Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 00:17

Hier ook een stalgeld verhoging voor het komende jaar aangekondigd gekregen. €40,- erbij. Niet leuk maar ik weet ook wel dat alles een stuk duurder is geworden. Had niet zoveel hoeven zijn als er ieder jaar gewoon een inflatie correctie was geweest maar goed, dat is met de beste bedoelingen geweest denk ik.
Wat ik wel een nare bijsmaak vind hebben is dat er nu ineens ook €10,- per maand voor de trailer betaald moet worden -O- Ding staat al jaren op dezelfde plek, er veranderd ook niks aan de parkeerplaats maar nu moeten wij (5 trailers) ineens daarvoor gaan betalen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 06:42

Noisy schreef:
Hier ook een stalgeld verhoging voor het komende jaar aangekondigd gekregen. €40,- erbij. Niet leuk maar ik weet ook wel dat alles een stuk duurder is geworden. Had niet zoveel hoeven zijn als er ieder jaar gewoon een inflatie correctie was geweest maar goed, dat is met de beste bedoelingen geweest denk ik.
Wat ik wel een nare bijsmaak vind hebben is dat er nu ineens ook €10,- per maand voor de trailer betaald moet worden -O- Ding staat al jaren op dezelfde plek, er veranderd ook niks aan de parkeerplaats maar nu moeten wij (5 trailers) ineens daarvoor gaan betalen.

Je kan het ook anders bekijken. Wat fijn dat je jaren zo weinig kon betalen en dat je trailer zelfs voor niks mocht staan!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:23

Maartje1990 schreef:
Noisy schreef:

Je kan het ook anders bekijken. Wat fijn dat je jaren zo weinig kon betalen en dat je trailer zelfs voor niks mocht staan!

Nou idd, probeer je trailer maar eens ergens anders te parkeren ....
Je staat op grond van iemand anders toch?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:21

Klopt zeker maar ik heb altijd gevraagd of dat ook niet betaald hoorde te worden. Nee, nee, was geen probleem. Hoefde niet, was onzin. Nu vroeg ik voor een paar weken terug dus of ze omhoog zou gaan ivm alle gestegen kosten en gaf ze inderdaad aan dat dit ging gebeuren. Alleen over de trailer werd niks gezegd… Vandaar. Dat had ik er inderdaad even bij moeten zetten, mijn excuus

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:29

Sommige pensioneigenaren zijn gewoon niet zo'n ster in het ondernemen/financieel inzicht. Mijn excuses als ik daarmee mensen tegen het hoofd stoot. Vaak begint het vanuit een passie voor paarden en niet vanwege een idioot goed verdienmodel. :+ Daarnaast is geld verdienen in de paarden ook best complex. Denk dat de kosten altijd hoger zijn dan men van te voren wist in te schatten.

Soms komen ze er na een tijdje achter dat het écht niet meer uit kan voor de huidige prijs. Klantvriendelijker was geweest stapsgewijs in de jaren ervoor al te verhogen. Simpelweg omdat verhogingen dan niets geks meer zijn + niet 'ineens' zo hoog. Er is anders weinig draagvlak: "Hoezo ineens zoveel en afgelopen jaren niets?" is dan vaak het gevoel.

Noisy vindt het denk ik heus niet raar dat er betaalt moet worden voor het stallen van haar trailer, maar de manier waarop en het gevoel wat je erbij krijgt speelt natuurlijk ook een rol.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 21:49

10 euro per maand, dat is 0.33 cent per dag....

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:36

AnnaEH schreef:
Ik volg dit topic om te lezen wat de verhogingen in het stalgeld zijn bij anderen, maar daar gaat het al lang niet meer over…

Hier nog niets gehoord, werd gezegd dat het niet veel zou zijn.
24/7 buiten , zelf mesten, onbeperkt hooi
225 euro per maand

Genoeg stallen in mijn omgeving horen zeuren over de kosten en het vele werk.
Onbeperkt hooi, veel ruimte, zelf mesten, heel blij met 225. Als het naar 250 zou gaan is het al veel, verwacht t niet. Stallen die meer geld vragen, zeuren het hardste is mijn ervaring. Blij met deze plek.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:55

Ja, jij vind het zeuren, dat staleigenaren zich scheel betalen aan dingen als ruwvoer voor jouw paard en de zorgen die erbij komen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:03

Miss_Mii21 schreef:
Hier nog niets gehoord, werd gezegd dat het niet veel zou zijn.
24/7 buiten , zelf mesten, onbeperkt hooi
225 euro per maand

Genoeg stallen in mijn omgeving horen zeuren over de kosten en het vele werk.
Onbeperkt hooi, veel ruimte, zelf mesten, heel blij met 225. Als het naar 250 zou gaan is het al veel, verwacht t niet. Stallen die meer geld vragen, zeuren het hardste is mijn ervaring. Blij met deze plek.

