoelig gebied? laat ik liever schieten. Dan rij ik dus (meestal) op rustige dagen op de snelweg en dan rij ik dus inderdaad liever 90 op de teller. Laat me verder niet opjagen en laat anderen het uitzoeken bij het invoegen. Afstand houden is mijn hobby en als ik ergens remlichten zie gaan gaat de voet alvast van het pedaal.
Echter 60 op de snelweg lijkt me helemaal niets. De domme acties van andere verkeersdeelnemers zijn dan genoeg reden voor me om dat niet te doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:13

pol013 schreef:
als ik ergens remlichten zie gaan gaat de voet alvast van het pedaal.

Iemand achter jou ziet én niet wat jij ziet, want jouw aanhanger zit in het blikveld, én ziet bij gas terugnemen pas vrij laat dat jij snelheid mindert omdat er geen remlichten oplichten.
Het kan daarom verstandig zijn om de signaalfunctie van je remlichten te gebruiken ook al rem je niet echt.

hc

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:23

Ik rem zelf ook liever niet. Remlichten veroorzaken vaak een remreactie achter je terwijl dat vaak niet nodig is. Vaak is iets gas terugnemen genoeg. Ik merk zelf dat ik als reactie op remlichten ook snel naar mijn rem grijp terwijl dat meestal niet nodig is. Heb een hekel aan mensen die voor niks remmen, remmen die je als je het niet op een gewone manier red. Maar als er een file opdoemt dan sein ik wel met mijn remmen een paar keer om achteropkomers te attenderen. Verder gebruik ik mijn rem alleen als het noodzakelijk is.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:53

Huertecilla schreef:
pol013 schreef:
als ik ergens remlichten zie gaan gaat de voet alvast van het pedaal.

Iemand achter jou ziet én niet wat jij ziet, want jouw aanhanger zit in het blikveld, hc

Dan zit hij/zij er te dicht achter!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:53

...en dus alle reden om de waarschuwingsfunctie van je remlichten te gebruiken.

Welkom in de werkelijke wereld Cool

Wees je er gewoon bewust van dat zeker met een aanhanger gas terugnemen afremmen is zonder remsignaal. Als je wil dat er achter jou voldoende afstand wordt gehouden van jouw paarden, dan kan je overwegen wél een signaal te geven.
Wil je dat niet, dan doe je dat niet.

hc

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:01

Je remt toch alleen met signaal af als er reden is om hard te remmen. Als je iets ruimte geeft voor invoegend verkeer lijkt me niet dat er dan iemand zomaar achterin knalt. Dan zitten ze echt te slapen. Belangrijker vind ik het dat je zelf goed voor je uit kijkt en daarop inspeelt. Dan blijkt dat je weinig hoeft te remmen. Ik rem eigenlijk pas als ik ook terug moet schakelen. Kan ik in dezelfde versnelling verder rijden dan is remmen dus meestal niet nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:45

DendroFleur schreef:
Je remt toch alleen met signaal af als er reden is om hard te remmen. Als je iets ruimte geeft voor invoegend verkeer lijkt me niet dat er dan iemand zomaar achterin knalt. Dan zitten ze echt te slapen. Belangrijker vind ik het dat je zelf goed voor je uit kijkt en daarop inspeelt. Dan blijkt dat je weinig hoeft te remmen. Ik rem eigenlijk pas als ik ook terug moet schakelen. Kan ik in dezelfde versnelling verder rijden dan is remmen dus meestal niet nodig.

Het gaat niet om remmen, maar om het aangaan van de lampjes! Gewoon even het rempedaal aanraken, zodat achteropkomend verkeer gewaarschuwd is dat er iets aan de hand is.
Als ik merk dat er aanleiding voor zou kunnen zijn, gebruik ik altijd remlichten (soms alarmlichten), ook al ben ik niet van plan ècht door te remmen. Ik ben welliswaar niet direct fout volgens de wet, maar desondanks zit ik er niet op te wachten dat deze of gene z'n bolide in mijn trailer/vrachtwagen boort, al was het maar dat het een hoop tijd kost (understatement).
Ook dit hoort bij "je plek op de weg afdwingen" Gewoon duidelijk zijn naar je medeweggebruikers.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:07

Oke, maar dan heb je het over dat er iets aan de hand is. Ik heb het over gewoon snelheid minder omdat het verkeer erom vraagt. Als er iets aan de hand is dan in een vroeg stadium snelheid minder en alarmlichten oid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:38

ikke schreef:
Het gaat niet om remmen, maar om het aangaan van de lampjes! .... Gewoon duidelijk zijn naar je medeweggebruikers.

