Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:34

Vaak heeft een boer een VOF of een BV, ook ivm familie die in het bedrijf werken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 08:31

Ik snap deze discussie niet zo goed? Als er ergens iets in de keten veranderd, betaald de klant dat in principe. Als je een VOF bent gebruik je misschien wel 10 ZZP'ers in een jaar( loodgieter, elektricien, de loonwerker etc etc) . Als die allemaal duurder worden, moet je dat doorberekenen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 08:48

Lieser schreef:
karrij schreef:
En dan zijn er nog zaken waarmee de stalhouder rekening moet houden.

Als ze zzper zijn dan gaan er volgend jaar weer een aantal belastingvoordelen heel hard achteruit!
De MKB vrijstelling gaat van 13,32% naar 12,70% en de zelfstandigenaftrek gaat van 3750 naar 2470! Dat zijn forse bedragen die je als zzp er volgend jaar minder gaat verdienen!

Stalhouders zelf zijn geen zzp-ers, toch? Wel sommige instructeurs en stalmedewerkers, maar dat kun je al stalhouder oplossen door die mensen een contract aan te bieden.

Waarom niet? Tuurlijk kan dat wel!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 08:51

ruitje schreef:
Ik snap deze discussie niet zo goed? Als er ergens iets in de keten veranderd, betaald de klant dat in principe. Als je een VOF bent gebruik je misschien wel 10 ZZP'ers in een jaar( loodgieter, elektricien, de loonwerker etc etc) . Als die allemaal duurder worden, moet je dat doorberekenen.

Zo is dat! Als je zelf in, bijvoorbeeld, in een winkel dan zie je toch ook dat alles duurder wordt en ook dat je zelf elk jaar in salaris omhoog gaat, waarom mag een stalhouder dat niet?!

Ik snap de discussie ook niet.

AnnaEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:43

Ik volg dit topic om te lezen wat de verhogingen in het stalgeld zijn bij anderen, maar daar gaat het al lang niet meer over…

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:14

karrij schreef:
ruitje schreef:

Zo is dat! Als je zelf in, bijvoorbeeld, in een winkel dan zie je toch ook dat alles duurder wordt en ook dat je zelf elk jaar in salaris omhoog gaat, waarom mag een stalhouder dat niet?!

Ik snap de discussie ook niet.

Idd dit ook, en daarbuiten ken ik genoeg stalhouders die zzp- er zijn
Er zijn vele manieren om een stal te runnen .

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:49

De verhoging van het voer nu in 2025 kun je vergelijken met inkopen doen in de supermarkt. Daar betaal je als consument ook 21% btw over je fles Cola en de ondernemer mag de btw over de inkoop van die Cola aftrekken. Als consument sta je aan het einde van de keten en betaal je dus btw, of dit nu 9% is of 21%.

In 2026 wordt de stal verhoging nog groter als het gebruik van de rijbak, stapmolen enz. van 9% naar 21% gaat.

Uiteindelijk zal het wel zover komen dat we hier in Nederland alleen nog tarief 21% hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:56

Die van 2026 is voorlopig van de baan toch? Dacht dat dat van de week in het nieuws was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:57

MyWishMax schreef:
Die van 2026 is voorlopig van de baan toch? Dacht dat dat van de week in het nieuws was.

ja dacht ik ook

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:23

Ja voor sport en cultuur.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:16

Een rijbak word ook onder sport verstaan

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:28

Wij hebben vandaag bericht gehad dat onze stalling omhoog gaat per 1 januari 2025 van € 450 naar € 485.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:41

Electra63 schreef:
Wij hebben vandaag bericht gehad dat onze stalling omhoog gaat per 1 januari 2025 van € 450 naar € 485.

Vanwege de btw op stro hooi zaagsel etc ? Of

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:54

Wij gaan omhoog van 460 naar 475 euro en dan vanwege de btw op diervoeders. Ik snap het wel. Ik sta fijn waar ik nu sta en hoop dat de stal nog lang kan blijven bestaan

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 00:13

Perryx schreef:
Electra63 schreef:

Gestegen loonkosten en fors gestegen stroprijzen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 00:17

Electra63 schreef:
Perryx schreef:
Electra63 schreef:

Gestegen loonkosten en fors gestegen stroprijzen.

Ik heb denk ik dezelfde e-mail gehad, en schrok er toch best van. Vooral omdat de stroprijzen vooral vorig jaar hard zijn gestegen, en nu al een tijdje stabiel zijn. Dus daar vind ik wel wat van. Ik denk zelf dat de verhoging hem vooral zit in het moeten verhogen van de lonen van medewerkers :o

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 07:35

Als ik kijk naar gehakseld stro dan betaal ik nu €50 meer per pallet dan een paar maanden geleden. Flinke stijging dus.

En qua lonen: je wilt zelf ook dat je loon mee omhoog gaat toch?