Zeuren?
Wei’tje huren dan en alles zelf regelen.. Is vast goedkoper.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:18

Zeuren... vind je het onterecht?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:57

Hier is het bijna het dubbele als je zelf mest. :+ als je niet zelf mest komt er nog bedrag bovenop.

Voor dat geld mag je als klant echt niet zeuren

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:15

Poe, dat het gezien wordt als "zeuren" is wat jammer en dat maakt waarschijnlijk ook precies waarom er zoveel stallen stoppen.

De kosten van hooi zijn enorm gestegen, sto bij sommige leveranciers (bijna) verdubbeld, de BTW regeling veranderd, de personeelskosten gaan omhoog... Rekenen ze dat allemaal door dan zijn de meeste klanten weer niet blij. Jammer dat het zo gezien wordt, echt.

Ik zou willen dat mensen die zo denken even een jaartje een pensionstal overnemen/managen :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:18

De kosten van het hooi zijn hier anders niet gestegen hoor, ik betaal 10 euro per baal minder dan vorig jaar bij dezelfde leverancier. Supergoede hooioogst gehad namelijk.
Ik snap dat de rest van de kosten zeker gestegen zijn, maar hooikosten zijn hier in ieder geval juist lager dan vorig jaar.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:30

Dat is "hier" helaas anders. En ik denk dat het op redelijk wat plekken anders is want dit is pas de eerste keer dit jaar dat ik over een goede oogst hoor.... :=

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:35

Onze hooi leverancier heeft ieder jaar de prijzen nog omhoog gedaan :+
Net als de kosten van de loonwerker voor het persen van ons eigen hooi :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:49

Bij ons doen ze het anders.. Daar halen ze iets uit de service (in dit geval de boxen 1 x per 2 weken helemaal leegtrekken), dus wat er eerst wel was. En bieden ze het voor 40 per maand weer aan. :(
Betaal nu 605,-- per maand voor zelf voeren en voer kopen en zelf (tussendoor) mesten. Hooi is wel inclusief.
Ik word er niet heel vrolijk van...

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:52

Hoe is die prijs dan opgebouwd Babootje als je al die dingen zelf doet? Wat zijn de afzonderlijke posten die tot 605 optellen? Of is 605 kaal stalgeld?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:56

Babootje schreef:
Bij ons doen ze het anders.. Daar halen ze iets uit de service (in dit geval de boxen 1 x per 2 weken helemaal leegtrekken), dus wat er eerst wel was. En bieden ze het voor 40 per maand weer aan. :(
Betaal nu 605,-- per maand voor zelf voeren en voer kopen en zelf (tussendoor) mesten. Hooi is wel inclusief.

Zelf voeren? Dan moet je ook nog 3 x per dag minimaal naar stal. Kosten benzine al meegerekent?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:03

Ik heb enkel een kleine verhoging gehad op hooi en stro toen de diesel kosten stegen. Mijn leverancier heeft net als iedereen laat kunnen oogsten maar wel een goede opbrengst gehad. De prijzen zijn dan ook gelijk gebleven.

Wat dat betreft al jaren goede afspraken.

Gabbergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:29

Babootje schreef:

Staat jouw paard bijna 14 dagen in een opgestrooide stal?
Daarvan zal hij of zij dan zeker veel buiten komen?
Iets van minimaal 8 uur per dag, neem ik aan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:55

Benzz schreef:
Babootje schreef:

Zelf voeren? Dan moet je ook nog 3 x per dag minimaal naar stal. Kosten benzine al meegerekent?

Nee er wordt overdag gevoerd maar we moeten zelf voer klaarzetten in bakjes. S avonds moeten we zelf voeren op toerbeurt. Dus t valt mee.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:01

Zo dat is wel weinig service voor die prijs zeg.. :wow: Op zich wel fijn dat je als klant de optie hebt om de prijs hetzelfde te laten en een keuze hebt wat je ermee wil.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:31

Dat vind ik ook wel heftig voor die prijs Babootje. Stalling mag zeker geld vragen, maar dat vind ik wel wat aan de hogere kant en dan alsnog diensten zelf moeten doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 09:58

Ik heb ruwvoer van eigen land, de eerste snee was erg laat, maar gelukkig wel droog binnen. Zowel kleine pakjes als grote gewikkelde balen gemaakt op zelfde moment.

