Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 10:05

Is nog wel wat aan te doen hoor Mootje. Geloof dat in de nieuwere auto het inlaatkanaal anders van ontwerp is zodat ie meer vermogen kan leveren op toeren en een chippie doet ook wonderen :)
Overigens: Wat ik al zei, probeer eens een 1.9 TDI 110pk uit jouw serie, die hebben hetzelfde probleem. Dat bedoel ik met "VAG diesels zijn explosief" - bij echt lage toerentallen gebeurt er niks, dan kom je in de buurt van de 2000 en dan is het klabam, vol vermogen erin.
Hang je een 2.2 HDI van PSA voor je trailer, dan durf ik in een rechte lijn probleemloos met 1000 tpm in de 2e versnelling m'n voet op de vloer te zetten. Knollie merkt dan dat de trailer geleidelijk aan meer voorwaarts wordt en zal een voetje verzetten om weerstand te kunnen bieden. Trekkracht wordt ook wel fors, maar hey, knollie voelde het aankomen dus geen probleem :)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:58

Even een vraagje:

Er staan bij mij 2 ledig gewichten op het kenteken:

01. ledig gewicht 1285 kg
02. Ledig gewicht rijklaar 1385 kg

Welk gewicht moet je mee rekenen voor de E achter B of alleen B methode? Kan dit nergens vinden :o

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:00

Een renault scenic 1600 motor , en een mitsubitschi space star, 1300 motor... en dan met een Welshie er in hè!?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:03

Carolina, Voor een legale combi met alleen je B: 1285 > mtm trailer & mtm auto + mtm trailer < 3500
mtm auto (inclusief lading) moet je dus nog even op het autopapier zoeken!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:22

carolina1278 schreef:
Even een vraagje:

Er staan bij mij 2 ledig gewichten op het kenteken:

01. ledig gewicht 1285 kg
02. Ledig gewicht rijklaar 1385 kg

Welk gewicht moet je mee rekenen voor de E achter B of alleen B methode? Kan dit nergens vinden :o

je moet kijken naar maximaal toelaatbare gewicht van een geremde aanhanger, niet naar het gewicht van je auto.... wat je nu post is wat je auto leeg weegt en inclusief reservewiel, krik, benzine of weet ik wat er allemaal in rijklaar zit.

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 01:59

Wij hebben sinds kort een Renault Trafic 2.5 voor staan.

Geeske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 05:02

Ik heb een Jeep.. een oudje

_Fleurtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:07

Renault Laguna...

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:36

wij hebben gewoon een sorento

yvetjes

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:01

En hoe bevalt de sorento? Ik kijk ook naar een Sportage, iemand daar ervaring mee?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:54

Vanaf vrijdag hoop ik een Volvo XC 90 diesel voor mijn Hummie te zetten als trekauto 8-) Met een beetje mazzel kan ik hem dan ophalen, er moet nl nog een trekhaak onder gezet worden. Dat is nou iets wat ik niet snap he, in mijn zoektocht naar een XC 90 ben ik zoveel tegen gekomen die geen trekhaak hebben }:0

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:35

Heb dit topic al een beetje doorgelezen, maar zet toch mijn vraag hier even neer.

Ik ben op zoek naar een auto voor mezelf die een 2-paards trailer mag trekken.
Het grote probleem is dat dit vaak dikke auto's zijn die ook in de verzekering e.d. nog eens erg duur zijn.
Wat is een auto die dit wel mag trekken en nog wel enigsinds betaalbaar is? (zowel in aanschaf als verzekeringen e.d.), sowieso 2e hands, nieuw is echt te duur.
Of weet er iemand ergens een te staan?
E achter B rijbewijs ben ik gewoon van plan om te gaan halen trouwens :j

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:07

yvetjes schreef:
En hoe bevalt de sorento? Ik kijk ook naar een Sportage, iemand daar ervaring mee?
Ik heb een aantal jaren geleden mijn E achter B met een Sportage gehaald. Maar heb geen ervaring met traileren met een Sportage. Het model zoals dat nu nieuw verkocht wordt mag 1900 kg (benzine) of 2000 kg (diesel) trekken. Qua koppel zou je er het beste aan doen voor de 2.0CRDi te kiezen om mee te trekken: 320Nm @ 1800 tpm. Benzine uitvoering (2.0cvvt) levert slechts 194Nm @ 4600 tpm. PK's van de diesel zijn wat minder (136) dan de benzine (163), maar da's veel minder interessant voor trekken dan het koppel.

