Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:51

Je kan als bedrijf alleen de btw verrekenen als je het voor jezelf gebruikt. Niet als je het weer verkoopt.
Dus stel je verkoopt boilers en je plaatst een boiler bij jezelf, dan mag je de btw verrekenen. Maar als je een boiler bij een klant plaatst, dan moet je de btw betalen en dus bereken je dat door aan de klant anders ga je failliet :)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:15

Gabbergirl schreef:
Bullebeest schreef:
Omdat ze bij verkoop aan klanten dus ook pensionklanten dan ook de 21% moeten afdragen

Dat krijgt de stalhouder dan toch terug?

Btw wat je moet afdragen krijg je niet terug

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:58

Dat heb ik eerder geschreven.

Als je een goed bedrijf hebt heb je meer inkomsten dan uitgaven.

Over alle inkomsten draag je 21% btw af.

Van al je inkopen kan je dit terug vragen.

Als je 9% vraagt maar 21% moet betalen komt het niet uit.

500 euro stalgeld bij 9% betaal je 41,28 euro btw.
500 euro stalgeld bij 21% betaal je 86,78 euro btw

Dus kost het hem 45 euro per stal pm als hij niet verhoogd.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 09:40

Hier gaat de stalling van 290 of 295 naar 320. Valt mee dus

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 09:51

Volgens mij is zo rond de 30 euro het meest genoemde

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 09:55

Anderzijds als je enkel spreekt over de btw op hooi en dat is wat vele bedoelen.

Ervan uitgaan dat ze btw betalen en terug ontvangen.

De stadhouder betaald 21% btw bij inkoop. Deze kan hij terug vragen.
De stalhouder verkoopt de baal aan de klant met 21% btw. Deze moet hij afdragen.

Wanneer de bv €10 terug krijgt verrekend met de €10 die je moet betalen is dat uiteindelijk bij de aangifte €0

Enkel waar niet bij stil word gestaan. Stadhouder koopt een hele grote partij nu nog met 9%. Maar doet hiermee tot bv lente 2025. Maar moet vanaf januari wel 21% afdragen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:42

Kijk als je zo moet gaan tellen wordt het een ingewikkeld iets. Maar blijft dat hij 21 moet afdragen.

Plus andere kosten zijn tussendoor ook gestegen en er is niet elke maand zoals bij energie nu een variabel tarief.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:02

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:10

Gabbergirl schreef:
Bullebeest schreef:
Inkoop terug vorderen verkoop afdragen .

?

De BTW over wat je inkoopt kun je bij je belastingaangifte terugvorderen. Dus de 6% over een baal hooi krijgt de ondernemer terug. De 21% die de ondernemer op de factuur zet naar de klant moet hij inleveren bij de overheid.

Dus als de ondernemer het pensionbedrag gelijk houdt maar van rechtswege wel 21% op de factuur zet blijft er onderaan de streep minder voor hem over.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:48

Behalve dat bij de meeste pension stallen het hooi en stro en ander voer al onder de 21 procent viel op de factuur naar de klant. Bij de meeste stallen koopt de klant dit niet los in, maar valt het onder een dienst, waardoor het al 21 procent btw was.

Dat is juist al heel vaak uitgelegd door accountants en instanties. Staat ook in de link hierboven nog.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 02-12-24 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:49

Klopt maar veel mensen lijken niet helemaal te begrijpen hoe de btw werkt voor een ondernemer, vandaar de uitleg.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:53

MyWishMax schreef:
Behalve dat bij de meeste pension stallen het hooi en stro en ander voer al onder de 21 procent viel op de factuur naar de klant. Bij de meeste stallen koopt de klant dit niet los in, maar valt het onder een dienst, waardoor het al 21 procent btw was.

Dat is juist al heel vaak uitgelegd door accountants en instanties. Staat ook in de link hierboven nog.

En als ze voor dat totaal bedrag nu niet uitkomen moeten ze verhogen, ongeacht hoe ze het letterlijk in detail hebben geteld.

Je vraagt aan een winkelier ook niet hoe de prijs tot stand is gekomen. Je hebt het er voor over of niet. Ik vind paardenmensen wel miepers. je hebt een hobby en die kost geld. Wordt het je te duur dan ga je kijken wat is het je waard, wat kan je wel niet betalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:06

Pantykous, ik was het alleen niet eens met jouw laatste alinea, want die 21 procent had al op de factuur moeten staan in de meeste gevallen. Alleen niet bij losse verkoop. Dus zou er niks aan die factuur moeten veranderen als het al correct geregeld was qua btw. Dat is juist al een punt waar mensen over in de war raken.