2e snee was lastiger, maar ook die nog droog binnen in gewikkelde midibalen. Kosten loonbedrijf waren gestegen per baal. Hooipakjes persen met 25%, midibalen van €12,50 naar €14,- per baaltje inclusief btw en de grote balen kwamen op €25,- ipv €22,50 inclusief uurloon en btw voor het op de plek zetten met shovel/kar en balenklem.

Let op! De kostprijs per baal is meer dan alleen het persen en wikkelen!
We verbruiken diesel, en hebben er een trekker met machines voor moeten kopen die ook nog afgeschreven en onderhouden moeten worden. Er gaan dingen stuk en dat moet gerepareerd/vervangen worden en daar gaat tijd in zitten en evt. Uurloon voor het mechanisatiebedrijf. Deze kosten hadden we niet toen een boer voor ons maaide. Maar die is gestopt, hij had er geen tijd meer voor en geen zin meer in. Ons land was te bewerkelijk en het moest altijd als hij het zelf heel druk had. Wij zijn er nu dus ook extra uren aan kwijt. Per snee al snel 6 uren maaien, 12 uren schudden en nog een paar uur harken en een aantal uren voor het opruimen afhankelijk van of het pakjes hooi zijn, hoeveel hulp er is, of dat ik alleen aan hoef te wijzen waar de grote balen moeten staan en de linten van de bak los en weer vast moet maken.

Als het loonbedrijf de prijs iets omhoog doet, komt er door de 21% btw ook steeds nog wat extra's bij aan kosten over die prijsstijging.

Die btw kan ik als particulier niet verrekenen. Mijn eigen kosten voor mijn eigen paarden gaan ook gewoon omhoog. Ik betaal ook meer voor mijn voer en strooisel.

Bij inkoop zijn de vraagprijs per hooipakje, midibaal of grote baal op marktplaats ook gestegen. Hooi van gemiddeld €4,50 naar €5,-, midibaal van €25,- naar €27,50 tot €30,-
En grote baal van €35,- tot €42,50 naar €42,50 tot €55,- voor voordroog.
Grote balen droog Hooi al snel minimaal €60,-tot €90,- en uit het buitenland en laag in suikers kosten ze al snel nog meer.

Voor het stalgeld vragen wij een onkostenvergoeding. Die ligt uiteraard hoger dan alleen de kosten voor ruwvoer.
Ruwvoer is hier maar 25% van de kosten van de plek. Omdat wij niet onbeperkt voeren en geen duur ibgekocht speciaal ruwvoer. 1 iemand koopt bundels graszaadhooi in en dat kont neer op €9,- per pakje van 20kg. :$
Dit soort prijzen kan echt niet uit bij mijn onkostenvergoeding van straks €200,- per maand t/m D pony-maat.

Bij een pakjesprijs van €4,50 per pak kost elke plak extra, op maandbasis al €15,- meer! Ik snap nu waarom professionele stallen voor elke extra plak hooi per dag ongeveer dat bedrag doorberekenen!
Een dier wat niet op de wei mag, en/of voor de nacht op stal moet en dus bijvoorbeeld 2 extra plakken hooi per dag nodig heeft op de standaard hoeveelheid die berekend is, kost dus ineens €30,- meer per maand! Aan hooi voor de stalaanbieder.

En als de stalaanbieder een jaarlijkse verhoging doet van dat bedrag per maand, dan wordt dat echt niet gewaardeerd. Ik had ql geen idee dat de hoefbevangen pony mij dat extra had gekost afgelopen jaar, en ik denk dat ee gemiddelde pensionklant al helemaal geen idee heeft van die meerkosten die ze een stalhouder vragen om te maken bij speciale wensen.

Ik heb nu besloten, om dat er nog iemand bij kwam die pony van het land af wilde, dat ik die extra plakken hooi in het weideseizoen door ga berekenen als het van mijn hooi gevoerd wordt.
Kopen ze zelf extra hooi in, dan uiteraard niet.

In de wintermaanden, als er minder gras staat of het land te nat wordt en ze maar kort of niet op het gras kunnen en ik grote balen voordroog voer vallen de meerkosten mee. Dus dan reken ik niet iets extra's (november/december t/m maart/april)

Strooisel koopt men hier los in. Mag bij mij of elders. Die prijsstijging heeft iedereen zelf, net als die prijsstijgingen van het krachtvoer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 11:35

Ik weet toevallig waar Babootje staat en het erf, de accomodatie en de stallen zijn wel echt tiptop op orde. Ik ken geen bedrijf in deze omgeving met betere bodems of nettere boxen.

Ik merk dat er snel gekeken word naar service om de prijs te bepalen, sommige stallen moeten een 'heel dorp' onderhouden qua accommodatie :o