Als je voor een tweedehands gaat, houd er dan rekening mee dat een ouder model mogelijk minder mag trekken.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:20

Arielle_ schreef:
Heb dit topic al een beetje doorgelezen, maar zet toch mijn vraag hier even neer.

Ik ben op zoek naar een auto voor mezelf die een 2-paards trailer mag trekken.
Het grote probleem is dat dit vaak dikke auto's zijn die ook in de verzekering e.d. nog eens erg duur zijn.
Wat is een auto die dit wel mag trekken en nog wel enigsinds betaalbaar is? (zowel in aanschaf als verzekeringen e.d.), sowieso 2e hands, nieuw is echt te duur.
Of weet er iemand ergens een te staan?
E achter B rijbewijs ben ik gewoon van plan om te gaan halen trouwens :j

En weet je wat de reden is dat je alleen maar dikke auto's tegenkomt?
Omdat dit de enige auto's zijn die het ook mogen trekken.

Er zijn simpelweg geen personenauto's die een 2-paards trailer mogen trekken, ook al zijn er mensen die dit wel doen.

Een 2-paards trailer weegt altijd minimaal 2000 kg tmm, soms zelfs 2400 kg. Dit zijn gewichten die vrijwel geen enkele personenauto mag trekken, maximaal is wel zo'n 1800 kg.
Daarnaast heb je nog de kogeldruk, deze is al snel 100 kg, soms meer. Bijna iedere personenauto mag maximaal 75 kg, soms 80 hebben. Maar dus geen 100.
Daarom kom je dus altijd bij de dikkere auto's uit. Een andere mogelijke optie is een busje kopen. Deze mogen vaak wat meer trekken en zitten ook met de kogeldruk goed.

Er is niemand die ooit beweert heeft dat het hebben/vervoeren van paarden goedkoop was, iedereen wil wel voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, maar dat gaat nu eenmaal niet.

Als je niet al te vaak gaat rijden, kun je ook nog overwegen om een auto te huren. Dit kan goedkoper zijn dan er zelf een hebben.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:51

wij hebben er nu een VW transporter voor , tenzij we naar een modderig terrein of met z'n 2e moet want anders de Dodge W200 :D Maar we gaan nu kijken voor een Vrachtwagentje ;) En dan gaat die VW eruit en kopen daar een kleiner karretje voor terug ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 04:49

@stefanvi lang niet helemaal waar, er zijn personenauto's die wél de nodige last mogen trekken, maar ze zijn idd verdomd zeldzaam.
Een busje is echt (a la Transporter) is echt de goedkoopste oplossing, voordeliger dan een Hyundai H200 kan het niet geloof ik.

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:46

@yvetjes: Wegens het overlijden van mijn paard heb ik momenteel een Kia Sportage 2.0 te koop. Het betreft hier een zeldzaam model, namelijk een 3-deurs cabrio, 4WD. Deze auto mag geremd 1800kg trekken en trekt met gemak een 1.5 paards trailer. De auto rijdt gemiddeld 1op10 en kost in wegenbelasting ongeveer 150,- euro per kwartaal. Ik heb hier altijd met veel plezier in gereden!