Zonnetje, ik snap niet waarom je dat telkens moet herhalen, terwijl het helemaal niet daarover gaat. We hebben het over de btw... Maar je reageert op een bericht waar enkel en alleen een correctie/aanvulling is op een ander bericht, want er gaat zoveel foute informatie rond. Dat heeft echt letterlijk niks met gestegen prijzen te maken, alleen met hoe het sowieso al geregeld had moeten zijn bij groot deel van de stallen en dat dat dus niet verandert. Bij elk bedrijf horen facturen correct te zijn en btw correct toegepast te worden. Juist voor het bedrijf zelf, los van de klanten.
En sorry, bij hoop bedrijven vragen mensen wel hoe factuur of offerte tot stand komt. Pensionstal vergelijken met winkel is juist niet logisch. Je koopt geen product, het is eerder een dienst. En bij andere diensten waar je iemand voor inhuurt krijg je wel een gespecificeerde factuur en/of offerte.

Daarnaast, ik heb zowat elk bericht gezegd dat verhogingen logisch zijn, want prijzen stijgen. :+ Maar dan mogen mensen de stijging wel flink vinden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:40

De btw onzin die hier verkondigt wordt stoort mij, onder het mom: vraag je terug? Uh zo werkt dat niet. En wat jij van mijn berichten vindt, dan negeer je het toch?

Edit:

Je betaalt een all in prijs voor een dienst en dus doet de achterliggende specificatie er niet toe.

Hooi en stro wordt gewoon apart ingeboekt tegen het juiste tarief. Snap niet zo waar jij op doelt. Je verkoopt geen voer.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:52

Ik dacht altijd, en zo lees ik het ook op de website van de belastingdienst, dat als je goederen inkoopt (in dit geval hooi en stro) en je dit binnen ie bedrijf gebruikt in de dienst (voeren en uitmesten, volpension diensten dus) je per kwartaal de btw over de ingekochte goederen terug kunt vragen.

Als dat zou is dan zou het voor de klant dus toch niet perse uit hoeven maken of het 9 of 21 procent is? De dienst zelf betaal je wel 21 over en dat wordt afgedragen aan de belastingdienst, maar de inkoop zou onder de streep btw vrij zijn toch? Of lees ik dat verkeerd?

Hierbij even de randzaken weg gelaten zoals de KOR en het feit dat je best een hoop geld op de plank moet hebben liggen om hooi en stro in te kopen tegenwoordig.

Oh en deze reactie is niet omdat ik goedkoop wil staan hoor. Een staleigenaar moet zeker rekenen wat nodig is. Vraag me puur af of bovenstaande dan niet klopt. :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:58

Oh ik denk dat ik nu snap hoe je het bedoelt.
Maar als je losse balen hooi en vlas verkoopt gaat die vlieger dus niet op.

Maar het is in veel gevallen niet zo zeer de btw verhoging maar de stijgende kosten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:06

Jij reageert op mij, alleen met opmerkingen die er niks mee te maken hebben, het ging alleen over de btw. Dan is het nogal logisch dat ik reageer dat dat los staat van wat ik schrijf. :+

En als je het niet snapt, dan vraag je het toch? Ik zeg juist dat de meeste stallen géén voer verkopen, maar diensten leveren. Daarom werd er al 21 procent gerekend aan de klanten voor hooi, stro en ander voer. Omdat het onder de dienst viel en het niet los verkocht werd. Dus zelfs met de btw stijging verandert er op dat vlak niks. Ik schrijf juist ook dat het wel verandert als het voer en stro wel los verkocht wordt, alleen zijn dat veel minder stallen.
Het gedeelte van de btw wat jij onzin vindt is dat juist niet. Dat is gewoon simpel hoe het werkt, een gedeelte draag je af en een gedeelte krijg je terug. Zo leggen de mensen die ervoor geleerd hebben het juist uit. Zijn al linkjes over gedeeld.

De stallen die ik ken en degene waar ik gestaan heb, hebben ook nooit zo'n probleem gehad met gespecificeerde facturen of uitleg bij verhoging. Kwam gewoon vanuit henzelf, dus nooit om hoeven vragen. En ook zijdelings langs zien komen bij de administratie verwerken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:23

Iemand zei me toevallig van de week ook iets van 'oh ja ons hooi wordt 20 cent per kilo duurder, maar dat valt dus heel erg mee!'.

Maar 20 cent per kilo. 8 kilo per dag. Is toch al zo'n 50 euro per maand. Dat had ze zich nog niet gerealiseerd.. :+

Kan snel gaan die stijgende kosten. Dus de stijgende kosten die doorberekend moeten worden is zeer logisch. Alleen ik snap dus wel dat sommige mensen erover vallen als een pensionhouder zegt te moeten verhogen vanwege de btw stijging naar 21%. Niet omdat ze geen verhoging willen betalen, maar omdat dat wellicht niet volledig klopt op die manier.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:38

Celebi schreef:
Iemand zei me toevallig van de week ook iets van 'oh ja ons hooi wordt 20 cent per kilo duurder, maar dat valt dus heel erg mee!'.

