Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 15:20

setteke schreef:
Hoho, net een nieuwe Renault Master besteld, niet als oplegger, maar als veewagentje. Dus hopelijk geen beroerd rijgedrag, zoals HLP beschrijft. Erachter mag nog 2000 kg aan de trekhaak.
Check je treingewicht! Meeste busjes mogen 2000 kg trekken en tot 3500 kg beladen zijn, maar niet tegelijk...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:20

_Pien_ schreef:
oké,

ik ben er dus nog steeds niet uit wat ik nu voor auto het beste kan uitzoeken voor mijn trailer.

als ik een lijstje maak, zouden jullie die dan een beetje kunnen aanvullen??
Ik heb verder geen speciale wensen voor een bepaald merk auto of kleur.

minimale gewicht auto:
minimale trek vermorgen auto: 1400 á 1500 (??)
Kogel druk: 100kg (die weet ik :) )
gewicht 2paards trailer:

Die tweepaards mag veelal 2000 kg wegen. Soms 2400 of 2500kg, maar dat zijn nog steeds de uitzonderingen.
de kogeldruk wordt het punt, er zijn nauwelijks "gewone" auto's die in de buurt van die 100kg toegestane kogeldruk komen. Wanneer je rekent met 1600 - 1700kg toegestaan trekgewicht, kom je daar in jouw situatie wel mee weg. Voor twee volwassen paarden kom je echter te kort in zo'n geval. Tot slot; neem een auto met power, veel power. Je kunt namelijk nooit te veel power hebben. Vermogens van 130 -140pk en 200 - 300nm bij toerentallen tussen 2500 en 3500 toeren is mooi; meer mag altijd.

_Pien_

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:28

oké, bedankt voor de info.
Ik zal dat stukje over vermogen ed. aan mijn vriend laten lezen hij begrijpt dat gelijk, hahah.

Ik zal op zoek gaan naar een auto die naast alleen vermorgen ook veeel trek gewicht heeft.

Daarnaast zat ik afgelopen week eens te denken toen ik op pad was met paard en trailer en de auto van de eigenaarpaard. Zijn auto is een automaat voor de trailer. Nu vind ik dit erg fijn rijden en denk dat het voor het paard ook wel fijn is, maar....nu komt mijn vraag, is een automaat eigenlijk wel geschikt in een trekauto of kan je dat beter toch kiezen voor schakel??

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:02

_Pien_ schreef:
(...)is een automaat eigenlijk wel geschikt in een trekauto of kan je dat beter toch kiezen voor schakel??
De versnellingsbak, handmatig of automaat, is erop afgestemd om goed samen te werken met de rest van de aandrijflijn van een auto. Als de auto an sich qua motorvermogen etc. geschikt is om een trailer mee te trekken, kan dat met een automatische versnellingsbak net zo goed als met een handgeschakelde. Er zijn natuurlijk wel auto's waarvan de automaat-versie als storingsgevoelig bekend staat, maar da's een kwestie van je (laten) informeren als je eenmaal een merk en type op het oog hebt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:05

En die info krijg je niet van de dealer!

Ik ken landrovers wiens automaat kapot"getrokken"is maar ook Mondeo's.

Maar met een automaat trekken is dus echt goddelijk!!!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 18:53

bij sommige auto's is het bovendien verstandig om een (extra) oliekoeler voor de automaatbak te plaatsen. Honda Legend is hier een voorbeeld van -> 205 pk en ik geloof 270 Nm ofzo, maar toch.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:24

HLPhoto schreef:
bij sommige auto's is het bovendien verstandig om een (extra) oliekoeler voor de automaatbak te plaatsen. Honda Legend is hier een voorbeeld van -> 205 pk en ik geloof 270 Nm ofzo, maar toch.

Ik zou zeggen; juist daarom. Al dat vermogen moet immers maar door die automatenolie gerost worden. Dan wil je die boel ook gekoeld hebben.
Pas er overigens voor op dat automaten soms minder aan de haak mogen hebben dan hun handgeschakelde tegenhanger, juist door het genoemde koel"probleem".
Frantic schreef:
En die info krijg je niet van de dealer!

Ik ken landrovers wiens automaat kapot"getrokken"is maar ook Mondeo's.

Maar met een automaat trekken is dus echt goddelijk!!!

die voorbeelden zijn me ook bekend, alleen vertellen ze er nooit bij waarom die automaat sneuvelde. Stug in "D" blijven rijden, ook berg-op met 2 ton aan de haak, om maar eens een voorbeeld te noemen....