Ik kan dan meer met de reactie van Missy. Ja, alles wordt duurder en dus ook het houden van dieren. Als je fijn staat, dan betaal je die paar tientjes met liefde denk ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 08:26

Maar dan kom je wel op het punt dat de gestegen kosten, loon of gewoon hogere kostprijs van stro, een logische reden is. Man, zelfs inflatie is dat en het is bizar dat sommige stallen soms jaren niet verhogen, terwijl de inflatie toch elk jaar er is. De btw opzich is dat voor een bedrijf niet volgens mensen uit de financiële wereld. De enige voor wie dat te merken is is voor particulieren die dus btw betalen en niet terug kunnen vragen of een klein bedrijf die onder de kor valt. Hoewel ik me afvraag of dat kan met een stalling? Misschien heel kleinschalig maar dan zijn het lang niet altijd bedrijven juist. De grotere vallen daar niet onder. Maar via de stalling koop je geen los voer in (oké sommige stallen wel, maar bij veel pensionstallen niet en valt het al onder het hogere tarief omdat het onder de dienst valt). Heb daar dus hele interessante podcasts en artikelen over gelezen.

Wij gaan december nog even voer inslaan dus, want we voeren altijd zelf van alles bij. Die 12 procent erbovenop is toch weer een stijging.

Daarnaast is het soms wel heel makkelijk gezegd dat je met liefde de verhoging betaald als je fijn staat. Iedereen heeft een grens waar die liefde niks meer uitmaakt, omdat het gewoon te duur is. Dan kan je nog zo fijn staan, maar moet je toch naar iets anders op zoek. Of dat het niet meer in verhouding staat met wat er aangeboden wordt bijvoorbeeld voor diegene. Ik geloof best dat we langzaam.op een punt komen dat liefde er niks meer mee te maken heeft. In ieder geval in de randstad, want ik zie regelmatig prijzen voorbij komen uit andere delen van het land die nog lager liggen als wat wij 20 jaar geleden betaalden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:05

Ja dat is waar maar we zien niet hoe deze stallingen er uit zien. Hoe veel personeel er loopt als het er al loopt. Wat ze voeren etc,
Wat voor faciliteiten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:09

Popstra schreef:
Ja dat is waar maar we zien niet hoe deze stallingen er uit zien. Hoe veel personeel er loopt als het er al loopt. Wat ze voeren etc,
Wat voor faciliteiten.

Klopt, ik sta op een grote stal, tevens manege, 3 binnenbakken, grote kantine, overdekte stapmolen, veel personeel.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:10

Bij ons 20,- erbij, met vermelding dat mogelijk in 2025 een tweede prijsstijging volgt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 01:07

Ik heb net knoop doorgehakt.
Onkostenvergoeding voor C/D pony gaat omhoog van €190,- naar €200,- per maand.

We hebben op dit moment geen E pony's of paard in pension. Alleen mijn eigen. Ik overweeg het voor E pony of Paard €20,- te laten stijgen mocht er weer plek komen. Dan komt het op €220,-

Dat is inclusief aantal uren weidegang zo lang het land het toe laat, en 1 tot 3 ruwvoerbeurten per dag afhankelijk van het seizoen en aantal dagdelen weidegang.

Exclusief krachtvoer (zelf kopen) en strooisel (zelf kopen of bij ons verkrijgbaar).

Gezien de btw verhogingvan 9% naar 21% zullen die kosten waarschijnlijk ook nog stijgen vanaf januari

Bij extra hooi ipv weidegang in het seizoen komt er een hooitoeslag.
Ik heb uitgerekend dat per plak, per dag het op maandbasis gaat om 3 a 4 pakjes hooi per paard per maand.

Dat is bij een pakjesprijs van €5,- dus al minimaal €15,- extra. Bij 2 plakken per dag €30,-
Afgelopen jaren heb ik het binnen het stalgeld opgelost, maar dat gaat ten koste van de marge. Er kwam nu een 2e verzoek bij en dan is 2x €30,- per maand Extra kosten bij een budget van €40,- tot €50,-per maand per paard voor ruwvoer wel erg veel bij zO weinig paarden.

Doe het samen stal. Met 20 bij 60 gedraineerde en verlichte buitenbak.
Alle 21 verzorgmomenten worden verdeeld over het aantal paarden.
Nacht op stal, minimaal 12uur per dag buiten op paddock met afdak en zandtrack.

Zuid-Oost Friesland.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:30

MInimumloon stijgt per 1 januari ook weer, dus daar zal ook een prijsstijging van komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:13

Hier 35 euro omhoog komend jaar en wat veranderingen in service. Weer even slikken maar nu dus naar de 360. Op zich nog prima maar wel met veel zelf doen en dagelijks komen voor een waarschijnlijk pensionado.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:24

Lau07 schreef:
Ik heb denk ik dezelfde e-mail gehad, en schrok er toch best van. Vooral omdat de stroprijzen vooral vorig jaar hard zijn gestegen, en nu al een tijdje stabiel zijn. Dus daar vind ik wel wat van. Ik denk zelf dat de verhoging hem vooral zit in het moeten verhogen van de lonen van medewerkers :o

Ikzelf heb dit jaar geen stro kunnen inkopen bij mijn vaste (kleinschalige) stroleverancier omdat hij simpelweg geen wintertarwe kon inzaaien wegens te natte grond. Dat zal in Nederland misschien ook het geval zijn?