Maar 20 cent per kilo. 8 kilo per dag. Is toch al zo'n 50 euro per maand. Dat had ze zich nog niet gerealiseerd.. :+

Kan snel gaan die stijgende kosten. Dus de stijgende kosten die doorberekend moeten worden is zeer logisch. Alleen ik snap dus wel dat sommige mensen erover vallen als een pensionhouder zegt te moeten verhogen vanwege de btw stijging naar 21%. Niet omdat ze geen verhoging willen betalen, maar omdat dat wellicht niet volledig klopt op die manier.

8 kilo per dag? }:0 met mini pony's misschien :Y)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 13:38

Maar als de prijsstijging niet bevalt gaan jullie dan in discussie met de pensionhouder over het feit hij een beetje btw terug krijgt en dat niet aan jullie door hoeft te berekenen?

Zal het niet echt zo zijn veel pensions al jaren veel te weinig gerekend hebben? Daar nu meer over gesproken en geschreven word in vakbladen en er een lampje is gaan branden dat ze wellicht ook wel eens mochten verhogen omdat ze gewoonweg de hobby van de hobbyist aan het bekostigen waren!?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:04

maar los van de BTW zijn de aankoopkosten van stro en hooi ook gestegen, loonwerkkosten, personeelskosten, dus sec het gesprek aangaan kan wel, maar het is niet alleen de BTW, die deze stijging veroorzaakt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:57

Hooi en stro zijn enorm duurder geworden de afgelopen tijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:23

Ik zou niet weten waarom ik een gesprek of een discussie zou moeten aangaan, popstra.
Dat ik hier wat uitleg/schrijf over de btw heeft niks met de pensionstalling te maken waar wij staan, of met degene waar ik regelmatig kom of die ik goed ken. Ik zeg juist dat er heel veel andere dingen gestegen zijn en de prijsverhogingen heel logisch en normaal zijn.

Maar het heeft juist alles met de foute informatie die hier af en toe voorbij komt te maken. Dus op bokt. En zoals in elk topic op bokt wordt er gereageerd als er iets geschreven wordt wat niet correct is. Maar dat bijna iedereen hier ook aangeeft dat ze snappen dat de kosten stijgen van alles wordt dan weer niet gelezen blijkbaar.

Ik weet niet of het veel stallen zijn die andermans hobby bekostigd hebben en nu ineens door de aandacht gaan verhogen. Die aandacht was namelijk vooral gericht op de btw en dan kom je weer op het punt waar het continu over gaat. Dat de kosten van alles stijgen zouden mensen/stallen zelf al moeten merken, dus zou die aandacht niet de reden voor moeten zijn.
Misschien dat de kleinere stallen of de particuliere stallen dat jarenlang gedaan hebben, niks verhogen of niet naar de kosten kijken. De stallen waar ik kom en de eigenaren goed van ken of mee te maken had hebben gewoon elk jaar 1 of 2 verhogingen gehad. 'Goede' jaren alleen de inflatie, slechte jaren er nog bovenop vanwege gestegen kosten. Dat lijkt mij als klant (maar ook als staleigenaar)ook fijner dan jarenlang niks en dan ineens enorme verhoging of meerdere per jaar. Ik denk wel dat er ook aardig wat stallen zijn die wel een goede prijs vroegen, maar door de hogere kosten nu gewoon omhoog moeten, omdat ze anders ineens gaan inleveren terwijl dat hiervoor niet was. De nattigheid heeft ook echt niet meegeholpen.

Omhoog gaan is voor niemand leuk, ook niet voor de staleigenaar. Die willen ook niet dat mensen het niet meer kunnen betalen of iets dergelijks. Tenminste, de fijne staleigenaren haha.
Maar dat mensen de verhoging begrijpen maakt niet dat ze het leuk vinden. Helemaal niet met de prijzen in sommige delen van het land.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:52

Sowieso bepaalt een pension houder zelf wat hij vraagt. Hij is eigen baas geworden, niet om vervolgens klanten te laten bepalen wat je mag vragen voor je dienst.

Heb je het er niet voor over, zoek je iets anders ( andere plek, of andere hobby).
De pension houder is nog niet misschien verplicht om uitleg te geven over zijn tarief. Dat bepaalt hij namelijk helemaal zelf.

Heeft hij geen klanten, dan is hij misschien te duur. Maar tot die tijd, zijn alsnog alle goede stallen vol .....

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:09

Hier zoals verwacht de verhoging binnen gekregen; 15eu per paard, per januari. Daarmee kom ik dan op 300 pm per paard (keer 2).

Vind ik netjes, ben ook erg tevreden verder.