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:31

Je hebt PB

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:13

Is het misschien een mogelijkheid om een overzicht te maken van auto's die een trailer mogen trekken? Misschien wat overzichtelijker dan een heel topic door te moeten splitten.
Misschien op basis van een aantal gegevens?
bijv.: merk, maximaal trekgewicht, kogeldruk of zo? Maar misschien weer te onoverzichtelijk als je met motorvermogen gaat kijken?

Ik wil best een bestandje proberen te maken of zo?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:17

Vorige week met paard naar de Eifel geweest. Pittig stuk na Luik zeg maar. De Rocky had er wat moeite mee, maar raam dicht doen bleek al affectief :+ Moest bij de steilste helling na Luik terugschakelen naar de 2 (wel met 45km/h omhoog) en bij de rest redde hij het in de 3. Terug zonder trailer kon ik overal in de 4 blijven rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:21

joyce83 schreef:
Is het misschien een mogelijkheid om een overzicht te maken van auto's die een trailer mogen trekken? Misschien wat overzichtelijker dan een heel topic door te moeten splitten.
Misschien op basis van een aantal gegevens?
bijv.: merk, maximaal trekgewicht, kogeldruk of zo? Maar misschien weer te onoverzichtelijk als je met motorvermogen gaat kijken?

Ik wil best een bestandje proberen te maken of zo?

Daar is geen beginnen aan. Het gaat dan om enkele 1000-en auto's, die je per model, motortype èn bouwjaar moet gaan specificeren.
Simpeler is het om gewoon in de carbase van autoweek of autotrader (of andere site) te kijken wat de auto van je keuze kan en mag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:23

Djilna schreef:
Vorige week met paard naar de Eifel geweest. Pittig stuk na Luik zeg maar. De Rocky had er wat moeite mee, maar raam dicht doen bleek al affectief :+ Moest bij de steilste helling na Luik terugschakelen naar de 2 (wel met 45km/h omhoog) en bij de rest redde hij het in de 3. Terug zonder trailer kon ik overal in de 4 blijven rijden.

Motorvermogen, of beter, het gebrek eraan. Koppel heb je blijkbaar genoeg, anders was je stil komen staan, maar om snelheid te houden op die weg, heb je vermogen nodig, veeeeel vermogen.
Terug zal prima gaan, dat is allemaal berg-af.......

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:30

bedankt voor je antwoord ikke, was er al bang voor dat het erg veel werk zou zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:33

Klopt helemaal hoor Ikke. Hij heeft maar zo'n 73PK, achteraf had ik een TD moeten nemen ipv D (ga ik met opvolger zeker rekening mee houden).
Die steilste helling zakten we zelfs in de 3 nog terug naar minder dan 40km/h, terug geschakeld naar de 2 en ik kon weer vaart maken. Daar zat genoeg kracht. Alles daarna lukte dus wel in de 3.

Iemand met een caravan stond trouwens inderdaad bijna helemaal stil. Die reed denk ik 20km/h ofzo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:47

Djilna schreef:
Klopt helemaal hoor Ikke. Hij heeft maar zo'n 73PK, achteraf had ik een TD moeten nemen ipv D (ga ik met opvolger zeker rekening mee houden).
Die steilste helling zakten we zelfs in de 3 nog terug naar minder dan 40km/h, terug geschakeld naar de 2 en ik kon weer vaart maken. Daar zat genoeg kracht. Alles daarna lukte dus wel in de 3.

Iemand met een caravan stond trouwens inderdaad bijna helemaal stil. Die reed denk ik 20km/h ofzo.

Ik ken die weg. Met mijn oude Mercedes 608 moest ik ook terug naar 2 om de boel rijdend te houden. Dan gaat het aan 30km/h omhoog. Dat wagentje heeft 80pk (en bijna 300Nm koppel) maar 4500kg naar boven zeulen was erg op het randje. Ik vraag me af of die OM314 de volle 5600kg TMM naar boven had gekregen.

Daarom ook kun je nooit teveel vermogen en koppel an boord hebben. Vergis je niet in de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn! Daar kruipen ze soms ook omhoog.