Het is niet meer/minder dan dat: je geeft een signaal, je communiceert met de signaleringsfunctie van het remlicht.

Oh, waarom hebben autos eigenlijk een derde, hoger, remlicht gekregen? Eerder waarnemen en dus beter anticiperen!
De aanhanger blokkeert niet alleen het zicht op dat remlicht van jouw voorgangers, ook op dat van jou. Dat brengt dus bestuurders achter je in een nadelige situatie wat betreft het anticiperen door hen; communiceer Pling

hc

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:44

Daarom is het tegenwoordig ook verplicht om op nieuwe trailers een 3e remlicht te hebben!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:01

meggiemeg schreef:
Daarom is het tegenwoordig ook verplicht om op nieuwe trailers een 3e remlicht te hebben!

Verward Doe eens een wetsartikel? Ben ik nog nergens iets van tegengekomen.............

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:41

Of het verplicht is weet ik niet maar de mijne (inmiddels 4jr oud) had het standaard! Ik vind het geweldig en het is 1 van de vereisten als ik een volgende koop.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:10

DendroFleur schreef:
Ik rem zelf ook liever niet. Remlichten veroorzaken vaak een remreactie achter je terwijl dat vaak niet nodig is. Vaak is iets gas terugnemen genoeg. Ik merk zelf dat ik als reactie op remlichten ook snel naar mijn rem grijp terwijl dat meestal niet nodig is. Heb een hekel aan mensen die voor niks remmen, remmen die je als je het niet op een gewone manier red. Maar als er een file opdoemt dan sein ik wel met mijn remmen een paar keer om achteropkomers te attenderen. Verder gebruik ik mijn rem alleen als het noodzakelijk is.

Ik ben dezelfde mening als jou toegedaan als ik er geen trailer achter heb hangen. Maar als die er wel achter hangt tik ik nog weleens de rem aan als de snelheid langzaam zakt van het overige verkeer. Als er zo'n slaapkop achterop je trailer rijdt ben je ook niet blij ondanks dat het niet jouw schuld is volgens de wet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:40

Sorry even in de war met de mistlampen:

Het mistachterlicht is in Nederland vanaf 31 december 1997 verplicht voor alle personenauto's en vanaf 1 januari 2005 verplicht voor alle aanhangwagens en caravans. Vanaf 1 januari 1998 was dat al verplicht voor aanhangers en caravans zwaarder dan 750 kilo of breder dan 2,60 meter.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:43

Gisteren getuige geweest, dat een opel vectra totaal niet geschikt is om een trailer te trekken. Wij Nissan X-trail en een Subaru impreza en 1.5 trailers erachter kwamen moeiteloos door een zandpad die wat aan de zachtekant was. De opel + trailer dacht daar ook doorheen te kunnen tot de assen zat ze vast. Het mocht dan een diesel zijn, maar deze auto mag maar 1100 kg trekken geen wonder dat ze muurvast zat. Deze auto had niet te kracht om de trailer uit het zachte zand te trekken en groef zich steeds dieper in. Met onze hulp is het allemaal goed gekomen.
Ik wil hiermee zeggen, mensen zorg dat je auto de boel makkelijk kan trekken en het liefst nog een beetje meer.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:57

Zoals de grote letters aangeven wanneer je wilt reageren is het niet toegestaan om te reageren op oude topics. Tevens gaat dit topic over ongelukken met trailers en het vast komen te zitten is niet echt een ongeluk te noemen.
Dit wordt ook in recente topics besproken, dus wordt dit topic gesloten.