[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:17

Silly1972 schreef:
Er schijnt volgend jaar een Semi electrische outlander te komen, die 1600 mag trekken.
Gedeeltelijk electrisch en gedeeltelijk benzine.
Hij had er dit jaar al moeten zijn, maar dat is niet gelukt (is tenminste wat ik me heb laten vertellen door de Mitshubitshi dealer)

De Lexus heeft al enige tijd een hybride 4x4; dat anderen er dus ook mee gaan komen is een kwestie van tijd.

Maarre, zoiets wellicht?
http://www.zonderbenzine.com/p-15519/landrover

Oh en voor de liefhebbers: ik kreeg via PB een Discovery aangeboden. 3-deurs, Diesel, grijs kenteken, 260k op de klok. Geen schoonheid, maar de prijs is ernaar.

Romanoff

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:29

Ja die Toyota Rav zat ik ook al naar te kijken.
Maar meeste diesels mogen maar 1500 trekken? Maar goed als je je 1,5paards trailer hebt van 1400 kan dat wel dus :).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:35

Romanoff schreef:
Ja die Toyota Rav zat ik ook al naar te kijken.
Maar meeste diesels mogen maar 1500 trekken? Maar goed als je je 1,5paards trailer hebt van 1400 kan dat wel dus :).

VW Passat en andere auto's uit die klasse zijn zeker zulke goede trekkers en bovendien praktischer en comfortabeler in dagelijks gebruik. Van de Passat bestaat een 4x4 (de syncro), maar andere grotere middenklassers zijn er als 4x4, al moet je daar wel goed naar zoeken.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:26

Op benzine mag de RAV 2000kg trekken, hangt wel van het gekozen model af uiteraard.
De meeste andere auto's vallen wel in een ander wegenbelastingtarief (hoger) omdat het zwaardere auto's zijn.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:29

Aangezien ik zelf ben begonnen met een jonge merrie, en ik uiteindelijk zelf moet gaan rijden met de trailer omdat de eigenaar zelf niet altijd tijd heeft om mee te gaan (begin volgend jaar aanhangrijbewijs halen).
Zit ik nog te twijfelen over de auto.
Hij heeft nu een tweepaardstrailer. maar is bereid dat wanneer te zwaar is, een andere trailer te halen.

Ik moet mijn auto (natuurlijk) zelf betalen.
Ik zit te denken aan een Suzuki Vitara 1.6 JLX. Kan deze auto een eventueel tweepaardstrailer trekken met 1 paard (of anderhalf paardstrailer met 1 paard)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:09

hij mag 1850 kg trekken, dus in principe kan hij een 2 paardtrailer met 1 paard wel trekken. 1,5 zeker!

Alleen zijn de laadgewichten van 2 paards trailer gauw iets van 2000-2400 kg en ik weet even niet meer hoe het daar nou precies mee zit, want dat mag de Vitara dan weer niet trekken. maar er zijn geloof ik uitzonderingen waar ze alleen naar het echte gewicht van de trailer kijken.
Dat is volgens mij als je een BE rijbewijs hebt. En dan mag je er wel mee rijden.

maar weet dat niet 100% zeker, Ikke vast wel

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:10

Vermoed dat die 1600kg mag trekken geremd, mits je daar niet bovenuit komt, mogen zowel een 2 paardstrailer met 1 paard er in en een 1.5 paardstrailer met 1 paard er in.
Alles valt en staat met de gewichten en je rijbewijs (B of BE).

De 2 liter versie mag 1850 trekken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:13

Mijn excuses, Ik zit per ongeluk naar de 2.0 te kijken, de 1.6 kan maar 1600kg trekken.
Zou daar geen 2 paardtrailer mee trekken.
1.5 paards kan wel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:09

AniiQue schreef:
Aangezien ik zelf ben begonnen met een jonge merrie, en ik uiteindelijk zelf moet gaan rijden met de trailer omdat de eigenaar zelf niet altijd tijd heeft om mee te gaan (begin volgend jaar aanhangrijbewijs halen).
Zit ik nog te twijfelen over de auto.
Hij heeft nu een tweepaardstrailer. maar is bereid dat wanneer te zwaar is, een andere trailer te halen.