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:36

ikke schreef:
die voorbeelden zijn me ook bekend, alleen vertellen ze er nooit bij waarom die automaat sneuvelde. Stug in "D" blijven rijden, ook berg-op met 2 ton aan de haak, om maar eens een voorbeeld te noemen....
Dan doet de bestuurder niks fout, maar de automaatbak. Als het voetje omlaag gaat moet er een tandje teruggeschakeld worden. Zo schrok ik ooit in de Laguna van m'n ouders ook toen ie bij 160 km/h op de klok nog even besloot naar 3 terug te poten in de Ardennen :+ Bergop met hoog toerental, maar dan beweegt de olie dus óók sneller en wordt er meer gesmeerd en gekoeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:00

HLPhoto schreef:
ikke schreef:
Dan doet de bestuurder niks fout, maar de automaatbak. Als het voetje omlaag gaat moet er een tandje teruggeschakeld worden. Zo schrok ik ooit in de Laguna van m'n ouders ook toen ie bij 160 km/h op de klok nog even besloot naar 3 terug te poten in de Ardennen :+ Bergop met hoog toerental, maar dan beweegt de olie dus óók sneller en wordt er meer gesmeerd en gekoeld.

wat die bak elektronisch?
Die "meedenkende" automaten kan alleen als de motorelektronica gekoppelt is aan de automaat. Dat was in de jaren '90 zeker geen standaard, als het al bestond. Ik weet dat de 4HP22 van ZF in een Range Rover classic niet meedenkt maar in de 38A wel.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:07

Mechanisch meedenkend. Kabelsysteem.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:12

Afbeelding

Ssangyong musso 2.9 TD

Tevens te koop.
Let wel op... grijs kenteken

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:29

Jeep Cherokee, mag 3.3T trekken max kogeldruk 140kg, automaat.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:43

Wat is dat verschil met een grijs kenteken dan? Als je als particulier zo'n auto koopt, wat zijn dan de handelingen?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:25

Maris89 schreef:
Wat is dat verschil met een grijs kenteken dan? Als je als particulier zo'n auto koopt, wat zijn dan de handelingen?

Geen verschil, je mag alleen niemand achterin hebben en je hoeft geen provinciale opcenten te betalen dus 't is iets goedkoper.
Als je 'm zakelijk koopt betaal je helemaal weinig wegenbelasting, maar dan moet je wel weer bijtellen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:28

Wij hebben een 2 paards tailer en we hebben er 3 verschillende auto's voor staan .

Mercedes ML
Mercedes E klasse of een
VW transporter

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:34

Een Audi A3 2.0 tdi Sportback quattro, mag 1600 geremd trekken. 6-versnellingsbak met cruise control (onmisbaar tijdens het trekken...)
Heb een Böckmann Comfort 2-paards trailer, met maar 1 paard erin. ;-)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:38

XLC70 schreef:
Een Audi A3 2.0 tdi Sportback quattro, mag 1600 geremd trekken. 6-versnellingsbak met cruise control (onmisbaar tijdens het trekken...)
Heb een Böckmann Comfort 2-paards trailer, met maar 1 paard erin. ;-)
Sorry dat ik 't moet zeggen, maar je rijdt hoogstwaarschijnlijk officieel niet legaal... kogeldruk is te hoog.

De laatste A3 waar ik in gereden heb was een 3.2 quattro. Mocht 1800 kg trekken, maar met maar 75 kg kogeldruk. Er zijn wel 2-paards trailers met 75 kg druk, maar de meeste zitten dicht tegen of aan de 100.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:57

Nou, alles was in orde, heb het nagevraagd bij de dealer vd trailer. Had hiervoor een Ford Focus, die trok 100 kg minder.

Rijdt prima!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:02

Hoeveel kogeldruk levert je trailer dan?

XLC70 schreef:
Rijdt prima!
Dat zal ik ook nooit ontkennen ;)
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 15-07-10 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:07

opel frontera :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:14

XLC70 schreef:
Nou, alles was in orde, heb het nagevraagd bij de dealer vd trailer. Had hiervoor een Ford Focus, die trok 100 kg minder.

Rijdt prima!

:D :D :D Dealers...... zucht. Zo wou eentje mij een x-trail automaat verkopen. Bleek dat een hij maar 1350 kg trekken. Handgeschakeld mag 2000 kg trekken. Vertrouw nooit de dealer, doe ook zelfonderzoek. Mocht er niets kloppen en oom agent houd je tegen dan kun nooit verhaal houden bij die dealer de bekeuring moet je zowiezo betalen.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:24

Heerlijk weer, die bezorgdheid op Bokt! :D

Heb het boekje er ff bijgepakt,

Kogeldruk trailer: 75 kg --> check
Kogeldruk auto: 100 kg --> check

Ik zie het probleem niet.....

Helaas viel de Q7 nét buiten mn leasebudget...... :+
Laatst bijgewerkt door XLC70 op 15-07-10 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:26

Dan klopt 't precies idd.. zeldzaam! Er zijn maar een paar modellen trailer die 75 kg druk leveren. Zal me dan verder niet druk maken en er gewoon vanuit gaan dat jij je BE-papiertje hebt :P

Btw: Voor die Q7 kan je toch gewoon bijbetalen? :+

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:31

BE --> check! Zie trouwens net dat de kogeldruk 100 kg is van mn auto...

Mn trailer is 2-paards, maar een kleine, en weegt slechts 850 kg.

haha, bijbetalen voor de Q7, dat wordt paard verkopen! Eeeeuh, wáár had ik dat trekgewicht ook alweer voor nodig.... _O-

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:33

Wij hebben er een Audi-A4 voor staan en als we echt harde tegenwind hebben, heeft ie het best lastig (2 paards trailer met 1 paard erin).