Ik moet mijn auto (natuurlijk) zelf betalen.
Ik zit te denken aan een Suzuki Vitara 1.6 JLX. Kan deze auto een eventueel tweepaardstrailer trekken met 1 paard (of anderhalf paardstrailer met 1 paard)

Jij wil geen trailer trekken met een 1.6!! Echt NIET!
Dat ding komt per strekkende kilometer vermogen te kort! De 2.0 zal er niet zoveel moeite mee hebben, maar die 1.6 is echt te zwak. Ook al zou het op papier moeten werken, in de praktijk is het een levensgevaarlijke onderneming!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:03

wat is dan het verschil tussen een 2.0 motor die 1500kg kan en mag trekken en een 1.6 die 1600kg mag trekken.
hoe kun je dan als gewone consument nu de juiste beslissing maken?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:05

ikke

ik vind het vreemd dat je dat zegt!

ik heb sinds kort een Vitara 1.6 en dat heb ik op aanraden van de garage/dealer
deze mag 1600kg trekken , ik hoef maar zo`n 1200kg te trekken en deze auto is daar prima geschikt voor volgens hun.

hiervoor had ik een Terios 1.3 en deze mocht 1400kg trekken

maar ik mag toch aannemen dat de dealer niet uit zijn nek l*lt :?
en me anders wel een 2.0 had willen aansmeren die er ook stond!"?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:29

wij trekken onze 1,5p. trailer met n Honda Accord 2.0. zelfs een 2paards (geladen met 1 pony) gaat met gemak.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:31

dat wilje absoluut niet doen met de 1.8 wat een verschrikking was dat zeg!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:01

Nou het verschil is vooral dat je veel en veel minder koppel en vermogen hebt bij de lichtere motoren. Hierdoor kan je bijvoorbeeld bij het inhalen tekort komen of bij oversteken van een kruispunt ben je te langzaam waardoor er vervelende situaties ontstaan.. en ik denk dat je bij ons niet eens de bult op komt met een dergelijke 1.6 motor. met 2 liter heb je gewoon iets meer mogelijkheden om te kunnen reageren op omstandigheden. En ik zou met een 1.6 niet in een modderig weiland willen staan, kom je nooit meer uit!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:29

MarjanB schreef:
Nou het verschil is vooral dat je veel en veel minder koppel en vermogen hebt bij de lichtere motoren. Hierdoor kan je bijvoorbeeld bij het inhalen tekort komen of bij oversteken van een kruispunt ben je te langzaam waardoor er vervelende situaties ontstaan.. en ik denk dat je bij ons niet eens de bult op komt met een dergelijke 1.6 motor. met 2 liter heb je gewoon iets meer mogelijkheden om te kunnen reageren op omstandigheden. En ik zou met een 1.6 niet in een modderig weiland willen staan, kom je nooit meer uit!

de Vitara heeft 4wheel high en low gear, dat zou makkelijk moeten kunnen lijkt me.

niet dat ik dat ga testen, ik gebruik hem straks voor naar het strand en dat 10km over de weg.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:33

MarjanB schreef:

Dit is dus de discussie die al vaker is gevoerd...
Sommigen hebben gewoon geen geld om en de wegenbelasting, verzekering, benzine, onderhoud en alles wat erbij komt te betalen..
Bovendien ken ik zat mensen die met een zusuki grand vitara rijden. ook de 1.6 uitvoering en die nooit geen problemen ehbben

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:38

mirgino schreef:
ikke

ik vind het vreemd dat je dat zegt!

ik heb sinds kort een Vitara 1.6 en dat heb ik op aanraden van de garage/dealer
deze mag 1600kg trekken , ik hoef maar zo`n 1200kg te trekken en deze auto is daar prima geschikt voor volgens hun.

hiervoor had ik een Terios 1.3 en deze mocht 1400kg trekken

maar ik mag toch aannemen dat de dealer niet uit zijn nek l*lt :?
en me anders wel een 2.0 had willen aansmeren die er ook stond!"?

Ik niet; ik heb ondertussen te vaak die Soesnoekies in het terrein rond zien rijden. Die dingen komen alleen ergens met veel kabaal, snelheid en hoge toerentallen, waar een Land Rover de toerenteller nauwelijks uit de hoek laat komen om hetzelfde te presteren.

Dat betekend dat je op de weg de bekende slak bent op het moment dat je een hellinkje moet nemen. Waar jij in de Soesnoekie met veel pijn, moeite, toerental en brandstofverbruik de combi net aan de 80km/h kunt houden, zal een sterkere auto (de Grand Vitara 6-pitter bijvoorbeeld) fluitend wat gas bijgeven en naar de 100km/h lopen.

Natuurlijk zal een garage zeggen dat het prima kan. Ten eerste hebben ze vaak geen flauw idee wat rijden met paardentrailers daadwerkelijk inhoudt en bovendien verkopen ze graag.
Ik heb het weleens meegemaakt dat een garagist met een stalen gezicht beweerde dat iets kon, terwijl ik op basis van feiten wist dat ie platvloers stond te liegen!

joyce_eddy schreef:
MarjanB schreef:

Dit is dus de discussie die al vaker is gevoerd...
Sommigen hebben gewoon geen geld om en de wegenbelasting, verzekering, benzine, onderhoud en alles wat erbij komt te betalen..
Bovendien ken ik zat mensen die met een zusuki grand vitara rijden. ook de 1.6 uitvoering en die nooit geen problemen ehbben

Er zijn genoeg sterke, betaalbare en betrouwbare auto's die in staat zijn een paardentrailer goed en veilig over Neerlands wegen te voeren.
En ja, als je niet veel geld te makken hebt, zul je wellicht de keuze moeten maken. Ik kon de eerste jaren ook geen auto betalen die in staat was een paardentrailer te trekken. Dat hoort erbij als je jong bent en nog niet zolang op de arbeidsmarkt rondspookt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:42

nou, dan hoop ik maar dat wanneer ik op pad gaat het goed gaat.

zal van de week eens de trailer erachter hangen en leeg een stukje rijden
dan voel ik wel of deze beter trekt dan mijn Terios
die trok het makkelijk nl

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:55

mirgino schreef:

Hij zal een flinke slok lusten als je er een geladen trailer aan knoopt.
Maar of die Terios nou zo zuinig is met een trailer aan de haak, dat vraag ik me toch af.......

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:03

mirgino schreef:

Dan vertel mij maar eens of dat goed genoeg ging. Want ik móét namelijk zelf dan een auto daarvoor hebben... Aangezien de eigenaar zelf niet vaak mee kan. En door het stof kruipen voor een duurdere auto heb ik ook nog niet zo mijn zinnen op gezet.

Ik had namelijk zelf ook vaak genoeg gehoord dat het wel goede autootjes waren voor trailer te trekken (vooral 1,5 trailer en 1 paard..)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:08

dat zal maandag worden , dan staat mijn trailer buiten omdat we met de Vitara van stalhoudster een 2.0 en 2 mini`s naar Lienden moeten

ik rij dan eerst ff achter mijn auto een rondje.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:11

achter de Terios heb ik hem leeg een rit van 125km gehad maar de tank ging niet sneller leeg dan anders
en met pony of boomstammen voor de houtkachel :+ [ overbeladen zelfs] trok die dat prima! :j waren wel korte stukjes.

maar ik zal er wel achter komen met de tijd, ik hoef voor de ritjes naar het strand iig geen tunnels door of bergen op.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:28

Ja opzich, ik ga ook niet ver. Maar zal waarschijnlijk ook op wedstrijd moeten. Maar super ver bijvoorbeeld limburg naar Groningen ofzoiets zou ik niet doen. Inderdaad korte stukjes. Langste zal misschien 30 km zijn denk ik zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:40

AniiQue schreef:
Ja opzich, ik ga ook niet ver. Maar zal waarschijnlijk ook op wedstrijd moeten. Maar super ver bijvoorbeeld limburg naar Groningen ofzoiets zou ik niet doen. Inderdaad korte stukjes. Langste zal misschien 30 km zijn denk ik zo.

Maar waarom is er voor 30km dan een "mindere goede" auto prima geschikt en voor, laten we zeggen 100km, niet???

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:54

ikke schreef:
AniiQue schreef:

Maar waarom is er voor 30km dan een "mindere goede" auto prima geschikt en voor, laten we zeggen 100km, niet???

Het gaat me er niet om dat het een 'minder goede' auto is, voor mij is die denk ik prima. Heb zelf goede en slechte dingen over de auto gehoord.
En met verder ga ik niet bedoel ik juist mee dat ik zelf niet verder ga rijden met de auto (+trailer en paard) dan Limburg heeft er meer mee te maken dat ikzelf een schijterd ben in de auto. Langere stukken is me vriend goed voor.